چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم

بخیه در زایمان طبیعی یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از مادران باردار با آن درگیر هستند و سوالات مختلف در مورد آن در ذهن دارند. هر چه تعداد بخیه‌ها کمتر باشد بهبود آن نیز راحت‌تر است و اگر شما هم جزء کسانی هستید که این سوال"چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم" را در ذهن دارید، خبر خوب این که راهکارهایی وجود دارد که باعث می‌شود پارگی پرینه کمتر و به طبع تعداد بخیه‌ها نیز کمتر باشد. در این مطلب با ما همراه شوید تا به معرفی این راهکارها بپردازیم.

چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم

مادران علاوه بر اینکه می‌پرسند آیا بخیه زدن در زایمان طبیعی درد دارد؟ این سوال را نیز می‌پرسند که چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم در قسمت زیر برخی از مهم ترین راهکارهایی که کمک می کنند زایمان طبیعی بدون بخیه ای داشته باشید را معرفی می کنیم:

1. تمرینات عضلات کف لگن را انجام دهید

اگر در جلسات تمرینی زایمان طبیعی شرکت کرده باشید می دانید که در این کلاس‌ها ورزش‌هایی که عضلات لگن را تقویت می‌کنند، به مادران باردار آموخته می‌شود. در هنگام زایمان طبیعی انعطاف‌پذیری لگن یکی از موضوعات بسیار تعیین کننده در میزان پارگی و تعداد بخیه‌ها است. با انجام تمریناتی مانند کگل می‌توانید یاد بگیرید که عضلات لگن را به راحتی آزاد کنید. اسکوات یکی دیگر از ورزش‌های تقویت ماهیچه‌های لگن است. اگر می‌خواهید یک زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشید، کلید اصلی رسیدن به آن، تقویت ماهیچه‌های لگن است. لازم است بدانید بخیه زایمان طبیعی با عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد ارتباط ندارد.

2. آمادگی جسمانی تان را تقویت کنید

اگر سوال شما این است که چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم لازم است بدانید با پیروی کردن از یک روتین سلامتی مناسب مانند رژیم غذایی مغذی، ورزش و ... می‌توانید آمادگی جسمانی و انرژی بدن‌تان را به میزان بسیار زیادی بالا ببرید و در نتیجه زایمان طبیعی بدون بخیه را تجربه کنید. به یاد داشته باشید که باید مواد مغذی‌ای را مصرف کنید که قابلیت کشسانی بدن‌تان را تقویت کند، در صورت مصرف مواد مغذی مناسب، پوست شما در هنگام زایمان طبیعی، به جای پاره شدن، کش خواهد آمد. مصرف آب زیاد و مواد مغذی سالم از جمله میوه‌ها و سبزیجات، نقش بسیار تاثیرگذاری در تقویت آمادگی جسمانی شما خواهد داشت.

زایمان طبیعی بدون بخیه

3. در طول بادراری ناحیه پرینه را ماساژ دهید

بخیه ناشی از زایمان طبیعی یکی از عوارض کوتاه مدت زایمان طبیعی است اما اگر می‌خواهید از آن پیشگیری کنید راهکارهایی در این زمینه وجود دارد. ناحیه بین مقعد تا واژن را پرینه می‌نامند و ماساژ این قسمت در طول بارداری می‌تواند برای زایمان تاثیرگذار باشد. شاید برایتان عجیب و حتی ناخوشایند باشد، اما تحقیقات نشان داده‌اند که ماساژ پرینه از میزان پارگی و تعداد بخیه‌های ناشی از زایمان طبیعی کاسته است. 

4. در لحظه خارج شدن جنین از رحم نفس‌های عمیق بکشید

اگر در مورد زایمان طبیعی تحقیق کرده باشید از فشاری که مادر هنگام خروج جنین وارد می‌کند چیزهایی می‌دانید، حال آن که این فشار اگر بیش از حد باشد، باعث حبس شدن نفس مادر شده و سپس ماهیچه‌های لگن او به جای شل شدن شروع به سفت شدن می‌کنند که این به خودی خود درد بیشتری برای مادر فراهم می‌کند. به یاد داشته باشید که هر چه آرام‌تر باشید و راحت‌تر نفس بکشید، ماهیچه‌های لگن شل‌تر شده و باعث پارگی کمتر، تعداد بخیه‌های کمتر و به طبع زایمان راحت‌تری خواهید داشت. 

5. یک ماما برای همراهی انتخاب کنید

وجود یک فرد متخصص در هنگام زایمان می‌تواند در یک زایمان راحت‌تر و پارگی و بخیه کمتر بسیار تاثیرگذار باشد. وجود ماما علاوه بر بالا بردن اعتماد به نفس مادر، نکات مربوط به موقعیت قرارگیری برای زایمان و ... را به مادر گوشزد می‌کند و قوت قلبی برای شما خواهد بود. لازم است بدانید بخیه زایمان طبیعی با عوارض بلندمدت زایمان طبیعی همراه نیست و جای نگرانی وجود ندارد.

و اما سخن پایانی ...

در پاسخ به سوال " چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم" نکاتی مفیدی را در قسمت بالا مطرح کردیم. اگر زایمان طبیعی را انتخاب کرده‌اید با رعایت موارد فوق، می توانید یک زایمان طبیعی بدون بخیه را تجربه کنید.