از چه سنی می‌توان به کودک خرما داد؟

اردیبهشت ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک خرما داد

خرما سرشار از انرژی و یک ماده غذایی عالی است که می‌تواند هنگام شروع غذای کمکی برای کودک در برنامه غذایی او قرار بگیرد. خرما منبع خوبی از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، سدیم فسفر، منیزیم، پتاسیم و روی و همچنین ویتامین‌هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین ب6، آ و ویتامین کا است. در ادامه مقاله به این موضوع با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت که از چه سنی می‌توان به کودک خرما داد.

آیا خرما برای نوزادان خوب است؟

سوالی که اکثر مادران می‌پرسند این است که آیا خرما برای کودکان خوب است و از چه سنی می‌توان به کودک خرما داد؟ لازم است بدانید خرما برای سلامت قلب، فواید بسیار زیادی دارد و سرشار از مواد مغذی است. به همین دلیل می‌توان آن را در رژیم غذایی کودک قرار داد زیرا به رشد کودکان کمک می‌کند. خرما مواد مغذی ضروری برای بدن کودکان را فراهم می‌کند که شیر قادر به تامین این مواد مغذی به تنهایی نیست.

از چه سنی می‌توان به کودک خرما داد؟

تأمین مقدار مناسب مواد مغذی و ایجاد تعادل در رژیم غذایی برای رشد مداوم کودک بسیار مهم است. بنابراین، هنگامی که کودک شما بزرگ شد، باید برنامه غذایی او را با خوراکی‌هایی مانند خرما که مواد مغذی ضروری کودک را فراهم می‌کند، تقویت کنید. نوزادان می‌توانند از حدود 6 ماهگی یا بعد از آغاز تغذیه با غذای جامد یا نیمه جامد شروع به خوردن خرما کنند. 

پاسخ سوال از چه سنی میتوان به کودک خرما داد در واقع پاسخ سوالات از چه سنی میتوان به کودک تن ماهی داد یا از چه سنی متوان به کودک زعفران داد و یا از چه سنی میتوان به کودک انجیر داد است.

در پاسخ به سوال از چه سنی می‌توان به کودک خرما داد به یاد داشته باشید که به محض شروع غذای کمکی برای فرزندتان، به او خرما ندهید. چرا که بهتر است ماه اول غذای کودک شامل حریره بادام و فرنی باشد چرا که تا الان فقط از شیر تغذیه می‌کرده و یکباره نباید غذای جامد به‌او داد. پس از گذشت مدتی، تکه کوچکی از خرما به فرزندتان بدهید تا واکنش او را نسبت به این ماده غذایی بررسی کنید. از خرماهایی نرم استفاده کنید و خرمای خشک به فرزندتان ندهید تا خوردن آن برای کودک آسان باشد. همچنین می‌توانید آن را له یا پوره کنید.

قانون تعادل: یادآوری می کنیم که در هر حالتی قانون تعادل را رعایت کنید. بهترین مواد غذایی هم اگر بیش از اندازه مصرف شوند، مشکل ساز خواهند بود. بنابراین همچون خوردن ملون در بارداری یا خوردن گرمک در بارداری یا خوردن لبنیات در بارداری، حد تعادل را در خوراندن خرمالو به فرزند خود رعایت کنید. 

از چه سنی می‌توان به کودک خرما داد؟

چگونه به نوزاد خرما بدهید؟

برخی از والدین می‌پرسند چگونه خرما را به نوزاد هفت‌ماهه بدهیم؟ به یاد داشته باشید که جوشاندن خرما باعث می‌شود مواد مغذی آن از بین برود. بنابراین، زمانی به فرزندتان خرما بدهید که بتواند شکل خام آن را بجود. همچنین اگر در مورد غذای کودک نه ماهه با خرما سوال دارید می‌توانید خرما را به صورت پوره به کودک بدهید که در ادامه دستورالعمل تهیه پوره خرما برای نوزاد مطرح شده است.

  1. خرما را یک شب در آب خیس کنید
  2. آن را از آب دربیاورید و آب آن را کنار بگذارید
  3. پوره خرما برای نوزاد را در مخلوط‌کن درست کنید.
  4. آب خرمای خیس شده را که قبلا کنار گذاشته‌اید به پوره اضافه کرده و یک خمیر غلیظ درست کنید. همچنین می‌توان به‌جای این آب از شیر مادر یا شیرخشک نیز استفاده کرد.

برای درست کردن شیره خرما برای نوزاد، این دستورالعمل را دنبال کنید:

  1. خرماها را در یک کاسه کوچک قرار دهید و بعد از ریختن آب گرم بر روی آن، بگذارید 30 دقیقه بماند
  2. بعد از خیس خوردن خرما، آب آن را خالی کنید
  3. آن را در یک مخلوط‌کن پرسرعت به همراه آب فیلتر شده و آب‌لیمو به مدت 45 تا 60 ثانیه مخلوط کنید
  4. اگر آب بیشتری نیاز داشت می‌توانید به آن اضافه کنید.

خواص خرما برای نوزاد

خرما میوه درخت نخل است و مانند همه میوه‌ها، ویتامین و املاح معدنی مفیدی را در خودش جای داده است. نوزادان از زمانی که هنوز به یکسالگی نرسیده‌اند هم می‌توانند از مزایا و خواص خرما برای سلامتی‌شان بهره‌مند شوند.
کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مسن و منیزیوم از جمله مواد معدنی مفید موجود در خرما هستند. علاوه بر این خرما سرشار از فیبر است و قند طبیعی دارد.
خوردن خرما از بروز اسهال و یبوست در نوزاد و همینطور بروز بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند. در واقع خرما مقدار قابل‌توجهی ویتامین آ و همینطور بتاکاروتن است. این دو ترکیب با عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کنند.
خرمای رسیده مقداری پتاسیم را در خودش جای داده است. پتاسیم به کنترل اسهال کودکان کمک می‌کند و در میوه‌های دیگری مانند موز هم وجود دارد. خرما به‌سادگی هضم می‌شود و در برطرف کردن اسهال تأثیر دارد.

در این مقاله به پاسخ این سوال پرداخته شد که از چه سنی می‌توان به کودک خرما داد. همان‌طور که مطرح شد خرما مملو از مواد مغذی است که به رشد بچه‌ها کمک می‌کند. علاوه بر تاثیر خرما در رشد کودکان، این ماده غذایی همچنین می‌تواند به کاهش ناراحتی کودک در هنگام تب کمک کند. می‌توانید خرما را به صورت پوره، شیره یا در خوراکی‌هایی مانند کلوچه استفاده کنید. در نهایت، به یاد داشته باشید که قبل از معرفی هرگونه ماده غذایی به فرزندتان با پزشک مشورت کنید.