رژیم سم زدایی 21 روزه یا سه هفته‌ای، برای دفع سموم و لاغری

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رژیم سم زدایی 21 روزه

اگر اهل رژیم‌‌های لاغری باشید، حتماً اسم رژیم‌های دوره‌ای مانند رژیم جنرال موتورز، رژیم کانادایی، رژیم میوه، رژیم اسموتی و ... را شنیده‌اید. یکی از معروفترین رژیم‌های دوره‌ای، رژیم سم زدایی 21 روزه ست که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله از گهواره قصد داریم ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که آیا رژیم‌های دوره‌ای موثراند یا خیر؟ سپس دستور رژیم 21 روزه را با هم بررسی می‌کنیم. 

آیا رژیم‌های دوره‌ای تاثیرگذارند؟

قبل از این که به موارد طرح شده در رژیم پاکسازی و رژیم سم زدایی 21 روزه بپردازیم، باید به یک سوال اساسی پاسخ داد: آیا رژیم‌های دوره‌ای موثراند؟ به طور کلی کاهش وزن و فعالیت بدنی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌شوند. بیماری‌هایی مانند دیابت، آپنه خواب و برخی از انواع سرطان. برای جلوگیری از بروز این بیماری‌ها، داشتن رژیم‌های غذایی متناوب کاهش دهنده میزان کالری کلی، مفید است.

رژیم سم زدایی 21 روزه

با این حال کاهش وزن باید به صورت نرمال باشد. کاهش وزن سریع، با مشکلات زیادی از جمله خطر برگشت سریع وزن، افسردگی، ریزش مو، مشکلات خواب و آسیب به اندام‌های حیاتی بدن مانند کبد همراه است. بنابراین رژیم غذایی حتی اگر دوره‌ای و کوتاه مدت است نباید بر روی گرسنگی کشیدن تمرکز کند. بهتر است رژیم غذایی، با سالم خوری، شرایطی برای پاکسازی بدن و سم زدایی فراهم کند. یک رژیم کاهش وزن باید همیشه حفظ شود و در عین حال که بر اساس یک کاهش وزن منطقی طرح ریزی شود، همراه با ورزش و فعالیت نیز باشد.

سم زدایی در رژیم 21 روزه چگونه است؟

بدن شما به طور طبیعی برای سم زدایی، هر روز در حال فعالیت است. به طور طبیعی کبد و کلیه‌های شما مسئول تجزیه مواد زائد در بدن هستند. بهترین کاری که می‌توانید برای پاکسازی بدن انجام دهید این است که به آنها اجازه دهید تا با از کم کردن بردن میزان فعالیت ارگان‌ها، برای برآوردن نیازهای تغذیه‌ای خود، بهترین عملکرد را داشته باشند.

رژیم سم زدایی 21 روزه، غذاهای خاصی را که حاوی مواد نگهدارنده و شیمیایی بالایی هستند حذف می‌کند، در حالی که غذاهای سالمی را اضافه می‌کند که توانایی پاکسازی کبد را افزایش داده و سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد.

مزایای رژیم سم زدایی 21 روزه و رژیم پاکسازی

گذراندن این دوره زمانی اهمیت زیادی در موفقیت رژیم 21 روزه دارد. رژیم سم زدایی چهل روزه یا رژیم سم زدایی 12 روزه نیز ممکن است وجود داشته باشد، اما 21 روز یک دوره‌ی زمانی کافی برای به پایان رساندن سم زدایی و پاکسازی بدن است. منظور از رژیم سم زدایی این نیست که شما چیزی برای خوردن ندارید. در عوض، یک برنامه غذایی تمیز و سالم خواهید داشت، که کاهش وزن تنها یکی از مزایای آن است:

  • افزایش سطح انرژی به دلیل مصرف میوه، سبزی و چای سبز و افزایش دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • افزایش سرعت متابولیسم به دلیل وجود غذاهای غنی از فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه 
  • حفظ تعادل و حذف سموم از درون بدن و...

شروع رژیم لاغری و سم زدایی 21 روزه

به یاد داشته باشید، هدف از اجرای رژیم سم زدایی 21 روزه، بهبود سطح انرژی و کاهش وزن است. این هدف را می‌توان در سه مرحله یعنی مرحله آماده سازی (پیش سم زدایی)، سم زدایی (رژیم غذایی 21 روزه) و مرحله حفظ (پس از سم زدایی) به دست آورد. در زیر هر یک از این مراحل را بررسی می‌کنیم:

مرحله اول رژیم سم زدایی

مرحله اول، مرحله آماده سازی (قبل از سم زدایی)

برنامه ریزی کلید هر تغییر موثر در زندگی شماست. وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید، چشم‌انداز روشنی از آنچه می‌خواهید و چگونه به آن خواهید رسید دارید. برای سم زدایی بدن برای کاهش وزن، با برنامه ریزی برای آن شروع کنید. حتی اگر تصمیم دارید یک برنامه سه هفته ای قبل از سم زدایی را دنبال کنید، نگران نباشید که حداقل 3 هفته را برای آماده سازی ذهنی، جسمی و مالی خود برای سم زدایی اختصاص می‌دهید. به طور کلی حتماً باید دو کار را در این مرحله انجام دهید:

یک لیست خرید تهیه کنید

در مرحله اول شما بیش از هر چیز به یک لیست خرید نیاز دارید. ابتدا وضعیت خرید خود را مشخص کنید. برای دوره 21 روزه، منوی خود را به طور کامل تغییر خواهید داد. این تغییر باید پایدار باشد. نیازی نیست به سراغ وعده‌هایی بروید که درازمدت نمی‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

این به شما بستگی دارد که تعادلی بین مقرون به صرفه بودن غذاها و سلیقه و میل خودتان به آنها پیدا کنید. اگر سعی ‌کنید به بودجه‌تان پایبند باشید، اما خود را با رژیمی که از خوردنش لذت نمی‌برید تنبیه کنید، ثابت ماندن و دیدن نتایج با دشواری همراه خواهد بود. با در نظر گرفتن این موضوع، یک لیست خرید بنویسید. در ادامه‌ی این مقاله درباره غذاهایی که می‌توانید و نمی‌توانید بخورید صحبت می‌کنیم.

خود را برای حذف بعضی غذاها آماده کنید

برای قطع غذاهای ممنوعه تا شروع دوره‌ی رژیم سم زدایی 21 روزه صبر نکنید، باید به تدریج این کار را انجام دهید. در مرحله آماده سازی، به تدریج غذاهایی که می‌دانید برای سلامتی مضر هستند را حذف کنید. این لیست حذفی فراتر از موارد بدیهی مانند گوشت قرمز و غذاهای چرب است. بلکه شامل چاشنی‌های مختلف، ماهی، نوشابه و غیره نیز هست.

مطمئن شوید که از مواد فرآوری شده و دارای مقدار زیادی مواد نگهدارنده اجتناب می‌کنید. زیرا آنها ناسالم‌اند و رژیم‌های سم زدایی تمایل دارند شما را نسبت به آنها حساس کنند. رژیم غذایی حذفی باید به صورت تدریجی باشد تا به جوانه‌های چشایی‌تان اجازه ‌دهد بدون ایجاد هوس برای غذاهای قدیمی به غذاهای جدید عادت کنند. 

مرحله‌ی دوم، مرحله سم زدایی 

مشخص است که با گذشت زمان سموم در بدنمان تولید می‌شوند، به خصوص زمانی که از غذاهای فرآوری شده سوء استفاده می‌کنیم و عادات غذایی ناسالم را بخشی از سبک زندگی خود تبدیل می‌کنیم. به منظور حفظ یک سبک زندگی سالم، بهتر است اقداماتی را انجام دهید تا از این تجمع جلوگیری کنید یا در وهله اول این ضایعات غیر ضروری را از سیستم خود حذف کنید تا نه تنها احساس خوبی داشته باشید، بلکه عمر طولانی‌‌تری نیز داشته باشید.

برخلاف سایر رژیم‌های غذایی که شما را مجبور می‌کنند انواع خاصی از مواد مغذی را حذف کنید، به سرعت وزن کم کنید یا ساعت‌ها در باشگاه ورزش کنید، رژیم سم زدایی 21 روزه صرفاً به ترکیبی از غذاهای طبیعی و ورزش برای دستیابی به نتایج عالی نیاز دارد. هیچ مکمل خاصی برای مصرف وجود ندارد و نیازی نیست همیشه گرسنه باشید زیرا با این رژیم می‌توانید غذا بخورید تا سیر شوید. شما فقط باید قوانین و دستورالعمل‌های ساده را در هنگام انتخاب غذاهای خود دنبال کنید. سه دستور العمل کلی وجود دارد:

تعیین غذاهای حذفی

اولین گام این رژیم سم زدایی، حذف غذاهای سمی از وعده‌های غذایی روزانه است. این مواد عبارتند از:

  • مواد غذایی فرآوری شده
  • افزودنی‌ها/ رنگ‌های مصنوعی
  • قهوه
  • مشروبات الکلی
  • نوشابه‌های حاوی کافئین و شکر

تعیین غذاهای حذفی در رژیم سم زدایی

انتخاب غذاهای سالم

حالا باید تا جایی که می‌توانید غذاهای ارگانیک را انتخاب کنید. این غذاها باید عاری از آفت کش‌ها باشند. با نگاه کردن به برچسب یا بسته بندی مواد می‌توانید به راحتی آنها را شناسایی کنید. غذاهای ارگانیک نیز فاقد مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند. ممکن است قیمت بیشتری نسبت به مواد غذایی غیر ارگانیک داشته باشند، اما وقتی نوبت به سلامتی شما می‌رسد، قیمت کم اهمیت‌تر است. خوردن غذاهای ارگانیک نه تنها باعث حفظ مواد مغذی غذا می‌شود، بلکه به شما کمک می‌کند از قرار گرفتن در معرض سمومی که بیشتر غذاهای فرآوری شده حاوی آن هستند، اجتناب کنید. برخی از غذاهای سالم و فرآوری نشده که باید در رژیم سم زدایی 21 روزه شما وجود داشته باشند عبارتند از:

  • سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ
  • سبزی‌های چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم
  • توت‌ها مانند تمشک، توت سیاه، زغال اخته و توت فرنگی
  • گوشت بدون چربی مانند سینه مرغ و بوقلمون
  • ماهی مانند قزل آلای رنگین کمان، باسا، گربه ماهی و سالمون (تازه صید شده)
  • پروتئین‌های گیاهی مانند توفو
  • آجیل‌ها مانند بادام، گردو و بادام هندی
  • مواد غذایی با فیبر بالا مانند کرفس و چغندر
  • چربی‌های سالم مانند آووکادو، روغن زیتون و روغن نارگیل
  • حدود 8 لیوان یا 2 لیتر آب در روز برای دفع سموم 

تهیه منوی رژیم سم زدایی 21 روزه

شما یک برنامه غذایی می‌خواهید که رعایت آن آسان باشد و هر روز به مدت سه هفته به آن پایبند باشید. در اینجا یک مثال روزانه آورده شده است:

  • صبحانه – یک شیک با پروتئین بالا ساخته شده با غلات کامل مانند جو دوسر، شیر گیاهی و انواع توت‌ها. 
  • ناهار – یک کاسه سالاد پر از سبزیجات، با غلات کامل مانند کینوا. رویه‌های آجیلی مقداری ترد و چربی‌های سالم اضافه کنید تا شما را در تمام طول روز سیر نگه دارند.
  • میان وعده – میان وعده مهم است زیرا گرسنگی را از بین می‌برد و از پرخوری در زمان صرف غذا جلوگیری می‌کند. یک مشت آجیل بو داده، یا یک فنجان ماست ساده که روی آن میوه ریخته باشید، می‌تواند این کار را انجام دهد.
  • شام – اگر گیاهخوار نیستید، اکنون زمان آن است که ماهی سالمون بخارپز شده را روی بستری از سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج میل کنید. می‌توانید کربوهیدرات‌ها (مخصوصاً از سبزیجات نشاسته‌ای) را کنار بگذارید و روی مصرف بیشتر پروتئین و چربی تمرکز کنید. یک جایگزین وگان در رژیم گیاهی لاغری و سم زدایی 21 روزه می‌تواند شامل توفو یا لوبیا قرمز باشد.

مرحله‌ی سوم، مرحله نگهداری (پس از سم زدایی)

پس از پایان رژیم سم زدایی 21 روزه  باید متوجه تغییراتی در خلق و خو، سطح انرژی و وزن خود شوید. اکنون زمان آن است که با انجام کارهای زیر این تغییرات را حفظ کنید:

ورزش

مطالعات ثابت کرده‌اند که رژیم غذایی صرف، به اندازه رژیم غذایی همراه با ورزش موثر نیست. این ورزش می‌تواند به سادگی شامل پیاده روی روزانه یا به اندازه رفتن به باشگاه برای یک تمرین ساده باشد. در مورد بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی در این مقاله بیشتر بخوانید.  

کنترل وعده‌ها

این کار به زمان و تمرین نیاز دارد، اما اگر می‌خواهید کمبود کالری را حفظ کنید و وزن بیشتری کم کنید، انجامش لازم است. 

مرحله سوم رژیم سم زدایی

خوردن آگاهانه

خوردن برای لذت اشکالی ندارد، اما نباید زیاده روی کنید. قوانینی در رابطه با غذاهایی که می‌توانید بخورید (مثلاً بعد از شام خوردن شیرینی ممنوع) تنظیم کنید و هر روز به آنها پایبند باشید. خوردن آگاهانه به شما کمک می‌کند تا هوس خود را کنترل کنید و تشخیص دهید کدام غذاها باعث پرخوری می‌شوند.

سخن پایانی

رژیم سم زدایی 21 روزه سم زدایی مانند رژیم 21 روزه دکتر روشندل، رژیم 21 روزه کانادایی یا رژیم قلیایی 21 روزه در صورتی کار می‌کند که برنامه‌ای برای ایجاد و حفظ غذای سالم برای مدت طولانی داشته باشید. نکته‌ی کلیدی این است که به تدریج شروع کنید اما ثابت بمانید. ورزش و عادات سالم نیز باید بخشی از برنامه‌ی شما باشد.