لیست غذاهای ایرانی کم هزینه و ارزان ایرانی|غذای ساده و ارزان برای شام یا نونی

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذاهای ایرانی کم هزینه

بسیاری از اوقات ممکن است به دلیل خستگی زیاد از سرکار، کمبود وقت، همزمانی خانه داری کارمندی، بی حوصلگی و اوضاع بد اقتصادی نیاز به درست کردن غذاهایی ساده، سریع و ارزان قیمت داشته باشید. درست است که غذاهای مجلسبی تر مانند کباب، قورمه سبزی (درمورد سرخ کردن سبزی قورمه در این مقاله بیشتر بخوانید)، قیمه، خوراک گوشت و ... همیشه پرطرفدارتر بوده‌اند، اما باید بدانید که غذاهای کم هزینه صرفاً به معنای کیفیت پایین آنها نیست چه بسا که آنها را در مهمانی‌ها هم بتوانید درست کرده و لذت ببرید. اگر به دنبال غذاهای ساده و کم هزینه هستید تا در دوران دانشجویی یا حتی برای مهمانی‌ها درست کنید، این مطلب را از دست ندهید.

لیست غذای کم هزینه برای مهمانی

رسم دعوت کردن عزیزان و جمع شدن در کنار هم یکی از آداب و رسوم دیرینه ما ایرانی‌هاست. یک خانم ایرانی علاوه بر تمیزکاری، خرید، حاضر کردن بچه‌ها و غیره برای یک مهمانی باید لیست غذاها را نیز آماده کند. سر سفره هر خانم ایرانی حداقل چند نوع غذای خوشمزه، سالاد، ماست و دسر ( حتی مانند انواع دسر برای افطار) وجود دارد. در این اوضاع اقتصادی هزینه یک میز شام با تنوع زیاد ممکن است خیلی زیاد باشد. بنابراین با لیست زیر شما می‌توانید چند نوع غذای متنوع و خوشمزه ولی ارزان برای مهمانان خود درست کنید. در نظر داشته باشید اشپزی اسان و کم هزینه لزوماً به معنای غذای بدمزه یا غذای فقیرانه نیست بلکه با اندکی وقت گذاشتن و مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید با جامع‌ترین لیست غذاهای کم هزینه ایرانی آشنا شوید. 

لیست غذاهای کم هزینه برای مهمانی

  • خوراک جگر مرغ: با مقداری جگر مرغ، پیاز و سیب زمینی و ادویه می‌توانید یک خوراک رنگین خوشمزه درست کنید و با نان نوش جان کنید. اگر جگر مرغ دوست ندارید می‌توانید از جگر گوسفند استفاده کنید. در این خوراک همچنین می‌توانید از فلفل دلمه‌ای یا قارچ هم استفاده کنید و با رب گوجه فرنگی خوش رنگش کنید.
  • خوراک بندری: همه ما از خوردن این خوراک بی نظیر لذت می‌بریم. این غذا از غذاهای ارزان قیمت ایرانی ست. با سوسیس و پیاز داغ فراوان و رب گوجه فرنگی در عرض چند دقیقه و با هزینه کم یک غذای ساده، کم هزینه اما لذیذ درست کنید. می‌توانید برای مهمانی‌ها خوراک بندری را داخل نان‌های ساندویچی ریخته و با گوجه و خیارشور سرو کنید.
  • ساندویچ تست کالباس: این ساندویچ‌ها را می‌توانید در کنار غذای اصلی و به عنوان پیش غذا سرو کنید و لذت ببرید. باید بدانید این ساندویچ‌ها محبوب همه حتی بچه‌ها است. با نان تست، کالباس، سس مایونز و پنیز چدار در مدت زمان کم با هزینه کمتر سریع یک غذا آماده کنید. این گزینه یک غذای ارزان و شیک و یک شام کم هزینه است.
  • نودل سبزیجات: اگر به دنبال غذاهای کم خرج و ساده هستید، این غذا را از دست ندهید. بسته‌های نودل را می‌توانید از هر فروشگاهی تهیه کنید. سبزیجات دلخواهتان را بین فلفل دلمه‌ای، هویج، گوجه فرنگی، قارچ، کلم بروکلی و غیره انتخاب کنید و با مقداری ادویه در عرض کمتر از 30 دقیقه یک غذای جدید و ارزان را برای مهمان‌هایتان سرو کنید. این غذا میتواند بهترین غذای کم خرج برای مهمانی باشد. در این مقاله با طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی خوشمزه با سبزیجات بیشتر آشنا شوید.
  • باقالاقاتوق: محال است به شمال برویم و باقالاقاتوق نخوریم. این غذای محلی گیلانی بسیار خوشمزه را می‌توانید با کمترین هزینه و زمان درست کنید و در کنار نان یا برنج برای مهمان‌هایتان سرو کنید. فقط کافی است مقداری سیر، باقالای باقالاقاتوق، تخم مرغ و شوید خشک داشته باشید.

غذاهای اقتصادی خوشمزه

  • خوراک لوبیا: خوراک لوبیا محبوب هر ایرانی و یک غذای بدون برنج است. می‌توانید روی میز شام در کنار دیگر غذاهای رنگین یک ظرف از این غذای ساده و ارزان برای شام را بگذارید تا در عرض چند دقیقه با ظرف خالی آن مواجه شوید. تنها به مقداری لوبیا نیاز دارید و حتی می‌توانید بصورت کنسروی نیز تهیه کنید.
  • انواع کوکوها: این غذای ساده ولی خوشمزه ایرانی بسیار پر طرفدار است. می‌توانید یک ظرف کوکو سیب زمینی و یک ظرف کوکو سبزی درست کنید. اینجوری تنوع غذاهای شما نیز بیشتر می‌شود. اگر مهمان دارید می‌توانید مقداری زرشک و گردو برای تزئینات و یا در مواد کوکو سبزی بریزید و از طعم بینظیر آن لذت ببرید.

غذاهای اقتصادی خوشمزه

غذاهای ارزان و مقوی

یک غذای ارزان یا به اصطلاح عامیانه غذاهای فقیرانه، به این معنا نیست که کیفیت ندارد و یا برای شما مفید نیست. یک غذا می‌تواند در عین حال که ارزان است، بسیار مقوی هم باشد. اگر زمان کافی برای پخت و پز ندارید و یا مواد اولیه کمی برای آشپزی در دسترس دارید، لیست غذاهای زیر را از دست ندهید.

  • میرزا قاسمی: این خوراک سنتی گیلانی و غذاهای کم خرج در سراسر ایران طرفدار دارد. میرزا قاسمی یک غذای ارزان با برنج و نان است. تنها کافیست تا چند عدد بادمجان را بپزید (اگر کبابی شود طعم بهتری خواهد داشت)، بکوبید و سپس با مقداری سیر و پوره گوجه فرنگی و تخم مرغ سرخ کنید. در بعضی رستورانها این غذا به عنوان یک پیش غذای ساده و ارزان سرو میشود.
  • کوکو بادمجان: این غذا، از غذاهای سنتی شیرازی است و در عین خوشمزگی بسیار کم هزینه است. برای طبخ این غذای ساده با کمترین مواد به بادمجان، تخم مرغ، آرد و پیاز نیاز دارید. بادمجان رنده شده را با پیاز داغ تفت دهید و در انتها مقداری آرد و تخم مرغ به آن اضافه کنید.
  • سیب زمینی معطر: این غذای اردبیلی را یکبار امتحان کنید تا دیگر همیشه مهمان سفره شما باشد. سیب زمینی را آب پز یا بخارپز کنید و از سبزیجات معطر برای عطر خوب آن به سلیقه خودتان استفاده کنید. مقداری سیر رنده شده به آنها اضافه کنید و سپس سرخ کنید. این غذای ساده و بی دردسر را به عنوان شام میتوانید سرو کنید.
  • خوراک لوبیا سبز: این خوراک هم یک غذای نونی کم هزینه است و هم میتوان آن را با برنج مصرف کرد. لوبیا سبز، پیاز، سیز، سیب زمینی و رب گوجه فرنگی از مواد اولیه این غذا هستند. کافیست آنها را خورد کرده و پس از سرخ کردن با مقداری آب مانند خورشت بپزید.
  • سیرواویج: از این غذا ساده‌تر وجود ندارد. این غذای خوشمزه گیلانی را باید با برگ سیر و تخم مرغ درست کنید. کافیست برگ سیر را تفت داده و پس از ادویه تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

غذای ساده و کم خرج ایرانی با سیب زمینی

غذای ساده و کم خرج ایرانی با سیب زمینی

  • سیب زمینی یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی در خانه هر ایرانی است و البته پر طرفدار. با این ماده غذایی می‌توانید غذاهای خوشمزه و پرطرفدار درست کنید و از آن لذت ببرید.
  • گراتن سیب زمینی: سیب زمینی‌ها را ورقه‌ای برش دهید و با پنیر و سس بشامل داخل فر بپزید. گراتن یک غذای ساده و کم خرج برای شام محسوب میشود.
  • سیب شکم پر:برای این غذای کم خرج، سیب زمینی را آب پز کرده و یا داخل فر بپزید. سپس از وسط شکم آن را باز کرده و با هر ممواد غذایی که دوست دارید پر کنید و نوش جان کنید. این گزینه یک ایده عالی به عنوان غذاهای مجلسی ارزان است.
  • سیب زمینی تنوری: سیب زمینی‌ها را چند دقیقه آب پز کنید. سپس خورد کرده و با ادویه، مقدار کمی روغن و پنیر پارمزان خوب مخلوط کنید. سپس آن ها را درون فر بگذارید تا آماده شود.
  • رولت سیب زمینی: این غذا خوشمزه بین‌الملی را می‌توانید در مجالس خود استفاده کنید. سیب زمینی را آبپز کرده بکوبید و آن را کف یک سینی پهان کنید. روی آن را با مواد دلخواه پر کرده و سپس رول کنید و داخل فر بپزید.
  • سمبوسه سیب زمینی: سمبوسه از غذاهای ارزان و آسان است که با نان لواش، سیب زمینی و سس دلخواه تهیه میشود. این غذا یک غذای سریع و ارزان برای سفرهای جاده ای نیز هست. در این مقاله با طرز تهیه سالاد سیب زمینی بیشتر آشنا شوید.

غذای ساده و ارزان ایرانی برای شام مهمانی

لیست ‌‌غذاهای ارزان و خوشمزه میتواند همینطور ادامه داشته باشد. گزینه‌های بالا هر کدام می‌توانند یک ایده برای غذای ارزان برای مهمانی باشند. غذاهای ساده بهترین انتخاب برای شام هستند تا پر خوری نکنید و راحت‌تر بخوابید. تعداد غذاهای ساده و ارزان ایرانی بسیار زیاد است. در اینجا برخی از آنها را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خوراک دال عدس، عدسی، کشک و بادمجان، املت گوجه فرنگی، استانبولی، دم پختک، بورانی اسفناج، شش انداز، ماکارونی با سویا، املت بادمجان، دو پیازه، سمبوسه، نرگسی، فلافل و خوراک سوسیس.