انواع بازی‌های مناسب کودکان

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع بازی‌های مناسب کودکان

بازی باعث پرورش تخیلی و خلاقیت در کودکان و همچنین آموزش مهارت‌های دیگر به آن‌ها می‌شود. چه کودک با یک توپ بازی کند چه وانمود کند یک فضانورد است در بازی کردن، مهارت‌های اجتماعی مهمی مثل نوبت گرفتن، همکاری و کنار آمدن با دیگران را یاد می‌گیرد. در ادامه به موضوع انواع بازی‌های مناسب کودکان با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

بازی بدون هدف

بازی بدون هدف یکی از انواع بازی‌های مناسب کودکان است که به فعالیتی اطلاق می‌شود که کودک در آن در واقع اصلا بازی نمی‌کند. او ممکن است حرکاتی را به صورت تصادفی و بدون هدف انجام دهد. با این حال، علی‌رغم اینکه این حرکات، ظاهرا بازی نیستند اما قطعا جزء بازی‌ها محسوب می‌شوند و به کودک برای کاوش کردن در اطراف خود در آینده کمک می‌کنند. روانشناسی کودک یک سال و نیم نشان می‌دهد که در این سن، کودکان بازی بدون هدف انجام می‌دهند.

بازی انفرادی یا مستقل

بازی انفرادی همان‌طور که از اسمش مشخص است به معنای بازی کودک به تنهایی است. بازی انفرادی به این دلیل یکی از انواع بازی‌های مناسب کودکان است که به کودک می‌آموزد چگونه خود را سرگرم کند و سرانجام مسیر خودکفایی را طی کند.

اگر سوال شما این است که بازی های مناسب کودک دو ساله کدام‌اند؟ لازم است بدانید هر کودکی می‌تواند به طور مستقل بازی کند اما این نوع بازی در بچه‌های کوچک‌تر در سنین 2 یا 3 سالگی بیشترین شیوع را دارد. کودکان در این سن، آن‌ها هنوز بسیار خودمحور هستند و مهارت‌های ارتباطی خوبی ندارند. از سوی دیگر، کودکی که خجالتی است یا همبازی‌های خود را به خوبی نمی‌شناسد ممکن است این بازی را ترجیح دهد.

بازی به صورت تماشاچی

بازی به صورت تماشاچی به این صورت است که کودک به سایر کودکان نگاه می‌کند که در حال بازی هستند اما با آن‌ها مشارکت نمی‌کند. این بازی در کودکان کوچک‌تر که در حال یادگیری واژگان هستند، معمول است. اگر فرزند شما چنین رفتاری دارد نگران نباشید. ممکن است کودک خجالتی باشد، نیاز به یادگیری قوانین داشته باشد، یا شاید کوچک‌ترین کودک در میان بچه‌ها باشد و بخواهد برای مدتی دور از دیگران باشد.

بازی موازی

دو کودک 3 ساله را در یک اتاق قرار دهید و این همان چیزی است که احتمالا خواهید دید: این دو کودک در دنیای کوچک خود در کنار هم بازی می‌کنند. این بدان معنا نیست که آن‌ها یکدیگر را دوست ندارند، آن‌ها فقط درگیر بازی موازی هستند.

کودکانی که بازی موازی انجام می‌دهند، علی‌رغم کم بودن ارتباط اجتماعی بین آن‌ها، در واقع چیزهای زیادی از یکدیگر مانند نوبت گرفتن و سایر مهارت‌های اجتماعی را یاد می‌گیرند. حتی اگر به نظر می‌رسد که این کودکان به یکدیگر توجه نمی‌کنند با این حال آن‌ها در حال تقلید کردن از یکدیگر هستند و در حال آماده شدن برای یادگیری بازی‌های دیگری از انواع بازی‌های مناسب کودکان.

بازی موازی

بازی مرتبط

در این نوع بازی، کودکان اگرچه جدا از یکدیگر بازی می‌کنند اما در عین حال در بازی همدیگر مشارکت می‌کنند و با هم صحبت می‌کنند. بازی مشارکتی، بازی بسیار مهمی برای کودکان است زیرا مهارت‌های زیادی از جمله مهارت‌های اجتماعی، حل مسئله، همکاری کردن و مهارت‌های کلامی را به کودکان می‌آموزد.

بازی مشارکتی

بازی مشارکتی به این صورت است که همه انواع دیگر بازی‌ها در آن وجود دارند و کودکان واقعا با یکدیگر بازی می‌کنند. این نوع بازی را معمولا کودکان پیش‌دبستانی انجام می‌دهند. بازی مشارکتی از تمام مهارت‌های اجتماعی کودک استفاده می‌کند و آن‌ها را عملی می‌کند. بازی مشترک زمینه را برای یادگیری مهارت‌های لازم برای آینده فراهم می‌کند.

انواع دیگر بازی‌های مناسب برای کودکان

همانطور که می‌دانید پاسخ سوال آیا بازی برای کودکان خوب است؟ مثبت است. در حالی که این مراحلی که مطرح شد در بازی کودک برای رشد اجتماعی او مهم و ضروری است، انواع دیگری از بازی نیز وجود دارد که به بلوغ کودک کمک می‌کنند. این نوع بازی‌ها معمولا وقتی کودک شروع به بازی مشارکتی می‌کند افزایش می‌یابد و شامل موارد زیر است:

  • بازی وانمودی: وقتی کودک شما دوست دارد لباس آرایشگر یا دکتر را بپوشد یا یک رستوران را در نمایشش نشان دهد این یک بازی وانمودی است. از طریق این نوع بازی، نه تنها تخیل کودک، تقویت می‌شود، بلکه او می‌آموزد که چگونه نوبت بگیرد، با دیگران همکاری کند و همچنین زبان او نیز رشد پیدا می‌کند. از طریق بازی نقش، بچه‌ها همچنین می‌توانند در مورد عملکرد در جامعه بیشتر یاد بگیرند.
  • بازی رقابتی: چه فرزندتان با برادرش در خانه منچ بازی کند چه در تیم فوتبال محل بازی کند، کودک شما درگیر یک بازی رقابتی به عنوان یکی از بازی‌های هدفمند برای کودکان است. قوانین و نوبت‌گیری و نحوه عملکرد به عنوان عضوی از یک تیم، درس‌های بزرگی است که کودک از این نوع بازی‌ها می‌گیرد. اگرچه ممکن است مجبور شوید در مورد برخورد با برد و باخت، فرزندتان را راهنمایی کنید.
  • بازی جسمی: بازی جسمی، کودکان را به تحرک وادار می‌کند. برای مثال در بازی‌های پرتحرک برای کودکان، فرزندتان می‌تواند برای شما توپ بیندازد یا در حیاط دوچرخه‌سواری کند.
  • بازی ساخت و ساز: انواع بازی ساخت و ساز شامل ساختن با آجرهای اسباب‌بازی، ایجاد جاده برای اتومبیل‌های اسباب‌بازی یا ساخت قلعه از طریق بالش‌های کاناپه است. بازی ساخت و ساز به بچه‌ها ساختن و سازه‌ها را آموزش می‌دهد. به همین دلیل یکی از انواع بازی‌های مناسب کودکان است.
  • بازی نمادین: این نوع بازی می‌تواند کلامی (آواز خواندن، جوک گفتن)، هنرهای گرافیکی (طراحی، رنگ‌آمیزی)، شمارش یا ساخت موسیقی باشد. این نوع بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های بیان و کاوش در تجربیات، افکار و احساسات خود را پرورش دهند.

انواع دیگر بازی‌های مناسب برای کودکان

ایده‌هایی برای بازی با کودکان

بازی‌هایی که آن‌ها را می‌توانید در هر جایی انجام دهید بازی‌هایی بسیار ارزشمندند و اگر این سوال برایتان پیش آمده است که چرا حوصله بازی با کودکم را ندارم؟ در ادامه به چند ایده برای بازی با کودکان متناسب با انواع بازی‌های مناسب کودکان پرداخته شده است.

بازی فرد مشهور

برای انجام این بازی، کودک به یک شخصیت معروف در یک فیلم یا کتاب فکر می‌کند. سایر بازیکنان باید در مورد این شخصیت از کودک سوال کنند. برای مثال: او کجا زندگی می‌کند؟ این فرد از انجام چه کارهایی لذت می‌برد؟ این سوالات تا زمانی که همبازی‌ها بتوانند شخصیت مورد نظر را حدس بزنند ادامه پیدا می‌کند.

بازی تلفن

در این بازی کلاسیک، یک بازیکن به یک کلمه یا عبارت فکر می‌کند و آن را در گوش بازیکن دیگری به آرامی می‌گوید سپس نفر بعدی نیز آن را به همین شکل به بازیکن بعدی می‌گوید. این بازی ادامه می‌یابد تا این که کلمه با همه به اشتراک گذاشته شود. نفر آخر که این کلمه را می‌گوید معمولا کلمه او بسیار متفاوت از واژه اصلی است.

بازی الفبا

در ابتدا یکی از بازیکنان در مورد موضوع تصمیم می‌گیرد و آن را اعلام می‌کند، برای مثال خوراکی. سپس، اعضای گروه به نوبت غذاها را به ترتیب حروف الفبا (آووکادو، بولونیا، شکلات و ...) بیان می‌کنند. این بازی، یک بازی فکری برای کودکان 9 ساله محسوب می‌شود.

بازی نقش

کودکان این نوع بازی را همراه با بازی کردن نقش بزرگسالان دوست دارند. کودکی که حیوانات را دوست دارد ممکن است حوله‌ها را به بانداژ تبدیل کند و یک دفتر دامپزشکی پر از حیوانات راه‌اندازی کند.

در این مقاله به موضوع انواع بازی‌های مناسب کودکان پرداخته شد. زمان بازی برای کودکان، اهدافی جدی دارد. بازی به تقویت رشد شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین برای تقویت رابطه میان کودک و همسالانش و همچنین رابطه میان کودک و والدینش ضروری است. بنابراین لازم است والدین از پاسخ سوال چطور با کودکان بازی کنیم؟ آگاه باشند. انجام بازی فکری در خانه نیز به تقویت مهارت‌های شناختی کودک کمک می‌کند اما لازم است بدانید بازی کامپیوتری برای کودکان مزایا و معایب مختلفی دارد.