روش‌های چرخاندن جنین در سه ماهه سوم

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روش‌های چرخاندن جنین در سه ماهه سوم

همانطور که می دانید برای زایمان طبیعی لازم است سر کودک به سمت پایین قرار داشته باشد، حال آن که گاهی اوقات وضعیت قرارگیری جنین درون شکم طبق میل ما پیش نمی‌رود و دو وضعیت وارونه یا بریچ جنین قرار می گیرد، این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که به جای سر جنین، پای او در سمت پایین قرار داشته باشد. در این شرایط از روش‌های چرخاندن جنین در سه ماهه سوم کمک گرفته می‌شود تا جنین به وضعیت قرارگیری مناسب برسد. در این مطلب از گهواره این روش ها را معرفی می‌کنیم، تا انتها با ما همراه باشید.

چرخش جنین در ماه آخر

قبل از پرداختن به موضوع روش‌های چرخاندن جنین در سه ماهه سوم لازم است بدانید اگر تصمیم جدی برای زایمان طبیعی دارید و دوست دارید تمام سعی‌تان را به کار گیرید تا دلبندتان با زایمان طبیعی به دنیا بیاید، برای تغییر وضعیت جنین باید زودتر دست به کار شوید. معمولا پس از گذشت هفته سی و دوم بارداری با روش‌هایی که در ادامه خواهیم گفت قادر خواهید بود جنین را به حالت مناسب برای زایمان طبیعی برگردانید. باید بدانید که هرچه فاصله شما تا زایمان کمتر شود بخاطر کمبود فضا، احتمال چرخاندن جنین نیز کاهش خواهد یافت. نگرانی از زمانی اغاز می‌شود که از هفته سی و پنجم بارداری عبور کنید و هنوز جنین در وضعیت بریچ قرار داشته باشد.

چرخش جنین در ماه آخر

روش‌های چرخاندن جنین در سه ماهه سوم

قبل از رسیدن به هفته 32 و ماه هشتم بارداری، با برخی از راهکارها مانند فعالیت‌‌های جسمانی منظم و مفید می‌توان وضعیت جنین را به طوری که برای زایمان طبیعی مناسب باشد، تغییر دهید. در صورتی که از هفته 32 بارداری عبور کردید و حتی با این راهکارها هم وضعیت جنین تغییر نکرد، میتوانید از راهکارهای پزشکی کمک بگیرید.

از جمله روش‌های پزشکی چرخاندن جنین عبارتند از:

روش وبستر

در این روش، وضعیت استخوان لگن و انتهای ستون فقرات به گونه ای اصلاح می شود که ماهیچه‌های لگن را متعادل کرده و به این صورت جنین در موقعیت مناسبی برای زایمان طبیعی قرار می‌گیرد. طبق تحقیقات انجام شده میزان موفقیت این روش در چرخاندن وضعیت جنین حدود 82 درصد بوده است.

 روش سراشیبی

در این روش، بهتر است زمانی که احساس می‌کنید جنین در حال حرکت است، به کمک یک بالش به گونه‌ای روی زمین قرار بگیرید که باسن شما حدود نیم متر بالاتر از سرتان قرار داشته باشد. این حرکت را سه بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه انجام دهید. طبق گزارش‌ها، میزان رضایت مندی از این روش نیز قابل توجه بوده است.

روش موکسیباشن (moxibustion)

جالب است بدانید که این روش، نوعی طب سوزنی است، فقط تفاوت آن با طب سوزنی این است که پزشک از سوزن استفاده نمی‌کند بلکه به جای آن با سوزاندن گیاه برنجاسف در نزدیکی پوست شما حرارتی ایجاد می‌کند. سپس یک سر شاخه گیاه را که روشن می‌کردند، سردیگر آن که خاموش است را روی نقطه‌ای از شکم که شست پای جنین در آن جا قرار دارد، قرار می‌دهند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که این کار می‌تواند تحرک جنین را تا حدودی افزایش دهد.  البته میزان موفقیت این روش در چرخیدن جنین در مقابل روش‌های دیگر، چیزی حدود 30 درصد بیشتر است.

چرخاندن جنین در سه ماهه سوم

روش سفالیک خارجی

این روش که یکی از بهترین روش‌های چرخاندن جنین در سه ماهه سوم محسوب می‌شود، به وسیله ماما یا پزشک انجام می‌شود. پزشک یا ماما به شکم خانم باردار و در عین حال سر جنین فشاری وارد می‌کنند و از این طریق قادر خواهند بود وضعیت قرارگیری جنین را تغییر دهند. روش سفالیک خارجی چیزی شبیه به یک ماساژ عمقی شکم است.  معمولا قبل و بعد از انجام این روش وضعیت و علائم حیاتی جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

این روش در بسیاری از موارد برای خانم باردار خوشایند نبوده و معمولا اعلام ناراحتی کرده است. معمولا برای آرام کردن مادر از داروهای آرام بخش استفاده می‌شود. گاهی ممکن است از بی‌حسی اپیدورال برای کاهش درد در این روش استفاده شود.

روش كايروپركتيک

در اين روش از طریق اصلاح کردن وضعيت استخوان‌‌ها، ماهیچه‌ها، اعصاب، مفاصل و به خصوص ستون فقرات توسط درمانگر، عملكرد دستگاه عضلانی اسكلتی و اعصاب بهبود خواهد یافت و برخی از محققان معتقدند که با این شرایط احتمال دارد جنین بچرخد و در وضعیت مناسب زایمان طبیعی قرار گیرد.

و اما سخن پایانی...

اگر طبق آخرین سونوگرافی شما، بریج بودن جنین مشخص باشد، ابتدا با روش‌هایی نظیر پیاده روی منظم جنین را ترغیب به حرکت کنید. در صورتی که به هفته‌های آخر بارداری نزدیک شدید و متوجه شدید جنین همچنان تغییر وضعیتی نداده و برای زایمان طبیعی مناسب نیست، در مورد استفاده از هر یک از روش‌های پزشکی چرخاندن جنین با پزشکتان مشورت کنید. در مورد روش‌های چرخاندن جنین در سه ماهه سوم بدون مشورت با پزشک متخصص کاری انجام ندهید.