شیردهی به دوقلو یا چندقلوها

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیردهی به دوقلو یا چندقلوها

شیردهی به دوقلو یا چندقلوها و شیردهی به نوزاد پس از زایمان در عین حالی که لذت خاص خودش را دارد، هیجان‌انگیز و جذاب است و تجربه منحصر به فردی است، کار سخت و دشواری هم است. از همین جهت مادر باید با نحوه صحیح شیر دادن به دوقلوها و چندقلوها کاملا آشنا باشد تا در این مسیر خسته نشود و میدان را خالی نکند و از مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران نیز بهره ببرد. در ادامه بیشتر در مورد روش شیر دادن به دوقلو و نمات مربوط به آن توضیح خواهیم داد.

شیر دادن به دوقلوها چه چالش هایی نسبت به یک نوزاد دارد؟

شیردهی به دوقلوها می‌توانند چالش‌های خاص خود را داشته باشد. در درجه اول شما باید مانند شیرده پسر گلو روش دادن شیر بهترین موقعیت برای شیردهی و روش‌های مناسب چفت شدن دهان نوزاد دور سینه را بدانید. اما شیردهی به دوقلوها چالش‌های اضافه دیگری نیست دارد که شاید مهم‌ترین آنها انرژی مادر برای شیردهی باشد.

وقتی مادر به دوقلوها شیر می‌دهد انرژی کمتری نسبت به زمانی دارد که تنها به یک فرزند شیر می‌دهد. بنابراین به عنوان مادر دوقلو شما باید بدانید که چطور انرژی خود را برای شیردهی ذخیره کنید. تامین شیر کافی برای هر دو نوزاد از دیگر چالش‌های شیردهی به دوقلو است.

مسئله بعدی این است که مادر باید بداند چطور هر دو نوزاد را به طور همزمان زیر سینه بگیرد. طبیعی است که شیردهی به دوقلوها بسیار سخت است شیردهی به یک نوزاد است اما به مرور مادر با شرایط به وجود آمده سازگار می‌شود. در این راستا توجه به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود می‌تواند کمک کننده باشد.

* از کجا بفهمیم که مقدار شیر مادر برای تغذیه نوزاد کافی است؟ 

شیر دادن به دوقلوها چقدر از مادر کالری میگیرد؟

مسلماً مادرانی که به تو نوزاد شیر می‌دهند به کالری دریافتی بیشتری نیاز دارند. به طور کلی چه در شیردهی به نوزاد تک قلو و چه در شیردهی به نوزاد دوقلو به ازای هر نوزاد مادر به ۵۰۰ کالری انرژی بیشتر نیاز دارد.

این عدد مربوط به شش ماه اول است که کودک به طور انحصاری از شیر تغذیه می‌کند در ۶ ماه دوم این میزان به ۴۰۰ کالری برای هر نوزاد کاهش پیدا می‌کند.

شیردهی همزمان نوزادان دوقلو

نحوه صحیح شیر دادن به دوقلوها

در شیر دادن به نوزاد دوقلو نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. بهترین غذا‌ها برای وزن گیری نوزاد زیر 6 ماه شیر است. برای شیردهی به دوقلو یا چندقلوها یک برنامه انعطاف‌پذیر داشته باشید. به این معنی که خود را مقید نکنید که حتما هر دو را همزمان شیر بدهید، مگر اینکه تقاضا وجود داشته باشد. 
  2. قرار نیست در فرایند شیر دادن به نوزاد دوقلو هر نوزاد را حتما هر دو ساعت یک بار شیر بدهید. ممکن است یکی از آنها دقیقا سر دو ساعت گرسنه نباشد و کمی دیرتر یا زودتر شیر بخواهد. بنابراین از این فاصله زمانی برای استراحت خود بهره ببرید. 
  3. به تقاضای واقعی نوزادان برای تغذیه با شیر توجه کنید و اجازه دهید گرسنگی، زمان تغذیه آنها را مشخص کند. 
  4. تغذیه مناسب، استراحت کافی و دریافت کالری لازم بدن شما را برای شیر دادن به دو قلوها آماده می‌کند. 
  5. پستان تغذیه شیر نوزاد را در هر نوبت تغییر دهید. اجازه دهید همه نوزادان شما به اندازه کافی از هر دو پستان شما شیر بخورند. به این ترتیب هر دو پستان برای تولید شیر به یک اندازه تحریک می‌شوند و مشکلات جانبی پیشامد نمی‌کند. 
  6. تمرین کنید تا در شرایط خاص بتوانید به نوزادان خود به طور همزمان شیر بدهید. گاهی گرسنگی به طور همزمان به سراغ نوزادان می‌آید و مادر مجبور است همزمان شیردهی به دوقلو یا چندقلوها را انجام دهد. برای این کار باید به اندازه کافی مهارت و قدرت داشته باشد. درصورت نیاز شاید لازم باشد آموزش شیر دادن به نوزاد دوقلو را زیر نظر کارشناس بهداشت ببینید.
  7. برای شیردهی به نوزادان دوقلو به طور همزمان از بالش‌های مخصوص شیردهی استفاده کنید تا نوزادان در سطح پستان‌ها قرار بگیرند و دستان شما به عنوان مادر کاملا آزاد باشد تا بتوانید پستان را به درستی در دهان نوزاد قرار بدهید. 
  8. شیر دادن به دو قلوها را از همان ساعات اولیه بعد از تولد آغاز کنید. 
  9. نحوه شیر دادن به دوقلو با تک قلو تفاوتهایی دارد. ابتدا نوزادی را زیر پستان قرار دهید که برای شیرخوردن و گرفتن سینه زرنگ‌تر است و بهتر این کار را انجام می‌دهد. 
  10. شیر دادن به دو قلوها را با نوزاد گرسنه‌تر آغاز کنید. 
  11. شیردهی به دوقلو یا چندقلوها به طور همزمان یا جداگانه انجام می‌شود. هر دو روش را به خوبی یاد بگیرید و در زمان لازم از روش مناسب استفاده کنید. 
  12. با دیدن علائم گرسنگی شیرخوار، او را به سینه نزدیک کنید و اجازه بدهید که سینه را درست بگیرد و تمام هاله سینه را در دهان او بگذارید. 
  13. فراموش نکنید که شیردهی به دوقلو یا چندقلوها زمانی راحت و بی مشکل می‌شود که به دفعات شیردهی و پوزیشن صحیح شیردهی به نوزاد و دفعات استراحت خود توجه کنید. به این ترتیب حجم شیر کافی خواهد بود. 
  14. اگر یکی از شیرخواران به هر دلیل قادر به مکیدن شیر نبود، حتما شیر خود را بدوشید. همیشه توجه کنید که به میزان یکسانی از پستان‌ها شما شیر گرفته شود. 
  15. تا حد امکان از شیشه شیر و پستانک برای نوزاد استفاده نکنید. 
  16. اگر نوزادی در گرفتن پستان زرنگ نیست، وقت بیشتری برای آموزش او و کمک او برای یادگیری این مهارت بگذارید. 
  17. حتما نوزاد قوی‌تر را زیر سینه خود بگیرید و اجازه دهید از پستان شما شیر تغذیه کند تا به این ترتیب تولید شیر در پستان‌ها به مقادر مساوی صورت بگیرد. 
  18. برای اطلاع از کافی بودن شیر خود، به وزن‌گیری نوزادان خود توجه کنید. برای تشخیص این مورد حتما نظر پزشک را جویا شوید. 
  19. شیردهی به نوزادان دوقلو یا چند قلو باید به طور متناوب از هر دو پستان انجام شود. لذا هرگز نوزادان خود را فقط از یک پستان خاص تغذیه نکنید یا اینکه هر نوزاد را زیر یک پستان قرار ندهید. همه نوزادان باید از هر دو پستان تغذیه شوند. 
  20. وضعیت شیردهی به نوزادان را بر اساس راحتی آنها انتخاب کنید. 

علت نگرفتن یکی از پستانها توسط نوزاد چیست | ایا این موضوع مشکل ساز است؟

چگونگی افزایش شیر مادر برای نوزادان دوقلو

از آنجایی که مادران چند قلو معمولاً رشد سینه های بیشتری را در دوران بارداری تجربه می کنند، درنتیجه می توانند شیر کافی برای دو یا حتی سه نوزاد تولید کنند. با این حال شما باید به کمک انجام برخی کارها و رعایت برخی نکات به تولید بیشتر شیر در سینه‌ها کمک کنید.

شما باید هر دو تا سه ساعت یک بار در روز و حداقل یک بار در طول شب هر دو سینه را پمپاژ کنید. تولید شیر با میزان مکیدن (یا پمپاژ) که سینه ها را تحریک می کند، تنظیم می شود. به همین دلیل است که مادران دوقلو تقریبا همیشه شیر کافی برای هر دو نوزاد تولید می کنند.

از آنجایی که قدرت مکیدن نوزادان دوقلو شبیه به هم نیست همیشه از یک سینه به یک نوزاد ندهی و نوزادان را بین سینه‌ها عوض کنید.

ماساژ سینه‌ها با دست به ویژه در هفته‌های اول پس از زایمان به افزایش تولید شیر کمک می‌کند.

 

به علاوه برای تولید شیر بیشتر به تغذیه خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و از غذاها و میوه‌های شیر افزا مانند لبنیات؛ خرما و میوه‌های آبداری نظیر هندوانه و خربزه؛ هویج و غلات و حبوباتی مانند جو دوسر و دیگر موادی که به تولید بیشتر شیر در سینه‌ها کمک می‌کنند استفاده کنید 

چه طور بفهمیم دوقلوها خوب تغذیه می‌شوند؟

چه طور بفهمیم دوقلوها خوب تغذیه می‌شوند؟

  • اگر نحوه صحیح شیر دادن به دوقلوها را رعایت کنید، در سه هفته ابتدایی بعد از تولد باید حداقل 8 بار در روز به نوزادان خود شیر بدهید. یا اینکه حداقل هر دو تا سه ساعت یک بار برای شیر دادن به دوقلوها اقدام کنید.
  • چنانچه نوزادان شما حداقل سه بار در روز اجابت مزاج دارند و عمل دفع را انجام می‌دهند، به این معنی است که خوب تغذیه می‌شوند. رنگ طبیعی مدفوع نوزاد از روز پنجم به بعد تقریبا زرد خردلی است. 
  • اگر نحوه صحیح شیر دادن به دوقلوها را رعایت کنید، نوزادان تا سه ماهگی، روزی 30 تا 50 گرم وزن اضافه می‌کنند. 
  • استفاده از شش یا هشت پوشک در روز نشانه خوبی برای شیردهی به نوزادان دوقلو به شکل صحیح است. 
  • فراموش نکنید که سه فاکتور تعداد دفع در هر روز، تعداد پوشک‌هایی که روزانه مصرف می‌شوند و وزن‌گیری نوزاد در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند تا به این نتیجه برسیم که نوزاد خوب و درست تغذیه می‌شود. 
  • شنیدن صدای بلعیدن شیر توسط نوزاد نشانه‌ای دال بر رعایت نحوه صحیح شیر دادن به دوقلوها است. 
  • مادر بعد از شیردهی احساس سبکی و نرمی در سینه‌های خود دارد.

آیا نوزادان دوقلو یا چند قو هم‌زمان از شیر گرفته می‌شوند؟

به عنوان یک نکته جالب در مورد شیردهی به نوزادان دوقلو باید بدانید اگرچه آنها به طور همزمان دوره شیردهی یکسانی دارند و از شش ماهگی به دور همزمان غذای جامد را شروع می‌کنند اما از شیر گرفتن آنها پروسه متفاوتی دارد.

نوزادان دوقلو می‌توانند در زمان‌های متفاوتی از یکدیگر از شیر گرفته شوند. ممکن است یکی از نوزادان خیلی زود از خواهر یا برادرش؛ دیگر شیر مصرف نکند. همچنین به مادرانی که دوقلو دارند توصیه می‌شود که اگر می‌خواهند کودکان خود را از شیر بگیرند ابتدا از کودک قویتر شروع کنند.

کلام آخر

شیردهی به دوقلو یا چندقلوها

شیردهی به دوقلو یا چندقلوها معمولا تا یک سال اول و خصوصا تا شش ماه اول که تغذیه نوزاد منحصرا با شیر مادر است، سخت است. رفته رفته با بزرگتر شدن نوزادان این فرایند ساده‌تر می‌شود و مادر بهتر یاد می‌گیرد که چه وقت و به چه شکلی به هر یک از نوزادان خود شیر بدهد. بدیهی است که شروع هر فرایندی سختی‌های خاص خودش را داشته باشد. بنابراین اگر اکنون مادر نوزادان دوقلو یا چند قلو هستند و احساس خستگی می‌کنید، باید بدانید که خیلی زود و سریع‌تر از آنچه که تصور کنید، این روزها تمام می‌شوند و هر کدام از نوزادان شما کودکان مستقلی خواهند شد که خودشان با استقلال غذا می‌خورند و کارهای شخصی خود را انجام می‌دهند و حتی به شما نیز کمک خواهند کرد.