آیا کشیدن دندان شیری کودکان عوارض دارد؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دندان شیری

نگهداری از دندان‌ها و بهداشت دهان نوزدان و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. هر کودک 20 دندان شیری دارد که درون لثه بوده و به مرور زمان از لثه بیرون می‌آید. بیشتر والدین این دندان‌ها را به دلیل افتادن و جایگزین شدن با دندان‌های دائمی، بی اهمیت می‌دانند. اما این باور بسیار نادرست است، زیرا این دندان‌ها برای رشد دندان‌های دائمی، غذا خوردن، ظاهر صورت و وضعیت حرف زدن بسیار مهم هستندو بطور کلی دندان‌های شیری بدون نیاز به کمک خارجی می‌افتند، اما سوال این است که آیا والدین می‌توانند به افتادن این دندان‌ها کمک کنند؟ آیا دندان‌های شیری به کشیدن نیاز دارند؟ چه زمانی دندان شیری به کشیدن نیاز دارد؟ برای یافتن جواب این سوالات تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کشیدن دندان شیری کودکان

بطور کلی هر کودک دارای 20 دندان شیری است که به مرور زمان جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند. دندان‌های شیری نمونه کوچکتری از دندان‌های دائمی هستند که دارای دو اجزای تاج و ریشه هستند. نگهداری از دندان‌های شیری برای رشد مناسب و قرارگیری درست دندان‌های دائمی در جای خود بسیار اهمیت دارد. در بین دندان‌های شیری دندان آسیاب قرار دارد که نسبت به دیگر دندان‌های شیری دیرتر می‌افتند و ممکن است تا سن 12 سالگی همراه با کودک باشد. بطور کلی دندان‌های شیری بدون نیاز به کمک خارجی می‌افتند اما گاهی اوقات لازم است تا دندان‌های کودک با کمک دندانپزشک اطفال کشیده یا خارج شود. در صورتی که یکی از موارد زیر وجود داشته باشد، پیشنهاد می‌شود تا برای کشیدن دندان کودک نزد دندانپزشک بروید:

  • دندان پوسدگی شدید داشته باشد.
  • وجود آبسه در انتهای دندان به دلیل پوسیدگی
  • دندان بر اثر صدمه یا تروما آسیب دیده باشد.
  • دندان‌ها نا مرتب، شلوغ و بی نظم باشند.
  • وجود دندان نهفته و غایب
  • دندان‌های شیری برای مدت طولانی باقی مانده باشند و در زمان مناسب نیفتاده باشند.

 دندان شیری به رشد دندان‌های دائمی کمک کرده و دیگر نیاز به ارتودنسی در آینده کمتر می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که کشیدن زود هنگام دندان‌های شیری کودکان، عوارض جبران ناپذیری برای کودک دارد.

کشیدن دندان کودکان ترسو

رفتن به دندانپزشکی در بیشتر مواقع برای کودکان استرس زا و پر از اضطراب و نگرانی است. به همین منظور پیشنهاد می‌شود تا قبل از رفتن به دندانپزشک موارد زیر رعایت شود:

  • از بعد از یک سالگی کودکتان را به دندانپزشکی ببرید تا کم‌کم عادت کند.
  • قبل از رفتن به دندانپزشکی با کودک در این باره صحبت کنید و سعی کنید ترس‌هایش را تا حدودی از بین ببرید.
  • می‌توانید زمانی که خود به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، کودکتان را برای تماشا با خود ببرید.
  • به هیچ عنوان کودک را از دندانپزشک و آمپول نترسانید.
  • برای بردن کودک به دندانپزشکی به او رشوه ندهید.

در صورتی که کودک در دندانپزشکی شروع به بی قراری و جیغ و داد کرد، بهتر است که در کنار او بوده و کار را به پزشک و دستیار او بسپارید. باید بدانید که کشیدن دندان شیری کودکان درگیری کمتری نسبت به دندان بزرگسالان داشته و بسیار راحت‌تر است. کشیدن دندان شیری کودکان معمولا با بی حسی موضعی انجام می‌شود، اما اگر فکر می‌کنید که کودک شما توانایی تحمل کردن را ندارد و به بی حسی خاصی نیاز دارد، حتما این موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید.

کشیدن دندان کودکان ترسو

کشیدن دندان شیری کودک در منزل

بطور معمول در مراحل دندان درآوردن نوزاد ابتدا دندان‌های شیری جلویی و سپس دندان‌های عقبی می‌افتند. بیشتر کودکان با فشار آوردن به دندان و یا جلو عقب کردن آن با انگشت و یا زبان به افتادن دندان شیری خود بدون هیچ دردی کمک می‌کنند. بیشتر کودکان از این کار لذت برده و به افتادن دندان شیری خود کمک می‌کنند. اما گاهی اوقات ممکن است یک دندان شیری به مدت چند هفته لق باقی بماند که این می‌تواند خسته کننده و یا حتی ناراحت کننده باشد زیرا غذا خوردن را برای کودک سخت می‌کند.

در چنین شرایطی باید تصمیم بگیرید که دندان بیفتد یا آن را به حال خود رها کنید. در صورتی که دندان ریشه داشته باشد، کشیدن آن دردناک و دشوار است و بهتر است آن را رها کرده تا در زمان مناسب خود بیفتد. اما در صورتی که دندان آویزان بوده، می‌توانید به افتادن دندان به کودک خود کمک کنید. هرچند که بسیاری از کودکان از کشیدن دندان شیری خود می‌ترسند اما در نهایت بهتر است که خودشان این کار را انجام دهند. خود کودک بیشتر از هرکس از میزان لق بودن دندان خود اطلاع دارد بنابراین از کودک خود بخواهید تا دندانش را آرام بیرون بکشد.

در صورتی که کودک قادر به کشیدن دندان خود نبود، مقداری داروی خوراکی ضد درد مانند مسکن موضعی را به اطراف دندان کودک مالیده و چند دقیقه صبر کنید تا بی حسی عمل کند. سپس به کمک یک گاز پانسمان یا یک دستمال کاغذی تمیز دندان را گرفته و کمی آن را جلو عقب کنید تا معلوم شود که آمادگی بیرون کشیدن را دارد یا خیر. چنانچه دندان از خود مقاومتی نشان نداد آن را به آرامی بیرون بکشید. اما در صورتی که به سختی می‌توانید آن را تکان دهید به آن دست نزنید و اگر کودک احساس ناراحتی کرد برای تسکین درد دندان کودک به دندانپزشک مراجعه کنید.

کشیدن دندان شیری کودک سه ساله و بالاتر

معمولا در سنین 5 تا 7 سالگی دندان‌های شیری جلوی دهان می‌افتند و هشت دندان‌ آسیاب زودتر از سنین 9 تا 13 سالگی اماده افتادن نمی‌شوند. به همین دلیل در صورتی که دندان‌های شیری در سنین پایین به هر دلیل از بین بروند، دندان‌های دائمی نمی‌توانند موقعیت مناسب و دقیق خود را در دهان پیدا کنند. در این زمان دندان‌های دائمی ممکن است فضای دندان‌های مجاور که زمان رشد آنها نرسیده است را نیز اشغا کرده و در نهایت موجب مسدود شدن مسیر رشد دیگر دندان‌ها می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، پزشک سعی بر ترمیم دندان شیری می‌کند تا اجازه ندهد دندان شیری از بین برود. در چنین شرایطی دندانپزشک دندان شیری را پر کرده تا در زمان جایگزین شدن دندان دائمی باقی بماند.کشیدن دندان بچه ۱۰ ساله

کشیدن دندان ششم کودکان

دندان ششم کودک همان دندان آسیب بزرگ دائمی بوده و از آنجایی که در سن 6سالگی رویش پیدا می‌کند و از طرفی از خط وسط فکین به عقب در ردیف ششم قرار دارد به آن دندان ششم گفته می‌شود. این دندان تاثیر مهمی در طبیعی نگه داشتن اسکلت و زیبایی چهره دارد. از آنجایی که کشیدن این دندان باعث جابه‌جایی دندان‌های دائمی می‌شود، بنابراین در صورت ایجاد پوسیدگی پزشک سعی می‌کند تا با ترمیم آن عمر دندان را طولانی تر کرده و از کشیدن آن جلوگیری می‌کند.

کشیدن دندان ششم کودکان

عوارض کشیدن دندان شیری کودکان

کشیدن دندان شیری زودتر از موعد، عوارض جبران ناپذیری برای کودک به همراه دارد. بسیاری از والدین دندان‌های شیری را بی اهمیت می‌دانند اما باید بدانید این دندان‌ها به زیبایی ظاهری، جویدن غذا و رشد دندان‌های دائمی کمک می‌کنند. همچنین بسیاری بر عقیده‌اند که اگر دندان شیری را زودتر بکشند، دندان دائمی زودتر رشد خواهد کرد، که این باور بسیار نادرست است. از عوارض جانبی احتمالی کشیدن دندان شیری عبارتند از:

  • رشد نادرست دندان دائمی و نیاز به ارتودنسی در آینده
  • کاهش توانایی کودک در جویدن
  • جا ماندن تکه استخوان یا دندان در لثه (بسیار نادر است)
  • خونریزی پس از کشیدن دندان
  • اثرات بی حسی در صورت کشیدن دندان توسط دندانپزشک
  • ورم بعد از جراحی
  • مشکل در باز و بسته شدن دهان

البته باید بدانید که برخی از این موارد طبیعی بوده و از بین می‌روند، اما بهتر است قبل از اقدام به کشیدن دندان کودک خود با پزشک دندانپزشک مشورت کنید و خودسرانه تصمیمی نگیرید.

قیمت کشیدن دندان شیری

باید بدانید که هزینه دندانپزشک اطفال بسته به شرایط ممکن است متفاوت باشد. اما بطور کلی هزینه کشیدن دندان شیری خلفی و قدامی بین 160 هزار تومان تا 360 هزار تومان می‌باشد که بسته به شرایط ممکن است متغیر باشد.