زمان تخمک گذاری بعد از تزریق آمپول HCG و تاثیر آن بر بارداری

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زمان تخمک گذاری بعد از تزریق آمپول HCG

نزدیک به 40 درصد زنان نابارور در تحریک تخمک گذاری و مراحل آن مشکل دارند. اما باید بدانید که این مشکل لاعلاج نیست و می‌توان با مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی به تحریک تخمک کمک کرد. بطور معمول در هر بار تخمک گذاری تنها یک تخمک آزاد می‌شود. با تحریک فولیکول ها در تخمدان ها یا حتی استفاده از انواع دارو و معجون خانگی برای تقویت تخمدان همزمان چند تخمک آزاد می‌شود. روش های مختلفی برای بالا بردن احتمال بارداری وجود دارد. برخی از این روش ها لقاح داخل رحمی (IUI)، لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا استفاده از داروهایی مانند قرص لتروزول، آمپول HMG و HCG و ... هستند. ( در مورد قرص لتروزول و دوقلوزایی در این مقاله بیشتر بخوانید.) در این مطلب به تمامی سوالات شما درمورد تزریق آمپول HCG پاسخ می‌دهیم.

آمپول HCG چیست؟

HCG (Human chorionic gonadotropin) هورمونی است که باعث بلوغ نهایی تخمک شده و پس از آن باعث رها شدن تخمک از فولیکول‌های تخمدان می‌شود. در واقع HCG همان هورمونی است که در بدن زنان بوسیله رویان بعد از عمل لانه گزینی تولید می‌شود. حضور HCG نشان دهنده بارداری است که در تعدادی از سرطان‌ها نیز این هورمون تولید می‌شود. HCG برای تخمک گذاری و درمان ناباروری در زنان و افزایش تولید هورمون تستوسترون و لذا افزایش تعداد اسپرم در مردان استفاده می‌شود. این آمپول به شکل عضلانی یا زیر پوستی تزریق می‌شود. اگر از HCG در منزل استفاده می‌کنید لازم است که تمامی دستورالعمل‌ها را بدانید در غیر این صورت بهتر است که خود آن را تزریق نکنید. آمپول HCG با دوز های 1500 واحد، 2000 واحد و 5000 واحد در داروخانه‌ها موجود می‌باشد و باید بدانید که بدون نسخه پذیرش نمی‌شود. دوز مورد نیاز برای تخمک گذاری بین 5000 تا 10000 واحد می‌باشد. زمان تزریق این دارو بسیار مهم است، مخصوصا در اعمال ART و طبق نظر پزشک معالج تعیین می‌شود.

در چه مواردی از آمپول HCG استفاده می‌شود؟

  • در درمان ناباروری ناشی از نازایی در زنان و عملکرد پایین هیپوفیز در مردان استفاده می‌شود.
  • در تحریک تخمک گذاری در عمل تلقیح مصنوعی و درمان ناباروری با IVF استفاده می‌شود.
  • در تشخیص کم کاری غدد جنسی در آقایان
  • در درمان و تشخیص نهان بیضگی (کریپتورکیدیسم) قبل از بلوغ
  • از دیگر کاربردهای آن می‌توان اوولاسیون تاخیری، کیست تخمدانی، جذب جنین و سقط جنین را نام برد.

عوارض آمپول HCG

  • عوارض این دارو چندان شایع نیستند، اما به برخی از مهمترین عوارض آن می‌پردازیم.
  • بروز سندروم تحریک بیش از حد تخمدان که باعث بزرگی تخمدان، تشکیل کیست تخمدان و درد تخمدان می‌شود.
  • اگر پسری از این دارو استفاده می‌کند باید بداند که HCG باعث بلوغ زودرس می‌شود و علائمی مانند کلفت شدن صدا، رشد مو زائد، تعریق و افزایش آکنه دارد.
  • با استفاده از این دارو شانس چندقلوزایی افزایش می‌یابد.
  • مصرف این دارو در زمان بارداری موجب آسیب به جنین می‌شود. معلوم نیست که این دارو در دوران شیردهی به شیر مادر وارد می‌شود یا خیر اما بهتر است که در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شود.
  • اگر پس از مصرف دارو علائم آلرژیک مانند کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب، زبان و گلو را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر هر یک از علائم لختگی خون مانند درد، گرما، بی حسی یا گز گز شدن در بازوها و پاها، سرگیجه و سر درد داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • سایر عوارض: سردرد، تحریک پذیری، بی قراری، افسردگی، درد محل تزریق، اختلال در خلق و خوی و ژنیکوماستی.

* برای اطلاع از انواع تست بارداری خانگی و میزان دقت هریک کلیک نمایید. 

بهترین زمان تزریق آمپول HCG

زمانی که بعد از چندین بار اقدام به بارداری، بارداری در شما اتفاق نمی‌افتد، باید به پزشک مراجعه کنید. در این مرحله پزشک شروع به علت یابی و درمان می‌کند. در این مواقع ممکن است آمپول HCG را برای شما تجویز کند. بهترین زمان تزریق این دارو در زمان تخمک گذاری و رویت فولیکول‌ها در تخمدان شما است. روزهای 12، 14، 16، 18 و 20 سیکل معمولا روزهای تخمک گذاری هستند. تخمک از زمان آزاد شدن حدود 24 ساعت زمان برای بارور شدن دارد پس باید کاری کرد که در آن زمان حتما اسپرم وجود داشته باشد. بطور معمول قبل از تزریق آمپول سونوگرافی انجام می‌شود تا اندازه فولیکول تخمدان مشخص شود. اگر اندازه فولیکول مناسب بود تزریق آمپول انجام می‌شود تا تخمک گذاری صورت گیرد.

چند ساعت بعد از تزریق آمپول HCG تخمک گذاری انجام می‌شود؟

پس از تزریق این دارو، معمولا طی 24 تا 48 ساعت (بطور میانگین 36 ساعت) بعد از آن تخمک گذاری آغاز می‌شود. احتمال اینکه در 24 ساعت اول تخمک گذاری انجام شود بسیار کم است با این حال امکان آن وجود دارد و بهتر است زوجین آماده باشند.

علائم آزاد شدن تخمک بعد از تزریق آمپول HCG

بطور کلی باید بدانید که در زمان آزاد شدن تخمک علائم زیر را خواهید داشت.

  • بالا رفتن دمای بدن
  • افزایش میل جنسی
  • لکه بینی و ترشحات قهوه‌ای، زیرا در زمان تخمک گذاری برای رها شدن تخمک فولیکول ها پاره می‌شوند پس ممکن است خونریزی خفیفی رخ دهد.
  • در زمان تخمک گذاری، استروژن زیادی ترشح می‌شود که این موضوع باعث بی رنگی و کشسانی شدن مخاط رحم می‌شود.
  • استروژن بیشتر خود را بصورت نفخ شکم نشان می‌دهد.
  • درد و حساسیت در سینه‌ها
  • درد خفیف در لگن و شکم
  • حساسیت به بو
  • تغییر در گردنه رحم

بهترین زمان نزدیکی پس از تزریق HCG 

پس از تزریق آمپول تا 36 ساعت وقت دارید تا نزدیکی داشته باشید. ترجیحا یک روز در میان به مدت  3الی 4 روز نزدیکی داشته باشید تا شانس احتمال بارداری را در خودتان را افزایش دهید. به هر حال آمپول HCG تخمدان هارا تحریک و وادار به تولید تخمک بالغ می‌کند، با این حال بهتر است بیشترین زمان مقاربت شما حول و حوش تخمک گذاری باشد.

تاثیر هورمون HCG بر تست بارداری

با یکبار تزریق HCG اثر آن تا 7 روز در بدن شما باقی می‌ماند. اگر با بیبی چک تست بارداری خانگی انجام دهید یا قبل از این زمان آزمایش خون انجام دهید، نتیجه تست شما مثبت کاذب است. به این معنی که شما باردار نیستید اما جواب تست مثبت نشان می‌دهد. باید بدانید که اگر بعد از 10 تا 12 روز پس از تزریق HCG تست بارداری انجام دهید، HCG از بدن شما خارج شده است.

علائم بارداری بعد از تزریق آمپول HCG

برای بررسی علائم بارداری ،بعد از تزریق متوالی HCG پزشک هر چند روز یکبار از شما می‌خواهد تا آزمایش خون دهید. آزمایش خون بر خلاف آزمایش ادرار میزان دقیق HCG را در بدن شما مشخص می‌کند. با اندازه گیری میزان دقیق HCG در بدن، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که شما باردار هستید یا نه!

سطح HCG بطور نرمال در ابتدای بارداری بالا می‌رود، پس اگر سطح HCG در بدن شما بالا رفته باشد احتمالا شما باردار هستید. با انجام سونوگرافی در هفته چهارم یا پنجم، می‌توانید کاملا از نتیجه مطمئن شوید.

تزریق همزمان دو آمپول HCG به چه دلیل است؟

میزان دوز مصرفی شما، تعداد و طول درمان شما همگی به نحوه‌ی پاسخگویی شما به این دارو بستگی دارد. در برخی موارد برای تحریک بیشتر تخمکدان برای آزاد کردن تخمک، پزشک تزریق همزمان دو آمپول در روز را تجویز می‌کند. برای تزریق دو آمپول می‌توانید جداگانه یا هر دو را در یک سرنگ به خود تزریق کنید. میزان داروی شما بر اساس نتایج هورمون‌ها، سونوگرافی و آزمایش ها  بالا و پایین می‌شود.