خوردن قاووت در بارداری و خواص آن

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن قاووت در بارداری

خوردن قاووت در بارداری به زنان بسیار توصیه شده است. اما بسیار از افراد نمی‌دانند قاووت چیست و چه فوایدی برای دوران بارداری دارد. قاووت  سبب تقویت هوش و استخوان و رشد جنین می گردد و‌ماده غذایی مفیدی در بارداری است که‌در لیست مواد غذایی مفید در بارداری قرار دارد. در این مقاله ما سعی داریم به معرفی انواع قاووت و خواص و مضرات آن در دوران بارداری و تاثیراتش بر روی جنین به‌طورمفصل بپردازیم.

قاووت چیست؟

قاووت یا قوتو در واقع نوعی خوراکی پودری ست که در انواع مختلف وجود دارد و در تهیه‌ی انواع آن گروه مختلفی از مواد مغذی، مغزها و ادویه‌ها و گیاهان دارویی، برشته و پودر شده و با شکر مخلوط می‌شود. از این رو می‌توان گفت که کالری زیادی دارد و می‌تواند انرژی زیادی به بدنزن باردار برساند. قاووت بخشی از سوغات و صنایع دستی ایران از استان کرمان است که از قدیم در این شهر تولید شده و به فروش می‌رسد.

انواع قاووت

همانطور که گفته شد قاووت انواع مختلفی دارد. یکی از معروف‌ترین قاووت‌ها، قاووت نخود است که ترکیبی از نخود، نارگیل و شکر است. قاووت بعدی، قاووت پسته است که شامل پسته، نارگیل و شکر است. قاووت خشخاش و قاووت چهل گیاه از دیگر انواع قاووت هستند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

خواص قاووت

با توجه به‌اینکه قاووت از دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی تهیه می‌شود، سرشار از اسیدهای چرب ضروری مثل امگا ۳ و امگا ۶ است. غنی از آنتی اکسیدان است که از بدن‌ در مقابل بیماری‌ها دفاع می‌کند و پر از املاح معدنی مثل آهن، کلسیم، فسفر، روی و… است. همچنین به دلیل وجود ترکیبات مغذی شامل استرول‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، ترکیبات فنولیک و … در بخش‌های مختلف گیاهان دارویی و مغزی‌ها و تأثیرات مفید آن‌ها بر عملکرد قلب و عروق بدن، به خصوص در افراد با ریسک بالای بیماری‌های قلبی، توجه ویژه‌ای به مصرف این گونه مواد غذایی معطوف شده‌است و‌در لیست غذاهای مناسب در بارداری قرارگرفته است.

 اما برخی خواص در مورد خوردن قاووت در بارداری پررنگ‌تر است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. 

  1. رفع ضعف و بی‌حالی: زنان باردار در این دوران ممکن است سریعتر خسته شوند و ضعف داشته باشند. قاووت انرژی و نیروی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه را به شما می‌دهد.
  2. آرام بخش: به دلیل اینکه قاووت طبع گرمی دارد، دارای خاصیت آرام بخشی ست.
  3. تقویت سیستم ایمنی: به دلیل وجود انواعی از دانه‌های روغنی در قاووت؛ این ماده سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 و انواع آنتی اکسیدان است که در بهبود سیستم ایمنی نقش موثری دارند.
  4. رفع کم خونی: یکی از مشکلات زنان در دوران بارداری مواجه با کم خونی ست که رشد و نموی جنین را دچار تاخیر و مشکلاتی می‌کند. قاووت از آنجایی که سرشار از آهن در بارداری است می‌تواند برای رفع کم‌خونی مفید باشد.
  5. تامین ویتامین‌های ضروری در بارداری: قاووت سرشار از انواع ویتامین ضروری برای دوران بارداری است. مهمترین آنها ویتامین E، B و ویتامین D در بارداری است. که هر کدام نقش مهمی در رشد و نموی جنین ایفا می‌کنند. ویتامین E مانع از زایمان زودرس و تولد نوزاد مرده می‌شود. ویتامین B برای جلوگیری از مشکلات عصبی و حرکتی و ویتامین D برای رشد و نموی استخوان در جنین لازم است. 
  6. رفع مشکلات خواب: خوردن قاووت در بارداری به داشتن خواب عمیق و آرام کمک می‌کند.
  7. رفع کمردرد: با افزایش وزن و بزرگ شدن شکم در بارداری یکی از مشکلاتی که برای برخی از زنان باردار پیش می‌آید کمردرد است. خوردن قاووت در بارداری می‌تواند به تسکین درد کمر کمک کند. 

خواص قاووت در بارداری

روش مصرف قاووت

استفاده روزانه از دو یا سه قاشق غذاخوری قاووت به عنوان میان‌وعده مناسب برای زنان باردار می‌باشد که برخی آن را در آب جوش ریخته و استفاده می‌ نمایند. گرچه می‌توان آن را با شیر یا چایی نیز میل نمود.

دو قاشق سوپ خوری قاووت را با شیر یا آبجوش مخلوط نمایید به جای چای میل فرمایید. البته قاووت را به تنهایی و بدون افزودنی نیز میتوان استفاده نمود

در مورد خواص انواع جوشانده سرماخوردگی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.*

مضرات قاووت در بارداری

  • یکی از مضرات خوردن قاووت در بارداری می‌توان به افزایش دریافت کالری اشاره کرد که زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند مضر و سبب افزایش وزن باشد که در دوران بارداری بسیار خطرناک است. همچنین میزان زیادی شکر به قاووت اضافه شده است که برای زن باردار مناسب نیست. البته در برخی از انواع قاووت به جای شکر از انواع توت خشک و شکر قهوه‌ای استفاده شده است که اگرچه ضرر کمتری نسبت به شکر سفید دارند اما همچنان کالری بالایی دارند.
  • مشکل دیگر قاووت، غلبه‌ی طبع گرمی آن است که می‌تواند مشکلات پوستی را به همراه داشته باشد و باعث ظهور جوش شود. 
  • طیف موادی که در قاووت استفاده می‌شوند می‌تواند بسیار گسترده‌ باشند که این خود نوعی مشکل به حساب می‌آید زیرا ممکن است زن باردار به برخی از این مواد حساسیت داشته باشد از این رو قبل از مصرف قاووت حتماً با پزشک خود مشورت کنید. 

نکات مهم در مصرف قاووت

قاووت باید فاقد بو و مزه غیرطبیعی باشد. بو و مزه ناخوشایند ممکن است به دلایل گوناگون در قاووت به وجود آید. مانند بوی تندی ناشی از اکسید شدن چربی‌ها، مزه و بوی سوختگی و یا بو و مزه حاصل از شرایط محیطی مثل بوی نفت و خاک. همچنین جنس بسته‌بندی قاووت باید طوری باشد که برای مواد غذایی مناسب و بر روی محتویات خود بی‌اثر باشد و آن را از رطوبت و کاهش مواد فرار (اسانس) حفظ نماید.

خوردن قاووت خشخاش در بارداری

قاووت خشخاش متشکل از تخم خشخاش، کنجد، شاهدانه، هل، دارچین و میخک است. این قاووت منبع فسفر، سدیم و کلسیم در بارداری است. و از آن می‌توان برای رفع کم‌خونی، سردرد و سینوزیت مزمن استفاده کرد.

اما تخم خشخاش موجود در این قاووت می‌تواند مضراتی داشته باشد. استفراغ، ورم چشم، مشکلات تنفسی و بروز آلرژی از جمله عوارض مصرف این ماده هستند. لذا خوردن قاووت خشخاش در بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. 

قاووت چهل گیاه

قاووت چهل گیاه نوعی دیگر از قاووت است که از چهل گیاه مختلف از جمله تخم خرفه، بذر کتان، شاهدانه، تخم کاهو، تخم گشنیز، کنجد، تخم آفتابگردان و غیره است. که همه‌ی این مواد برشته شده و سپس ترکیب می‌شوند و بعد به نسبت وزنشان دو برابر با شکر ترکیب می‌شوند. از خواص این قاووت می‌توان به تقویت اعصاب؛ تقویت قوای جنسی؛ بهبود سستی و زود انزالی و رفع ضعف و بی‌حالی اشاره کرد. 

قاووت قبل از بارداری

قاووت یکی از مواد غذایی ست که برای تقویت قوای جنسی پیشنهاد می‌شود. این ماده‌ی پرخاصیت هم در تقویت اسپرم مردانه و هم در جلوگیری از زود انزالی او نقش دارد. قاووت چهل گیاه به طور ویژه برای تقویت قوای جنسی استفاده می‌شود این قاووت حاوی موادی همچون رازیانه، دارچین و زنجبیل است که در تقویت نیروی جنسی تاثیر بسزایی دارند.

مصرف قاووت در شیردهی

خوب است علاوه بر خواص و خوردن قاووت در بارداری به مصرف آن دوران شیردهی نیز اشاره‌ای داشته باشیم. قاووت در دوران شیردهی می‌تواند منجر به افزایش شیر مادر شود. موادی همچون رازیانه و سیاهدانه که در قاووت وجود دارند باعث افزایش تولید شیر در مادر می‌شوند.