سفت شدن کمر با داروی گیاهی و 15 راهکار بسیار موثر

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سفت شدن کمر در بارداری

سفت شدن کمر و درد در این ناحیه در دوران بارداری بخصوص در اوایل بارداری بسیار شایع است. با افزایش سن بارداری، بزرگ شدن رحم و وزن گرفتن جنین، به عضلات پشت کمر فشار وارد می‌شود که نتیجه آن درد برای مادر است. در این وضعیت بدن شما برای تحمل وزن جنین ناخوداگاه به سمت جلو خم می‌شود، در چنین وضعیتی بدن شما تغییر می‌کند و برای حفظ تعادل خود را به سمت عقب می‌کشد که این تغییرات باعث فشار آوردن به عضلات پشت کمر شده و باعث گرفتگی و سفتی در این ناحیه می‌شود. در این مطلب از گهواره بیشتر در این باره می‌پردازیم.

سفت شدن رحم در هفته اول بارداری

دوره بارداری در کنار لحظات شیرینی که دارد، می‌تواند یک تجربه استرس‌زا همراه با درد باشد. یکی از علائمی که زنان در ماه‌های اول بارداری آن را تجربه می‌کنند، رشد و کشش رحم است. در سه ماهه اول بارداری، رحم شروع به رشد و کشش می‌کند تا بتواند جنین را در خود جای دهد. این کشش‌ها باعث دردهای تیز، گرفتگی، احساس تیر کشیدن و یا کوبنده در ناحیه شکم می‌شود، زیرا با رشد و کشش رحم، سایر اعضا نیز کشیده شده و مورد فشار قرار می‌گیرند. رشد و کشیده شدن رحم باعث می‌شود تا شما در ناحیه شکم احساس سفت شدن، کنید.

این درد، کشش و گرفتگی ضربان دار تا سه ماهه دوم ادامه دارد. با رشد جنین و بزرگ شدن رحم، کشیدگی در رباط‌های اطراف رحم بیشتر می‌شود و درد شدیدتری را ایجاد می‌کند. این درد معمولا در هنگام نشستن یا خم شدن بیشتر احساس می‌شود. اغلب زنان در این دوران احساس می‌کنند که رحم آنها منقبض و سفت شده است. این انقباضات، براکستون هیکس نام دارد و در هفته‌های 14 تا 28 بارداری رخ می‌دهد. انقباضات براکستون هیکس گذرا و طبیعی هستند و معمولا بین 30 تا 60 ثانیه طول می‌کشند و هدف از آنها آماده کردن رحم و دهانه رحم برای تولد و زایمان است. این انقباضات نشانه‌ای از زایمان نیست و تنها باعث منقبض شدن ماهیچه‌های رحم و افزایش جریان خون می‌شود. انقباضات براکستون هیکس باعث ایجاد درد و گرفتگی و سفت شدن رحم می‌شود. در سه ماهه آخر بارداری انقباضات براکستون هیکس قدرت و شدت بیشتری گرفته و تعداد آن بیشتر است. این انقباضات در هفته‌های آخر بارداری بسیار رایج هستند و رحم را برای زایمان آماده می‌کنند.

سفت شدن رحم در هفته اول بارداری

برای سفت شدن کمر در بارداری چه بخوریم؟

در طول دوران بارداری، با بزرگ‌تر شدن شکم و فشاری که به عضلات و ستون فقرات وارد می‌شود، بیشتر زنان کمر درد دارند. همچنین در این دوران، بدن شروع به تولید هورمون ریلکسین می‌کند تا برای زایمان آماده شود. این هورمون می‌تواند باعث شل شدن رباط‌های بدن شده و آسیب دیدگی در ناحیه کمر را بیشتر می‌کند. تمامی این عوامل دست به دست هم داده و باعث ایجاد کمر درد در زنان بارداری می‌شود. حال اگر زنان بدن خود را با تغییرات دوران بارداری منطبق کنند، این دردها را کمتر احساس می‌کنند و بیشتر می‌توانند از دوران بارداری خود لذت ببرند. کارهای زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا درد کمتری را احساس کنید:

  • از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • از ناحیه کمر خم نشوید و در عوض روی زانوهای خود خم شوید.
  • برای مدت طولانی ننشینید یا بایستید.
  • سعی کنید صاف بنشینید و از یک بالش کوچک برای پشت خود استفاده کنید.
  • از کفش‌های راحت و بدون پاشنه استفاده کنید.
  • به پهلو بخوابید و حداقل یک زانو خود را خم کنید.
  • از تشک سفت استفاده کنید.
  • از ورزش‌های ملایم و یا ماساژ درمانی استفاده کنید.

در کنار این کارها، با خوردن موارد زیر می‌توانید باعث کاهش کمر درد و سفت شدن آن شوید:

  • روزانه حداقل 3 تا 4 واحد کلسیم مصرف کنید.
  • روزانه 3 تا 4 لیوان لبنیات مصرف کنید.

برای سفت شدن شکم در بارداری چه بخوریم؟

داشتن یک میانگاه قوی در دوران بارداری باعث می‌شود تا کمتر دچار کمر درد شوید و وضع حمل برای شما آسان‌تر می‌شود. میانگاه شامل ماهیچه‌های شکمی و کمری می‌شود. انجام تمرینات ورزشی به ویژه پیلاتس باعث تقویت عضلات میانگاه شده و دوران بارداری را برای شما آسان و لذت بخش می‌کند. داشتن یک میانگاه قوی بسیار خوب است، اما سفت شدن شکم اغلب در دوران بارداری می‌تواند آزار دهنده باشد. موارد زیر می‌تواند به درمان آن کمک کند.

  • اگر سفت شدن شکم شما خفیف است، میزان زیادی آب و آبمیوه بنوشید و بدن خود را آبرسانی کنید.
  • از خوردن مواد غذایی که باعث یبوست بارداری و نفخ می‌شود خودداری کنید.

برای سفت شدن کمر و جلوگیری از سقط

یکی از نشانه‌های سقط جنین در سه ماهه اول بارداری، سفت شدن شکم، کمر و احساس درد شدید است. اغلب اوقات این علائم طبیعی هستند و همانطور که گفته شد، نشانه رشد و کشش رحم هستند، اما در صورتی که این علائم با لکه بینی، خونریزی و خروج بافت و یا مایعاتی از واژن همراه باشد، سقط جنین رخ می‌دهد. برای جلوگیری از سقط جنین در اوایل بارداری، موارد زیر می‌توانند موثر باشند:

  • درمان کم خونی

یکی از علل اصلی سقط جنین، کم خونی و شعف مادر است. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و یا استفاده از مکمل‌های آهن می‌تواند به درمان کم خونی و بهبود آن کمک کند.

  • درمان بیماری‌های رحمی

بیماری‌های رحمی مانند کیست تخمدان، نامنظم بودن دوران قاعدگی و غیره می‌تواند برای شما مشکل ساز باشد. در نتیجه قبل از اقدام به بارداری توصیه می‌شود تا این مشکلات را با پزشک خود در میان گذشته تا تحت مراقبت قرار بگیرید.

  • تقویت کمر

کم سست و ضعیف می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما در دوران بارداری بوجود آورد. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی اصولی به همراه ورزش می‌تواند به شما برای داشتن یک بارداری بی‌خطر کمک کند. همچنین ماساژ درمانی می‌تواند بسیار موثر باشد.

  • رژیم غذایی

در کنار داشتن یک برنامه غذایی سالم، سبک و مقوی بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  1. از خوردن مواد غذایی با طبع سرد مانند: ماهی، ماست، خیار و غیره پرهیز کنید.
  2. از خوردن مواد غذایی نفاخ مانند حبوبات خودداری کنید.
  3. از پرخوری و مواد غذایی سنگین و دیرهضم خودداری کنید.
  4. از ادویه جات و غذاهایی که محرک رحم هستند بپرهیزید

سفت شدن رحم و جلوگیری از سقط

زفت کمر برای بارداری

همانطور که گفته شد، با اضافه وزن و رشد جنین و خارج شدن بدن از حالت طبیعی و نرمال خود، به عضلات کمر و ستون فقرات فشار وارد می‌شود و در نهایت باعث ایجاد احساس درد در ناحیه کمر می‌شود. برای درمان کمر درد در دوران بارداری باید ابتدا نوع کمر درد و عاملی که باعث ایجاد آن شده است، مشخص شود. کمر درد در بارداری می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد:

  • کمر درد ربطی به بارداری ندارد و به مسائل دیگری ربط دارد.
  • کمر درد مستقیما به بارداری مربوط می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود اگر در دوران بارداری کمر درد دارید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید تا دلیل و درمان آن را مشخص کند. از طرف دیگر موارد زیر می‌تواند به کاهش و بهبود کمر درد در دوران بارداری کمک کند:

  • استفاده از کمربند طبی
  • انجام تمرینات ورزشی
  • اصلاح فرم بدن
  • استفاده از کفش مناسب
  • داشتن خواب مناسب
  • انجام یوگا و پیلاتس

دعا برای سفت شدن کمر در بارداری

بنابراین اگر تا به امروز نگران سفت شدن و انقباضات در دوران بارداری بودید، باید بدانید که اغلب آنها طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. اما در صورتی که سفت شدن شکم شما مدت زمان طولانی رخ داد و یا در یک ساعت بیشتر از 4 بار اتفاق افتاد، توصیه می‌شود تا با پزشک در میان بگذارید.