آیا جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین با هم مرتبط هستند؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین

با وجود آنکه بسیاری از ما میدانیم تعیین جنسیت تصادفی ست و چیزی تحت عنوان بهترین قرص برای پسردار شدن یا تعیین جنسیت صددرصد پسر وجود ندارد اما آیا علائم ظاهری خاصی برای تعیین جنسیت وجود دارد؟ اینکه جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین با هم ارتباط دارند یا خیر؛ برای بسیاری از خانم‌های باردار سوال است. طبیعی است که هر خانم بارداری دوست داشته باشد پیش از انجام سونوگرافی تعیین جنسیت جنین، از جنسیت جنین خود مطلع شود؛ یعنی زودتر از هفته 18 بارداری و در اوایل بارداری. به همین علت مدام به دنبال نشانه‌ها و دلایلی می‌گردد که بتوانند جنسیت جنین را مشخص کنند؛ اما سوال این است که این نشانه‌ها و دلایل که عمدتا پایه علمی ندارند، تا چه اندازه قابل استناد و قابل تکیه هستند؟ در این مطلب اختصاصا در مورد جوش زدن در اوایل بارداری و تعیین جنسیت جنین صحبت می‌کنیم.

جوش زدن در اوایل بارداری نشانه جنین دختر است یا پسر؟

پیش از هر چیزی باید بگوییم که در علم پزشکی ارتباط معناداری بین جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین پیدا نشده است و آنچه در باور عموم در مورد این مسئله جاری و ساری است، تنها بر اساس تجربیات گذشتگان و اعتقاداتی است که از زمان‌های دور سینه به سینه منتقل شده است.

اگر از مادربزرگ‌تان سوال کنید، احتمالا اینطور توضیح می‌دهد که جنین دختر زیبایی مادر را می گیرد. اگر پوست مادر در بارداری شفاف و زیبا شود، نشان از بارداری پسر است و اگر پر از جوش، لک و ... شده باشد، جنین دختر است. این در حالی است که عده‌ای دیگر اینطور توضیح می‌دهند که هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) که از بدن جنین پسر وارد بدن مادر می‌شود، می‌تواند منجر به ایجاد ظاهر پر از جوش در صورت و بدن مادر شود، پس اکنه در بارداری پسر رخ می‌دهد. بنابراین بر اساس این اعتقاد جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین با هم مرتبط هستند و نشان‌دهنده جنین پسر است. 

مجددا یادآوری می کنیم که در مورد اطلاعات غیر پزشکی و غیر علمی جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین ذهن خود را درگیر نکنید و تنها نگاه سرگرم‌کننده به آن داشته باشید. 

* حتما بخوانید: درد نوك سينه در اوايل بارداری ، علت و درمان آن

جوش زدن در اوایل بارداری نشانه جنین دختر است یا پسر؟

علت جوش زدن در بارداری چیست؟

همچون همیشه، هورمون‌های بارداری، متهم ردیف اول هر اتفاق و رخداد جدید در بدن هستند. در دوران بارداری، به دلیل عدم تعادل هورمونی، ممکن است آکنه‌هایی شبیه به جوش‌های دوران بلوغ، در تمام پوست صورت، سر، گردن و حتی بالای کمر ایجاد شود.

در واقع تغییرات هورمونی که در بدن مادر رخ می‌دهد، منجر به افزایش سرعت متابولیسم و فعال‌تر شدن غدد عرق، غدد سباسه و ... می‌شوند. وقتی غدد سباسه بیشتر فعالیت می‌کنند، سبوم (ماده مومی شکل تولید شده توسط غدد سباسه) بیشتری تولید خواهد کرد. از طرفی افزایش فعالیت غدد عرق و تجمع ترشحات آنها در سطح پوست می‌تواند مجرای خروجی غدد سباسه را مسدود کرده و مانع از خروج سموم تولید شده توسط غدد سباسه شوند؛ در نتیجه سموم در نواحی ترشحی غده جمع می‌شود و به صورت یک برجستگی زیر پوست ظاهر خواهد شد. چنانچه انسداد مجرا ادامه پیدا کند، سمومِ تجمع پیدا کرده راه خود را از میان سلو‌ل‌ها به سطح پوست باز خواهند کرد و نهایتا یک جوش چرکی در سطح پوست ایجاد خواهد شد. البته جوش چرکی فقط مخصوص اوایل بارداری یا سه ماه اول بارداری نیست؛ بلکه در هر ماهی از بارداری که فعالیت غدد عرق و سباسه بیش از پیش باشد، احتمال ظاهر شدن جوش زیاد است. 

*چه کارهایی در ماه اول بارداری نباید انجام داد

علت جوش زدن در بارداری چیست؟

راهکار مقابله با جوش زدن در بارداری چیست؟

به جز موضوع جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین، اینکه بتوانیم با انواع جوش در بارداری مقابله کنیم و به نحوی موفق به کنترل کردن آن شویم، برای داشتن ظاهر زیبا در دوران بارداری مهم است. البته جای جوش مهم است؛ مثلا جوش چانه در بارداری از جوش شکم در بارداری، بیشتر می‌تواند برای مادر آزاردهنده باشد. همواره به یاد داشته باشید که چه جوش در اوایل بارداری ایجاد شده باشد و چه در اواسط یا اواخر آن، در هر صورت باید از روش‌های امن و ایمن برای کنترل آن استفاده کنید.

*جنین پسر در کدام سمت رحم قرار دارد + براساس مستندات علمی

تکنیک‌های کنترل جوش در بارداری  

  • 20 دقیقه کمپرس گرم را برای بهبود گردش خون روی ناحیه بگذارید. این کار به بیرون کشیدن چرک از سطوح کمک می کند.
  • ناحیه را تمیز نگه دارید.
  • روغن درخت چای را روی ناحیه بمالید. روغن درخت چای خاصیت قوی آنتی باکتریالی دارد.
  • نمک اپسوم را در آب گرم حل کنید، کمپرس را در آن فرو ببرید و آن را 3 بار در روز روی جوش قرار بدهید. نمک اپسوم به خشک شدن چرک کمک می‌کند و باعث خالی شدن جوش می‌شود.
  • پودر زردچوبه را می‌توانید با آب ترکیب و به صورت موضعی روی جوش بمالید. این پودر خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضدالتهابی دارد که می‌تواند به درمان سریع جوش کمک کند.

تفاوت جوش بارداری با پریودی چیست؟

تفاوت جوش بارداری با پریودی

اگرچه بین دوران قاعدگی و دوران بارداری تفاوت بسیار زیادی وجود دارد؛ اما از آنجا که هر دوی اینها ناشی از عملکرد هورمون‌های زنانه و تغییرات هورمونی در بدن هستند، تمایز بین علائم آنها بسیار سخت است. به همین دلیل است که پیش از قطع پریود، هرگز نمی‌توان به طور قطع به وقوع بارداری رای داد و علائم ظاهر شده را قطعا به بارداری مرتبط دانست. در مورد جوش زدن هم همین داستان وجود دارد. یعنی جوش زدن هم می‌تواند نشانه شروع سیکل بعدی قاعدگی باشد و هم آغاز معجزه بارداری؛ اما همواره فرق گذاشتن بین جوش‌ها و آکنه ایجاد شده در دوران بارداری و در طول بیماری سندرم پیش از قاعدگی، بسیار مشکل است.

بر اساس مطالعات موجود می‌توان اینطور گفت که نزدیک به 80 درصد خانم‌ها در اثر ابتلا به سندرم قبل از قاعدگی، بروز آکنه و جوش‌های ناخواسته را تجربه می‌کنند. لذا تشخیص اینکه جوش ایجاد شده در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی است یا بارداری، بسیار بسیار سخت و حتی غیر ممکن است. مگر اینکه قطع قاعدگی، وقوع بارداری را اثبات کند.

جوش زدن شکم در بارداری نشانه چیست؟

هر گونه احساس تغییر در دوران بارداری باید حتما به پزشک گزارش شود. جوش شکم در بارداری می‌تواند کاملا عادی و طبیعی باشد؛ اما در عین حال ممکن است نشانه‌ای از سرخک، آبله مرغان و یا حتی حساسیت به جفت باشد. تشخیص اینکه علت جوش دقیقا چیست، با پزشک است. بنابراین حتما در معاینات روتین دوران بارداری پزشک خود را در جریان قرار دهید و از او بخواهید که علت این موضوع را بررسی و ارزیابی کند. 

*در مورد دلایل و روشهای درمان آبله مرغان در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

به یاد داشته باشید که تشخیص درست حساسیت به جفت بسیار مهم است، زیرا ممکن است با شکل‌های دیگر کهیر یا جوش‌هایی که در بارداری ظهور می‌کنند، اشتباه گرفته شود. تنها تفاوت قابل توجه این مشکل با سایر حساسیت‌ها این است که این دقیقا از دور ناف شروع می‌شود و بعد به جاهای دیگر سرایت می‌کند.

کلام آخر

توصیه می‌کنیم به جای اینکه ذهن خود را درگیر موضوعاتی نظیر جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین کنید که آیا از علائم بارداری پسر است یا علائم بارداری دختر ، به سلامت بارداری خود فکر کنید و روی این موضوع تمرکز داشته باشید. هنگامی که علائم واضح بارداری را در خود مشاهده کردید و وقوع بارداری در شما اثبات شد، به تدریج با عوارض و علائم بارداری روبه رو می‌شوید که ویار بارداری تنها یکی از آنها است. تشخیص و تعیين جنسيت از روی جوش‌های مادر جنبه علمی ندارد. بنابراین خود را درگیر موضوعات غیر علمی نکنید و برای اطلاع از جنسیت جنین خود فقط به سونوگرافی تعیین جنسیت اکتفا کنید.