سزارین سوم در چند هفتگی انجام می‌شود؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سزارین سوم در چند هفتگی انجام می‌شود؟

زایمان به روش سزارین همیشه در تاریخ خاصی انجام می‌شود که پزشک زنان این تاریخ را با توجه به آخرین قاعدگی مادر تعیین می‌کند. سزارین انتخابی یا الکتیو معمولا بین هفته های 37 تا 42 باراری انجام می‌شود. البته بهترین زمان برای سزارین هفته 39 تا 40 بارداری است و سزارین در این دوران با کمترین عارضه برای مادر و جنین همراه است. 

در سزارین الکتیو، زایمان زودتر از موعد مقرر، مواردی مانند مشکلات تنفسی و احتمال بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزادان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است سزارین همواره در تاریخ مقرر انجام شود.

آیا سزارین سوم خطرناک است؟

قبل از پرداختن به پاسخ سوال سزارین سوم در چند هفتگی انجام می‌شود؟ لازم است بدانید سزارین نیز یک عمل جراحی محسوب می‌شود که مانند هر جراحی دیگر با عوارض و خطراتی همراه است. در جراحی سزارین لایه‌های مختلف شکم و رحم برش می‌خورند و احتمال خونریزی بعد از زایمان سزارین، عفونت پس از عمل و آسیب به سایر ارگان‌ها در این عمل وجود دارد. همچنین احتمال چسبندگی احشای داخل شکمی پس از جراحی شکم بالا می‌رود که ممکن است با عوارضی مانند انسداد لوله‌های فالوپ، ناباروری و انسداد روده همراه باشد. همچنین فتق و فاصله گرفتن دو قسمت عضلۀ شکم از یکدیگر، از عوارض رایج پس از سزارین-های مکرر هستند که این عوارض به دلیل ضعف دیوارۀ شکم اتفاق می‌افتند. 

احتمال وقوع این عوارض با هر بار جراحی سزارین مقداری افزایش می‌یابد. بنابراین سزارین سوم نسبت به سزارین اول با خطر بیشتری همراه است اما احتمال بروز این عوارض در مجموع زیاد بالا نیست. نکتۀ مهم در کنترل عوارض کوتاه مدت سزارین و عوارض بلند مدت سزارین، این است که پزشک شما تجربۀ بالایی در این زمینه داشته باشد و مراحل درمان به طور کامل برای شما انجام شود.

آیا سزارین سوم خطرناک است؟

سزارین سوم در چند هفتگی انجام می‌شود؟

لازم است بدانید سزارین سوم نیز از این مسئله مستثنی نیست و سزارین الکتیو در سومین بارداری نیز مانند سایر سزارین‌ها انجام می‌شود. مگر اینکه زایمان سزارین از نوع اورژانسی بوده و پزشک بنا به شرایط مادر زمان جراحی را تعیین می‌کند. به طور مثال تغییر فشار خون یا ضربان قلب مادر، دفع مدفوع جنین داخل شکم مادر و مشکلات جفت مانند خونریزی و جدا شدن آن از دیواره رحم چند مورد از دلایل سزارین اورژانسی و خارج از موعد مقرر هستند.

اکنون که می‌دانید سزارین سوم در چند هفتگی انجام می‌شود؟ لازم است بدانید به علت اینکه در جراحی سزارین لایه‌های شکم و رحم بریده و مجددا دوخته می‌شوند، زایمان طبیعی پس از سزارین ممکن است با خطر پاره شدن و آسیب به دیوارۀ رحم همراه باشد. به همین دلیل باید بین دو بارداری بین دو تا سه سال فاصله باشد و مادر از ابتدای بارداری دوم تحت نظر پزشک باشد تا بتواند زایمان دوم خود را به روش طبیعی انجام دهد. اما اگر مادر دو زایمان را به روش سزارین انجام داده است، بهتر است زایمان سوم او نیز به روش سزارین باشد زیرا احتمال آسیب و پارگی رحم و سایر عوارض در حین زایمان طبیعی در این فرد بالا می‌رود. پزشکان نیز به دلایل ذکرشده، زایمان طبیعی بعد از دو زایمان سزارین را توصیه نمی‌کنند.