مزایا و معایب داشتن پرستار بچه

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مزایا و معایب داشتن پرستار بچه

پرستار کودک، فردی است که در خانه از فرزند شما مراقبت می‌کند و در بهترین حالت می‌تواند متناسب با سن کودک، یادگیری و مراقبت لازم را برای او فراهم کنند. در ادامه با مزایا و معایب داشتن پرستار بچه و نکاتی در مورد پرستار بچه آشنا می‌شوید.

پرستار کودک چه مزایایی دارد؟

در ارتباط با موضوع مزایا و معایب داشتن پرستار بچه لازم به ذکر است والدینی که پرستار کودکشان خوب است از تصمیم خود برای پرستار گرفتن بسیار راضی هستند. آن‌ها با این کار از دردسرهای سپردن فرزند خود به اقوام یا بردن او به مهدکودک رهایی پیدا می‌کنند. در ادامه به مزایای پرستار کودک با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

ماندن کودک در خانه

مادران شاغلی که برای فرزندشان پرستار می‌گیرند صبح‌ها استرس آماده کردن کودک برای بردن به مهدکودک را ندارند. وقتی کودک توسط پرستار بچه مراقبت می‌شود در محیط آشنای خانه می‌ماند و می‌تواند بر طبق برنامه خودش بخوابد و غذا بخورد.

مراقبت انحصاری

با توجه به مزایا و معایب مهدکودک، برخی از والدین می‌گویند وقتی فرزندشان مجبور نیست به مهدکودک برود و برای دریافت توجه با بچه‌های دیگر رقابت کند برای آن‌ها احساس آرامش به همراه می‌آورد. پرستار بچه از کودک به صورت انحصاری مراقبت می‌کند و والدین نیز نگران مراقبت ناکافی از فرزندشان نیستند.

انعطاف‌پذیری

در ارتباط با مزایا و معایب داشتن پرستار بچه، نکته دیگر این است که برنامه‌ریزی با داشتن پرستار بچه راحت‌تر از برنامه‌ریزی برای بردن کودک به مهدکودک است زیرا مهدکودک در روزهای تعطیل، بسته است و این مسئله می‌تواند برای والدین دشوار باشد. والدین می‌توانند در روزهایی که مسئله‌ای اضطراری پیش می‌آید فرزندشان را به پرستار بچه بسپارند و به ازای این زمان به پرستار حقوق بدهند.

زمان بیشتر والدین برای داشتن برنامه‌های دیگر

وقتی برای فرزندتان، پرستار بچه استخدام می‌کنید وقتی بیشتری برای رسیدگی به کارهای خود دارید و در نتیجه می‌توانید برنامه‌های بیشتری در بیرون از خانه داشته باشید. این امر به روحیه شما نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود شادتر باشید.

تمرکز بیشتر در محل کار

اگر شما شاغل باشید با بودن پرستار بچه در خانه، خیالتان راحت است فردی در خانه هست که از فرزندتان مراقبت می‌کند و بنابراین تمرکز بیشتری در انجام وظایف خود در محل کار دارید.

تمرکز بیشتر در محل کار

یاد گرفتن یک زبان جدید

اگر پرستار بچه از فرهنگی دیگر باشد و زبانی دیگر نیز بلد باشد این امر به فرزندتان کمک می‌کند که با مراقبت شدن توسط این پرستار، یک زبان جدید را نیز یاد بگیرد و با فرهنگی دیگر نیز آشنا شود.

معایب داشتن پرستار بچه

در ارتباط با مزایا و معایب داشتن پرستار بچه لازم به ذکر است که مراقبت پرستار چه از کودک تا حدود زیادی بدون نظارت انجام می‌گیرد به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانید فردی را برای این کار استخدام کنید که قابل اعتماد باشد. همچنین، این نکته نیز مهم است که وقتی یک پرستار بچه استعفا می‌دهد شما لازم است به دنبال پرستار دیگری باشید که این می‌تواند مسئله را دشوارتر کند. در ادامه با معایب داشتن پرستار بچه بیشتر آشنا می‌شوید.

گزینه‌های پشتیبانی وجود ندارد

گاهی اوقات، استعفای ناگهانی پرستار کودک می‌تواند برای والدین بسیار دشوار باشد زیرا آن‌ها با تداخل در برنامه‌های خود روبرو می‌شوند و باید در میان مشغله‌های خود به دنبال پرستار جدید برای فرزندشان باشند. این مسئله می‌تواند شرایط دشواری را برای والدین به همراه داشته باشد به همین دلیل برخی از آن‌ها از پرستار کودکشان می‌خواهند از یک ماه قبل به آن‌ها ترک کارش را اطلاع دهد.

تعامل اجتماعی کمتر کودک

زندگی اجتماعی کودک، نکته بسیار مهم دیگری است. در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند؟ مهدکودک و پیش‌دبستانی به صورت خود به خود، کودکان را در تماس روزمره با همسالان خود قرار می‌دهند اما مراقبت در منزل این‌گونه نیست. به همین دلیل مهدکودک قبل از مدرسه خوب است. برای جبران این اشکال، ممکن است بخواهید کودک خود را در کلاس ثبت نام کنید یا پرستار بچه را تشویق کنید که برای تعامل اجتماعی کودک با بچه‌های دیگر، او را به گردش‌های منظم ببرد.

هزینه استخدام پرستار بچه

مراقبت کودک توسط پرستار بچه می‌تواند گران‌ترین نوع مراقبت از کودک باشد. به همین دلیل مهم است که شرایط خود را بررسی کنید. گاهی اوقات می‌توان پرستار بچه را در ساعات کمتری استخدام کرد که به دنبال آن، هزینه کمتری برای شما داشته باشد که این امر به شرایط شما بستگی دارد.

پیشینه پرستار بچه

بررسی پیشینه فرد قبل از استخدام پرستار بچه، کار ساده‌ای نیست. این فرد ممکن است عاداتی منفی مثل سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و غیره را داشته باشد. معمولا تا این فرد از منبعی معتبر تایید نشده باشد شناخت او آسان نیست. کودکان از کسانی بیشتر یاد می‌گیرند که با آن‌ها وقت می‌گذارند. بنابراین، اگر کسی را استخدام کنید که عاداتی منفی دارد کودک نیز این عادات را از او یاد می‌گیرد. به همین دلیل، لازم است خصوصیات پرستار کودک را نیز قبل از استخدام او در نظر بگیرید.

پیشینه پرستار بچه

پرستار بچه کم‌صبر

برخی از افراد صبور نیستند و وقتی کودک گریه می‌کند یا قشقرق به پا می‌کند ممکن است کنترل خشم خود را از دست بدهند و بر سر او فریاد بزنند یا او را بزنند. از سوی دیگر، ممکن است این افراد به کودک رشوه بدهند تا او را آرام کنند مثلا اجازه تلویزیون تماشا کردن یا خوردن آب‌نبات. این مسئله می‌تواند در تربیت کودک مشکل ایجاد کند و به سلامت روانی او آسیب برساند. بنابراین، مناسب بودن رفتار پرستار با کودک نیز لازم است در نظر گرفته شود.

نداشتن حریم خصوصی

بعضی از والدین احساس می‌کنند با وجود یک پرستار غریبه در خانه و در تمام ساعات روز، حریم خصوصی ندارند و این فرد می‌تواند از همه جزئیات زندگی آن‌ها آگاه شود. به همین دلیل این مسئله ممکن است برای این والدین، چالش‌برانگیز باشد.

در نهایت، شما لازم است مزایا و معایب داشتن پرستار بچه را بررسی کنید و ببینید که چه گزینه‌ای برای شما مناسب‌تر است. لازم است پاسخ این سوال را بدانید که چطور یک پرستار بچه خوب پیدا کنید؟ بسته به دیدگاه شما، آنچه ممکن است یک فرد به عنوان یک عیب ببیند (مانند تعامل اجتماعی کمتر کودک)، ممکن است توسط فرد دیگری به عنوان یک مزیت تلقی شود (برای مثال، فراهم شدن فرصت یادگیری برای کودک در خانه). بنابراین بهترین تصمیم برای داشتن پرستار بچه، به شرایط شما و رویکرد شما بستگی دارد. همچنین اگر تصمیم به فرستادن فرزندتان به مهدکودک دارید لازم است بدانید چه زمانی برای مهدکودک مناسب است؟