طرز تهیه انواع فرنی نوزاد از شش ماهه تا یکساله

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه فرنی نوزاد

هنگامی‌که دلبند شما حدوداً شش ماهه شد زمان خوبی برای شروع غذای کمکی کودک در کنار شیر مادر و یا شیر خشک است. به همین علت جای تعجب نیست که ما روزانه سؤالات زیادی را درباره طرز تهیه فرنی برای نوزاد شش ماهه، طرز تهیه فرنی برای نوزاد 8 ماهه، طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر پاستوریزه، شیر مادر و شیر خشک دریافت کنیم. 

خوشبختانه تهیه فرنی برای نوزاد کار ساده‌ای است و شما می‌توانید انواعی از فرنی‌های سالم و خوشمزه را برای کودکتان تهیه کنید. در ادامه به تک تک سوالات شما پاسخ خواهیم داد و به طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر پاستوریزه، شیر مادر و شیر خشک را به شما یاد می‌دهیم. همچنین جدول برنامه غذای کمکی نوزاد را نیز در این مقاله آورده‌ایم که کارتان راحت‌تر شود؛ پس با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه فرنی نوزاد شش ماهه

معمولا لازم است که تا قبل از شش ماهگی نوزادان فقط از طریق شیر مادر و یا شیر خشک تغذیه شوند؛ تغذیه مادر در دوران بارداری در کیفیت شیر او می تواند تاثیر گذار باشد. برای مثل خوردن کندر در بارداری، خوردن لبو در بارداری و خوردن ماهی در بارداری نه تنها در تقویت جنین و مادر باردار موثر است، بلکه مواد لازم برای تولید شیر با کیفیت را در بدن مادر ذخیره می کننند. 

تغذیه نوزاد صرفا با شیر مادر یا شیر خشک تا قبل از شش ماهگی به این دلیل است که هنوز رفلاکسهای گوارشی نوزاد به خوبی شکل نگرفته است و هنوز عادت به تغذیه از طریق مکیدن دارد. تقریبا از شش ماهگی به بعد شما می‌توانید در کنار تغذیه اصلی نوزاد که با شیر مادر یا شیر خشک است، دادن غذای کمکی به نوزاد را نیز آغاز کنید. 

اولین غذای نوزاد می‌بایست یک بافت کاملاً صاف و یکنواخت کرمی شکل داشته باشد و رقت آن تنها کمی غلیظ‌تر از شیر مادر باشد، درست مثل فرنی آرد برنج یا انواع سرلاک نوزادان. اگر فرنی را کاملا رقیق تهیه کنید، ممکن است بتوانید حتی کمی زودتر مثلا از 4 ماهگی، دادن غذای کمکی را آغاز کنید. البته برای این کار لازم است که ابتدا با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

طرز تهیه فرنی نوزاد 4 ماهه با طرز تهیه فرنی برای تغذیه نوزاد 5 ماهه و یا 6 ماهه تفاوتی از نظر ترکیبات مورد استفاده ندارد. رقت فرنی نیز می‌بایست در هفته‌های اول تغذیه نوزاد کم باشد؛ چه نوزاد 4 ماهه باشد و یا بیشتر. سپس به تدریج که نوزاد کوچک شما به بلعیدن غذا عادت کرد و خوردن آن از طریق قاشق غذاخوری را یاد گرفت، می‌توانید به‌تدریج حجم و قوام غذا را افزایش دهید. 

فرنی نوزاد را می‌توانید با آب، شیر مادر و یا شیر پاستوریزه تهیه کنید. برخی هم ممکن است به جای آرد برنج از شیر خشک یا سویق استفاده ‌کنند. طرز تهیه سویق کودک بسیار ساده است؛ اما کمی حوصله می خواهد. در ادامه قصد داریم که طرز تهیه فرنی نوزاد شش ماهه را با دستورالعملهای متنوع به شما یاد بدهیم، فقط قبل از آن توجه شما را به چند نکته مهم جلب می‌کنیم:

  • از زمانی که غذای کمکی را شروع می‌کنید باید به‌دفعات به نوزادتان آب جوشیده سرد شده نیز بدهید. قبل از این نیازی به این کار نبود.
  • در این زمان باید علاوه بر قطره ویتامین، روزانه به نوزاد 11 قطره آهن نیز بدهید.
  • برای پیشگیری از سیاه شدن دندان‌های شیرخوار، بعد از دادن قطره آهن باید به او آب بدهید و دندان‌هایش را تمیز کنید.
  • توصیه می‌کنیم برای تهیه فرنی نوزاد از شکر یا نبات استفاده نکنید تا سالمتر باشد. اما اگر استفاده کردید، مقدار آن را بسیار محدود کنید.

طرز تهیه فرنی با شیر مادر

طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر مادر

طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر مادر بسیار ساده است؛ برای این کار شما به مواد زیر احتیاج دارید:

  • یک قاشق مرباخوری سر صاف آرد برنج
  • نصف قاشق مرباخوری سر صاف شکر یا خرده نبات
  • پنج قاشق مرباخوری شیر (ترجیحاً شیر مادر باشد)

روش کار به این صورت است که ابتدا باید آرد برنج و شکر را باهم مخلوط کنید و با کمی آب بپزید. سپس 5 قاشق غذاخوری شیر خود را اضافه کنید و بلافاصله بعد از آنکه قوام آن کمی بیشتر از شیر مادر شد، زیر گاز را خاموش کنید. شیر شما نباید مدت زیادی حرارت ببیند. بعد از خنک شدن تا حدی که پشت دستتان را نسوزاند، می‌توانید نوزادتان را با این غذای مقوی تغذیه کنید. پس از یاد گرفتن اصول و طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه غذا دادن به فرزند دلبندتان را آغاز کنید.

طرز تهیه فرنی نوزاد شش ماهه

طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر پاستوریزه

مهم‌ترین تفاوت طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر پاستوریزه با طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر مادر در این است در اینجا باید از قبل از مصرف شیر را بجوشانید، ولی برای شیر مادر نیازی به این کار نیست. برخی از والدین نگران این هستند که فرزندانشان نسبت به شیر پاستوریزه آلرژی داشته باشد؛ جوشاندن شیر باعث کاهش مواد حساسیت‌زای آن می‌شود و معمولاً نوزادان با خوردن فرنی‌هایی که با شیر پاستوریزه درست شده‌اند، دچار حساسیت نمی‌شوند. بااین‌وجود می‌بایست نسبت به هرگونه علائم حساسیت در کودکتان هشیار باشید و دقیقا بدانید که کودک از چه سنی می تواند شیر گاو بخورد

برای تهیه فرنی نوزاد با شیر پاستوریزه به مواد زیر احتیاج دارید:

  • یک قاشق مرباخوری سر صاف آرد برنج
  • نصف قاشق مرباخوری سر صاف شکر یا خرده نبات
  • 211 میلی‌لیتر شیر پاستوریزه (معادل نصف لیوان معمولی)

روش کار به این صورت است که می‌بایست ابتدا به مدت 11 دقیقه شیر پاستوریزه را در ظرفی بجوشانید. طی جوشیدن مقداری از حجم شیر کاهش می‌یابد که با کمک آب جوشیده سرد شده، می‌بایست مجدداً حجم آن را به 211 میلی‌لیتر برسانید. حالا می‌توانید آرد و شکر را به شیر اضافه کنید و تا با حرارت قوام پیدا کند. به‌محض اینکه قوام آن کمی بیشتر از شیر مادر شد، زیر گاز را خاموش کنید. 

طرز تهیه فرنی با شیر پاستوریزه

*طرز تهیه شیر خشک در منزل | آموزش مرحله به مرحله

طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر خشک

معمولا این فرنی برای نوزادانی مناسب است که به دلایلی نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه شوند و به شیر گاو نیز حساسیت دارند. تعداد زیادی فیلم طرز تهیه فرنی با شیر خشک در اینترنت و فضاهای مجازی وجود دارد که ممکن است شما را گیج کند؛ در حالیکه تهیه فرنی نوزاد با شیر خشک تفاوت چندانی با فرنی آرد برنج ندارد. در اینجا هم شما به مواد زیر احتیاج خواهید داشت:

  • دو قاشق مرباخوری سر صاف آرد برنج
  • یک فنجان آب
  • یک پیمانه شیر خشک
  • نصف قاشق مرباخوری سر صاف شکر یا خرده نبات

برای تهیه این نوع فرنی برای نوزاد دلبندتان، ابتدا آب را آب را در ظرف کوچکی (ترجیحا لعابی) بریزید؛ سپس آرد برنج را به آن اضافه کنید. آرد برنج را با کمک پشت قاشق، کاملا در آب حل کنید. شکر یا خرده نبات را هم اضافه کنید. سپس برای حدود 15 تا 20 دقیقه ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید. منتظر بمانید تا غلظت فرنی نوزاد کمی بیشتر از شیر مادر شود؛ سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا در دمای اتاق کاملا سرد شود. 

دستورالعمل دیگری هم برای تهیه فرنی نوزاد با شیر خشک وجود دارد. شما می‌توانید به جای آرد برنج، یک قاشق نشاسته گندم و 4 عدد بادام پوست گرفته استفاده کنید. بادامها را باید پس از 3-4 ساعت خیساندن، آسیاب کنید. نشاسته گندم را در همان یک فنجان آب حل کنید و پودر بادام و شکر را هم اضافه کنید. سپس مثل روش قبلی، 15 الی 20 دقیقه روی حرارت ملایم بپزید. 

طرز تهیه فرنی نوزاد بدون شیر | طرز تهیه فرنی نوزاد با آب

در این مقاله طرز تهیه فرنی نوزاد با شیر پاستوریزه شیر مادر و حتی شیر خشک را گفتیم؛ اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که طرز تهیه فرنی نوزاد بدون شیر چگونه است. همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، اگر نوزادتان به شیر گاو حساسیت دارد یا به هر دلیلی نمی‌خواهید شیر خود را به او بدهید می‌توانید از شیر خشک برای تهیه فرنی نوزاد استفاده کنید. یا ‌می‌توانید تنها از آرد برنج و آب استفاده کنید. 

طرز تهیه فرنی نوزاد با آب تفاوت چندانی با تهیه دیگر انواع فرنی برای نوزاد ندارد. کافیست یک قاشق غذاخوری آرد برنج و مقدار اندکی شکر را داخل یک فنجان آب حل کنید؛ سپس روی گاز به مدت 15 تا 20 دقیقه حرارت دهید تا به قوام یک ماست شل برسد. سپس حرارت را خاموش کنید. البته اگر امکان استفاده از شیر را در فرنی دارید، بهتر است طرز تهیه فرنی نوزاد بدون شیر را فراموش کنید! چراکه قطعا فرنی حاوی شیر پاستوریزه یا شیر مادر مقوی‌تر است.

طرز تهیه فرنی برای نوزاد 8 ماهه

برخی از والدین نیز به دنبال طرز تهیه فرنی برای نوزاد 8 ماهه خود هستند. اگر شما والدین عزیز بخش "جدول برنامه غذای کمکی نوزاد" که در انتهای همین مقاله آمده است را به دقت بخوانید و برنامه غذایی کودکتان را طبق آن پیش بروید، در 8 ماهگی دیگر نیاز ندارید به کودکتان فرنی بدهید! قبول دارم که فرنی غذایی خوشمزه و مقوی است که حتی بزرگسالان نیز از خوردن آن لذت می‌برند! اما برای تکامل بهتر دستگاه گوارش و سیستم چشایی کودکتان نیاز است که برنامه غذایی او را به تدریج تغییر دهید و او را محدود به خوردن فرنی نکنید. در این سن، شما می‌توانید به جای فرنی، به او سوپ یا حتی پوره سیب زمینی بدهید. 

طرز تهیه فرنی برای نوزاد رفلاکسی

طرز تهیه فرنی برای نوزاد رفلاکسی

رفلاکس در نوزادان بسیار شایع است و متاسفانه شرایط سختی را برای والدین ایجاد می‌کند؛ چراکه دیدن گریه و بی‌قراری نوزاد در اکثر ساعات روز از جمله در هنگام غذا خوردن ناراحت کننده‌ است. غذا دادن به نوزاد رفلاکسی اصول و قواعد خودش را دارد که اگر آنها را رعایت کنید کمک بسیاری به کودک خود خواهید کرد. لعاب برنج به دلیل آنکه باعث تشدید رفلاکس می‌شود توصیه نمی‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال طرز تهیه فرنی برای نوزاد رفلاکسی هستید باید بدانید که فرنی آرد برنج به هیچ وجه انتخاب خوبی نیست. البته نگران نباشید زیرا لعاب برنج ارزش غذایی خاصی ندارد و کودکتان را چیز خاصی را از دست نمی‌دهد! معمولا متخصصین کودکان توصیه می‌کنند که شروع غذای کمکی در این کودکان با پوره غلات و سبزیجات و سوپ های میکس شده خانگی باشد. حتی حریره بادام نیز بهتر است برای این کودکان مصرف نشود.