در هفته بیست و یکم بارداری چه می گذرد؟ | علائم و توصیه‌ها

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته بیست و یکم بارداری

باز هم یک گام دیگر به در آغوش کشیدن نوزاد دلبندتان نزدیک‌تر شدید. اکنون با ورود به هفته بیست و یکم بارداری وارد ششمین ماه از بارداری خود شده‌اید. در این روزها وضعیت شما و جنینتان بهتر از قبل خواهد بود. شما از مدتی قبل‌تر نوع راه رفتنتان تغییر کرده است؛ به طوری که راه رفتن شما کند و شبیه راه رفتن اردک خواهد بود. شاید به نظر خودتان کمی دست و پا چلفتی و تنبل شده باشید. هرگز خود را سرزنش نکنید؛ زیرا این اتفاقات در دوران بارداری خصوصاً بعد از هفته بیست و یکم بارداری طبیعی می‌باشد.

افزایش ترشح هورمون‌های بارداری در هفته بیست و یکم بارداری تغییراتی در بدن مادر ایجاد خواهد کرد که در نهایت به نفع جنین خواهد بود. تغییرات شایعی که در این هفته از بارداری نیز مشاهده می‌گردند شامل افزایش حجم خون، تغییر بیشتر مرکز ثقل بدن و شل شدن مفاصل می‌باشد. بعلاوه شکم شما در هفته بیست و یکم بارداری نیز به بزرگ شدن خود ادامه می‌دهد که می‌تواند مشکلاتی برای خواب شما ایجاد کند.

 

تغییرات جنین در هفته بیست و یکم بارداری

اندازه جنین در هفته 21 بارداری به اندازه یک هویج یا موز بزرگ است. قد نوزاد در هفته بیست و یکم بارداری به طور میانگین حدود 26.7 سانتی‌متر می‌باشد. همچنین تقریباً 360 گرم وزن خواهد داشت.

علائم و نشانه‌های شما در هفته بیست و یکم بارداری گرچه نباید نادیده گرفته شود، اما نباید باعث نگرانی شما شود. کودک دلبند شما در فضای گرم و امن رحم به رشد خود ادامه می‌دهد. تغییرات اصلی جنین در هفته بیست و یکم بارداری عبارت‌اند از:

افزایش تحرک جنین در هفته بیست و یکم بارداری

در هفته بیست و یکم بارداری ضربات جنین به شکم مادر ادامه خواهد داشت. گاهی این ضربات آن‌قدر شدید می‌شود که باعث تعجب شما می‌شود. در این هفته فرزند دلبند شما با پوست صورتی‌رنگ خود همچون یک شناگر حرفه‌ای در مایع آمنیوتیک عمل می‌کند.

تکامل حس بینایی جنین در هفته بیست و یکم بارداری

ابرو و مژه‌های جنین در هفته بیستم بارداری چشمان او را تزئین می‌کند. چشمان جنین در این دوران بسته هستند؛ با این وجود نسبت به نور حساس هستند و می‌توانند علائم نور را تشخیص دهند.

تشکیل ناخن‌های جنین در هفته بیست و یکم بارداری

ناخن‌های جنین در هفته بیست و یکم بارداری شکل گرفته‌اند. این ناخن‌های تیز در صورتی که پوست بدن جنین با لایه ضخیم ورنیکس پوشانده نشده بود می‌توانستند به پوست او آسیب برسانند.

تکامل دستگاه گوارش جنین در هفته بیست و یکم بارداری

تکامل دستگاه گوارش در هفته بیست و یکم بارداری ادامه می‌یابد. همچنین میزان تولید مکونیوم در بدن او افزایش می‌یابد.

تکامل اندام‌های حرکتی جنین در هفته بیست و یکم بارداری

رشد جنین در هفته بیست و یکم بارداری ادامه می‌یابد و اندام‌های حرکتی او تکامل بیشتری پیدا می‌کنند. تکامل اندام‌های حرکتی باعث شده است که شما حرکات و ضربات آن‌ها را داخل رحم خود بیشتر احساس کنید.

در هفته 21 بارداری واژن (مهبل) در جنین‌های دختر تکامل بیشتری پیدا می‌کند.

تکامل توانایی بلع جنین در هفته بیست و یکم بارداری

در هفته بیست و یکم بارداری، مواد غذایی مصرفی مادر باردار روی طعم و مزه مایع آمنیوتیک تأثیر می‌گذارد. جنین با بلع مایع آمنیوتیک با طعم‌های مختلف آشنا می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "اکوکاردیوگرافی قلب جنین | هزینه اکو قلب جنین چقدر است؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

جنین در هفته بیست و یکم بارداری

علائم هفته بیست و یکم بارداری

گرچه در دوران بارداری بدنتان با تغییر و تحولات زیادی مواجه شده است، اما یکسری علائم و نشانه‌ها هستند که در هفته بیست و یکم بارداری بیشتر خودشان را نشان می‌دهند. در ادامه به این علائم اشاره شده است:

افزایش تشنگی در هفته 21 بارداری

طبیعی است که در طول دوران حاملگی اشتهای شما افزایش یابد؛ از این رو انتظار می‌رود که بیش از سایر مواقع احساس تشنگی داشته باشید. گاهی ممکن است افزایش ناگهانی در تشنگی ایجاد گردد به طوری که ادرارتان به رنگ زرد تیره دیده شود؛ این می‌تواند نشانه‌ای از کم‌آبی و از دست رفتن آب بدنتان باشد.

برای تأمین میزان آب بدنتان، مقدار زیادی مایعات مصرف کنید. کم‌آبی در هیچ زمانی به نفع شما نیست چه باردار باشید چه نباشید. از سوی دیگر، دیابت بارداری نیز باعث افزایش تشنگی و افزایش تولید ادرار می‌شود؛ بنابراین برای محافظت از خود و کودکتان در این موارد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درد شکم در هفته 21 بارداری

اگر در طول دوران بارداری دچار درد شکم باشید که در سه ماهه دوم بارداری نیز ادامه یابد، می‌تواند نشانه پره اکلامپسی باشد. این عارضه وضعیت خطرناکی است و زمانی اتفاق می‌افتد که جفت به درستی کار نکند.

در این موارد شما باید بلافاصله تحت درمان قرار بگیرید تا از آسیب‌های دائمی به کودک داخل رحم خود جلوگیری نمایید. بدون عملکرد مناسب جفت، کودک شما از اکسیژن و مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل محروم خواهد شد.

خطر پره اکلامپسی در نیمه دوم سه ماهه دوم افزایش می‌یابد، اما در صورت مراقبت صحیح در برابر آن، هیچ آسیبی متوجه شما یا کودکتان نخواهد بود.

علائم پره اکلامپسی شامل فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار است. این علائم ممکن است بلافاصله برای شما قابل ارزیابی نباشند؛ بنابراین شما می‌توانید از علائم ثانویه زیر برای تشخیص اولیه پره اکلامپسی استفاده کنید:

  • افزایش ناگهانی تورم در پا و دستانتان
  • تورم در صورت
  • تهوع و استفراغ
  • تیر کشیدن بخش فوقانی شکم یا وسط شکم در زیر دنده‌ها
  • داشتن احساس ناراحتی و کسالت
  • سردرد
  • تار شدن بینایی
  • دیدن جرقه‌های نور

در صورت مشاهده هریک از علائم بالا خصوصاً از هفته بیست و یکم بارداری حتماً با پزشکتان مشورت کنید. درمان به موقع می‌تواند یک حاملگی سالم و مطمئن را تضمین کند.

درد در پایین یا طرفین شکم نباید نادیده گرفته شود. معمولاً این درد بدون هیچ‌گونه درمانی برطرف می‌شود؛ اما درد شدید شکم که مداوم هم باشد می‌تواند نشان‌دهنده موارد زیر باشد:

  • زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • حاملگی خارج رحمی
  • جدا شدن جفت از رحم
  • شکستن یا خونریزی فیبروئید

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "فشار خون بالا در بارداری | روش‌های کنترل و درمان آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

علائم هفته بیست و یکم بارداری

افزایش دمای بدن در هفته 21 بارداری

نیازی نیست هر بار که دماسنج افزایش دمای بدنتان را نشان داد نگران شوید. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از هر گونه آسیب به خود و کودکتان پیشگیری کنید.

بالا بودن تب ممکن است نشان‌دهنده وجود عفونت باشد که می‌تواند سلامت کودکتان را به خطر بیندازد. با استفاده از داروهای تجویزشده توسط پزشک و استراحت، سلامتی خود را به دست خواهید آورد.

خون‌ریزی در هفته 21 بارداری

خونریزی واژنی به هر شکل که باشد نباید نادیده گرفته شود و باید به اطلاع پزشکتان برسد. گاهی ممکن است هورمون‌هایی که موجب قاعدگی شما می‌شوند باعث ایجاد لکه بینی یا خونریزی ناگهانی در شما شوند. این وضعیت بی‌ضرر است و ممکن است در دوران بارداری رخ دهد.

با این حال، خونریزی اگر با علائم زیر همراه باشد می‌تواند مشکلاتی جدی را نشان دهد:

  • درد یک طرفه در شکم
  • لخته شدن خون
  • خونریزی شدید
  • درد پشت و شکم که از بین نمی‌رود
  • خونریزی بدون درد و ناگهانی

خونریزی واژینال ممکن است نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

  • پره اکلامپسی
  • حاملگی خارج رحمی
  • سقط جنین
  • جدا شدن جفت
  • جفت سر راهی (Placenta praevia)
  • زایمان زودرس

ترشح هر مایعی از واژن را نادیده نگیرید. این ترشح می‌تواند نشانه شکست بارداری شما باشد مگر اینکه هفته 37 بارداری خود را پشت سر گذاشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "علت لکه ‌بینی در بارداری و روش درمان آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

باید و نبایدهای بارداری

نکات هفته بیست و یکم بارداری

فعالیت‌های سرگرم‌کننده

با ورود شما به هفته بیست و یکم بارداری شاید زمان آن رسیده باشد که شریک زندگی‌تان حرکت‌های جنین در شکم شما را احساس کند. هر بار احساس کردید که جنین در حال فعالیت است به همسرتان اجازه دهید آن را لمس کند. می‌توانید احساس همسرتان را از لمس حرکات جنین ثبت کنید. بعدها همین یادگاری‌ها بهترین گنجینه برای شما و فرزندتان خواهد بود.

میل جنسی

در دوران بارداری تغییراتی در میل جنسی شما وجود دارد. شما ممکن است در این دوران تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته باشید و یا اینکه تمایل خود را به برقراری رابطه از دست بدهید. هر دو این تمایلات طبیعی هستند و ممکن است رخ دهند.

اگر شما جزء افرادی بودید که تمایل جنسیتان در این دوران افزایش یافته بود و قصد برقراری رابطه با شریک جنسی خود را داشتید قدری درباره پوزیشن های مناسب رابطه جنسی در این دوران تحقیق کنید.

اگر جزء افرادی هستید که تمایل جنسی خود را از دست داده‌اید، به همسرتان بگویید که او را دوست دارید؛ اما در این دوران قدری نسبت به برقراری رابطه بی‌میل شده‌اید. سعی کنید به او توضیح دهید که این حالت شما گذراست و همیشگی نخواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "محدودیت‌های رابطه جنسی در بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.