علت بسته بودن دهانه رحم هنگام زایمان

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت بسته بودن دهانه رحم

هنگامی که باردار نیستید، دهانه رحم شما مخاطی ایجاد می‌کند که به ترشحات واژن معروف است. هنگام تخمک گذاری، دهانه رحم شما مخاطی نازک و لغزنده ایجاد می‌کند. دهانه رحم در دوران تخمک گذاری شما ممکن است نرم‌تر شود و os کمی باز شود. این تغییرات حساب شده برای ورود راحت‌تر اسپرم انجام می‌شود. در ادامه مقاله به علت بسته بودن دهانه رحم با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

 

درمان بسته بودن دهانه رحم 

علت بسته بودن دهانه رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن شما
  • آیا شما لقاح مصنوعی برای باروری انجام داده‌اید؟
  • علائم شما

اگر قصد ندارید باردار شوید و علائمی نداشته باشید، احتمالاً نیازی به درمان نخواهید داشت اما اگر می خواهید باردار شوید یا علائم دردناکی را تجربه کنید، پزشک ممکن است پس از تشخیص علت بسته بودن دهانه رحم، استفاده از گشاد کننده‌های(دیلاتور) دهانه رحم را توصیه کند. دیلاتورها دستگاه‌های کوچکی هستند که در دهانه رحم قرار می‌گیرند. دیلاتور به آرامی با گذشت زمان باز می‌شود و دهانه رحم شما را متسع می کند.

دهانه رحم یک ساختار باریک و لوله‌ای شکل است که در انتهای تحتانی رحم قرار دارد. دهانه رحم تا واژن امتداد دارد و در دوران بارداری با مخاط پر می‌شود که به آن پلاک مخاطی گفته می‌شود که یک مانع محافظ رحم است. هنگامی که باردار هستید، وضعیت دهانه رحم تا سه ماهه سوم محکم و بسته است.

افاسمان و دیلاتاسیون باعث می‌شوند تا نوزاد از طریق کانال تولد به دنیا بیاید. افاسمان به این معنی است که دهانه رحم کشیده و نازک‌تر می‌شود. دیلاتاسیون به معنای باز شدن دهانه رحم است. دهانه رحم رابط بین واژن و رحم شماست. قسمت انتهایی رحم شما در قسمت بالای واژن قرار دارد و به نظر می رسد مانند یک دونات کوچک است. مرکز باز شدن دهانه رحم os نام دارد. دهانه رحم مانند یک نگهبان عمل می‌کند، به هرچیزی اجازه عبور و وارد شدن به رحم را نمی‌دهد

عوارض بسته بودن دهانه رحم

تنگی دهانه رحم می تواند منجر به عوارض مختلفی از جمله موارد زیر شود:

  • ناباروری: تنگی دهانه رحم با ممانعت از ورود اسپرم به رحم، روی باروری طبیعی تأثیر دارد.  در زمینه درمان ناباروری، تنگی دهانه رحم ممکن است استفاده از لقاح داخل رحمی (IUI) یا روشهای لقاح آزمایشگاهی (IVF) را سخت‌تر کند. 
  • دوره‌های قاعدگی نامنظم
  • دهانه رحم بسته همچنین می تواند به هماتومترا منجر شود، که این اتفاق می افتد وقتی خون قاعدگی در رحم شما جمع می‌شود.  این مسئله می‌تواند باعث آندومتریوز شود، آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت رحم در مکان‌های خارج از رحم رشد می‌کند.

عوارض بسته بودن دهانه رحم

بسته بودن دهانه رحم در بارداری

در دوران بارداری ، دهانه رحم شما بسته شده و توسط پلاک مخاطی محافظت می‌شود.  هنگامی که دهانه رحم باز می‌شود، پلاک مخاطی شل می‌شود و از واژن عبور می‌کند. مخاط هنگام خروج ممکن است با خون آغشته شود.

بسته بودن دهانه رحم در اواخر بارداری

  • با نزدیک شدن به زایمان، دهانه رحم شروع به نازک شدن، کشش (افاسمان) و باز شدن (دیلاتاسیون) می‌کند. این امر دهانه رحم را برای عبور نوزاد از کانال زایمان  آماده می‌کند. سرعتی که دهانه رحم نازک و باز می‌شود برای هر زن متفاوت است. در بعضی از خانم‌ها، دهانه رحم ممکن است در طی چند هفته به آرامی افاسمان یابد و باز شود. اما در بارداری اول تا زمانی که فاز فعال زایمان شروع نشود ، دهانه رحم باز نخواهد شد.
  • در اواخر بارداری، ممکن است پزشک یا مامای شما برای بررسی دیلاتاسیون دهانه رحم، شما را با انگشتان خود معاینه کند تا ببیند چه مقدار از آن دیلاتاسیون و افاسمان پیدا کرده است. 
  • در حین زایمان، انقباضات در رحم شما باعث دیلاتاسیون دهانه رحم شما می‌شود.  
  • همانطور که سر نوزاد به سمت لگن فرو می‌آید، به سمت دهانه رحم می رود.  این باعث می شود علت بسته بودن دهانه رحم رفع شود و دهانه رحم باز و نازک شود.