درمان جای جوش چربی زیر پوست صورت

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان جای جوش چربی زیر پوست صورت

پوست تاثیر بسیاری در زیبایی دارد و مشکلات پوستی می‌تواند تاثیر این زیبایی را کم کند. یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی جوش‌های صورت هستند. جوش‌های زیر پوستی یا جوش کیستی یکی از انواع جوش‌ها هستند که می‌توانند بسیار دردناک و آزاردهنده باشند. این نوع جوش‌ها پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسند و می‌توانند همه افراد را به خود درگیر کنند. اغلب افراد به دنبال راهی برای درمان این نوع جوش‌ها هستند که در بعضا موفق نمی‌شوند و یا اثرات بسیار کمی دارد. پس چگونه باید این جوش‌ها و جای آنها را درمان کرد؟ در این مطلب از گهواره به درمان جای جوش‌های چرب زیر پوستی صورت می‌پردازیم. همچنین میتوانید در این مقاله در مورد علت جوش زیر پوستی صورت بیشتر بخوانید. 

جوش سفت زیر پوستی

جوش‌های زیر پوستی یا جوش کیستی و یا جوش کور، یکی از انواع جوش‌هایی هستند که در زیر پوست ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها بر خلاف انواع دیگر جوش‌ها که بر روی سطح پوست قابل مشاهده هستند، زیر سطح پوست ایجاد شده و تنها متورم می‌شوند. افراد مبتلا به جوش‌های زیر پوستی، دچار کیست‌های پر از چرک و چربی در عمق پوست خود می‌شوند که در صورت درمان نشدن ممکن است زیر پوست شما مانده و باعث درد و التهاب شود.

بطور کلی، جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که چربی، آلودگی و سلول‌های مرده پوست، منافذ پوست را مسدود کرده باشند. جوش‌های زیر پوستی زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ هم وارد منافذ پوست شود که تورم و التهاب را بوجود می‌آورد. این دسته از جوش‌ها معمولا در مناطقی از پوست که غدد چربی بیشتری دارد مانند صورت، گردن، پشت، شانه و سینه ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها را با لمس پوست خود می‌توانید بصورت برآمدگی‌ احساس کنید که ممکن است دردناک باشد. 

البته جوش‌های زیر پوستی را نباید با جوش‌های ندولار اشتباه گرفت. جوش‌های ندول بسیار شبیه به جوش‌های زیر پوستی بوده و بصورت برجستگی‌های دردناک در عمق پوست تشکیل می‌شوند. تنها تفاوتی که این دو نوع جوش باهم دارند این است که، جوش‌های کیستی زیر پوستی حاوی چرک مایع هستند، اما جوش‌های ندول جامد و سخت هستند.

برخی از این جوش‌ها ممکن است در نهایت به سطح پوست آمده و به شکل جوش سر سفید، سر سیاه و یا برآمدگی‌های قرمز فوران کند. جوش‌های کیستی سخت‌ترین و دردناک‌ترین نوع جوش هستند و به احتمال زیاد باعث ایجاد جای زخم می‌شوند. بنابراین بسیار مهم است که به درستی و توسط متخصص درمان شوند.

عکس جوش زیر پوستی

جوش زیر پوستی

علت ایجاد جوش‌های زیر پوستی

همانطور که گفته شد، منافذ پوست می‌توانند با چربی و سلول‌های مرده مسدود شوند و باعث ایجاد جوش شوند. باکتری‌ها نیز می‌توانند وارد منافذ پوست شده و همراه با چربی و سلول‌های مرده پوست به دام بیفتد. واکنش پوست نسبت به آنها، ایجاد تورم عمیق در لایه میانی پوست است. این توده می‌تواند عفونی، قرمز و بسیار دردناک باشد. علل ایجاد جوش‌های زیر پوستی می‌تواند موارد زیر باشد:

  • سن (نوجوانان بخصوص در سن بلوغ بیشتر به این نوع جوش مبتلا می‌شوند.)
  • سابقه خانوادگی
  • تغییرات هورمونی در دوران جوانی، یائسگی و بارداری (در مورد درمان خانگی جوش صورت در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.)
  • استرس و اضطراب
  • تعریق زیاد
  • مصرف برخی از داروها

درمان سریع جوش زیر پوستی

جوش‌های زیر پوستی معمولا بصورت توده یا برآمدگی‌های کوچکی هستند که با لمس کردن پوست متوجه آنها می‌شوید. از علائم بارز این نوع جوش‌ها درد و ناراحتی بر روی توده و اطراف آن، تورم و قرمزی است. چندین روش درمانی برای این نوع جوش‌ها وجود دارد اما از آنجایی که این جوش‌ها ممکن است ایجاد زخم کنند و همچنین جای اغلب آنها بر روی پوست باقی می‌ماند، بنابراین بهتر است تا خودسرانه و از محصولات درمان آکنه بدون نسخه استفاده نشود. توصیه می‌شود برای درمان این نوع جوش‌ها به دکتر متخصص پوست مراجعه کنید تا پس از تشخیص نوع آکنه شما بتواند آن را به درستی درمان کند.

درمان و از بین بردن این نوع جوش‌ها ممکن است سه ماه یا حتی بیشتر زمان ببرد. اغلب درمان‌ها با استفاده از آنتی بیوتیک خوراکی و استفاده از کرم‌ها و ژل‌های موضعی قوی بر روی پوست است. از جمله داروهایی که برای درمان سریع این نوع جوش‌ها تجویز می‌شود عبارتند از:

  • کرم‌های موضعی آنتی بیوتیک
  • محلول‌ها و لوسیون‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها از سطح پوست و کاهش التهاب
  • اسید آزلائیک یا اسید سالیسیلیک برای از بین بردن باکتری‌ها و سلول‌های مرده روی پوست
  • رتینوئیدها و مشتقات ویتامین A برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و انسداد منافذ پوستی
  • آلفا هیدروکسی اسیدها برای لایه برداری پوست

علت ایجاد جوش زیرپوستی

درمان جوش‌های ریز زیر پوستی صورت

جوش‌های ریز و خفیف زیر پوستی را می‌توان با استفاده از برخی از روش‌های خانگی درمان کرد. از مهم‌ترین روش‌هایی که به درمان آن بسیار کمک می‌کند، خودداری از فشار دادن و ترکاندن جوش است. فشار دادن جوش‌های زیر پوستی نه تنها به درمان آنها کمک نمی‌کند، بلکه تورم و درد را در آن ناحیه بیشتر کرده و باعث التهاب و بزرگ‌تر شدن آنها می‌شود. بنابراین قبل از انجام هر روش درمانی این نکته را به خاطر داشته باشید. برخی از این روش‌های عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس آب گرم

یک حوله گرم و مرطوب را به مدت 10 دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید. این کار را چند بار در طول روز انجام دهید. گرما باعث می‌شود علاوه بر اینکه منافذ پوست باز شده، چرک چربی داخل جوش حل شده و بر روی سطح پوست بیاید و به راحتی بتوان آن را تخلیه کرد. همچنین درد را تسکین می‌دهد. این کار را تا زمانی که جوش به سطح پوست آمده و سر باز کند تکرار کنید.

  • یخ

برخی از درمانگران معتقدند که یخ یکی از بهترین گزینه‌های درمان برای جوش‌های زیر پوستی است. یخ باعث کاهش التهاب، خارش، درد و قرمزی می‌شود. استفاده از یخ برای جوش‌های ریز و کوچک که هنوز بصورت کامل عفونی نشده‌اند بسیار موثر است. چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز گذاشته و روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. سپس یخ را بردارید و پس از گذشت چند دقیقه بار دیگر تکرار کنید. پس از گذشت چند روز جوش‌های زیر پوستی رفع می‌شوند.

  • رژیم غذایی

جالب است بدانید که بازتاب هرآنچه که می‌خورید خود را روی پوست شما نشان می‌دهد. بنابراین تغییر رژیم غذایی و سالم خوری می‌تواند تاثیر بسیاری در سلامت پوست شما داشته باشد. برخی از درمانگران معتقدند که لبنیات ممکن است مسئول ایجاد جوش‌های زیر پوستی باشد. بنابراین با کم کردن لبنیاتی که مصرف می‌کنید به مدت 3 هفته جوش‌های زیر پوستی خود را زیر نظر بگیرید. در صورتی که جوش‌های شما متورم و بزرگ نشد و جوش جدیدی بوجود نیامد، می‌توانید با تغییر رژیم غذایی خود به درمان آنها کمک کنید. همچنین شکر و مواد فرآوری شده نیز می‌تواند یکی از دلایل ایجاد جوش‌های زیر پوستی باشد. بنابراین با حذف آنها به درمان این نوع جوش‌ها کمک کنید.

  • چسب جوش

برچسب‌های جوش حاوی داروهایی مانند اسید سالیسیلیک هستند که به درمان جوش‌ها بسیار کمک می‌کنند. این برچسب‌ها با چسبیدن به پوست شما طی چند ساعت دارو را آزاد می‌کنند و باکتری‌ها، سبوم و آلودگی را از بین می‌برند. این برچسب‌ها را هر 24 ساعت عوض کنید.

درمان جوش های زیر پوستی

درمان جوش زیر پوستی در طب سنتی

همانطور که گفته شد، روش‌های درمانی متعددی برای جوش‌های زیر پوستی وجود دارد که برخی از آنها زیر نظر طب سنتی و بسیار پر طرفدار است. از جمله این روش‌های درمانی در طب سنتی عبارتند از:

  • عسل خام

عسل خام فرآوری نشده می‌تواند باکتری‌ها و تورم را کاهش دهد. مقداری عسل خام را روی پوست خود قرار داده و پس از 15 تا 30 دقیقه ماساژ داده و سپس با آب ولرم بشویید.

  • روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است. روزانه چند قطره از آن را روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید. توجه داشته باشید که نباید از این روغن بصورت مستقیم استفاده کنید، بلکه آن را با روغن پایه مانند روغن نارگیل، زیتون و جوجوبا رقیق کنید.

  • سرکه

سرکه یک ضد باکتری بسیار قوی است. محلول رقیقی از سرکه و آب تهیه کنید و با یک پنبه تمیز روی قسمت مورد نظر بمالید و پس از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

پماد جوش زیر پوستی

کرم، پماد و ژل‌های موضعی بسیاری برای درمان جوش‌های زیر پوستی وجود دارد که توصیه می‌شود با تجویز پزشک آنها را تهیه کنید. از جمله این کرم‌ها کرم آنتی بیوتیک، رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک و سایر لوسیون‌ها، پاک کننده‌ها و سرم‌هایی هستند که می‌توانند باکتری‌ها را از بین برده و جوش‌ها را خشک کنند. بنابراین بسیار مهم است که باتوجه به نوع جوش و پوستتان بهترین و مناسب‌ترین دارو را انتخاب کنید.

بهترین شوینده برای جوش زیر پوستی

بهترین شوینده، شوینده‌ای است که نه آنقدر قوی باشد که ایجاد حساسیت کند و نه آنقدر ضعیف که پوست را بهبود نبخشد. بیشتر شوینده‌های پوستی، ذرات آرایش را از بین نمی‌ببرند، بنابراین بسیار مهم است که قبل از شستن صورت با شوینده، آرایش خود را با محصولات پاک کننده و میسلار واتر خوب تمیز کنید. شوینده باید ضد باکتری بوده و التهاب را کاهش دهد. همچنین بسیار مهم است تا PH پوست را متعادل نگه داشته تا از ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری کند. بهترین شوینده متناسب به پوست شما را پزشک متخصص می‌تواند به شما معرفی کند. همچنین میتوانید به مقاله ماسک خانگی برای درمان جای جوش مراجعه کنید.