تغییر رنگ شیر مادر

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تغییر رنگ شیر مادر

قبل از شروع شیردهی، ممکن است تصور کرده باشید که شیر مادر همیشه سفید است. بنابراین اگر متوجه تغییر رنگ آن شوید ممکن است برایتان ترسناک باشد. تغییر رنگ شیر مادر طبیعی است. به علاوه، اگر شیر شما در زمان‌های مختلف رنگ‌های متفاوتی به خود بگیرد، به ندرت نشان از مشکل خاصی است. در ادامه در مورد رنگ‌های مختلفی که شیر مادر ممکن است بگیرد و اینکه معمولاً چه معنایی دارند بیشتر توضیح می‌دهیم.

رنگ طبیعی شیر در دوران شیردهی

شیر مادر معمولاً سفید با رنگ مایل به زرد یا آبی است که به این بستگی دارد که در چه دوره‌ای از شیردهی قرار دارید. اما رنگ ممکن است بر اساس عوامل مختلف تغییر کند و اغلب اوقات، رنگ جدید شیر مادر بی ضرر است. رنگ شیر هر زنی متفاوت است، و انواع مختلفی از شیر طبیعی وجود دارد. در واقع، رنگ شیر در روزهای اولیه یا هفته‌های بعد از زایمان به مرر تغییر می‌کند که بخشی از روند طبیعی است:

  • آغوز، شیری که بلافاصله پس از تولد نوزاد تولید می‌شود، مایل به زرد است.
  • دو الی پنج روز تا ده الی چهارده روز پس از زایمان شیر اصلی با آغوز ترکیب شده و ممکن است رنگ نارنجی به خود بگیرد.
  • در نهایت شیر بالغی که در اواخر هفته‌ی دوم پس از زایمان در پستان تولید می‌شود، مانند شیر بدون چربی آبکی، سفید یا مایل به آبی است.

رنگ طبیعی شیر مادر

آیا شیر مادر می‌تواند تغییر رنگ دهد

همانطور که بدن شما از تولید آغوز به شیر بالغ تغییر می‌کند، شیر شما نیز می‌تواند از رنگ زرد یا نارنجی به سفید یا آبی تبدیل شود. این تغییر رنگ شیر مادر مشکلی را نشان نمی‌دهد و فقط به تغییر ترکیبات درون آن مربوط می‌شود. شیر بالغ نیز می‌تواند رنگ را تغییر دهد. معمولاً رنگ جدید مربوط به خوردن غذاهایی خاص یا مصرف مکمل یا انواع داروهای مختلف است. تغییر رنگ شیر به علت رژیم غذاییتان جای نگرانی ندارد و باید ظرف چند روز به حالت عادی بازگردد. مثلاً ممکن است شیر مایل به صورتی یا قهوه‌ای شود. این اغلب نشانه‌ی وجود خون در شیر است که می‌تواند ناشی از ترک خوردن نوک سینه‌ها یا افزایش جریان خون در آنها باشد که هر دو در اوایل شیر دادن به شیرخوار اتفاق می‌افتد. رنگ‌های دیگر نیز به همین ترتیب می‌توانند دلایل خاصی داشته باشند که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح می‌دهیم.

رنگ‌های مختلف شیر مادر به چه معناست

دیدن تغییر رنگ شیر شما ممکن است کمی نگران کننده باشد، اما دانستن معنای رنگ‌های مختلف شیر مادر به شما کمک می‌کند تا خیالتان راحت شود:

  • شیر زرد یا نارنجی. آغوز و شیر انتقالی می‌توانند زرد یا نارنجی باشند. اگر غذاهای زرد یا نارنجی زیادی مانند هویج یا سیب زمینی شیرین مصرف کرده باشید، شیر بالغ نیز می‌تواند زرد یا نارنجی شود. شیر مادر در فریز نیز ممکن است زرد شود که طبیعی است.
  • شیر آبی. شیر بالغ به طور طبیعی می‌تواند رنگ مایل به آبی مانند شیر بدون چربی بسیار رقیق داشته باشد.
  • شیر سبز. خوردن غذاهای سبز زیاد مانند اسفناج یا سایر سبزیجات مانند خوردن کلم بروکلی در شیردهی می‌تواند شیر شما را سبز کند. همین امر در مورد مصرف برخی مکمل‌ها مانند کلرلا نیز صدق می‌کند.

شیر مادر صورتی

  • شیر صورتی یا قهوه‌ای. غذاهایی مانند چغندر و غذایی با رنگ مصنوعی خوراکی مانند نوشابه‌های گازدار و دسرهای ژلاتینی می‌توانند علت تغییر رنگ شیر مادر در این شرایط باشند. اما همانطور که در بالا گفتیم این رنگ صورتی یا قهوه‌ای می‌تواند نشانه‌ی وجود خون در شیر مادر نیز باشد که به علت ترک خوردن سینه یا افزایش جریان خون در آنها می‌باشد. به جز این شیر صورتی یا قهوه‌ای می‌تواند نشانه‌ای از عفونت سینه به نام ماستیت یا در مواردی بسیار نادر ناشی از سرطان سینه نیز باشد.
  • شیر سیاه. داروهایی مانند مینوسیکلین (که مصرف آن برای دوره‌های کوتاه در دوران شیردهی بی‌خطر است) می‌تواند باعث سیاه‌شدن شیر مادر شود.

خون در شیر مادر به چه معناست

دیدن خون در شیر می‌تواند ترسناک باشد، اما معمولاً مشکل خاصی نیست. اغلب این موضوع نشانه‌ی خونریزی در نوک سینه‌ها است (که برای مادران شیرده بسیار اتفاق می‌افتد) یا افزایش جریان خون در سینه‌ها یا مجاری شیر هنگامی که بدن شما شروع به ساخت آغوز و شیر انتقالی می‌کند. هر دو معمولاً در روزهای اولیه شیردهی رخ می‌دهند. خون ناشی از این مسائل معمولاً طی چند روز از بین می‌رود. در موارد نادر، خون می‌تواند ناشی از ورم پستان، پاپیلوم‌ها (توده‌های خوش‌خیم در مجاری شیر) یا انواع خاصی از سرطان سینه باشد. بنابراین اگر متوجه‌ی خون شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. او می‌تواند سینه‌های شما را معاینه کند و در صورت نیاز آزمایش‌های دیگری را انجام دهد تا مشخص کند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر مشکوک به وجود خون در شیرتان هستید، باید به پزشکتان اطلاع دهید، زیرا ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی باشد. اما غیر از این، شیر مادری که تغییر رنگ می‌دهد معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

علائم خراب شدن شیر مادر

علائم خراب شدن شیر مادر

پمپ کردن یا دوشیدن شیر مادر در دوران شیردهی بسیار رخ می‌دهد. شما شیر خود را می‌دوشید و آن را در شیشه شیر نگه می‌دارید اما ممکن است زمان آن را فراموش کنید و درنتیجه شیر خراب شود. درواقع یک دلیل تغییر رنگ شیر مادر، می‌تواند فاسد شدن آن باشد اما تنها از روی رنگ آن نمی‌توان به این نتیجه رسید. شیری که فاسد شده به رنگ زرد در می‌آید اما هر شیر زردی به معنای فاسد شدن نیست. باید به دنبال علائم دیگری نیز باشید به عنوان مثال شیر حالت چسبناک و لزج می‌گیرد، بوی بدی می‌دهد و حتی طعم ترشی پیدا می‌کند. پس تنها نباید تغییر رنگ شیر مادر را ملاک خراب شدن آن قرار دهیم و بهتر است بدانید چه چیزهایی شیر مادر را فاسد می‌کند.

سخن پایانی

اکثر مادران شیرده متوجه تغییرات جزئی در رنگ شیر خود نمی‌شوند، مگر اینکه شیر را بدوشند یا نوزادشان شیر را به بیرون تف کند. اگر این اولین تجربه‌ی شما در شیردهی است، تغییرات در شیر مادر ممکن است شما را نگران کند. مطمئناً، توجه به سبز یا نارنجی شدن شیر شما یا دیدن مقداری خون در آن می‌تواند این سوال را برایتان ایجاد کند که آیا هنوز برای نوزادتان سالم است یا خیر. بنابراین دانستن دلیل تغییر رنگ شیر مادر و درک اینکه این یک اتفاق رایج است و معمولاً خطرناک نیست، می‌تواند آرامش بخش باشد.