طرز تهیه بستنی زمستانی مرحله به مرحله

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه بستنی زمستانی

بستنی‌ها همیشه یکی از محبوب‌ترین دسرهای دنیا به ویژه در بین کودکان بوده‌اند به ویژه برای روزهای گرم یا به عنوان یک دسر برای افطار. آنها در طعم‌ها و شکل‌های مختلفی تهیه می‌شوند و بنابراین می‌توانند برای همه‌ی سلیقه‌ها دلچسب باشند. با وجود آنکه این دسر سرد به طور کلی در هوای گرم خورده می‌شود، اما انواعی دسر به نام بستنی زمستانی نیز وجود دارند که شاید ساختاری شبیه به بستنی‌های تابستانی خنک نداشته باشند، اما بسیار خوشمزه هستند و به راحتی در خانه نیز قابل تهیه‌اند. در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد طرز تهیه بستنی زمستانی در خانه به طور کامل توضیح بدهیم تا بتوانید از این دسر خوشمزه در کنار خانواده خود لذت ببرید.

طرز تهیه بستنی زمستانی خانگی 

قیمت بستنی زمستانی می‌تواند زیاد شود اگر بخواهید به صورت روزانه از بازار خریداری کنید. اما می‌توانید به جای خرید بستنی زمستانی آن را در خانه نیز تهیه کنید. یک دستور بسیار ساده برای تهیه بستنی زمستانی وجود دارد که دستور اصلی و بیسیک است و به صورت زیر است:

طرز تهیه بستنی زمستانی خانگی

مواد لازم برای طرز تهیه بستنی زمستانی

  • سفیده تخم مرغ ۲ عدد
  • شکر یا پودر قند ½ پیمانه
  • پودر ژلاتین ۱ قاشق چایخوری
  • گلاب ۱ قاشق مرباخوری
  • وانیل ½ قاشق چایخوری
  • نمک اندکی
  • نان میکادو ۱ ورق
  • سرکه سفید ½ قاشق چایخوری
  • شکلات تخته‌ای ۱۵۰ گرم
  • روغن مایع ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

دستور تهیه بستنی زمستانی ساده

برای تهیه بستنی زمستونه ابتدا نان میکادو را به قسمت‌های کوچک مثلاً مربع‌های 5 سانتی برش می‌دهید. برای آنکه نان میکادو با برش خرد نشود، بهتر است از کاردهای ارده‌ای و دندانه‌دار استفاده کنید. حالا در ظرفی جدا پودر ژلاتین را با گلاب مخلوط کرده تا کامل یک دست شود. 

حالا سفیده تخم مرغ را در کاسه‌ای جدا ریخته و هم می‌زنیم. طرز تهیه بستنی زمستانی بدون همزن برقی نیز ممکن است اما بهتر است سفیده را با همزن بزنید تا کاملاً کف کند. حالا سرکه، نصف وانیل و پودر قند را اضافه می‌کنیم و به روش بن ماری روی شعله حرارت می‌دهیم و در عین حال با همزن دور تند. تا 12 دقیقه هم می‌زنیم.

(روش بن ماری، شعله غیر مستقیم است. یعنی در یک قابلمه آب ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید. قابلمه کوچکتری را روی لبه این قابلمه قرار دهید به طوری که کف آن با آب قابلمه زیری در تماس نباشد.)

دستور تهیه بستنی زمستانی ساده

در همین حین که مشغول هم زدن هسنید، ترکیب ژلاتین و گلاب را نیز بن ماری می‌کنید تا ژلاتین کامل حل شود. وقتی 12 دقیقه هم زدن تمام شدن آن را از روی حرارت برداشته و حالا باقی وانیل و ترکیب ژلاتین و گلاب را به آن اضافه می‌کنید.  

حالا خوب این مواد را با هم ترکیب کنید و فقط مواظب باشید در این بخش از طرز تهیه بستنی زمستانی هم زدن باید به قدری باشد که ژلاتین کامل ترکیب شود و نباید ترکیب شل شود زیرا بستنی را خراب می‌کند. 

بعد از این مخلوط را در قیف بریزید و به مقدار دلخواه روی نان‌های میکادویی که از قبل برش زدید بریزید و و بعد در یخچال قرار می‌دهیم. مواد روی نان باید به قدری باشد که روی آن را بگیرد. حدود دو ساعت طول می‌کشد تا ماده سفت شود. بعد از آن شکلات تخته‌ای و روغن مایع را در کاسه‌ای ریخته و به روش بن ماری آب می‌کنیم. با قاشق کمی روی بستنی‌ها ریخته تا روکش یکدستی به خود بگیرد و دوباره سی دقیقه در یخچال قرار می‌دهیم تا خود را بگیرد. این روش طرز تهیه بستنی زمستانی با ژلاتین بود. 

دستور تهیه بستنی زمستانی خانگی بدون ژلاتین

طرز تهیه بستنی زمستانی بدون ژلاتین نیز همیقدر ساده است. در این روش به مواد زیر نیاز دارید:

  • شکلات تخته‌ای    300 گرم
  • سفیده تخم‌مرغ 3 عدد
  • گلوکز 3 قاشق غذاخوری (اگه گلوکز نداشتید از 3 قاشق غذاخوری عسل استفاده کنید.)
  • شکر 2 فنجان
  • وانیل نوک قاشق چای‌خوری
  • آب سه چهارم لیوان

سفیده‌های تخم‌مرغ رو جدا کرده و در یک کاهس جدا همراه وانیل با همزن در حدود 10 دقیقه هم بزنید تا پف کند به قدری که با برعکس کردن کاسه، مواد داخلش بیرون نریزد.  آب را روی حرارت گذاشته و شکر را اضافه کنید تا در آن حل شود. بعد از اینکه حل شد، گلوکز را نیز اضافه کرده و اجازه می‌دهید حل شود. اجازه دهید این شربت ده دقیقه بجوشد تا غلیظ شود. 

حالا آن را از روی حرارت برداشته و بذارید خنک شود به قدری که دست را نسوزاند. دوباره شروع به هم زدن سفیده کنید و همینطور که هم می‌زنید شربت را کم کم به آن اضافه کنید. دو تا سه دقیقه دو مخلوط را با هم ترکیب کنید تا یکدست شود. این ترکیب را روی نان میکادو ریخته و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. بعد از آن مثل دستور قبلی، شکلات را ذوب کنید و روی آن بریزید. در طرز تهیه بستنی زمستانی بدون پودر ژلاتین محصول نهایی کمی نرمتر است. 

طرز تهیه بستنی زمستانی بدون نان میکادو

شما می‌توانید در تهیه این بستنی شکلاتی زمستانی، نان میکادو را نیز حذف کنید. برای این کار به پایه‌ی دیگری نیاز دارید. مانند یک قالب و اگر قالب نداشتید، لیوان‌های کوچک. همچنین چون نان میکادو ندارید باید برعکس عمل کنید، یعنی ابتدا شکلات را ذوب کنید و بعد از این که خود را گرفت، بستنی را به آن اضافه کنید. 

طرز تهیه بستنی زمستانی بدون نان میکادو

قالب را با پلاستیک سلفون پوشانده یا دیواره‌ها را کمی چرب کنید. سپس شکلات ذوب شده را در آن ریخته و در قالب بچرخانید به طوری که سطح نازکی در دیواره ایجاد کند. و سپس آن را در یخچال قرار دهید تا خود را بگیرد. و در نهایت مایع بستنی را به آن اضافه کنید. همچنین میتوانید مانند طرز تهیه بستنی زمستانی قیفی از یک قیف نانی یا حتی کاپ کیک شکلاتی برای این بستنی کاکائویی استفاده کنید. در طرز تهیه بستنی زمستانی با موز، شما می‌توانید از حلقه‌های موز به جای نان میکادو به عنوان پایه استفاده کنید. به جز این میتوانید از دو تکه بیسکوییت به صورت ساندویچی برای این بستنی استفاده کنید.

طرز تهیه بستنی زمستانی بدون کاکائو

شما می‌توانید در طرز تهیه بستنی زمستانی، شکلات را نیز حذف کنید و از روکش‌های دیگری مانند ژله‌ی میوه‌ای یا پودر نارگیل، پودر پسته و دیگر مغزها استفاده کنید. 

برای کسب اطلاع در مورد سایر انواع شیرینیهای راحت میتوانید به مقاله طرز تهیه شیرینی ساده بدون فر مراجعه کنید.