طرز تهیه حریره بادام با پودر بادام برای نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه حریره بادام با پودر بادام

بعد از شش ماهگی که بهترین زمان شروع غذای کمکی کودک است، مادران می‌توانند با تهیه فرنی و خوراندن سرلاک به نوزاد، آنها را با انواعی از غذاهای جامد آشنا کنند. اما بهترین غذا برای وزنگیری نوزاد در این دوران حریره بادام است که نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه خواص بسیار زیادی دارد و می‌تواند مواد مغذی زیادی را در اختیار نوزادان قرار دهد. روش‌های مختلفی برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه وجود دارد، اما یکی از آسان‌ترین آنها، طرز تهیه حریره بادام با پودر بادام است. که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم. 

پوست کردن بادام درختی

برای طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 6 ماهه شما به بادام درختی بدون پوست نیاز دارید. منظور این است که آن پوست رویی نازک و قهو‌ه‌ای رنگ روی بادام را نیز جدا کنید و آن را به بادام‌های سفید تبدیل کنید. برای این کار باید چند دقیقه بادام را در آب جوش بیاندازید ( فقط یک تا دو دقیقه) و بعد آن را آبکش کنید و رویش آب سرد بریزید تا پوست‌ها سرد و گرم شده و جدا شوند.

نگهداری پودر بادام

بادام آسیاب شده کمی جاذب الرطوبه است و ممکن است کلوخه شود. بنابراین حتماً آن را در ظرف دردار بریزید و حتماً آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید تا رطوبت نگیرد. بعلاوه مطمئن باشید که پودر شما خشک است در غیر این صورت احتمال کپک زدن آن نیز وجود دارد.

روش درست کردن حریره بادام با پودر بادام

در دستور اصلی تهیه‌ی حریره، از بادام درختی بدون نمک استفاده می‌شود که همانطور که در بالا گفته شد با جوشاندن آن در آب داغ، پوستش را جدا کنید و بعد آن را با مخلوط کن پودر کنید. اما شما می‌توانید یک بار در حجم زیاد این کار را انجام دهید و پودر بادام آماده را در خانه نگه دارید تا بتوانید به صورت دوره‌ای و حتی روزانه برای نوزاد خود حریره بادوم درست کنید. 

روش درست کردن حریره بادام با پودر بادام

برای طرز تهیه حریره بادام با پودر بادام به مواد زیر نیاز دارید:

  • پودر بادام: دو قاشق غذا خوری
  • آرد برنج: یک قاشق غذاخوری
  • شیرخشک یا شیر مادر یک پیمانه
  • شکر: به مقدار لازم
  • آب: به مقدار لازم

 بادام‌ها را با مقداری آب سرد و شکر در مخلوط‌‌کن بریزید تا در عرض چند ثانیه به مایعی سفیدرنگ و شیرمانند تبدیل شود، پس ازآن آرد برنج را در شیرسرد حل کرده وبه مخلوط اضافه کنید و این مخلوط را روی شعله ملایم در حالی که به طور مرتب هم می‌زنید، به مدت حدود 20 دقیقه تا قوامی مانند ماست پیدا کند.

*نکته مهم : شیر پاستوریزه برایکودکان زیر یکسال ممنوع میباشد، به‌همین دلیل از شیر مادر یا شیرخشک باید استفاده کرد.
البته می توان شیر را نیز از این دستور غذایی حذف کرد.

نگهداری حریره بادام

  • مقدار اضافی حریره را در ظرف در بسته تا دو روز در یخچال نگه داری کرد.
  • جهت نگهداری حریره در یخچال، اجازه دهید تا کاملا سرد شود، سپس درب ظرف را بسته و آن را در یخچال بگذارید. البته تازه تهیه کردن این حریره بهتر است.

سخن پایانی

طرز تهیه حریره بادام با پودر بادام برای کودک شش مآهه می‌تواند او را از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند می‌کند. با خوردن این غذای پرخاصیت کودک از خواصی مانند تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد قلب و عروق بهره‌مند می‌شود. به طور کلی حریره به دلیل وجود شیر، برنج و بادام بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد است و شما حتماً باید آن را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

برای شروع از یک قاشق چای خوری شروع کنید و هرروز به‌میزان آن اضافه کنید تا در پایان ماه ششم به یک پیاله در روز برسد.