بخیه پرسی در سزارین چیست؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بخیه پرسی در سزارین

بخیه پرسی در سزارین یک مدل از انواع بخیه در زایمان سزارین است که برخی از پزشکان از آن استفاده می‌کنند. به طور کلی بخیه برای بستن زخم، پوست و بافت‌های دیگر بدن استفاده می‌شود. نوع بخیه می تواند در اینکه چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟ تاثیر داشته باشد. با توجه به اینکه در زایمان سزارین بخشی از حفره شکم و رحم باز می‌شود تا جنین و جفت و محصولات حاملگی از بدن خارج شود، نیاز به بخیه زدن همواره وجود دارد. اما اینکه پزشک بارداری شما از کدام مدل بخیه استفاده کند و چگونه بخیه بزند، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که مهمترین آنها صلاحدید پزشک است. یادآوری می‌‌کنیم که نوع بخیه و مهارت در بخیه زدن می‌تواند در این موضوع که تا چند بچه می‌توان سزارین کرد، تاثیر داشته باشد. 

منظور از بخیه پرسی در سزارین چیست؟

بخیه پرسی در سزارین شکلی از بخیه در این عمل است. بخیه به معنی دوختن زخم با استفاده از سوزن و نخ بخیه است. نوع جراحی، محل جراحی، میزان برش و ... در شکل بخیه زدن و کشیدن بخیه سزارین تاثیر دارد. منظور از بخیه پرسی در سزارین این است که محل بریدگی پرس می‌شود و به عبارتی به هم چسبیده می‌شود. سپس چسب سزارین روی محل بریدگی زده می‌شود تا از عفونت زخم ممانعت شود. در نهایت بعد از دو روز چسب برداشته می‌شود. 

بخیه پرسی در زایمان سزارین

نحوه بستن پوست در زایمان سزارین

نحوه بستن پوست در زایمان سزارین یا به کمک بخیه‌های جدا از هم است و یا به روش زیرپوستی و پیوسته. اینکه برای کدام مادر باردار در عمل سزارین از کدام روش استفاده شود، به نظر پزشک بارداری او بستگی دارد. به طور کلی دوختن پوست با روش پیوسته زیر جلدی، عفونت زخم و درد کمتری در مقایسه با روش مجزا دارد و به عنوان روش ارجح محسوب می‌شود. البته به شرطی که نحوه خوابیدن بعد از سزارین نیز توجه شود.

یادآوری این نکته همین جا ضرورت دارد که بخیه جذبی بخیه لیزری نیست. در واقع بخیه لیزری اصلاحی است که به غلط به عنوان بخیه جذبی در بین عامه مردم شکل گرفته و به طور کلی استفاده از واژه لیزر در این تعریف اشتباه است. در بخیه‌های زیر پوستی یا پلاستیکی از نخ‌های غیر قابل جذب نایلونی استفاده می‌شود که بعد از مدتی نیاز به کشیدن دارد. اما امکان استفاده از نخ‌های قابل جذب نیز در این نوع بخیه‌ها وجود دارد. 

انواع بخیه در سزارین

انواع بخیه در سزارین از جهات مختلف قابل بررسی است. جنس بخیه اولین فاکتوری است که نوع بخیه در سزارین را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. جنس بخیه یا جذب شدنی است و یا جذب نشدنی. بخیه جذب شدنی بی نیاز به کشیدن است و توسط آنزیم‌های خاصی در بدن جذب می‌شود. هر نوع جنس بخیه‌ای که برای دوختن محل برش سزارین شما استفاده شده باشد، خیلی در نتیجه نهایی تفاوت ایجاد نمی‌کند. در این بین همه مادران می‌توانند از روش درمان خانگی عفونت زخم سزارین استفاده کنند و احتمال عفونت را به شدت کاهش دهند. 

انواع بخیه در سزارین

جنس بخیه سزارین از لحاظ ساختار واقعی نیز متفاوت است. جنس بخیه سزارین ممکن است از جنس نخ‌های تک رشته‌ای (مونوفیلامنت) یا نخ‌های بافته باشد. همچنین نخ‌های بخیه بر اساس طبیعی یا مصنوعی بودن نیز متفاوت‌اند که در اجرا تفاوت چندانی با هم ندارند. 

کلام آخر

اگر به دنبال این هستید که در مورد بخیه پرسی در سزارین اطلاعات بیشتری به دست آورید، بهتر است این اطلاعات را اختصاصا از پزشک بارداری خود بگیرید و همزمان در مورد مراقبت های پس از زایمان سزارین نیز از او سوال کنید. زیرا او بهترین و مورد اعتمادترین فرد برای ارائه اطلاعات موثق و مطمئن به شماست. تنها پزشک بارداری شماست که باید بگوید که نحوه سزارین شما چگونه باید باشد یا اینکه کدام نوع سزارین بهتر است برای شما انجام شود.