بهداشت فردی شامل چه چیزهایی می شود؟

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهداشت فردی

توجه به نکات بهداشت فردی به معنی توجه به سلامتی خود است. رعایت بهداشت فردی در درجه اول تضمین کننده سلامت فردی و در وهله دوم تضمین کننده سلامت سایر افراد یک خانواده و یک اجتماع است. همه ما در مقابل سلامتی یکدیگر مسئولیت‌هایی داریم که منطقا باید آنها را رعایت کنیم تا بیمار نشویم یا کمتر بیمار شویم.

در واقع وارد کردن عادات صحیح بهداشتی در زندگی نه تنها سخت نیست، بلکه بسیار ساده و البته شیرین هم هست. به یاد داشته باشید که واکسینه شدن در برای بیماری‌ها و ویروس‌ها تنها بخش کوچکی از بهداشت فردی است که باید به آن توجه داشته باشیم. در واقع برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها رعایت بهداشت فردی ضرورتی غیر قابل انکار است.

فراموش نکنید حتی اقداماتی که در جهت بهبود وضعیت خواب و یا سلامت روح و روانتان هم انجام می‌دهید، در دسته‌ بهداشت فردی قرار دارند.

در این مقاله می‌خوانید:

انواع بهداشت فردی کدامند؟

وقتی تعریف بهداشت فردی و عمومی را بدانید به راحتی می‌توانید انواع بهداشت فردی را تشخیص دهید و نسبت به رعایت آنها جدی باشید. مقاله در مورد بهداشت فردی بسیار زیاد است که هر کدام همراه با عکس بهداشت فردی، فواید بهداشت فردی را ذکر کرده‌اند و توضیح داده‌اند. در این فرصت کوتاه ما قصد داریم به صورت کاملا مختصر و مفید در مورد بهداشت فردی و ضرورت رعایت آن و اهمیت رعایت نکات بهداشت فردی توضیحاتی ارائه دهیم.

  • بهداشت پوست

پوست یک سپر محافظتی برای بدن است و وظیفه حفاظت بدن در مقابل ورود میکروب‌ها، حفظ تعادل دمای بدن و دفع سموم را به عهده دارد. لذا یکی از مواردی که باید در بهداشت فردی به آن توجه زیادی کنیم، رعایت بهداشت پوست است.

اولین و مهمترین موضوع در مورد پوست بدن این است که هرگز بوی بد ندهد. بوی عرق یا بوی استفاده از حوله نم دار و خیس بسیار آزاردهنده است. حمام کردن مدام و استفاده از انواع لوسیون‌های بعد از حمام مهمترین اقدامی است که برای پیشگیری از بوی بد بدن می‌توانید انجام دهید. میزان عرق کردن در بدن همه افراد یکسان نیست. بعضی‌های پر عرق و بد و بو هستند و برخی هم کم عرق؛ اما در هر صورت استحمام کردن روزانه و استفاده از تجهیزات ضد بو برای کنترل بوی بد بدن مهم است.

به یاد داشته باشید که هیجان، عصبانیت، ورزش، کمی گرما و استرس به عرق کردن ختم می‌شود؛ لذا چنانچه در این شرایط قرار گرفتید حتما در اولین و سریع‌ترین فرصت دوش بگیرید و حمام کنید.

به طور کلی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد عرق باید علاوه بر استحمام به موقع، استفاده از مواد بوبر مخصوص بدن، تعویض مرتب لباس‌های زیر و از بین بردن موهای زائد را فراموش نکنید.

  • بهداشت گوش

رعایت بهداشت گوش و  محافظت از این عضو بسیار حساس بدن باید کاملا اصولی و با دقت انجام شود. ممکن است برخی از افراد با جرم گوش خود مشکل داشته باشند و بخواهند مدام گوششان را جرم‌گیری کنند؛ اما جالب است بدانید که این ماده زرد رنگ برای سلامت گوش بسیار مهم است و کمک می‌کند تا حشرات و باکتری‌ها به داخل گوش ورود نکنند.

برای رعایت بهداشت گوش خود هرگز اشیای نوک تیز را وارد گوشتان نکنید. کافی است بعد از هر بار حمام کردن کمی گوشتان را با حوله خشک کنید. از دستکاری کردن داخل گوش با هر وسیله‌ای خودداری کنید.  

می‌توانید برای چکاپ شنوایی خود سالی یک بار به پزشک مراجعه کنید. مخصوصا افرادی که در معرض صداهای بلند هستند یا به واسطه‌ شغلشان از گوش خود زیاد استفاده می‌کنند، مراجعه مدام به گوش‌پزشک را باید جدی بگیرند.

بهداشت مو

  • بهداشت مو

رعایت بهداشت مو هم برای آقایان هم برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. خصوصا در این روزها که بیماری شپش بسیار شایع شده است و فراوانی زیادی پیدا کرده است، رعایت بهداشت مو ضرورت بالایی دارد. (درمورد درمان فوری شپش با اسپند در این مقاله بیشتر بخوانید)

مهم نیست که موی کوتاهی دارید یا بلند؛ در هر صورت باید بهداشت مخصوص موهای خود را رعایت کنید. البته بدیهی است که توجه به بهداشت موهای بلند سخت‌تر و زمان‌برتر است، اما در هر صورت واجب و لازم است.

هر زمان که احساس کردید موهایتان کثیف شده است حتما حمام کنید.

هنگام استفاده از شامپو دقت کنید که ابتدا آن را با آب رقیق کنید تا آسیب کمتری به موهایتان وارد شود.

تصور نکنید که شست و شوی طولانی و به دفعات زیاد می‌تواند مو را تمیز کند؛ کافی‌ست فقط دو بار و آن هم به آرامی موهایتان را در حمام بشویید.

شامپو را برای مدت طولانی روی پوست سر نگه ندارید، این کار می‌تواند برای سلامت پوست و موی شما مضر باشد.

حتما از شامپو و نرم کننده مناسب موهای خود استفاده کنید.

ترجیحا موهای خیس خود را در حمام شانه نکنید. یا حداقل به صورت سفت و خشن شانه نکنید و از یک برس نرم استفاده کنید.

از وسایل کاملا شخصی برای رعایت بهداشت موهای خود استفاده کنید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟ برای حفظ سلامتی موهای خود در برنامه غذایی روزانه‌تان از میوه‌جات و سبزیجات تازه استفاده کنید.

 به یاد داشته باشید که کمبود چه ویتامینی منجر به ریزش مو میشود: معمولا فقر آهن، کمبود ویتامین‌های گروه B و روی می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

بد نیست بدانید که روغن مالی یا ماساژ پوست سر برای حفظ سلامت موهای شما بسیار تاثیرگذار است. همچین میتوانید انواع ماسک خانگی برای ریزش مو را نیز امتحان کنید.

به یاد داشته باشید که شست و شوی بیش از اندازه سر و موها، چربی پوست را از بین می‌برد و موها را هم کدر و بدحالت می‌کند.

می‌توانید برای کمک به بهبود سلامت موها هر چند وقت یک بار از حنا، تخم مرغ و دیگر مواد طبیعی مفید و طبیعی استفاده کنید.

بهداشت دهان و دندان

  • بهداشت دهان و دندان

همه ما می‌دانیم که بوی بد دهان یکی از آزاردهنده‌ترین چیز‌هایی است که در روابط اجتماعی و بین فردی وجود دارد. توجه به بهداشت دهان و دندان تاثیر زیادی در کنترل این بو و از بین بردن آن دارد. برای این کار مراجعه مداوم و همیشگی به دندان پزشک ضرورت بالایی دارد. در عین حال مدام مسواک کردن و استفاده از نخ دندان و خوش بو کننده‌های دهان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای نخ کشیدن بین هر شیار از قسمت تمیز نخ استفاده کنید تا اگر عفونتی بین دو دندان وجود دارد به جای دیگری منتقل نشود.

به یاد داشته باشید که علاوه بر روش صحیح مسواک زدن، انتخاب نوع مسواک و همینطور خمیر دندان هم اهمیت دارد. مسواک زدن مفید، باید بین ۵ تا ۷ دقیقه طول بکشد.  بهترین زمان مسواک بعد از صرف غذا و علی‌الخصوص خوردن مواد شیرین است. البته شب قبل از خواب و صبح پس از بیدار شدن مسواک را هرگز فراموش نکنید.

هنگام مسواک زدن نظم خاصی را رعایت کنید تا دندانی را برای نظافت جا نگذارید. از یک فک شروع کنید و به آرامی با حرکات رفت و برگشتی سطح دندان‌ها را تمیز کنید و بعد به سراغ فک دیگر بروید و این کار را تکرار کنید. برای اینکه سطوح طرفین دندان‌ها نیز به خوبی مسواک شود،  باید مسواک را به صورت ۴۵ درجه گرفته و از پایین لثه‌ها مسواک را به سمت بالا بکشید.باید بدانید که نه تنها دندان‌ها بلکه سطح زبان هم نیاز به مسواک و نظافت دارد تا باکتری‌های مضر از روی آن پاک شوند و دهان بوی بد نگیرد.

کلام آخر

با توجه به اینکه متن در مورد بهداشت فردی بسیار زیاد است، لذا در تعریف بهداشت فردی برای کودکان کوتاهی نکنید و این نوع از بهداشت را از کودکی به او آموزش بدهید. کودکان باید خود مراقبتی را یاد بگیرند؛ این آموزش فقط محدود به آموزش‌های مدارس نیست، بلکه باید از خانه شروع شود. نقاشی کردن، انشا نوشتن یا کاردستی درست کردن می‌تواند در بهتر آموزش دادن کودک در مورد رعایت بهداشت روان و بهداشت جسم تاثیر بیشتری داشته باشد. به هر حال اینکه کودک از کودکی بداند که بهداشت فردی شامل چه چیزهایی می‌شود و نسبت به رعایت آنها کوشا باشد، تاثیر مستقیمی در سلامتی او دارد و کودک را در آینده به بزرگسالی تمیز تبدیل می‌کند که نسبت به رعایت نکات بهداشت حساسیت بالایی دارد.