سن مناسب حاملگی | بهترین سن بارداری زنان چه سنی است؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سن مناسب حاملگی

سن مناسب حاملگی یعنی بهترین زمان در عمر یک خانم برای باردار شدن. البته باید گفت که به جز سن، فاکتورهای موثر دیگری هم در باردار شدن یک بانو موثر هستند که کیفیت اسپرم و نداشتن استرس تنها دو نمونه از آنهاست. به طور کلی بارداری پروسه‌ای است که امروز به دلایل متعدد سخت‌تر از قدیم حاصل می‌شود و به مراقب‌های زیادی توسط پزشک بارداری نیاز دارد. 

بررسی سن مناسب حاملگی

سن مناسب حاملگی به شدت با سن بیولوژیکی یک خانم مرتبط است. فاکتور سن در بارداری یک خانم تاثیر بسیار زیادی دارد. این فاکتور در قدرت باروری یک خانم بسیار موثر است و به شدت قوای باروری او را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در حالی که چنین تاثیری بر قدرت باروری مرد ندارد. البته منظورمان این نیست که با افزایش سن یک آقا، تغییری در قوای باروری او ایجاد نمی‌شود. بلکه منظورمان این است که قدرت باروری یک آقا در سن 45 سالگی با قدرت باروری یک خانم در همین سن به شدت با هم فرق می‌کند. در واقع می‌توان این طور گفت که برای یک آقا پایانی برای تولید مثل وجود ندارد، این در حالی است که یک خانم با نزدیک شدن به سن یائسگی قدرت باروری‌اش کم می‌شود و بعد از یائسگی نیز به طور کلی توانایی تولید مثل ندارد. با این وجود سن یک آقا در کیفیت اسپرم او قطعا تاثیر خواهد گذاشت. اما این تاثیر به گونه‌ای نیست که قدرت باروری را به طور کلی از او بگیرد. در این بین بسیاری می پرسند که آیا استرس مانع بارداری می‌شود؟ باید بگوییم قطعا بله. 

بهترین سن حاملگیبهترین سن برای باردار شدن یک خانم

گرچه در بسیاری از موارد سن فقط یک عدد است و خیلی نباید مورد توجه قرار بگیرد، اما در حوزه تولید مثل و بارداری، سن بیولوژیکی به شدت با قدرت باروری مرتبط است. از همین جهت است که بهترین سن حاملگی در زنان از لحاظ سنی بالای 18 سال و زیر 35 سال عنوان شده است. این بازه سنی به عنوان سن مناسب حاملگی یاد می شود، اما هرگز به این معنی نیست که تمام بارداری‌هایی که قبل یا بعد از این سنین اتفاق می‌افتد، مشکل دار است یا قطعا اختلالی در بارداری رخ می‌دهد. در این بازه سنی، بین 24 تا 27 سالگی نیز زمان طلایی باردار شدن معرفی شده است. همچنین سن می‌تواند در عوارض بلند مدت زایمان طبیعی و زایمان سزارین نیز تاثیر بگذارد. همچنین فاکتور سن در پاسخ این سوال که فاصله زمانی مناسب بین دو بارداری چقدر است؟ نیز تاثیر دارد. 

به طور میانگین سن یائسگی در زنان بین ۴۵ تا ۵۵ گزارش شده است. فاکتورهای زیادی در زمان یائسه شدن یک خانم موثر است که عوامل ژنتیکی یکی از آنها است. هر خانم برای تجربه بارداری حتما باید به طور اختصاصی به این فاکتور توجه داشته باشد. هرچه سن یک خانم بیشتر باشد، ریسک بارداری پر خطر،سقط، مرده‌زایی، پارگی رحم و موارد اینچنینی بیشتر می‌شود. 

سن مناسب حاملگی؛ بررسی زمان مناسب نزدیکی جنسی برای باروری تخمک

بهترین زمان حاملگی و سیکل ماهانه

اگر می پرسید که چگونه خیلی سریع باردار شویم؟ باید به سیکل ماهانه خود توجه کنید. بهترین زمان حاملگی در زنان در هر سیکل ماهانه نزدیکترین زمان به تخمک‌گذاری است. بر خلاف آقایان که همیشه و همواره اسپرم در بدن آنها وجود دارد و تولید می‌شود، تخمک همیشه در بدن یک خانم حضور ندارد. تخمک آزاد شده از تخمدان زن فقط 12 تا 24 ساعت در هر سیکل ماهانه زنده می‌ماند و آماده لقاح با اسپرم است. بنابراین بهترین زمان حاملگی در زنان در هر سیکل ماهانه زمانی است که تخمک آزاد شده است و منتظر ملاقات اسپرم است. اکنون سوال این است که زمان آزاد شدن تخمک در بدن یک زن دقیقا چه زمانی است؟

تخمک کی آزاد می‌شود؟

وقتی می‌گوییم بهترین زمان حاملگی در زنان در هر سیکل ماهانه نزدیکترین زمان به تخمک‌گذاری است، باید بدانیم که زمان تخمک‌گذاری دقیقا کی است. زمان تخمک‌گذاری در هر خانم به چرخه قاعدگی او مربوط است. منظور از چرخه قاعدگی اولین روز شروع قاعدگی یک ماه تا اولین روز شروع قاعدگی ماه بعدی است. این چرخه می‌تواند بین 22 تا 36 روز متغیر باشد یا حتی کاملا نامنظم باشد. بر اساس چرخه قاعدگی روز تخمک‌گذاری می‌تواند بین روزهای 12 تا 14 و حتی 20 سیکل اتفاق بیفتد. اما متداول‌ترین چرخه قاعدگی 28 روزه است. در یک چرخه 28 روزه معمولا روز 14 دوره، روز تخمک‌گذاری خواهد بود. در قاعدگی نامنظم پیدا کردن روز تخمک‌گذاری کمی سخت است، اما به کمک ابزار و نشانه‌های خاصی امکانپذیر خواهد بود. 

نشانه‌های آزاد شدن تخمک

با توجه به اینکه بهترین زمان حاملگی در زنان یا بهترین فرصت برای حاملگی در هر سیکل ماهانه زمانی است که تخمک آزاد شده است، بنابراین شناخت نشانه‌های آزاد شدن تخمک لازم و ضروری است. اطلاع از زمان تخمک‌گذاری زمان نزدیکی موثر برای بارداری را مشخص کند. توصیه می‌کنیم که همواره زمان شروع سیکل ماهانه خود را در جایی یادداشت کنید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که چرخه قاعدگی‌تان دقیقا چند روزه است و در چه روزهایی احتمال تخمک‌گذاری بیشتر است. 

1. تغییرات واژن؛ نازک، کشیده، شفاف و لغزنده شدن مخاط واژن. معمولا در این زمان میل جنسی زن افزایش پیدا می‌کند، زیرا بدن او برای برقراری یک آمیزش لذتبخش، بدون درد و کاملا روان آمادگی دارد و به راحتی می‌تواند آلت مردانه را در خود بپذیرد. 

نشانه‌های آزاد شدن تخمک

2. افزایش درجه حرارت پایه بدن (BBT)؛ توجه به این فاکتور و کمک گرفتن از این فاکتور اندکی سخت و زمان‌بر است. زیرا در زمان تخمک‌گذاری گرچه درجه حرارت بدن افزایش پیدا می‌کند، اما این افزایش حرارت آنقدر زیاد نیست که بدون کمک گرفتن از تب سنج قابل تشخیص باشد. در واقع برای کمک گرفتن از این فاکتور یک خانم باید دقیقا پس از پایان دوره قاعدگی (پایان خونریزی) هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب درجه حرارت بدن خود را اندازه گیری و یادداشت کند. درجه حرارت پایه بدن یا همان BBT یک روز پس از تخمک گذاری بالا می‌رود. پیگیری BBT در طی چند چرخه به زنان در درک الگوی تخمک‌گذاری کمک می‌کند.

3. احساس درد در یک طرف شکم؛ این درد همان حالت میتل اشمرز (mittelschmerz) است که می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد. معمولا 20 درصد خانم‌ها این درد را در هنگام تخمک‌گذاری احساس می‌کنند. بسته به اینکه تخمک از کدام تخمدان آزاد شده باشد، احساس درد می‌تواند در سمت چپ با راست شکم باشد. ولی معمولا احساس درد میتل اشمرز در سمت چپ متداول تر است، زیرا اساسا تخمدان چپ در هر زن بیشتر از تخمدان راست قدرت دارد. 

کیت‌های تشخیص تخمک‌گذاری

اگر نشانه‌های بالا در پیدا کردن زمان تخمک‌گذاری‌تان مفید واقع نشدند، می‌توانید از کیت‌های تخمک‌گذاری استفاده کنید. روش استفاده از این کیت‌ها دقیقا مشابه استفاده از بی بی چک است؛ اما زمان استفاده از آنها مهم است. با توجه به اینکه دقیقا قبل از چرخه تخمک‌گذاری هورمون LH در بدن افزایش پیدا می‌کند و در ادرار قابل تشخیص است، بنابراین استفاده به موقع از کیت‌های تشخیص تخمک‌گذاری می‌توانید در تعیین زمان تخمک‌گذاری و  بهترین زمان حاملگی در زنان در هر سیکل ماهانه موثر باشد. کیت‌های تخمک‌گذاری 12 تا 36 ساعت زودتر زمان تخمک‌گذاری را نشان می‌دهند. بهترین زمان استفاده از این کیت‌ها از سومین روز پاکی از خونریزی ماهانه است. یعنی از سومین روز پاکی به صورت روزانه و ترجیحا با ادرار دوم هر صبح از این کیت‌ها استفاده کنید تا بتوانید 12 تا 36 ساعت زودتر زمان تخمک‌گذاری را تخمین بزنید. اینکه تا کی از این کیت‌ها استفاده کنید، به چرخه قاعدگی شما بستگی دارد. استفاده از این کیت‌ها در قاعدگی‌های نامنظم پیشنهاد نمی‌شود. 

یادآوری می کنیم که همواره این احتمال وجود دارد که این کیت‌ها پاسخ درست ندهند، پاسخ کاذب بدهند یا درست کار نکنند. لذا توصیه می‌کنیم که برای تعیین زمان تخمک‌گذاری بیشتر به فاکتورهای بدنی یا نهایتا انجام سونوگرافی تکیه کنید. 

کلام آخر

سن مناسب حاملگی دقیقا زمانی که قوانی جنسی و جسمی خانم در اوج است و هنوز افول نکرده است. گرچه برای بارداری، رسیدن به مرحله ارگاسم یا اوج لذت جنسی در مردان ضروری است، اما در بانوان رسیدن به اوج لذت ضروری نیست. با در نظر داشتن فاکتور مهم سن، در صورتی که بیشتر از 40 سال سن دارید، حتما در مورد بارداری در سن چهل سالگی و خطرات آن مطالعه داشته باشید.