شیردهی به نوزاد زودرس چگونه باید باشد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیردهی به نوزاد زودرس

فواید شیر مادر برای نوزادان زودرس، بی‌شمار بوده و از احتمال کمتر ابتلا به عفونت گوش در نوزاد تا کمک به کاهش وزن مادر را شامل می‌شود. فواید شیردهی به نوزاد زودرس، نه تنها فوایدی شیردهی به نوزادان رسیده را شامل می‌شود بلکه مزایایی مختص به این نوزادان را نیز شامل می‌شود. اگرچه شیردهی نوزاد زودرس همیشه آسان نیست اما رعایت کردن برخی نکات، می‌تواند به مادران کمک کند تجربه شیردهی خوبی برای نوزاد زودرس خود داشته باشند. در ادامه به فواید و نکات شیردهی به نوزاد زودرس با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

فواید شیردهی به نوزاد زودرس

نوزادان زودرس دارای سیستم گوارشی نابالغ بوده و شیر مادر، تغذیه‌ای عالی برای معده کوچک آن‌ها است. مطالعات نشان می‌دهند نوزادان زودرس، شیر مادر را بهتر از شیر خشک هضم می‌کنند زیرا شیر مادر شامل پروتئین‌ها، چربی و کربوهیدرات است. همچنین، از آنجایی که کودکان زودرس در معرض تاخیر رشدی و عملکرد ضعیف در مدرسه هستند، دادن شیر مادر به این کودکان در نوزادی، به آن‌ها کمک می‌کند که در آینده عملکرد شناختی بهتری داشته باشند.

از سوی دیگر، علاوه بر اهمیت شیر مادر در وزن گیری نوزاد نارس در ماه اول، نوزادان زودرس در معرض ابتلا به عفونت‌هایی هستند که برخی اوقات این عفونت‌ها می‌توانند بسیار جدی باشند. بنابراین، مزایای مرتبط با سیستم ایمنی، مهم‌ترین فواید شیردهی به نوزاد زودرس است. کربوهیدرات‌های موجود در شیر مادر به جلوگیری از چسبیدن باکتری‌ها به غشاهای مخاطی کودک کمک می‌کنند و در نتیجه از ابتلای نوزاد به بیماری، پیشگیری می‌کنند.

شیر خوردن نوزاد تازه متولد شده باید چقدر و چگونه باشد؟ + اصول درست شیردهی پس از زایمان

نکات شیردهی به نوزاد زودرس

با توجه به فواید شیردهی به نوزادان خاص از جمله نوزاد نارس، توجه والدین به تغذیه این نوزادان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل لازم است در این زمینه یک سری نکات رعایت شود تا والدین بتوانند بهترین مراقبت را از فرزندشان به عمل آورده و به رشد مناسب او کمک کنند. در ادامه با نکات شیردهی به نوزاد زودرس، بیشتر آشنا می‌شوید.

شیر خود را مرتبا و به خوبی بدوشید.

اگر فرزند شما زود متولد شده باشد ممکن است نتوانید شیردهی از سینه را برای او انجام دهید. نوزادان زودرس همیشه نمی‌توانند به خوبی سینه مادر را بگیرند. بنابراین، مادران این نوزادان، اغلب مجبورند شیر خود را دوشیده و با لوله شیردهی، به فرزند خود غذا دهند.

تا حدود 32 هفتگی، نوزادان نمی‌توانند مکیدن، بلع و تنفس را برای تغذیه از شیر مادر به صورت هماهنگ انجام دهند. همچنین نوزادانی که کمتر از 32 هفتگی نیز آن‌قدر قوی نیستند که برای افزایش وزن نوزاد نارس، بتوانند از طریق دهان، خود را تغذیه کنند. در این صورت، مادران با مرتب دوشیدن شیر خود می‌توانند شیر کافی برای فرزندشان فراهم کنند.

  • از همان اوایل به دنیا آمدن نوزاد، شیر خود را بدوشید. اگر فرزند شما زود متولد شده باشد، ممکن است از تجربه زایمان و شرایط فرزندتان، احساس ناراحتی داشته و به احتمال زیاد دوشیدن شیر خود در این مدت، احتمالا در اولویت‌های شما نخواهد بود اما لازم است بدانید زود دوشیدن شیر می‌تواند به تامین ذخیره کافی شیر مادر کمک کند. این کار، همچنین با نتیجه بهتر شیردهی همراه است و در حالت ایده‌آل، اولین دوشیدن شیر، باید 6 ساعت پس از تولد نوزاد انجام شود.
  • به طور مرتب شیر خود را بدوشید. نوزادان سالم، اغلب از شیر مادر تغذیه می‌کنند. بنابراین، مادران نوزادان زودرس، برای تامین شیر خود و اطمینان از تولید مقدار کتفی شیر، لازم است شیر خود را مرتبا بدوشند. توصیه می‌شود که در طول روز 8 بار شیر خود را بدوشید. به طوری که هر دو تا سه ساعت در طول روز، و هر سه تا چهار ساعت در شب، این کار انجام شود.
  • شیر خود را به خوبی بدوشید. به منظور شیردهی به نوزاد نارس، شیردوشی باکیفیت، با سایز مناسب و کاملا برقی تهیه کنید. حتما در مورد چگونگی دوشیدن شیر نیز با پزشک مشورت کنید. از سوی دیگر، برای افزایش شیر خود توصیه می‌شود که دوشیدن شیر توسط دست و استفاده از شیردوش برقی را ترکیب کنید.

شیردهی به نوزاد نارس

اطلاعات خود را در مورد شیردهی به نوزاد زودرس افزایش دهید

اگرچه شیردهی، کاملا طبیعی است اما همیشه به صورت طبیعی اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، لازم است در طول بارداری، تا می‌توانید در مورد شیردهی، اطلاعات خود را افزایش دهید. اگر می‌دانید که فرزندتان در معرض خطر زودرس به دنیا آمدن قرار دارد ممکن است بخواهید به طور ویژه در مورد شیردهی به نوزاد زودرس مطالعه کنید.

  • در مورد شیردهی بخوانید: کتاب‌های زیادی در مورد شیردهی و همچنین مراقبت از نوزادان زودرس وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها، آن‌ها را تهیه کنید.
  • با متخصص شیردهی نوزاد صحبت کنید: مشاوران شیردهی در مورد شیردهی تخصص داشته و می‌توانند اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما بگذارند. آن‌ها به مادران نوزادان زودرس کمک می‌کنند چگونه شیر خود را افزایش داده و همچنین به نوزادان زودرس نیز کمک می‌کنند که چگونه شیر خوردن از سینه مادر را یاد بگیرند.

برای بهبود شیردهی به نوزاد زودرس، با فرزند خود وقت بگذرانید

جدا شدن از کودک ناراحت‌کننده است به خصوص اگر بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، از خانه شما فاصله زیادی داشته باشد. بنابراین، استفاده حداکثری از زمانی که می‌توانید در کنار فرزندتان باشید می‌تواند در بهبود شیردهی به نوزاد زودرس موثر باشد. همچنین این کار می‌تواند به انتقال شیر خوردن نوزاد از لوله به شیر خوردن از سینه مادر را آسان‌تر کند.

  • مراقبت کانگورویی را امتحان کنید. مراقبت کانگورویی روشی برای تماس پوست به پوست نوزاد و مادر است که می‌تواند شیردهی به نوزاد زودرس را آسان‌تر کند. مادرانی که از این روش استفاده می‌کنند، شیر بیشتری برای فرزندشان تولید کرده و نوزادانشان نیز، در خوردن شیر از سینه مادر نیز موفق‌تر عمل کرده‌اند.
  • فرزندتان را ملاقات کنید. بسیاری از نوزادان زودرس برای رشد و تحول، نیاز دارند که در بیشتر ساعات روز بخوابند. با این حال، حتی ظریف‌ترین و کوچک‌ترین نوزادان نیز به حمام و تعویض پوشک نیاز دارند. از پرستار بیمارستان، برنامه زمانی فرزندتان را پرسیده و وقتی برای تغذیه نوزاد در nicu و مراقبت از کودک به بیمارستان می‌روید فرزندتان را ملاقات کنید. حتی اگر نوزاد با لوله تغذیه می‌شود از پرستار بخواهید که به شما اجازه دهد او را در طول شیر خوردن در آغوش بگیرید. این کار به فرزندتان کمک می‌کند که تغذیه را با بودن در آغوش شما، مرتبط بداند.

فواید شیردهی به نوزاد زودرس، فقط مختص نوزاد نیست و می‌تواند برای مادران نیز مزایای زیادی به همراه داشته باشد. برای مثال، وقتی نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان است والدین احساس ناکارآمدی و ناتوانی می‌کنند. این در حالی است که وقتی مادر برای فرزند خود شیر مادر تامین کرده و می‌برد احساس می‌کند کاری بسیار مهم برای نوزاد انجام داده است، کاری که فقط او می‌تواند برای فرزندش انجام دهد.

از سوی دیگر، چه نوزاد زودرس بوده و چه زودرس نباشد شیردهی به کودک، فواید سلامتی بسیار زیادی برای مادران دارد. کالری اضافی مادر که به خاطر شیردهی می‌سوزد می‌تواند به مادران کمک کند زودتر به وزن قبل از بارداری خود برگردند و هورمون‌هایی که در دوران شیردهی تولید می‌شوند، به رحم کمک می‌کنند تا سریع‌تر به اندازه قبلی خود بازگردد. از سوی دیگر، شیردهی، خطر ابتلای مادر به سرطان سینه و تخمدان و همچنین، دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.