در هفته سی و پنجم بارداری چه می گذرد؟ | علائم و توصیه‌ها

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری احتمال احساس اضطراب، هیجان و سردرگمی خواهید کرد؛ چراکه به پایان بارداری نزدیکتر شده‌اید. تقریبا یک ماه مانده است تا بتوانید کودک دلبندتان را در آغوش بگیرید. احتمالا می‌خواهید بدانید که جنین در هفته سی و پنجم بارداری چه شکلی است؟ آیا سالم و ایمن است؟ علائم هفته سی و پنجم بارداری چیست و در هفته سی و پنجم بارداری چی بخوریم تا جنین بتواند به خوبی رشد کند.

 

جنین در هفته سی و پنجم بارداری چه شکلی است؟

اندازه بدن جنین در هفته سی و پنجم بارداری بزرگتر می شود؛ در هفته سی و پنجم بارداری نوزاد شما حدود 2.5 کیلو وزن دارد و حدود 45 سانتی‌متر قد دارد. اندازه بدن او در این هفته شبیه به یک طالبی متوسط است.

تکامل کودک به جز برای چند اندام حیاتی مانند ریه‌ها و کبد، کامل شده است. همان‌طور که گفتیم در هفته سی و پنجم بارداری فضای داخل رحم برای نوزاد محدود می‌شود. به همین دلیل است که شاهد ضربات متوالی و محکم نوزاد خواهید بود. برخی از تغییرات بدن جنین در هفته سی و پنجم بارداری عبارتند از:

سه ماهه سوم بارداری زمانی است که نوزادان هر هفته حدود 250 گرم وزن اضافه می‌کنند. در این هفته آنان همچنان به ساخت چربی، به‌ویژه در اطراف شانه ادامه می‌دهند. در هفته 35، نوزاد شما حدود 15٪ چربی دارد. تا زمانی که او آماده تولد باشد، این چربی تا حدود 30٪ افزایش می‌یابد. چربی به انعطاف‌پذیری در خارج از رحم کمک می‌کند و بدن او را گرم نگه می‌دارد. افزایش وزن نوزاد همچنین به او کمک می‌کند تا به سمت پایین و داخل لگن حرکت کند.

در هفته سی و پنجم بارداری رشد کودک شما تقریباً کامل است به جز چند ارگان داخلی مانند ریه‌ها که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند. مغز کودک همچنان به سرعت در حال رشد است. کلیه‌های او به طور کامل تکامل یافته است در حالی که کبد کار خود را آغاز کرده است.

در هفته 35 بارداری کودک شما در حال تمرین چشمک زدن است. گوش او به طور کامل شکل گرفته و کار می‌کند. احتمالاً دلیل اینکه فرشته کوچک شما وقتی شما صحبت می‌کنید یا آواز می‌خوانید، به شدت هیجان‌زده می‌شود همین است. کودک در هفته سی و پنجم بارداری همچنان به ریختن لانگو و ورنیکس ادامه می‌دهد. لانوگو (lanugo) به لایه‌ای از موهای کرکی و نرمی اشاره می‌کند که بدن نوزادان را داخل رحم محافظت می‌کند. ورنیکس همان ماده سفید پنیری شکلی است که هنگام تولد روی بدن نوزاد مشاهده می‌شود. ورنیکس (vernix) نیز پوست را محافظت می‌کند و به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند. بعلاوه در هفته سی و پنجم بارداری آنتی‌بادی‌ها از طریق جفت از بدن مادر به کودک انتقال می‌یابند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "جفت جنین چیست و مشکلات شایع جفت جنین کدامند" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

علائم هفته سی و پنجم بارداری

علائم هفته سی و پنجم بارداری

چکاپ های ماهیانه و یا دو ماه یک‌بار خود را انجام دهید تا پزشک شما را از وضعیت رشد کودکتان مطلع کند. بعلاوه پزشکتان می‌تواند وضعیت اضافه وزن و دهانه رحمتان را نیز بررسی کند. در اینجا برخی از تغییراتی که بدن شما هنگام در هفته 25 بارداری با آن مواجه می‌شود را خواهید دید:

تکرر ادرار در هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری به دنبال رشد بیشتر رحم، اندام‌های داخلی شما مانند مثانه و ریه‌ها تحت فشار زیادی قرار دارند. ظرفیت مثانه برای نگهداری ادرار کاهش می‌یابد، به این معنی است که کنترل ادرار برای شما سخت‌تر می‌شود. اگر کودک به سمت پایین حرکت کند، مراجعه شما به توالت بیشتر از همیشه خواهد بود!

کار زیادی نمی‌توانید برای رفع این وضعیت کنید. برخی از اقدامات وجود دارند که نیاز شما را برای مراجعه مکرر به سرویس بهداشتی کاهش خواهند داد:

  • با هر بار مراجعه به توالت تا جایی که می‌توانید مثانه خود را تخلیه کنید.
  • ورزش کگل باعث تقویت عضلات لگن می‌شود و می‌تواند به کنترل بی اختیاری کمک کند.
  • با این حال، مصرف مایعات را قطع نکنید. برای جلوگیری از یبوست و ادم ، باید مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن آب همچنین به کودک کمک می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را از سلول‌های خونی جذب کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "تکرر ادرار در بارداری و درمان بی‌اختیاری ادرار در بارداری چگونه است" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

سوزش سر دل در هفته سی و پنجم بارداری

متأسفانه، مشکل سوزش سر دل تا زمانی که نوزاد در داخل رحم شما باشد، وجود خواهد داشت. افزایش اندازه رحم نه تنها باعث افزایش فشار بر مثانه می‌شود، بلکه باعث تحریک معده شما نیز می‌شود که نتیجه آن سوزش سر دل خواهد بود. عضلاتی که باعث جلوگیری از ورود محتویات دستگاه گوارش به مری می‌شوند، در حال حاضر ریلکس هستند. خوشبختانه این یک مشکل موقت است که بعد از زایمان به زودی برطرف خواهد شد.

چندین مرحله برای کنترل و درمان این مشکل وجود دارد:

  • از خوردن غذاهایی که موجب سوزش سر دل می‌شود، اجتناب کنید. مواد غذایی تند و چرب از جمله این غذاها هستند. کافئین نیز اسیدیته دستگاه گوارشی را افزایش می‌دهد.
  • قبل از غذا و بعد از غذا مقدار زیادی آب بنوشید، اما نه هنگام صرف غذا.
  • لباس‌های راحت بپوشید و اجازه دهید بدن شما نفس بکشد.
  • حداقل دو ساعت قبل از خواب غذا بخورید تا معده شما غذا را به خوبی هضم کند.
  • غذا را حذف نکنید، زیرا معده خالی ممکن است باعث اسیدی شدن معده و ایجاد سوزش سر دل شود.

یبوست و هموروئید در هفته سی و پنجم بارداری

در اینجا دوباره رشد رحم عامل اصلی است. فشار رحم بر روده اجازه نمی‌دهد که به طور مؤثر عمل کند. مکمل‌های آهن نیز به شدت مشکل کمک می‌کنند. هورمون‌های بارداری عضلات اطراف لگن را تضعیف می‌کنند که این مورد نیز باعث یبوست دوران بارداری خواهد شد. این مشکلات کاملاً عادی است و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ اما زمانی که شما آن را معالجه نکنید، ممکن است هموروئید یا بواسیر شکل گیرد.

برای بهبود یبوست دوران بارداری غذاهای غنی از فیبر مانند غلات و میوه‌ها را بیشتر مصرف کنید. آب کیوی یک مسهل مؤثر است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً استفاده کنید. نوشیدن مقدار زیادی مایعات نیز به بهبود حرکات دستگاه گوارش کمک می‌کند. خصوصاً نوشیدن مایعات گرم باعث تحریک بیشتر حرکات روده می‌شوند. پروبیوتیک‌ها مانند ماست، کشک، ترشی و غیره نیز کمک می‌کند.

تورم اندام‌ها در هفته سی و پنجم بارداری

آیا مچ پا و پاها اذیتتان می‌کند؟ رحم در حال رشد بر رگ‌های لگن فشار وارد می‌کند و جریان خون را از پاها به قلب محدود می‌کند؛ بنابراین رگ‌ها مایعات خود را در مچ پا و پاها وارد می‌کنند. به این وضعیت ادم می‌گویند و در سه ماهه سوم بارداری بسیار شایع است، به خصوص پس از اینکه سر کودک شما داخل لگن قرار می‌گیرد. متأسفانه این مشکل تا پایان بارداری بدتر می‌شود. ادم نباید باعث نگرانی شما شود، مگر اینکه تورم در ناحیه صورت و در اطراف چشم دیده شود، یا اگر دست و پاهای شما به صورتی غیرعادی متورم شوند. در این شرایط بلافاصله با پزشک تماس بگیرید تا شما را از نظر پره اکلامپسی بررسی کند.

برای جلوگیری از ادم، پاهایتان را هر وقت که می‌توانید بالا ببرید. پاها را بکشید و هر زمان که ممکن باشد، مچ پاهایتان را بچرخانید. کفش‌های راحت بپوشید که پای شما را تحت فشار قرار ندهد؛ و مهم‌تر از همه، مقدار زیادی آب بنوشید. پاهای شما بعد از زایمان که بدن تمام مایعات اضافی خود را دفع می‌کند، به اندازه طبیعی خود برمی‌گردد.

کمردرد در هفته سی و پنجم بارداری

کمردرد در هفته سی و پنجم بارداری نیز همانند سایر دوران بارداری شما را آزار خواهد داد. مقصر در اینجا نیز رشد رحم است. افزایش وزن ناشی از بارداری نیز باعث می‌شود احساس ناخوشایند و ناراحت‌کننده‌ای داشته باشید. تغییرات هورمونی در بدن نیز به تشدید این مشکل کمک می‌کند؛ این هورمون‌ها عضلات لگن را ریلکس می‌کنند تا برای زایمان آماده شوند. این هورمون‌ها همچنین عضلات اطراف ناحیه ستون فقرات را نیز ریلکس کرده و منجر به کمردرد می‌شوند. مثل بیشتر علائم حاملگی ، کمردرد حاملگی هم تا پایان دوران بارداری همراهتان خواهد بود. برای کمک به کاهش کمردرد دوران بارداری از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند و خوابیدن روی پشت خود اجتناب کنید. اگر درد همچنان ادامه دارد، از پزشک خود بخواهید که برایتان از انواع مسکن‌های مجاز در دوران بارداری تجویز کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "تقویت ماهیچه‌های کمر در بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

کمردرد در هفته سی و پنجم بارداری

تغییر وضعیت نوزاد در هفته سی و پنجم بارداری

در حدود هفته‌های سی و چهارم تا سی و ششم بارداری، نوزاد وضعیت خود را طوری قرار می‌دهد که سر او به سمت پایین قرار بگیرد. این وضعیت برای خروج او از کانال زایمان نیز بهتر است. این اتفاق بیشتر در مادرانی می‌افتد که برای اولین بار صاحب فرزند می‌شوند. در ابتدای بارداری که هنوز نوزاد به حد کافی بزرگ نشده است، جای او در رحم راحت است. با بزرگ شدن او، فضای رحم برایش تنگ می‌شود و با تغییر وضعیت خود، در موقعیتی راحت قرار می‌گیرد. در حاملگی‌های بعدی انعطاف‌پذیری رحم بیشتر می‌شود؛ بنابراین نوزاد آزادی حرکت بیشتری دارد. گاهی اوقات نوزاد درست قبل از تولد، تغییر وضعیت می‌دهد. در حاملگی دوقلو ، ممکن است سر یک یا هر دو قل به سمت پایین قرار نگیرد. در این مواقع، پزشک بعد از بررسی وضعیت، پیشنهاد سزارین را خواهد داد.

سایر علائم هفته سی و پنجم بارداری

  • وزن گیری سریع کودک
  • وزن گیری مادر
  • ناراحتی عمومی و سردرد
  • در هفته سی و پنجم بارداری انقباضات براکستون هیکس(Braxton Hicks) دیگر عادی شده است.
  • خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست بدن مادر
  • حرکت سر کودک به سمت پایین
  • تکامل ارگان‌های داخلی
  • آماده شدن بدن برای زایمان

باید و نبایدهای هفته سی و پنجم بارداری

نکاتی برای هفته سی و پنجم بارداری

تنها 4 درصد از نوزادان در تاریخ مقرر به دنیا می‌آیند بنابراین آرام باشید زیرا هر آن ممکن است آن فسقلی سرکش به دنیا بیاید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در هفته سی و پنجم بارداری آورده شده است:

  • با افزایش وزن، سینه‌های شما سنگین شده و ممکن است باعث ناراحتی‌تان شوند؛ مخصوصاً هنگام خواب. برای پیشگیری از این مشکلات از سینه‌بندهای راحت و نخی استفاده کنید.
  • سینه‌های شما در هفته سی و پنجم بارداری و بعد از آن دائماً ترشح خواهند داشت. می‌توانید از پدهای مخصوص سینه استفاده کنید تا لباستان آلوده نشود.
  • چند هفته اول بعد از زایمان بسیار گیج‌کننده خواهد بود. شما زمان کافی برای هیچ کاری را نخواهید داشت به جز رسیدگی به نوزاد دلبندتان. از این روزهای آخر استفاده کنید و برای خود یک برنامه‌ریزی داشته باشید. هر کار عقب‌مانده‌ای که دارید انجام دهید.
  • همچنین می‌توانید موجودی دستمال‌های بهداشتی، کاغذ توالت و سایر لوازم آرایشی- بهداشتی نظیر صابون، مسواک و غیره را چک کنید. این لوازم بسیار مورد نیازتان خواهد بود. همچنین یکی از مهم‌ترین مایحتاج شما باندهای بند ناف خواهد بود. حواستان به آن‌ها نیز باشد.
  • کودک به سرعت در حال رشد است و شما باید با خوردن صحیح با او همراه شوید. برای جلوگیری از کم خونی ، غذای غنی از آهن ، پروتئین و کلسیم را در رژیم غذایی روزانه خود وارد کنید. رحم به طور مداوم در حال گسترش است که معده شما را شل می‌کند؛ بنابراین شما سریع‌تر احساس سیری می‌کنید. این موضوع همچنین می‌تواند برایتان مشکلات گوارشی ایجاد کند. بهتر است در طول روز چند وعده غذای سبک نوش جان کنید تا به گرفتگی گوارشی و درد معده دچار نشوید.
  • بهتر است در هفته سی و پنجم بارداری نیز فعالیت بدنی سبکی داشته باشید. پیاده‌روی و شنا در بارداری، فعالیت‌های بدنی عالی برای شما هستند؛ اما به یاد داشته باشید که قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.