شربت برم هگزین برای کودکان برای چیست؟+مقدار مصرف شربت بلتیل

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت برم‌هگزین برای کودکان

شربت برم‌هگزین یل شربت بلتیل یک شربت ضد سرفه کودکان است. درمان سرفه‌ی کودکان یکی از نگرانی‌های مادران هنگام سرماخوردگی فرزندشان است. نگرانی مادران از سرماخوردگی همیشه وجود دارد؛ چه سرماخوردگی در بارداری اتفاق بیفتد و چه پس از آن و برای کودک نوپا یا نوزاد. بسیاری از مادران برای درمان سرفه سرماخوردگی، سراغ انواع شربت سرفه کودکان خارجی و شربت ضد سرفه گیاهی را می‌گیرند. یکی از شربت‌های ضدسرفه، شربت برم‌ هگزین برای کودکان بوده که در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرد.

سرفه چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

قبل از پرداختن به این موضوع که شربت برم هگزین برای کودکان برای چیست بدانید سرفه یک رفلکس محافظتی حیاتی است که قابل درمان و کنترل است؛ دقیقا مثل فشار خون در بارداری که با تکنیک های خاصی کنترل می شود. 

سرفه از پریدن موادغذایی و مایعات به داخل مسیر تنفسی محافظت می-کند. در طی مبارزه دستگاه ایمنی با ویروس سرماخوردگی، مواد التهابی (مانند برادی‌کینین و پروستو‌گلاندین) در راه‌های تنفسی  آزاد می‌شود. آن‌ها باعث تحریک بیش ‌ازحد اعصاب بینی و رفلکس سرفه می‌شوند. سرفه به عنوان یکی از علائم سرماخوردگی نوزاد ، می‌تواند خلط دار یا خشک باشد. بر اساس علت سرفه و سن کودک بهترین شربت برای سرفه خشک و خلط‌دار انتخاب می‌شود. برای مثال معمولا برای درمان سرفه خلط دار کودک در سرماخوردگی، از داروهایی که مکانیسم سرفه را مهار می‌کنند استفاده نمی‌شود. زیرا موجب تجمع خلط در مجرای تنفسی و کند‌شدن سرعت بهبود سرماخوردگی می‌شود. پس بهتر است بعد از مطالعه مقاله، سوال (بهترین شربت سرفه برای کودکان چیست) را از پزشک بپرسید، البته بعد از آنکه کودک شما را معاینه کرد. 

*شربت زینک سولفات کودکان برای چی خوبه 

قبل از مطالعه ادامه مقاله توجه کنید!

  1. به‌هیچ عنوان به کودک زیر یک ماه (نوزاد) هیچ‌گونه شربتی ندهید. استفاده از شربت برم‌هگزین برای نوزادان بدون تجویز پزشک ممنوع است.
  2. دوز دارو‌هایی که در ادامه آورده می‌شوند باید با نظر پزشک باشد و هرگز خودسرانه به کودک دارویی ندهید؛ هرچند که فروش آنها در دارو‌خانه‌ها آزاد است.
  3. سواد پزشک‌تان را با میزان دارو‌یی که تجویز می‌کند، نسنجید و به دارو‌های تجویزی وی اعتماد کنید.
  4. مطالبی که در آینده مطالعه می‌کنید، صرفا جهت افزایش آگهی بوده و توصیه‌های پزشک بهترین گزینه درمانی است. 

شربت سرماخوردگی کودکان به هیچ عنوان خود بیماری را درمان نمی‌کند؛ بلکه با کاهش علائم بیماری، تحمل دوره بیماری را تسهیل می‌کند. همچنین دوره بیماری با مصرف شربت سرماخوردگی کودکان کوتاه‌تر از حالت معمول نمی‌شود. همچنین نباید این شربتها را با انواع شربت ضد آلرژی مانند شربت کتوتیفن برای کودکان اشتباه بگیرید.

در ادامه چند معادل حجمی کاربردی معرفی می‌شود. موارد زیر برای مواقعی است که شما پیمانه دقیقی برای مصرف شربت به‌همراه ندارید؛ سعی کنید تا جایی که امکان دارد از سرنگ (که سوزن آن را به روشی ایمن دور انداخته‌اید) و یا پیمانه همراه شربت برای مصرف آن استفاده کنید. مصرف دقیق‌تر دارو از نظر ساعت و حجم در میزان تاثیر‌گذاری آن بسیار موثر است.

  • یک سی‌سی معادل یک میلی‌لیتر است.
  • یک قاشق چای‌خوری معادل تقریباً پنج سی‌سی است.
  • یک قاشق غذا‌خوری معادل تقریبا ً15 سی‌سی است.
  • یک سی‌سی معادل 20 قطره از قطره‌چکان استاندارد است. 

نکته: موارد فوق یک معیار کلی است و ممکن است با توجه به اندازه قاشق یا قطره‌چکان معادلی متفاوت داشته باشد.

اگر به دنبال بارداری پسر هستید، اینجا را کلیک کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

مقدار مصرف شربت برم هگزین در کودکان

شربت برم ‌هگزین کودکان (Bromhexine)

برم هگزین یا شربت بلتیل برای چیست؟ شربت برم‌ هگزین یک شربت برای درمان سرفه خلط‌ دار است. نامهای دیگر این شربت سرماخوردگی شربت موکولین (Micolin)، شربت برومسیل (شربت بروم سیل)، شربت bdamoxid برای کودکان است. 

مکانیسم اثر شربت برم هگزین

شربت برم‌هگزین برای کودکان با تحريك غدد مخاطي نايژه و تغيير تركيب خلط، موجب كاهش چسبندگي و رقيق‌شدن خلط و نهایتاً باعث خروج آنها می‌شود. شربت برم‌هگزین خلط‌آور است.

موارد مصرف شربت برم هگزین کودکان

موارد مصرف شربت برم هگزین برای چیست ؟ شربت بلتیل برم هگزین در آسم، سرماخوردگی، برونشيكتازي و سینوزیت به عنوان خلط‌آور و رقيق‌كننده ترشحات استفاده می‌شود البته در مواردي که ترشحات غليظ و چسبنده در مجاري تنفسي وجود داشته باشد. مشخص است که قرص برم هگزین برای چیست. معمولاً فرم شربت یک دارو برای کودکان که هنوز خوردن قرص را یاد نگرفته اند استفاده میشود. از اشکال قرص برای کودکان بزرگتر و بزرگسالها استفاده میشود. شیوه مصرف نیز بسته به سن متفاوت است مثلا اینکه قرص برم هگزین هر چند ساعت باید مصرف شود برای بزرگسالان هر 8 ساعت است در مورد میزان مصرف شربت در ادامه توضیح دادیم.

زمان و مقدار مناسب مصرف شربت برم ‌هگزین کودکان

مقدار مصرف شربت برم هگزین در کودکان چقدر است؟ در کودکان زیر پنج سال، پنج سی‌سی هر 12 ساعت یک بار و برای کودکان بالای پنج سال همان مقدار هر شش ساعت می‌تواند مصرف شود.

عوارض شربت برم هگزین برای کودکان

آیا قرص برم هگزین خواب آور است؟ بله شربت برم‌هگزین خواب‌آور است و می‌تواند باعث سرگیجه و خواب‌آلودگی می‌شود. از عوارض نادر شربت سرفه برای کودکان از جمله برم ‌هگزین می‌توان به سردرد، عوارض گوارشی مانند اسهال، اختلالات سیستم ایمنی، اختلالات تنفسی و بثورات پوستی اشاره کرد. در صورت بروز این عوارض در کودک به پزشک مراجعه کنید. این عوارض آمپول بروم هگزین و قرص آن نیز هست.

موارد منع مصرف داروی برم هگزین

استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان، مانند شربت برم هگزین برای کودکان زیر دو سال بدون نسخه و تجویز پزشک ممنوع است. 

اگر کودک شما در گذشته با مصرف شربت برم‌هگزین دچار حساسیت شده است؛ حتما در این باره به پزشک او اطلاع دهید.

اگر کودک شما دچار بیماری گوارشی همانند زخم‌های گوارشی است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.

عوارض برم هگزین برای اطفال

توصیه‌های کاربردی

  • برای جلوگیری از عوارض گوارشی، دارو پس از میل غذا مصرف شود.
  • در بیشتر موارد شربت برم‌هگزین به‌شکل الگزیر (Elixir) است. این شکل از دارو غلیظ بوده و بهتر است با آب ترکیب شده و مصرف شود.
  • مصرف داروی برم‌هگزین در بارداری و شیردهی: در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. 
  • در مورد تداخلات دارویی برم هگزین چیز خاصی ذکر نشده است.
  • شرایط نگهداری داروی برم هگزین:  در دماي زير 30 درجه و به دور از نور و رطوبت

نکته: علاوه بر شربت برم‌هگزین برای کودکان دارو‌های دیگری همچون شربت آنتی هیستامین برای کودکان (مانند دیفن‌ هیدرامین کامپاند برای کودکان) نیز می‌توانند اثر ضدسرفه را در کنار تاثیرات دیگرشان داشته باشند. برای نمونه تفاوت شربت دیفن هیدرامین و کامپاند کودکان در روش تاثیر آن‌ها برای کاهش سرفه است. شربت دیفن هیدرامین بیشتر در درمان سرفه خشک و سرفه‌های آلرژیک کاربرد دارد.