تاثیر دیابت بر کیفیت اسپرم و باروری مردان

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر دیابت بر اسپرم

دیابت عوارض بسیار زیادی برای افراد دارد. این عوارض شامل آسیب‌های طولانی مدت، اختلالات و نارسایی اندام‌های مختلف هستند. یکی از عوارض مهم دیابت، اختلال در سیستم تولید مثل مردان است. متابولیسم گلوکز یک عامل مهم در فرایند تولید اسپرم است. علاوه بر این، متابولیسم گلوکز برای حفظ فعالیت اولیه سلولها و همچنین عملکردهای خاص مانند تحرک و توانایی لقاح در اسپرم‌های بالغ اهمیت دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که ابتلا به بیماری دیابت می‌تواند مشکلات زیادی برای اسپرم‌ها ایجاد کند و باعث کاهش تعداد اسپرم نرمال در مردان شود. در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر دیابت بر اسپرم بیشتر توضیح دهیم.  

دیابت و تاثیر منفی آن بر تولید اسپرم

اگرچه در تحقیقات مشخص شده است که دیابت یکی از بیماری‌های تاثیرگذار در باروری است و می‌تواند بر اسپرم‌ها تاثیر منفی بگذارد و قدرت باروری مردان را کاهش دهد، اما فرایند این تاثیر منفی هنوز به طور کامل مشخص نشده است. به طور کلی بیماری دیابت می‌تواند به عروق خونی و اعصاب محیطی آسیب برساند و خطر عفونت را افزایش دهد، به ویژه هنگامی که به خوبی کنترل نشود. در نتیجه، بیماران دیابتی به طیف وسیعی از مشکلات جنسی از جمله اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی، مشکلات انزالی، التهاب پوست ختنه گاه (بالانیت) و ناباروری دچار می‌شوند. در نتیجه این موضوع اهمیت زیادی دارد که با کنترل قند خون نرمال و انجام کارهای تقویتی از تاثیر دیابت بر اسپرم مردان جلوگیری کنید.

مطالعه‌ی جدیدی که بر روی مردان مراجعه کننده به کلینیک باروری انجام شده است، نشان می‌دهد که در مردان مشکوک به پیش دیابت (قند خون غیرطبیعی بالا) سطوح بالاتری از آسیب به DNA اسپرم داشته و احتمال بیشتری وجود دارد که انزال بدون اسپرم داشته باشند. میزان تستوسترون و اختلال بیشتر در سایر هورمون‌های بارداری، نیز در این مردان در مقایسه با مردان دیگر مشاهده می‌شود.

تاثیر دیابت بر نعوظ

تاثیر دیابت بر نعوظ

همانطور که در بالا گفتیم اصلی‌ترین تاثیر دیابت بر اسپرم، تاثیر بر بیضه‌ها و اختلال در نعوظ است. دیابت بر عروق خونی که مسئولیت خون رسانی به آلت تناسلی را به عهده دارند، تاثیر گذاشته و اعصاب کنترل کننده‌ی نعوظ را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در مردی که از نظر جنسی تحریک شده است نیتریک اسید به خون ترشح می‌شود که خون رسانی به آلت تناسلی را افزایش داده و در نتیجه منجر به صادر شدن فرمان نعوظ به آلت تناسلی می‌شود. بالا رفتن قند خون منجر به کاهش تولید اسید نیتریک در مردان و درنتیجه مشکل نعوظ می‌شود. 

برای رفع این مشکل نه تنها می‌توانید بیماری خود را کنترل کنید بلکه می‌توانید از قرص‌های گیاهی برای تقویت نعوظ استفاده کنید. اما باید انتخاب بهترین قرص گیاهی نعوظ را به عهده‌ی پزشک خود بگذارید و با صرف خودسرانه‌ی داروهایی که از عوارضشان بی‌اطلاعید، مشکلات بیشتری برای خود ایجاد نکنید.

تقویت اسپرم در افراد دیابتی

اولین نکته برای کاهش تاثیر دیابت بر اسپرم و تقویت آنها، کنترل بیماری است. روش‌های مختلفی برای درمان دیابت نوع یک و دو وجود دارد اما مهمترین راه تغییر رژیم غذایی و انجام ورزش است. تغذیه آقایان قبل از بارداری به اندازه‌ی زنان اهمیت دارد به ویژه زمانی که بیماری‌های پیش زمینه‌ای مانند دیابت داشته باشند. مصرف غذاهایی که میزان کربوهیدرات در آنها زیاد است مانند برنج، سیب زمینی، انواع شیرینی و شکلات، نوشیدنی‌ها و .. باید با دقت کنترل شده و ورزش روتین نیز در برنامه‌ی روزانه گنجانده شود. افرادی که در کنترل دیابت به این روش مشکل دارند زیر نظر پزشک درمان دارویی را آغاز می‌کنند. یکی از داروهای رایج، مصرف متفورمین برای بارداری است که در موارد خفیف‌تر می‌تواند بسیار موثر باشد. برای انواع دیابت پیشرفته تزریق انسولین انجام می‌شود.

* حتما بخوانید: لیست کامل غذاهای پایین آورنده قند خون در بارداری 

متفورمین برای درمان دیابت

در گام بعدی می‌توانید با انجام کارهای تقویت کننده، به افزایش تعداد اسپرم کمک کرده و از تاثیر دیابت بر روی اسپرم بکاهید. به عنوان مثال از پوشیدن لباس‌های بیش از حد گرم یا تنگ و حتی حمام کردن با آب داغ خودداری کنید. می‌توانید وزنتان را در محدوده‌ی طبیعی نگه دارید. ریتم زندگی خود را فعال نگه دارید و از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید. و تا جایی که امکان دارد از قرارگیری در معرض امواج مغناطیسی جلوگیری نمایید.

داروی تقویتی برای افراد دیابتی

در بعضی از موارد برای کاهش تاثیر دیابت بر اسپرم از داروهای تقویتی اسپرم استفاده می‌کنند. قبل از معرفی آنها باید بدانید که مصرف این داروها باید حتماً زیر نظر پزشک انجام شود در غیر این صورت می‌تواند مشکل ساز باشد.

  • کلومیفن سیترات دهانی 
  • سروفن دهانی
  • فولی تروپین آلفا یا گونال اف و تزریقات زیرجلدی
  • آنتی بیوتیک در صورت وجود عفونت‌های مجاری تناسلی یا ادراری)
  • گونادوتروپین کوریونی انسان (HCG) 
  • لتروزول یا آناستروزول
  • آندروژن‌های بیرونی

بچه دار شدن افراد دیابتی

همانطور که در بالا توضیح دادیم دیابت پدر در بارداری تاثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند مانع مهمی بر سر راه این فرایند باشد. اما خوشبختانه‌ راه‌های زیادی برای جلوگیری از تاثیر دیابت بر اسپرم وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر قصد بچه دار شدن دارید حتماً قبل از اقدام، در حالی که همسرتان در حال انجام کارهای مربوط به خودش است، شما نیز روی تقویت بدنتان تمرکز کنید. 

بچه دار شدن افراد دیابتی

در گام اول رژیم غذایی خود را تغییر دهید و برای تاثیر بیشتر حتماً این کار را زیر نظر یک پزشک تغذیه انجام دهید. حفظ وزن در محدوده‌ی مناسب چه برای زنها و چه برای مردانی که قصد بارداری دارند ضروری است. جدا از این‌ها اگر به دیابت مبتلا هستید باید تلاش بیشتری بکنید و به صورت دوره‌ای قند خون خود را کنترل کنید اگرچه بهترین راه برای این کار انجام آزمایش خون است اما به کمک دستگاه‌‌های تست دیابت هم می‌توانید به صورت روزانه و در خانه آنها را بررسی کنید. مهمترین هدف در روند کنترل دیابت، فعال بودن و کنترل رژیم غذایی است. 

سخن پایانی

زوج‌های زیادی درگیر مشکل دیابت و بچه دار شدن هستند اما خبر خوب این است که این مشکل به راحتی قابل کنترل و پیشگیری است. به کمک روش‌هایی که در این مقاله گفته شد، شما هم می‌توانید مانند سایر افراد بدون آنکه تحت تاثیر دیابت بر اسپرم قرار بگیرید، بچه دار شوید.