از چه سنی می‌توان به کودک پرتقال داد؟

تیر ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک پرتقال داد

هنگامی که فرزندتان در حال رشد است ممکن است بخواهید به او مواد غذایی مختلفی بدهید یا اینکه فقط واکنش او را نسبت به خوراکی‌ها مشاهده کنید. میوه‌ها ممکن است یکی از بهترین گزینه‌ها در این مورد باشند زیرا طبیعی و سالم هستند اما همیشه این‌گونه نیست.

میوه‌ها ممکن است حاوی اسیدها و روغن‌هایی باشند که کودک نتواند آن‌ها را هضم کند و بنابراین، موجب پیامدهای نامطلوبی برای سلامتی او شود. در این مقاله به یکی از سوالات والدین در مورد از چه سنی می‌توان به کودک پرتقال داد خواهیم پرداخت و همچنین فواید پرتقال برای کودکان را نیز مطرح می‌کنیم.

از چه سنی می‌توان به کودک پرتقال داد؟

سوال بسیاری از والدین این است که از چه سنی می‌توان به کودک پرتقال داد؟ لازم است بدانید تهیه آب پرتقال برای کودک 6 ماهه ممنوع است، زیرا معده حساس او قادر به تحمل محتوای اسیدی این میوه نیست. دلیل اینکه پرتقال جزء ممنوعات غذایی نوزاد قبل از یک سالگی است این است که پرتقال در درجه اول حاوی اسید مرکبات است که همچنین می‌تواند باعث ایجاد بثورات در نوزادان کم سن شود. بنابراین، بهتر است مثل توت فرنگی، بستنی یا قارچ، پرتقال را زمانی به فرزندتان بدهید که او به یک سالگی نزدیک شده باشد. اما اگر اصرار دارید این میوه ها را قبل از سن ۱۲ ماهگی معرفی کنید می توانید یکبار امتحان کنید و سپس حواستان به لب ها، دهان و ناحیه پوشک باشد. اگر مشکلی ندیدید می توانید ادامه دهید.

به عبارت دیگر پاسخ این سوالات که از چه سنی میتوان به کودک قارچ داد، از چه سنی میتوان به کودک انبه داد، پرتقال داد، بستنی داد و ... همگی یکسان است؛ پایان یک سالگی. 

درست است که همچون خوردن به در بارداری یا خوردن گرمک در بارداری و یا خوردن سیب در دوران بارداری، تغذیه نوزاد با میوه پر سود و منفعت است، اما توجه داشته باشید که استفاده زیاد یا بی موقع از هر ماده غذایی مفید، آن را به مضرترین ماده غذایی تبدیل می کند. بنابراین حتما برای استفاده از پرتقال در رژیم غذایی فرزند خود به سن و سال و سابقه آلرژی او توجه کنید. 

خواص پرتقال برای کودکان

پرتقال برای کودکان، فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه به این فواید با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

  • ارزش تغذیه‌ای بسیار زیاد: پرتقال مملو از مواد معدنی مختلف و ویتامین‌ها است که نوزادان برای رشد بهتر در سال اول زندگی به این مواد معدنی و ویتامین‌ها به شدت نیاز دارند. اگر برخی از نوزادان در رشد جسمی مشکلاتی داشته باشند، تغذیه آن‌ها با آب پرتقال می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن آن‌ها را تامین کند.
  • ضد سوء هاضمه: تقریبا همه نوزادان و کودکان، گاهی دچار سوء هاضمه می‌شوند. این مسئله به این دلیل است که سیستم هضم کودکان به تدریج رشد می‌کند و قوی می‌شود. در این حالت، مواد مغذی موجود در پرتقال از این لحاظ مفید است که می‌تواند سیستم گوارشی کودکان را تقویت کند.
  • کاهش یبوست: در مراحل اولیه رشد کودک، رژیم غذایی او فاقد فیبر لازم برای خوب دفع کردن است. میوه‌ها گزینه خوبی برای مقابله با این مسئله است. دادن آب پرتقال برای درمان یبوست کودک ایده خوبی است زیرا پرتقال حاوی مقدار مناسبی فیبر است.
  • تقویت استخوان‌ها: با توجه به اینکه پرتقال مملو از مواد معدنی و نمکی است می‌تواند مکملی عالی برای عناصری مثل کلسیم و فسفات باشد. اگر پرتقال به صورت منظم مصرف شود از ضعف استخوان‌ها و نرم شدن مفاصل (راشیتیسم) جلوگیری می‌کند.
  • احتمال کمتر سرفه و سرماخوردگی: بسیاری از والدین در مورد فواید آب پرتقال برای کودکان می‌پرسند. هر زمان که نوزاد به بیمار می‌شود، سرماخوردگی و سرفه عوامل اصلی آن هستند. یک راه درمان خوب و قدیمی در مورد این مسئله، مخلوط کردن آب پرتقال با نمک و عسل است.
  • تسکین سیاه‌سرفه: سیاه‌سرفه کاملا متفاوت از سرفه و سرماخوردگی معمول، می‌تواند گلو را آزار دهد و این بیماری نیز مسری است. مصرف مقداری آب پرتقال که با آب رقیق‌شده باشد می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند.
  • درمان بیماری اوریون: اوریون یک بیماری مسری است که در کودکان بیشتر از نوزادان مشاهده می‌شود. یکی از راه‌های درمانی محبوب برای این بیماری، مصرف آب پرتقال است که با آبمیوه‌های دیگر ترکیب شده باشد. وقتی یک نوشیدنی به صورت پنجاه درصد آبمیوه و پنجاه درصد آب گرم برای کودک آماده شود این نوشیدنی می‌تواند بیماری اوریون را تسکین دهد.
  • کاهش اسهال: برای کودکان خردسال و نوزادان، اسهال می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به کم‌آبی و از دست دادن انرژی در آن‌ها شود. آب پرتقال بهترین گزینه برای آب‌رسانی به بدن و همچنین بازگرداندن تعادل مواد معدنی از دست رفته است. به یاد داشته باشید قبل از دادن آبمیوه به نوزاد، حتما آن را با آب رقیق کنید و همچنین بدانید از چه سنی می‌توان به کودک پرتقال داد.
  • بهترین جایگزین برای رژیم غذایی مایع: اگر کودک هنگام غذا خوردن، آن را به خوبی نجود، معده او غذا را به خوبی هضم نمی‌کند و در نهایت، دچار سوء هاضمه می‌شود. در چنین شرایطی، کودک شما می‌تواند آب میوه‌های خام مانند آب پرتقال را برای چند روز مصرف کند. همان‌طور که حرکات روده بهبود پیدا می‌کند، کودک می‌تواند یک رژیم غذایی مبتنی بر میوه را ادامه دهد و سپس به تدریج به رژیم غذایی معمول خود بازگردد.
  • کمک به بهبود یافتن از حصبه: مطالعات نشان می‌دهند که تب حصبه قدرت هضم فرد را کاهش می‌دهد و موجب دل‌درد شدید، سرفه، سردرد، تب و غیره در او می‌شود. از آنجا که معده فقط می‌تواند آب و مایعات را هضم کند، آب پرتقال می‌تواند به هضم این دو کمک کند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای بهبود یافتن کودک از بیماری حصبه است.

خواص پرتقال برای کودکان

اطلاعات تغذیه‌ای پرتقال

یک پرتقال معمولی با اندازه متوسط از موارد زیر تشکیل می‌شود:

  • پتاسیم: 232 میلی‌گرم
  • فسفر: 32 میلی‌گرم
  • منیزیم: 15 میلی‌گرم
  • کلسیم: 50 میلی‌گرم
  • سدیم: 2 میلی‌گرم
  • آهن: 18/0 میلی‌گرم
  • ویتامین A: 346 واحد بین‌المللی
  • ویتامین C: 82 میلی‌گرم
  • تیامین: 09/0 میلی‌گرم
  • ریبوفلاوین: 07/0 میلی‌گرم
  • نیاسین: 59/0 میلی‌گرم
  • فولات: 48/0 میلی‌گرم

پرتقال، همچنین حاوی مقادیر کمی مس، روی و منگنز است.

طرز سرو کردن پرتقال برای نوزادان

علاوه بر اینکه دانستن پاسخ سوال از چه سنی می‌توان به کودک پرتقال داد بسیار مهم است لازم است بدانید قبل از اینکه به فرزندتان پرتقال بدهید، آن را در قطعات کوچک له کنید و غشای آن را جدا کنید. به یاد داشته باشید که حتما پرتقال را به تکه‌های بسیار کوچک تقسیم کنید تا کودک در معرض خفگی قرار نگیرد. همچنین، در ابتدا پرتقال‌های شیرین به فرزندتان بدهید زیرا ممکن است او صرفا طعم ترش این میوه را دوست نداشته باشید.

از دادن آب پرتقال کارخانه‌ایی (حتی آنهایی که داری پالپ هستند) اجتناب کنید زیرا حاوی شکر و مواد نگه‌دارنده هستند. همچنین فرآیند بسته‌بندی مقدار موادمغذی پرتقال را کاهش می‌دهد. بنابراین سعی کنید آب پرتقال را به صورت تازه در خانه تهیه کنید و به کودک بدهید. تلاش کنید به محض آماده شدن آب پرتقال آن را به کودک بدهید تا از اکسید شدن آب پرتقال جلوگیری شود. آب پرتقال را در لیوان مورد علاقه کودک بریزید تا خوردن آن برای کودک جذاب باشد.

سعی کنید در اولین تجربه مصرف پرتقال برای نوزادان خود با پرتقال شیرین شروع کنید تا مزه میوه را دوست داشته باشد. قبل از دادن میوه به کودک همه قسمت‌های پرتقال را بررسی کنید و اگر قسمتی از پرتقال نرم بود از دادن پرتقال به کودک اجتناب کنید.

چه غذاهایی را می‌توانید با پرتقال ترکیب کنید؟

برای اینکه فرزندتان طعم پرتقال را امتحان کند می‌توانید آن را با مواد غذایی مختلفی ترکیب کنید که بعضی از این مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • آووکادو: آووکادو میوه‌ای بسیار عالی برای ترکیب شدن با طعم ترش پرتقال است.
  • زغال‌اخته و قره قوروت: طعم متفاوت این دو می‌تواند با پرتقال ترکیبی بسیار خوب شود.
  • سیب‌زمینی شیرین: با ترکیب سیب‌زمینی شیرین و آب پرتقال می‌توانید سوفله درست کنید.
  • مرغ: وقتی که کودک، خوردن گوشت را شروع می‌کند می‌توانید از پرتقال برای لعاب دادن به گوشت استفاده کنید.
  • ماست: ترکیب پرتقال و ماست بسیار خوشمزه است.

آب پرتقال برای کودک یک ساله

نکات احتیاطی در مورد دادن پرتقال به نوزاد

قبل از اینکه به فرزندتان پرتقال بدهید نکاتی که در ادامه می‌آید را حتما در ذهنتان داشته باشید.

بدون پوست، بدون غشا، بدون هسته

همه این موارد، هر کدام طعم عجیبی دارند. اگر فرزندتان هر کدام از این‌ها را دوست نداشته باشد ممکن است کل میوه را دور بیندازد. همچنین، هسته پرتقال همیشه باید جدا شود.

کودک در جویدن مشکل دارد؟ پرتقال را له کنید

اگر حتی پس از گرفتن پوست، غشا و هسته‌ها، کودک شما در خوردن تکه‌های کوچک پرتقال مشکل دارد، می‌توانید پرتقال را له کرده تا به پوره تبدیل شود. خوردن و چشیدن پوره میوه برای نوزاد شش ماهه آسان‌تر است. در این زمینه، آب پرتقال برای کودک یک ساله نیز مفید است.

فعلا از پرتقال ترش استفاده نکنید

سعی کنید فقط پرتقال شیرین برای فرزندتان تهیه کنید. حساسیت چشایی کودک شما ممکن است برای طعم ترش پرتقال آماده نباشد. وقتی میوه شیرین‌تر باشد کودک آن را بیشتر دوست دارد.

همیشه از میوه‌های تازه استفاده کنید

کودک شما باید همیشه میوه‌های تازه و میوه‌های مناسب رسیده را مصرف کند. علامت خوب بودن پرتقال این است که از هر جهت سفت و محکم است. اگر پرتقال را فشار دادید و میوه نرم بود نشان می‌دهد که نباید آن را بردارید.

اکنون می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک پرتقال داد. همان‌طور که ملاحظه کردید میوه‌هایی مانند پرتقال مملو از مواد مغذی برای بدن انسان هستند و می‌توانند برای تهیه انواع خوراکی‌ها مورد استفاده قرار گیرند. قبل از دادن پرتقال به فرزندتان اطمینان حاصل کنید که سن مناسب و تمایل کافی برای خوردن این میوه را دارد.