شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW (تغذیه مستقل نوزاد)

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW

آیا در مورد شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW چیزی شنیده‌اید؟ شروع غذای جامد برای نوزاد یکی از مراحل رشدی است که از 6 ماهگی اتفاق می‌افتد اما گاهی اوقات بر اساس نظر پزشک و شرایط رشدی کودک از 4 ماهگی شروع می‌شود. اینکه این مرحله از رشد کودک را با چه تکنیکی شروع کنید و ادامه دهید، انتخابش با شماست. یکی از روش‌های شروع و عادت دادن کودک به غذای جامد روش BLW است. در این روش اگر طرز تهیه غذای انگشتی برای نوزاد را به خوبی بدانید، می‌توانید غذاهای بهتری تهیه کنید و در اختیار کودک قرار دهید. در ادامه در مورد شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW بیشتر توضیح خواهیم داد.

روش BLW چیست؟

روش BLW چیست؟

وقتی صحبت از تغذیه نوزادان می‌شود، سه رویکرد اساسی وجود دارد؛ اولی تغذیه به رهبری نوزاد، دومی غذا دادن با قاشق و سومی تغذیه ترکیبی. نحوه تغذیه کودک یک تصمیم شخصی است و در فرهنگ‌های مختلف به آن نگاه‌های متفاوتی می‌شود. صرف نظر از اینکه چه رویکردی را در پیش می‌گیرید، سعی کنید تا برای غذای کودک نه ماهه از غذای انگشتی استفاده کنید تا خودش غذا بخورد.

در واقع تغذیه با رهبری نوزاد یا همان BLW ، سبکی از تغذیه نوزادان است که به آنها اجازه می‌دهد از همان ابتدا خودشان غذا بخورند. این غذا در قطعات ضخیم به اندازه انگشت ارائه می‌شود و نرم است و به راحتی بین انگشتان دست کوبیده و له می‌شود. به این ترتیب غذا هم راحت در دست است، اما در عین حال خطر خفگی کمی دارد. بسیار مهم است که بلد باشید که در شرایط بحرانی خفگی کودک چه اقداماتی باید انجام دهید. در روش ترکیبی، می‌توانید در عین حال که اجازه می دهید خود کودک غذایش را بخورد و به آن دست بزند، شما هم گاهی در خوردن بعضی از غذاها به او کمک کنید و غذا را در دهانش بگذارید.

*معرفی موثرترین روش‌های غذا دادن به نوزاد رفلاکسی

در روش BLW قاشق وجود ندارد و کودک با انگشتان و دستان خود تغذیه می‌کند. این تکنیک فواید زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم

  • استقلال: کودک یاد می‌گیرد که به طور مستقل غذا بخورد و به آنچه که می‌خورد کنترل کامل داشته باشد.
  • رشد: کودک مهارت‌های حرکتی درشت، ظریف و دهانی را تمرین می‌کند.
  • کنترل اشتها: کودک مسئول این است که چقدر غذا بخورد و یاد می‌گیرد در صورت سیر شدن غذا را متوقف کند و این موضوع را به مراقب خود (مادر) اطلاع دهد.
  • سهولت: کودک (اغلب) آنچه را که شما می‌خورید، می‌خورد و کمتر به وعده‌های غذایی جداگانه نیاز دارد. (البته در صورتی که مواد غذایی به کار رفته در غذای شما برای سنش مناسب باشد و ادویه‌های مجاز برای کودک را به غذای خود اضافه کرده باشید)
  • تنوع: کودک بافت‌ها و طعم‌های مختلفی را می‌خورد که ممکن است بعدا از بدغذایی او جلوگیری کند.
  • ارزانتر: کودک غذای واقعی می‌خورد. بدون نیاز به شیشه، کیسه یا مخلوط کن و ... .
  • وعده‌های غذایی خانوادگی: کودک با شما غذا می‌خورد.
  • غذا خوردن بیرون از خانه: برای اینگونه کودکان غذا خوردن در رستوران‌ها راحت‌تر است، زیرا کودک می‌تواند غذای کامل بخورد.
  • موفقیت: نوزادان به خوردن آنچه شما می‌خورید، تمایل بیشتری دارند.
  • تفریح واقعی: نوزادان از لمس کردن، بازرسی و چشیدن طعم‌ها و بافت‌های مختلف لذت می‌برند.

معایب:

  • کثیف‌کاری: وقتی بچه‌ها خودشان غذا می‌خورند، کثیف‌کاری زیادی می‌شود.
  • ضایعات مواد غذایی: در این روش معمولا حجمی از غذا قابل خوردن نیست، زیرا به سفره، میز غذا لباس و ... مالیده می‌شود.
  • اسراف: بخشی از غذا به دلیل مالیدن شده به هر جا قابل خوردن نیست.

* از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم | بهترین سن شروع غذای جامد 

علت انتخاب روش BLW

بین درگیر شدن حس لامسه کودک و پذیرش بیشتر نسبت به غذا ارتباط مستقیم وجود دارد. هر چه کودک بیشتر با غذا بازی کرده و آن را لمس کند؛ بیشتر مشتاق خوردنش خواهد بود و امکان بدغذایی اش در آینده کمتر است. همچنین کودک یاد می‌گیرد که مستقل غذا بخورد و برای هر وعده مجبور نباشید که خودتان به او غذا بدهید. در این روش می توانید تکه‌هایی از غذایی که برای خودتان آماده می کنید را قبل از آنکه به آن ادویه یا نمک بزنید جدا کرده و به کودک بدهید، بنابراین کمتر درگیر پخت و پز جداگانه می شوید.

از چه سنی می‌توان از روش BLW استفاده کرد؟

از چه سنی می‌توان از روش BLW استفاده کرد؟

تقریبا همزمان با شروع غذای کمکی می‌توانید از روش BLW استفاده کنید. اما برای نتیجه‌گیری بهتر، می‌توانید ابتدا از ارائه بافت‌های بسیار نرم شروع کنید و کم کم به سمت بافت‌های سفت‌تر بروید. به طور مثال از فرنی بسیار رقیق شروع کنید، سپس کته‌ها و پوره‌ها و بعد ارائه تکه سبزیجات پخته شده ا.حتمالا به یاد دارید که تغذیه تکمیلی را زمانی باید آغاز کنید که کودک حداقل به دو برابر وزن هنگام تولد خود رسیده باشد؛ بتواند سر خود را بالا بگیرد و بنشیند؛ به غذا خوردن علاقه نشان دهد و به غذا خوردن شما خیره شود؛ و نهایتاً غذا را تف نکند و در دهان خود جابه جا کند.

*در مورد جدول برنامه غذایی نوزاد 5 ماهه در این مقاله بیشتر بخوانید.

نحوه شروع روش BLW

زمانی که روش BLW را شروع می‌کنید، حتما از عکس‌العمل‌های کودک خود هیجان‌زده، شگفت‌زده و خوشحال و حتی متعجب خواهید شد.

  • پیش از شروع و تجربه این روش، حتما مطمئن شوید که کودک به نقاط عطف ذکر شده در بالا رسیده است و آماده شروع است.
  • صندلی کودک را آماده کنید و تسمه‌ها و استراحتگاه پا را در صورت نیاز تنظیم کنید؛ یا اینکه یک سفره تمیز روی زمین پهن کنید و کودک را روی آن بنشانید و اجازه دهید که راحت بنشیند.
  • حتما فقط یک غذا را برای شروع انتخاب کنید و برنامه‌ریزی کنید که هر بار فقط یک غذا ارائه دهید.
  • وقتی کودک شروع به داد و بیداد کرد، سرش را برگرداند، یا علائم دیگری مبنی بر عدم تمایل به ادامه کار نشان داد، دست از کار بکشید.

نکته:

اگر شروع به دادن مواد جامد کردید و کودک اصلا علاقه‌مند به نظر نمی‌رسد، اشکالی ندارد. چند روز یا چند هفته صبر کنید و دوباره شروع کنید. هر کودک جدول زمانی منحصر به فرد خود را دارد.

مهمترین نکات برای شروع BLW

  • رفلکس گگ (gag) را در نظر داشته باشید. باید بدانید که نفس کشیدن با خفگی متفاوت است و اغلب نشانه این است که کودک دارد یاد می گیرد که غذا را در دهان خود جابجا کند و آن را از دهانش بیرون بیاورد. در واقع این مهارتی است که باید یاد بگیرد.
  • هنگام ارائه غذا در کنار کودک باشید و او را تنها رها نکنید.
  • سخت‌گیر نباشید و اجازه دهید کودک آزاد باشد و مستقلانه عمل کند.
  • با کمک مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه، ایده هایی برای جذابتر شدن صبحانه بگیرید.

*بهترین گزینه های صبحانه برای نوزاد 9 ماهه به همراه دستورهای کامل

  • در این روش هم حتماً با تست حساسیت پیش بروید و هر سه روز ماده غذایی جدیدی به کودک معرفی کنید. برای یادگیری روش تست حساسیت و پایش حساسیت کودکتان می‌توانید از ابزار پایش آلرژی اپلیکیشن گهواره کمک بگیرید.
  • با یک غذای جدید در روز یا هر چند روز یکبار شروع کنید.
  • بافت غذاهایی را که پیشنهاد می‌کنید، تغییر دهید تا از همان ابتدا کودک را در معرض تنوع غذایی قرار دهید.
  • آب را در یک فنجان کوچک به کودک ارائه دهید.

نکته: به یاد داشته باشید که شیر مادر یا شیر خشک در چند ماه اول خوردن مواد جامد، گرسنگی کودک را برطرف می کند. انتظار نداشته باشید در این سن مواد جامد جایگزین تغذیه با شیر شوند.

کدام مواد غذایی برای شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW مناسب هستند؟

کدام مواد غذایی برای شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW مناسب هستند؟

به طور کلی هر ماده غذایی که بتوانید آن را به اندازه انگشت کوچک کنید، برای این روش تغذیه مناسب هستند. البته به سن کودک و ماده غذایی که به او ارائه می‌دهید، حتما توجه داشته باشید. از جمله این مواد غذایی عبارتند از:

  • برش‌های کشیده‌ای از سب زمینی پخته یا تنوری
  • قاچ‌های سیب زمینی شیرین بو داده
  • تکه‌های سیب پوست کنده
  • بروکلی بخارپز (به اندازه کافی بزرگ برای نگه داشتن کودک)
  • برش های هندوانه، طالبی و ...
  • برش ضخیم انبه
  • موز
  • انواع گوشت کاملا پخته شده و ریز شده
  • و...

نکته: غذاها به طور کلی باید به اندازه‌ای نرم باشند که بین انگشتان له شود. به اندازه تکه‌های غذا توجه کنید و آنها را طوری در دسترس کودک قرار دهید که نه زیادی بزرگ باشند که نتواند در دهان بگذارد و بجود و نه آنقدر کوچک باشند که نتواند آنها را بردارد.

همین جا باید به این نکته اشاره کنیم که تمام آنچه که تا اینجا گفتیم، مربوط به کودکان و نوزادانی است که وضعیت سلامتی عادی و نرمالی دارند.  در واقع چنانچه کودکی به هر دلیلی دارای تفاوت‌های زمینه‌ای پزشکی یا رشدی است، از جمله نارس بودن، تاخیر در رشد، هیپوتونی، تفاوت راه‌های هوایی، ناهنجاری‌های کروموزومی، ناهنجاری‌های جمجمه-صورتی، تفاوت‌های گوارشی، بیماری قلبی-ریوی، یا تفاوت های عصبی، توصیه می کنیم در مورد برنامه تغذیه کودک خود با پزشک صحبت کنید و بهترین راه تغذیه او را انتخاب و اجرا کنید.

آیا کودک من واقعاً با روش BLW غذای زیادی می‌خورد؟

احتمالا در ابتدا نه. اکثر اوقات طعم غذا بیشتر از خوردن آن برای کودک جالب خواهد بود و این کاملا خوب است. آنها همچنان سنین پایین برای تغذیه اصلی خود به شیر مادر یا شیر خشک تکیه می کنند، بنابراین انتظار نداشته باشید که ناگهان شروع به خوردن وعده های غذایی کامل کنند. البته بدیهی است که با افزایش سن کودک، تمایل او به خوردن غذا بیشتر شود و کمی از شیر فاصله بگیرد. در عین حال شیر خوردن کودک معمولا تا پایان سن دو سالگی ادامه خواهد داشت.

آیا کودک در روش BLW به دندان نیاز دارد؟

شاید جالب باشد بدانید که کودکان برای تغذیه به روش BLW به دندان نیاز ندارند؛ لثه‌های کودک بسیار تیز و قوی هستند و به او در جویدن کمک می‌کنند. به مرور که دندان‌های آسیاب کودک بیرون می‌آید، خوردن و جویدن برای او راحت‌تر می‌شود.

از کجا بدانیم که کودک به اندازه کافی غذا خورده است و سیر شده است؟

آیا کودک در روش BLW به دندان نیاز دارد؟

وقتی کودک سر خود را از سفره یا بشقاب غذا بر می‌گرداند یا از باز کردن دهان خود امتناع می‌کند، به این معنی است که به اندازه کافی غذا خورده است و سیر شده است. برای شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW فقط اجازه دهید که کودک خودش تصمیم بگیرد و خودش اعلام کند که به خوردن ادامه دهد یا خیر.

مشکلات شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW

اما البته هیچ روش تغذیه‌ای کامل نیست. اگرچه دلایل زیادی برای استفاده از روش BLW وجود دارد، اما چند جنبه منفی نیز وجود دارد، از جمله:

  • شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW کمی شلخته است. خوردن غذای تکه‌ای برای نوزادان در هر سنی کثیف است، به خصوص آنهایی که یاد می‌گیرند چگونه غذاها را آویزان کرده و وارد دهان خود کنند.
  • در شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW باید به دریافت آهن کودک توجه کنید. همه کودکان از 6 ماهگی به بعد حتما باید مکمل آهن را مصرف کنند؛ اما جویدن بسیاری از غذاهای غنی از آهن (مانند گوشت گاو) برای برخی از نوزادان ممکن است سخت باشد. گوشت پوره شده، سبزیجات سبز و غلات غنی شده می‌توانند به پر کردن این شکاف کمک کنند.

کلام آخر

از روش BLW نهراسید و واهمه نداشته باشید. شروع غذای جامد نوزاد با روش BLW نه تنها برای کودک تجربه جالب و منحصر به فردی است، بلکه برای والدین نیز لحظات ناب و شیرینی را به تصویر می‌کشد که از دیدن آنها لذت فراوانی می‌برند. کودکان دنیای جالب و مخصوص به خود را دارند؛ بسیار از اوقات کارها و عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهند که انتظار آن را ندارید و عین حال از آنها لذت می‌‌برید و حض می‌کنید.

شما با توجه به سن کودک هر شکلی از غذا از جمله فرنی، انواع سبزیجات، ماکارونی، نودل، برنج و ... را می‌توانید به روش BLW در اختیار کودکتان قرار دهید. (در این بخش بخوانید ماکارونی از چند ماهگی مجاز است). حتما مراقب مواد آلرژی‌زا باشید و حتما برای معرفی ترکیبات غذایی جدید به کودک به سن او توجه کنید.