از چه سنی می‌توان به کودک ژله داد؟

اردیبهشت ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک ژله داد

ژله یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها برای کودکان است. والدین نیز فکر می‌کنند چون ژله نرم است دادن آن به نوزاد اشکالی ندارد. در حالی که بافت نرم و چسبناک ژله می‌تواند باعث خفگی نوزاد شود بنابراین لازم است بدانید از چه سنی می‌توان به کودک ژله داد. در ادامه به این موضوع با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

از چه سنی می‌توان به کودک ژله داد؟

قبل از اینکه به پاسخ سوال از چه سنی می‌توان به کودک ژله داد بپردازیم لازم است بدانید ژله از ترکیبات ژلاتین، اسانس، رنگ‌های غذایی مصنوعی، قند و مواد نگهدارنده مختلف تشکلی شده است. در مورد خوردن ژله نکات احتیاطی بسیاری مطرح است که در ادامه مطرح شده است اما قبل از آن لازم است بدانید بهتر است ژله را بعد از یک و نیم تا دو سالگی، به فرزندتان بدهید و ژله برای نوزاد 9 ماهه مناسب نیست.

وقتی فرزندتان به سن یک و نیم تا دو سالگی می‌رسد بهتر می‌توانید در مورد غذا خوردن با او مذاکره کنید و به او کمک کنید که تعادل را در خوراکی‌هایی که می‌خورد رعایت کند. ژله یکی از ممنوعات غذایی نوزاد قبل از یک سالگی است.

خواص ژله برای کودکان

همچون خوردن عدس در بارداری یا خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری یا خوردن گوجه در بارداری که باید حد تعادل را رعایت کنید؛ برای دادن ژله به کودک نیز متعادل باشید. 

بسیاری از والدین به این دلیل می‌پرسند از چندماهگی به نوزاد ژله بدهیم که می‌خواهند فرزندشان همه طعم‌های جدید را امتحان کند و ژله نیز دارای طعم‌های مختلف است که در نتیجه باعث لذت بردن کودک از خوردن آن می‌شود. با این حال، خوردن ژله برای کودکان کوچک که هنوز رشد کافی نکرده‌اند توصیه نمی‌شود. بهتر است از سرلاک نوزدان به عنوان غذای کمکی نوزاد استفاده کنید یا طرز تهیه فرنی نوزاد را بدانید.

گزینه‌های سالم‌تر برای کودکان، استفاده از پوره میوه بدون قند است. به طوری که کودک می‌تواند با خوردن آن از همه مواد مغذی و طعم‌دهنده‌های مختلف بهره‌مند شود. هرچه سن کودک بیشتر می‌شود می‌توانید انواع مختلفی از میوه‌ها را امتحان کنید و در نهایت میوه‌های ترش به فرزندتان بدهید که خوردن آن‌ها برای کودکان کوچک‌تر سخت‌تر است.

ژله برای رشد استخوان‌های کودکان مفید است؟

ژله یکی از همین خوراکی‌های کم‌ارزش است ولی بیشتر والدین با این تصور اشتباه که در استحکام استخوان‌ها تاثیر دارد، آن را به عنوان دسر در برنامه غذایی فرزندان خود می‏ گنجانند چرا که به‌گمان آن‌ها ژلاتین موجود در ژله برای رشد استخوان‌هامفید است، اما غافل از اینکه میزان ژلاتین موجود در ژله به اندازه‌ای نیست که برای رشد استخوان کودک کافی باشد، همچنین مواد مضر دیگر مثل قند، رنگ و اسانس که همگی مواد شیمیایی هستند به‌قدری برای سلامت کودک خطرناک است که جایی برای ارزش ژلاتین باقی نمی‌گذارد.  می‌توان به جای آن منابع غذایی بسیار غنی از کلسیم مانند شیر، ماست، کنجد، بادام و انواع کلم‏ ها را که تامین‏ کننده کلسیم مورد نیاز بدن هستند، در برنامه غذایی آنها قرار داد.

آیا می‌توانم به کودکم ژله بدهم؟

مضرات ژله برای کودکان

اکنون که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک ژله داد لازم است بدانید دلیل مضرات ژله و عوارض ژله برای کودکان، شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در آن است که به عنوان جایگزین قند از آن استفاده می‌شود. گزینه بهتر این است که کودک خوراکی‌هایی بخورد در آن قند طبیعی وجود داشته باشد اما در این مورد هم لازم است تعادل را رعایت کنید تا سطح قند خون کودک بالا نرود، همچنین از پوسیدگی دندان کودک جلوگیری شود.

در حال حاضر، ژله‏ های آماده موجود در بازار که با رنگ‏ها و طعم ‏های مختلف عرضه می ‏شوند، از نظر تغذیه ‏ای مناسب کودکان نیستند زیرا در بروز حساسیت در آنها نقش دارند و ممکن است در برخی از بچه‌ها که زمینه آلرژی دارند، باعث بروز حساسیت به صورت خس‌خس سینه یا کهیر شوند.

از سوی دیگر، وقتی کودک دائما خوراکی‌های شیرین بخورد به طعم شیرینی عادت می‌کند و از طعم‌های دیگر روی برمی‌گرداند. در نتیجه لازم است مراقب باشید که فرزندتان به خوردن خوراکی‌های شیرین عادت نکند.

در این مقاله به پاسخ این سوال پرداخته شد که از چه سنی می‌توان به کودک ژله داد. لازم است بدانید وقتی فرزندتان به یک سالگی می‌رسد هنوز با بسیاری از طعم‌ها آشنا نیست و شما می‌توانید از همین سن به او کمک کنید که به طعم‌های مناسب عادت کند و وقتی نیز که بزرگ‌تر می‌شود بتواند انتخاب‌های غذایی سالمی داشته باشد. بنابراین ضروری است در مورد استفاده از ژله کودکان نکات احتیاطی لازم را رعایت کنید.