علت ریزش مو در زمان شیردهی

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت ریزش مو در زمان شیردهی

بسیاری از زنان ریزش مو در بارداری را تجربه میکنند که میتواند تا بعد زایمان ادامه یابد. در میان بسیاری از تغییرات پس از زایمان که در مورد آن‌ها می‌شنویم و می‌خوانیم، ریزش مو در دوران شیردهی یکی از مسائلی است که تعداد زیادی از مادران شیرده با آن روبرو می‌شوند. اگر شما نیز جزء 30 تا 60 درصد از زنانی هستید که با ریزش موی پس از زایمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که علت ریزش مو در زمان شیردهی چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ خبر خوب این است که موهای شما پس از این دوران به حالت عادی بازخواهد گشت. بااین‌حال، شما می‌توانید شدت ریزش را با راهکارهایی کنترل کنید. در ادامه با علت ریزش مو در زمان شیردهی و درمان آن بیشتر آشنا می‌شوید.

ریزش مو بعد از زایمان

ریزش مو پس از زایمان عبارت است از ریزش یا کم‌پشت شدن موها بلافاصله پس از زایمان. اگرچه این مسئله غیرمعمول نیست اما مشاهده توده‌ای از موها بر روی بالش می‌تواند تکان‌دهنده باشد. از سوی دیگر، میزان این ریزش مو در افراد مختلف، متفاوت است و بنابراین، تشخیص میزان طبیعی آن کمی دشوار است. گاهی اوقات، مادران ریزش مو را با شیردهی مرتبط می‌دانند اما علت ریزش مو در زمان شیردهی با شیر دادن به کودک ارتباط چندانی ندارد.

همانطور که مطرح شد تعیین طبیعی بودن ریزش مو پس از زایمان می‌تواند دشوار باشد زیرا میزان آن در هر فردی، متفاوت است و حتی برخی مادران، ریزش موی قابل‌توجهی را تجربه نمی‌کنند. بااین‌حال، لازم است بدانید که به‌طورمعمول هر فرد روزانه 50 تا 150 تار مو را از دست می‌دهد اما برخی مادران پس از زایمان ممکن است روزانه تا 400 تار موی خود را از دست بدهند و این میزان بسیار قابل‌توجه است.

علت ریزش مو در شیردهی

علت ریزش مو در زمان شیردهی چیست؟ در ارتباط با علت ریزش مو در شیردهی در ابتدا لازم است بدانید پس از زایمان چه اتفاقاتی در بدن شما می‌افتند. پس از زایمان، سطح استروژن و سایر هورمون‌ها به‌سرعت کاهش می‌یابند و به سطح قبل از بارداری برمی‌گردند. از سوی دیگر، در این زمان، سطح کورتیزول همچنان بالاست و سطح هورمون‌های تیروئید نیز ممکن است تعادل کافی نداشته باشد. این مسئله باعث می‌شود که فولیکول‌های مو از مرحله رشد به مرحله استراحت سریع منتقل گردند. در این شرایط، بی‌خوابی، مشکلات تغذیه و نیازهای مراقبت از نوزاد نیز وجود دارند.

آنچه لازم است به آن توجه کنید این موضوع است که وقتی فولیکول‌های مو وارد مرحله استراحت می‌شوند بعد از سه تا چهار ماه شروع به ریزش می‌کنند. به این فرایند، تلوژن افلوویوم (telogen effluvium) گفته می‌شود. خبر خوب این است که ریزش مو در اکثر موارد با ظهور موهای جدیدی که از سلول‌های بنیادی در پوست سر بازسازی شده‌اند، تسریع می‌شود. از سوی دیگر، به یاد داشته باشید که ریزش مو پس از گذشت سه تا چهار ماه از زایمان اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، شما می‌توانید با برخی راهکارها به کاهش شدت مسئله کمک کنید.

علت ریزش مو در شیردهی

ریزش مو در شیردهی تا کی ادامه دارد

اکنون‌که می‌دانید میزان طبیعی و علت ریزش مو در زمان شیردهی چقدر است لازم است بدانید ریزش مو در شیردهی تا چه زمانی طول می‌کشد. شما احتمالا تا حدود شش ماه پس از زایمان، شاهد ریزش مو خواهید بود. طول مدت این مسئله در هر فردی متفاوت است. بااین‌حال، ریزش مو معمولا حداکثر تا یک‌سالگی کودکتان ادامه پیدا می‌کند. اگر احساس می‌کنید که ریزش موی شما کاهش پیدا نمی‌کند توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در شیردهی می‌شود

مواد مغذی کلیدی برای سلامت مو شامل آهن، روی، B3، اسیدهای چرب، سلنیوم، ویتامین D، ویتامین A، ویتامین E، اسیدفولیک، بیوتین و پروتئین است. در دوران بارداری شما نیاز بیشتری به برخی از این مواد مغذی ازجمله آهن، روی، اسیدفولیک، بیوتین و اسیدهای چرب دارید که این نیاز حتی پس از زایمان افزایش نیز می‌یابد. بنابراین، کمبود هر یک از ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای که مطرح شد می‌تواند علل علت ریزش مو در زمان شیردهی باشد. این امر به‌خصوص به این دلیل مهم است که اگر به فرزندتان از شیر خودتان می‌دهید منابع تغذیه‌ای شما با کودک تقسیم می‌شود. در این مقاله بخوانید بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چیست.

ویتامین برای ریزش مو در شیردهی

همانطور که مطرح شد علاوه بر هورمون‌ها، کمبود مواد مغذی ازجمله ویتامین‌ها می‌تواند علت ریزش مو در زمان شیردهی دردوران شیردهی باشد. بنابراین، مهم است که ویتامین‌های مهم برای سلامت مو ازجمله B3، ویتامین D، ویتامین A، ویتامین E و بیوتین را از طریق غذایی که می‌خورید تامین کنید. بااین‌حال، شما می‌توانید از مکمل‌های ویتامین نیز استفاده کنید اما مهم است که قبل از مصرف هر دارو یا مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین برای ریزش مو در شیردهی

چه کنیم ریزش مو دوران شیردهی کم شود؟

اکنون‌که به میزان طبیعی ریزش مو پس از زایمان، علت ریزش مو در زمان شیردهی در زمان شیردهی و مدت‌زمان ادامه پیدا کردن این مسئله پرداخته‌ایم لازم است راهکارهایی را برای کاهش ریزش مو مطرح کنیم. اگر سوال شما این است که چکار کنم ریزش موهام کم بشه لازم است قبل از پرداختن به این راهکارها لازم است یادآوری کنیم که این ریزش مو در دوران شیردهی موقتی است. بنابراین، نیازی نیست در این مورد نگران باشید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

مراقبت از نوزاد تازه متولدشده می‌تواند بسیار استرس‌زا و طاقت‌فرسا باشد. بااین‌حال، مهم است که تا جایی که می‌توانید تلاش کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید و روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید. اگرچه این امر درمان علت ریزش مو در زمان شیردهی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند به رشد سالم موها کمک کند. رژیم غذایی نامناسب، علت ریزش مو در زمان شیردهی ازنظر طب سنتی نیز محسوب می‌شود.

مدل موی مناسب را انتخاب کنید

مطمئنا برای اینکه ریزش موی شما مشخص نباشد روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنید تا کم‌پشت شدن موهایتان را پنهان کنید. بااین‌حال، مهم است که سعی کنید موهایتان را کمتر دستکاری کنید و مدل موی آزاد را انتخاب کنید. این امر به‌خصوص زمانی مفید است که موهایتان مستعد شکستگی باشد. بنابراین، مدل موهایی را انتخاب کنید که کمتری فشار را بر ریشه موهایتان وارد کند. از سوی دیگر، توصیه می‌شود از روبالشی ابریشمی استفاده کنید. این کار به سالم ماندن موهایتان کمک می‌کند.

روتین مناسبی برای موهایتان داشته باشید

برخلاف باور عمومی، کمتر شستن موها کمکی به کاهش ریزش مو در زمان شیردهی نمی‌کند. در عوض مهم است که روتین ساده‌ای برای تمیز کردن، مرطوب نگه داشتن و حالت دادن موهای خود داشته باشید. از شامپو و نرم‌کننده ملایم استفاده کنید و برای موهای خود، از مواد شیمیایی و حرارت دادن استفاده نکنید. گرما و رنگ کردن می‌تواند موجب خشکی بیشتر موی شما شود و به آن آسیب برساند.

استرس خود را کاهش دهید

هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌توانند بر چرخه رشد موهای شما تاثیر منفی بگذارند و تغییرات هورمونی پس از زایمان را تشدید کنند. اگرچه ممکن است راحت نباشید یا مراقبت از ني ني وقت زیادی از شما بگیرد اما مهم است که استراحت نیز داشته باشید. مدیتیشن یا حمام آب گرم را امتحان کنید. ورزش‌های ملایم مثل یوگا نیز می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.

با خودتان مهربان باشید

احتمالا مهم‌ترین نکته در علت و درمان علت ریزش مو در زمان شیردهی، مهربان بودن با خود است. به یاد داشته باشید که بارداری و زایمان یک تحول عظیم است و می‌تواند تغییرات بسیاری را در بدن شما ایجاد کند. بنابراین، لازم است صبور باشید و به یاد داشته باشید که تنها نیستید. همچنین، مهم است که تا جایی که می‌توانید با اعضای خانواده و دوستان خود در تماس باشید و از آن‌ها حمایت دریافت کنید.

چکار کنیم ریزش مو دوران شیردهی کم بشه

درمان ریزش مو در شیردهی

ریزش مو پس از زایمان در بسیاری از موارد جای نگرانی ندارد. بااین‌حال، اگر به‌شدت نگران این مسئله هستید یا ریزش موی شما پس از یک‌سالگی فرزندتان نیز همچنان ادامه دارد مهم است که برای تشخیص علت ریزش مو در زمان شیردهی و درمآن ریزش مو به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر نشانه‌های زیر را مشاهده می‌کنید مراجعه به پزشک ضروری است:

  1. موهای شما به‌صورت ناگهانی ریزش دارد.
  2. تکه‌های طاسی را مشاهده می‌کنید.
  3. موهای خود را به‌صورت توده‌های بزرگ از دست می‌دهید.
  4. سرتان خارش یا سوزش دارد.

در این شرایط، پزشک بررسی می‌کند که ریزش موی شدید علت ریزش مو در زمان شیردهی چیست و بسته به علت، روش‌های درمانی مناسب مثل كاشت مو را به شما توصیه می‌کند.

قرص برای ریزش مو بعد زایمان

همانطور که مطرح شد مهم است که مصرف مکمل‌های دوران بارداری را پس از زایمان نیز ادامه دهید. این امر موجب می‌شود که سطح مواد مغذی ازجمله آهن و مواد معدنی دیگر در بدنتان متعادل بماند. از سوی دیگر، اگر ریزش موی شما پس از یک‌سالگی فرزندتان ادامه پیدا کرد ممکن است کمبود بیوتین داشته باشید که در این شرایط، مصرف مکمل بیوتین ضروری است. کمبود زینک، سلنیوم، ید، سیلیکون و مس نیز برای سلامت مو اهمیت دارند. بنابراین، ممکن است لازم باشد مکمل این مواد معدنی را نیز مصرف کنید. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه مکملی، مشورت با پزشک ضروری است.

درنهایت، مهم‌ترین عادت پس از زایمان برای سازگاری با شرایط، صبور بودن است. پس از اینکه علت ریزش مو در زمان شیردهی را متوجه شدید مهم است بدانید در این دوران، رشد موها کند است و از سوی دیگر، پذیرش هویت جدید پس از زایمان می‌تواند زمان‌بر باشد. با توجه به مسئولیت‌های جدید و متعددی که در این دوران دارید ممکن است کنترل ریزش مو برای شما دشوار باشد. بنابراین، به‌جای اینکه به خودتان استرس وارد کنید بر روی چیزهایی کار کنید که بر آن‌ها کنترل دارید. مهربانی با خود را فراموش نکنید و از خودتان مراقبت کنید.