علت ترک لب کودکان | بهترین روش درمان خشکی لب در نوزادان

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ترک خوردن لب نوزاد

بسیار از والدین نگاه بسیار کنجکاوانه‌ای به تغییرات بدن کودکشان دارند و می‌خواهند مطمئن باشند که اتفاقاتی که در ظاهر او رخ می‌دهند، برای سلامتی‌اش مشکلی نداشته باشند. یکی از این تغییرات فیزیکی که می‌تواند برای مادران بسیار نگران‌کننده باشد، ترک خوردن لب نوزاد است. این اتفاق بسیار رایج است و می‌تواند باعث شود مادران با خود فکر کنند که آیا مشکلی در مورد نوزادشان وجود دارد یا خیر. آیا آب بدن آنها کم است یا آیا این اتفاق در اثر وجود مشکل خاصی در بدن آنها رخ داده است یا خیر. در این مقاله قصد داریم علت ترک لب نوزاد را توضیح داده و بگوییم آیا این مشکل نگران کننده است یا خیر. 

علت ترک لب کودکان 

ترک خوردن لب کودکان نشانه چیست؟ دلایل مختلفی برای ترک خوردن لب نوزادان وجود دارد که سطح خطر در هر کدام از آنها متقاوت است. در ادامه در مورد چند علت ترک لب کودک بیشتر توضیح داده‌ایم:

کم آبی بدن نوزاد

یکی از شایع ترین دلایل ترک خوردن لب بچه ها، کم آبی است. این موضوع می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد اما یکی از آنها تغییرات آب و هوایی است. در بسیاری از موارد علت ترک خوردن وسط لب پایین نیز همین کم آبی ست. باید توجه داشته باشید که بدن نوزادن نیز مانند شما در آب و هوای گرم به مایعات بیشتری نیاز دارند. اما این اتفاق می‌تواند در اثر کم شیر خوردن نیز رخ دهد. برای آنکه تشخیص دهید علت ترک خوردن لب نوزاد در اثر کم آبی بدن است یا خیر، باید به دنبال سایر نشانه‌های کم آبی در بدن برای ترک خوردن لب در کودکان بگردید که به شرح زیر است:

  • گودی زیر چشم
  • گریه‌ی بدون اشک
  • سردی دست و پا
  • فرورفتگی بخش نرم سر

علائم کم ابی در نوزاد

نیازهای تغذیه‌ای

علت ترک خوردن لب کودکان کمبود کدام ویتامین است ؟ بعضی مواقع کمبود برخی از مواد مغذی و ویتامینها می‌تواند منجر به ترک خوردن لب در نوزادان شود. به عنوان مثال ویتامین D یا B کمپکلس برای سلاکتی پوست بسیار مهم هستند و کمبود آنها می‌تواند منجر به ترک خوردن لب‌ها در کودکان شود. بنابراین باید حتماً آن را جدی بگیرید و در صدد تامین این ویتامین‌ها برآیید زیرا این ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کنند و در نتیجه ادامه‌ی کمبود آنها در بدن نوزاد می‌تواند زمینه ساز طیف وسیعی از بیماری‌ها شود.

واکنش‌های آلرژیک

واکنش‌های آلرژیک دیگر علت خشک شدن و ترک خوردن لب کودکان هستند. بعضی از نوزادان پوست بسیار حساسی دارند که ممکن است در اثر مصرف برخی مواد بهداشتی مانند انواع پماد و لوسیون یا حتی بوسیده شدن خشک و پوسته پوسته شود. همچنین آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار نیز می‌تواند دیگر دلیل ترک خوردن لب نوزاد باشد.

تنفس دهانی

بعضی اوقات از تمیز کردن بینی نوزاد غافل می‌شوید به طوری که او مجبور می‌شود شیوه‌ی تنفس خود را به تفس دهانی تغییر دهد. تنفس از طریق دهان باعث خشک شدن لب نوزاد و در نتیجه ترک خوردن گوشه لب کودک می‌شود.

لیسیدن لب

بسیاری از نوزادان به خصوص در روزهای اول تولد تمایل به مکیدن و لیسیدن لب خود دارند که یک علت خشکی لب نوزاد بوده و منجر به پوست انداختن لب نوزاد و ترک خوردن لب کودک می‌شود.

درمان ترک خوردن لب نوزاد

برای ترک لب کودکان چه کنیم؟ بعد از تشخیص علت خشکی و ترک خوردن لب کودکان نوبت به درمان آن می‌رسد. درست است که ترک خوردن لب نوزاد می‌تواند به آسانی برطرف شود و به تنهایی مشکل مهمی نیست. حتی در بسیاری از مواقع برای خود ما به عنوان بزرگسال نیز رخ می‌دهد. با این حال اگر ترک خوردگی لب شیرخوار را جدی نگیرید، می‌تواند منجر به شکاف‌های بسیار عمیق و حتی بروز خونریزی شود. بعلاوه لب ترک خورده می‌تواند نشان دهنده‌ی مشکلات تغذیه‌ای نیز باشد که در صورت عدم رسیدگی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی بیشتری شود. برای درمان ترک خوردن لب کودکان می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

داروهای درمان ترک خوردن لب نوزاد

در ادامه در مورد انواع درمان ترک لب نوزاد بیشتر توضیح داده‌ایم:

وازلین: وازلین یکی از بهترین و متداول‌ترین وسایل بهداشتی نوزاد و روش‌های درمان خشکی لب نوزاد است. وازلین یک روغن تصفیه شده است و در نتیجه نیازی نیست نگران آن باشید. این داروی ترک خوردن لب نوزاد می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده‌ی قوی عمل کرده و مانع از ترک خوردن لب نوزاد شود. بهتر است وازلین را شب‌ها روی لب نوزاد بمالید زیرا امکان خورده شدنش در شب کمتر است.

درمان ترک خوردن لب نوزاد

روغن نارگیل: روغن نارگیلی یکی از روغن‌های معجزه آسا برای داشتن پوستی نرم و زیبا است که این ویژگی را مدیون داشتن اسید لوریک است. شما می‌توانید این روغن را نه تنها روی لب بلکه هر بخشی از پوست نوزاد که دچار خشکی شده است بمالید. روغن نارگیل را می‌توان به صورت پماد برای ترک لب نوزاد استفاده کرد.

بالم لب: انواعی از بالم‌های لب وجود دارد که مخصوص نوزادن است و می‌تواند به عنوان پماد ترک لب کودکان از آنها استفاده کرد. کمترین مواد شیمیایی خطرناک در آنها وجود دارد که می‌توانید برای درمان ترک لب نوزاد خود استفاده کنید. بعلاوه بسیاری از آنها طعم دار هم هستند و نوزاد از آنها خوشش می‌آید.

درمان‌های خانگی ترک لب کودک

درمان خانگی ترک لب کودکان را نیز باید در نظر داشته باشید. 

شیردهی: یکی از بهترین روش‌های درمان ترک خوردن لب نوزاد، شیردهی مکرر توسط شیر مادر و شیر خشک و روی برنامه است. با این کار می‌توانید مطمئن باشید که او نه تنها ویتامین‌های لازم را دریافت می‌کند، بلکه آب بدن او را تامین می‌کند و سیستم ایمنی نوزادتان را تقویت می‌کند.

دستگاه‌های بخارساز: اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که رطوبت هوا بسیار کم است و روزهای گرم و خشک در آن زیاد است، می‌توانید از دستگاه‌های بخار سرد استفاده کنید که محیط خانه را مرطوب کرده و احتمال ترک خوردن لب نوزاد را کاهش می‌دهد. بعلاوه از قرار دادن نوزاد خود در معرض گرمای زیاد و فضاهای باز و بیرون از خانه خودداری کنید.

دستگاه بخور نوزاد

لباس‌های مناسب : همانطور که گرمای هوا می‌تواند منجر به ترک خوردن لب نوزاد شود، هوای سرد نیز می‌تواند باعث پوست انداختن لب نوزاد شود. از این رو اگر می‌خواهید نوزاد را در هواهای سرد بیرون ببرید حتماً اور را به خوبی بپوشانید و از قرار دادنش در معرض این هوای سرد خودداری کنید.

سخن پایانی

اگرچه خشکی و ترک خوردن لب نوزاد ممکن است به دلایل مختلف و البته مکرر رخ دهد، اما به راحتی قابل درمان است و شما باید حتماً آن را جدی بگیرید زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به شکاف خوردن لب و دردناک شدن ناحیه شود.