استحمام نوزاد بعد از واکسن چند روز بعد مجاز است؟| خطرات آب خوردن جای واکسن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
استحمام نوزاد بعد واکسن

همه کودکان برای پیشگیری از انواع عفونت‌ها، پس از تولد در چند نوبت واکسینه می‌شوند. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که والدین از استحمام نوزاد بعد واکسن تا 2 روز خودداری کنند زیرا آب زدن به جای واکسن می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. برخی از متخصصین اطفال نیز با این نظریه موافق نیستند و می‌گویند که آب زدن به جای واکسن درصورتی‌که کودک از سلامت کافی برخوردار باشد، خطری ندارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که می شود چند روز بعد واکسن نوزاد رو حموم برد و استحمام بعد از واکسن در چه زمانی مجاز است.

چند روز بعد از واکسن می‌توان کودک را حموم برد؟

ایا بعد از واکسن میشه بچه رو حموم برد ؟ فرایند واکسیناسیون کودکان - هر واکسنی مانند واکسن ۱۸ ماهگی معمولاً با درد و تب همراه است که امری طبیعی است. بعد از واکسیناسیون، می‌بایست کلیه تغییراتی که در بدن کودک رخ می‌دهد را به‌دقت رصد کنید تا بتوانید بهترین زمان استحمام نوزاد بعد واکسن را پیدا کنید. اگر دمای بدن کودک افزایش یابد، بی‌قراری کند و یا خوب نخوابد، بهتر است که استحمام نوزاد را به تعویق بیندازید. درصورتی‌که کودک شما قوی و فعال است، هیچ نگرانی در مورد استحمام او وجود ندارد. شما می‌توانید او را با ملایمت حمام کنید و معمولاً اندکی افت در دمای بدن جای نگرانی ندارد.

جای واکسن تا چند روز نباید آب بخوره ؟ برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که یک روز قبل از واکسیناسیون، نوزاد را به حمام ببرید و استحمام نوزاد بعد واکسن را برای 3-2 روز عقب بیندازید. این گروه معتقدند که آب زدن به جای واکسن خطر بیماری و عفونت در محل واکسن را افزایش می‌دهد، زیرا آب‌های لوله‌کشی حاوی عوامل میکروبی متعددی هستند. از طرفی در واکسن از میکروب‌های ضعیف یا کشته‌شده برای تحریک سیستم ایمنی بدن کودک استفاده می‌شود. بدن کودک در این شرایط به دلیل مقابله با این عوامل میکروبی تا حدودی ضعیف می‌شود؛ بنابراین خطر عفونت در بدن او افزایش می‌یابد.

این موضوع ازنظر علمی اثبات نشده است و تنها عقیده‌ای است که در بین برخی از متخصصین وجود دارد. گروهی از متخصصین نیز با این عقیده مخالف‌اند و می‌گویند که سوراخ ناشی از سوزن واکسیناسیون بسیار کمتر از آن است که باعث ورود عوامل میکروبی به بدن کودک شود.

*دلایل و درمان سفت شدن جای واکسن 6 ماهگی

چند روز بعد از واکسن میشه بچه رو حموم برد

استحمام نوزاد بعد واکسن در چه مواردی ممنوع است؟

استحمام نوزاد بعد از واکسن ممنوعیتی نداشته و خطری برای کودکتان ندارد، اما در صورت مشاهده علائم بیماری شدید مانند تب بالا و بی‌حالی و بی‌قراری شدید بهتر است تا بهبود علائم، استحمام کودک را به تعویق بیندازید و این موارد را به پزشک اطلاع دهید.

ممکن است کودک پس از زدن واکسن بی‌حال و بی‌اشتها باشد. سعی کنید مایعات بیشتری به او بدهید (در شیرخواران، با شیر او را تغذیه کنید). فعالیت‌های بدنی که باعث عرق کردن کودک و صرف انرژی زیاد می‌شود نیز باید برای چند روز به تعویق بیفتد. به‌طورکلی باید 2-3 روز از مالیدن محل واکسن اجتناب کنید.

یادتان باشد که آسپرین دادن به کودک بعد از واکسیناسیون اکیداً ممنوع است! استیل سالیسیلیک اسید که بخشی از دارو است، علاوه بر متوقف کردن فرآیندهای التهابی، خون را رقیق می‌کند و از این طریق به بدن کوچک کودکتان آسیب می‌رساند. می‌توانید در صورت صلاحدید پزشک از استامینوفن برای کنترل درد و تب ناشی از واکسن استفاده کنید.

نکاتی درباره استحمام نوزاد بعد واکسن

همان‌طور که در بخش‌های قبلی دیدید، استحمام نوزاد بعد واکسن ممنوعیتی ندارد مگر در شرایط خاص. در این قسمت به چند نکته دیگر در این راستا اشاره می‌کنیم:

آب زدن به جای واکسن

استحمام بعد از واکسن بدو تولد

بعد از تولد چند روز بعد از واکسن میشه حموم رفت ؟ در این مرحله حمام بلامانع است. در این زمان نوزاد واکسن ب ث ژ، فلج اطفال و هپاتیت B دریافت می‌کند. در کودکان واکسینه شده با واکسن ب ث ژ، گاهی آبسه چرکی روی پوست ظاهر می‌شود. این علائم پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن به واکسیناسیون محسوب می‌شود. اگر چنین علائمی دیدید باز هم حمام بعد از واکسن نوزاد یا خیس شدن جای واکسن ایرادی ندارد.

استحمام نوزاد بعد از واکسن دو ماهگی و دیگر واکسن‌ها

چند روز بعد از واکسن دو ماهگی میشه بچه رو حموم برد ؟ استحمام بعد از واکسن دو ماهگی نوزاد بلامانع است. در این زمان نوزاد واکسن پنج‌ گانه یا پنتاوالان (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس آنفلوانزای B)، فلج اطفال را دریافت کرده است. واکسن پنج‌گانه می‌تواند باعث تورم خفیف همراه با قرمزی جزئی شود. چنین علائمی خطرناک نیست و در بیشتر کودکان بروز می‌کند. برای رفع تورم، 12 ساعت بعد از واکسیناسیون، یک دستمال مرطوب شده با آب گرم را برای چند دقیقه روی ناحیه واکسینه شده قرار دهید.

  • چند روز بعد از واکسن چهار ماهگی میشه بچه رو حموم برد ؟ استحمام بعد از واکسن چهار ماهگی بلامانع است؛ در این زمان نوزاد واکسن پنج‌گانه و فلج اطفال خوراکی و تزریقی را دریافت کرده است که ممانعتی برای استحمام ندارد.
  • استحمام بعد از واکسن شش ماهگی نیز بلامانع است. در این زمان نوزاد واکسن پنج‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس آنفلوانزای B) و فلج اطفال خوراکی را دریافت کرده است.
  • استحمام بعد از واکسن یک سالگی بلامانع است. در این زمان واکسن MMR (سرخجه، سرخک و اوریون) تزریق می‌شود.
  • استحمام بعد از واکسن هجده ماهگی نیز بلامانع است. در این زمان واکسن سه‌گانه، فلج اطفال و MMR دریافت می‌شود.
  • استحمام بعد از واکسن شش سالگی نیز بلامانع است. در این زمان واکسن سه‌گانه و فلج اطفال دریافت می‌شود.
  • استحمام نوزاد بعد واکسن هاری، پنوموکوک، تب زرد، هموفیلیوس آنفلوانزا و وبا نیز مجاز است.