انواع واژن |خروسک زن کجاست؟شکل ظاهری مهبل+عکس

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع واژن

شاید برایتان جالب باشد بدانید وقتی در مورد تصویر واضح از دستگاه تناسلی زنانه صحبت می‌کنیم، موضوع انواع واژن مطرح می‌شود. احتمالا تا قبل از این تصور می‌کردید تمام زنان به دلیل هم جنس بودن، قطعا دستگاه تناسلی یک شکلی دارند؛ این موضوع صحت دارد، اما به طور کلی وقتی اندام تناسلی زنان مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که واژن‌ها از لحاظ شکل، اندازه، رنگ و حتی بو انواع مختلفی دارند. اطلاع از انواع مختلف واژن در این مقاله گهواره کمک می‌کند تا بتوانید تشخیص دهید آیا دستگاه تناسلی طبیعی و عادی دارید یا خیر.

آیا دستگاه تناسلی زنان با هم فرق دارد؟

به طور کلی دستگاه تناسلی زنانه یا همان واژن دارای شکل کلی و روتین است. تفاوت در جزئیات و طول و عرض واژن است که منجر می‌شود، دسته‌بندی مختلفی از واژن‌ها ایجاد شود. در واقع واژن در همه زنان ساختار و عملکردی یکسان دارد، ولی در رنگ، اندازه، میزان ترشحات واژن، بو و...، می‌تواند متفاوت باشد.

*مشاهده عکس ترشحات در بارداری، کدام طبیعی و کدام غیرطبیعی است

در حالت کلی واژن یا مهبل، یک عضو ماهیچه‌ای در بدن زنان است که رحم را به سرویکس متصل می‌کند. این عضو از غشاء مخاطی و عصبی تشکیل شده است. واژن در قسمت حفره لگن خلفی مثانه و در بخش قدامی راست روده قرار گرفته است.

واژن تنها راه ارتباطی رحم به خارج از بدن است. از طریق همین کانال ارتباطی است که زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد و نوزاد متولد می‌شود. فاصله مدخل واژن تا دهانه رحم چیزی بین 8 تا 13 سانتی‌متر است؛ این فاصله در هنگام آمیزش جنسی و زایمان تغییر می‌کنند.

انواع واژن از نظر شکل ساختاری

انواع واژن از نظر شکل ساختاری

عکس انواع واژن در بالا آمده است. واژن و ساختارهای خارجی آن می‌توانند انواع مختلفی از نظر رنگ، اندازه، شکل و حتی بو داشته باشند. این موضوع کاملا عادی و طبیعی است؛ زیرا تحت تاثیر عواملی نظیر نژاد، سن، محل تولد و محل زندگی و... قرار دارد. انواع شکل واژن از جنبه های مختلف در ادامه آمده است.

  • انواع واژن از نظر رنگ

با توجه به تنوع رنگی در نژاد افراد، می توان انتظار داشت که قسمت‌های بیرونی واژن رنگ‌های مختلفی در افراد مختلف داشته باشد؛ واژن صورتی رنگ، واژن قرمز رنگ، واژن سرخ و سفید رنگ، واژن قهوه‌ای تیره.

البته نباید فراموش کرد که عوامل محیطی و بیرونی نیز می‌توانند روی رنگ واژن تاثیر بگذارند. برای مثال نحوه شیو کردن موهای زائد دستگاه تناسلی زنانه، به شدت روی رنگ واژن تاثیر دارد. بنابراین به جز نژاد و رنگ پوست، نوع شیو کردن موهای زائد واژن در رنگ کلی واژن تاثیرگذار است.

  • انواع واژن از نظر اندازه

گاهی تفاوت از نظر شکل انواع واژن است. دستگاه تناسلی زنان در حالتی که تحریک نشده است، طول و اندازه کمتری نسبت به زمان تحریک‌پذیری دارد. درست مانند اتفاقی که برای آلت تناسلی مردانه در هنگام تحریک و نعوظ رخ می‌دهد. قطعا تشخیص اندازه واژن از چهره افراد امکانپذیر نیست.

به طور کلی طول واژن در افراد مختلف می‌تواند در یک طیف عددی از 6 تا 13 سانتی‌متر باشد. با این حال به طور متوسط طول واژن در زمانی که فرد از نظر جنسی در حالت تحریک قرار نگرفته باشد، کمتر از 10 سانتی‌متر است.

بزرگی لبه‌های واژن نشانه چیست؟

بزرگی لبه‌های واژن نشانه چیست؟

بزرگ شدن دستگاه تناسلی زنان دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. گاهی این موضوع ریشه ژنتیکی و ارثی دارد و گاهی نیز دستخوش عواملی محیطی و بیرونی است که در اثر بلوغ، تجربه رابطه جنسی، زایمان و ... رخ می‌دهد.

  • بلوغ

رسیدن به سن بلوغ مهمترین علت بزرگ شدن لب‌های کوچک واژن است. با شروع بلوغ دختران، تغییرات هورمونی به طور طبیعی باعث بیشترین رشد در اندام‌های جنسی و ایجاد فرم زنانه در بدن می‌شود. اما گاهی ممکن است هورمون‌های بلوغ باعث رشد بیش از حد لابیاها شود.

  • اختلال در هورمون‌های زنانه

عدم تعادل هورمون‌های زنانه و مردانه هم یکی از علل رایج بزرگ شدن دستگاه تناسلی زنان است. به عبارت دیگر حالت تورم لابیا و رشد بیش از حد آن می‌تواند ناشی از افزایش سطح هورمون‌های مردانه در بدن باشد.

این شکل از اختلالات هورمونی به دلیل مصرف برخی داروها، رسیدن به سن یائسگی یا یائسگی زودرس و کاهش سطح هورمون زنانه استروژن رخ می‌دهند. همچنین عدم تعادل هورمون‌های آزاد شده از تخمدان‌ها یا غده‌های فوق کلیوی زنان می‌تواند علت بزرگی لبه‌های واژن بعد از بلوغ باشد.

  • بارداری و زایمان‌های متعدد طبیعی

فشار ناشی از زایمان طبیعی، خصوصا اگر زایمان طبیعی چند بار تکرار شود، می‌تواند باعث تغییر شکل لبه‌های واژن شود. البته کسانی که زایمان سزارین را تجربه کرده‌اند هم در معرض این مشکل قرار دارند، زیرا اساسا فشار وزن جنین طی بارداری نیز باعث تغییر شکل لابیاها در بزرگسالی می‌شود.

  • تغییرات وزنی ناگهانی و شدید

تورم لابیا مینور می‌تواند به دنبال تغییرات وزنی ناگهانی باشد. کاهش و افزایش شدید و ناگهانی وزن به هر دلیلی، می‌تواند باعث شل و آویزان شدن واژن و تغییر شکل لب‌های واژن شود.

  • از دست دادن ذخیره چربی

افزایش سن، رژیم‌های لاغری، مصرف برخی داروها یا ابتلا به بیماری‌هایی که ذخایر کاهش چربی بدن را کاهش می‌دهند نیز منجر به تغییر فرم لابیاها می‌شود. از بین رفتن چربی‌های بدن باعث می‌شود لابیاها حالت آویزانی پیدا کنند و بزرگتر به نظر برسند.

  • انواع واژن از نظر ترشحات

ترشحات طبیعی واژن به طور طبیعی و در طول چرخه قاعدگی تغییراتی زیاد می کنند. رنگ این ترشحات ممکن است گاهی بی رنگ، سفید رنگ، قهوه‌ای تیره و حتی در اوایل عادت ماهانه صورتی رنگ باشد. اگر رنگ ترشحات واژن زرد و سبز باشند و با بوهایی نامطبوع، خارش و سوزش همراه باشند، می‌تواند نشانه عفونت باشد و نیاز به بررسی و پیگیری پزشکی دارد. در مورد انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • انواع واژن از لحاظ شکل

لب‌های تناسلی و یا لابیاها قسمت خارجی و قابل مشاهده مستقیم واژن هستند. این لب‌های تناسلی شامل لب های درونی لب و لب‌های بیرونی هستند. لب‌های خارجی بزرگتر از لب‌های داخلی هستند. انواع اشکال مختلف واژن از نظر لب های تناسلی عبارتند از:

لب‌های خارجی کوچک و بسته

این شکل از واژن بسیار کمتر از بقیه اشکال وجود دارد. در این نوع شکل لب‌های خارجی بسیار کوچک و کوتاه هستند و بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و به طور کامل روی لب‌های داخلی را می‌پوشانند.

لب‌های خارجی کوچک و باز

گاهی لب‌های خارجی با اینکه بسیار کوچک و کوتاه هستند،  در حالت باز بودن، از یکدیگر فاصله می‌گیرند.

لب‌های خارجی برجسته

لب‌های خارجی ممکن است گاهی بسیار ضخیم و حتی پف کرده باشند. البته این مسئله هیچ ارتباطی به اندازه آنها ندارد.

لب‌های خارجی آویزان

این شکل از واژن دارای لب‌های خارجی برجسته است. گاهی این برجستگی در کناره‌های لب‌های خارجی بیشتر از وسط آن می‌شود و در نتیجه لب‌های خارجی از کناره‌های خود آویزان به نظر می‌رسند.

لب‌های خارجی نعلی شکل

گاهی لب‌های خارجی واژن از روبرو به شکل نعل اسب دیده می‌شوند. ممکن است این حالت بر لب‌های داخلی نیز تاثیر بگذارد یا تاثیری نداشته و لب‌های داخلی به شکل دیگری باشند.

لب‌های داخلی نامتقارن

اگر فقط یک لب داخلی بلندتر یا بزرگتر از دیگری باشد، نامتقارن است. این وضعیت مانند سایر اشکال، عادی است و در افراد زیادی مشاهده می‌شود.

لب‌های داخلی آویزان

گاهی لب‌های داخلی تا اندازه‌ای از لب‌های خارجی بیرون می‌زنند و شکلی بلند و نازک دارند که آویزان به نظر می‌رسند.

لب‌های داخلی برجسته

این مدل از لب‌های تناسلی شیوع زیادی ندارد؛ اما گاهی دیده می‌شود که لب‌های داخلی بلند یا بزرگ هستند و از داخل لب‌های خارجی که کوچک هستند بیرون می‌زنند.

لب‌های داخلی قابل مشاهده

در این وضعیت هر دو نوع لب‌های داخلی و خارجی تا حدود زیادی هم اندازه هستند.

خروسک زن کجاست؟

خروسک زن کجاست؟

عکس واژن زن در بالا دیده میشود. این عکس یک عکس طبیعی واژن است. خروسک یا کلیتوریس و یا گلنس در آلت تناسلی زنانه یک بخش خارجی از آلت زنانه است که به اندازه یک نخود است و به طور دقیق بالای مجرای ادراری قرار دارد و به لمس کردن بسیار حساس است. عملکرد خروسک تشخیص حس و تحریک است.

اندازه بزرگ کلیتوریس مادرزادی یا ارثی است. اندازه نرمال آن ۱۰ سانتی‌متر است؛ قسمت بیشتر آن در داخل بدن قرار گرفته است. در بالا میبینید عکس خروسک زن کجاست. در این عکس نشان داده شده كليتوريس دقيقا كجاست.

برای اطلاع از اینکه محل خروسک زن کجاست عکس واضح است. کلیتوریسم از ۳ عضو اصلی تشکیل شده است؛ برآمدگی کلیتوریس، قسمت قابل مشاهده کلیتوریسم است که یک پنجم از ساختار کلیتوریسم را تشکیل می‌دهد. در دوطرف برآمدگی کلیتوریس دو ساقه مانند کروشه به بافت مهبل متصل است. همچنین در دوطرف دهانه واژن دو غده وستیبول قرار دارد. طول کلیتوریس ۷ سانتی‌متر و برآمدگی آن ۴ الی ۷ میلی‌متر است. در قسمت برآمدگی کلیتوریس تعداد زیادی پایانه عصبی وجود دارد.

قسمت‌های مختلف دستگاه تناسلی زنان

  • بخش خارجی آلت تناسلی زنان

آناتومی خارجی دستگاه تناسلی زنان شامل پوبیس و فرج است که خود فرج بخش‌های مختلفی دارد:

مونس پوبیس 

مونس پوبیس یا برجستگی تناسلی یک بافت چربی است که بالای فرج و دقیقا در جلوی استخوان شرمگاهی قرار گرفته است.

فرج یا وولوا

بخشی از آلت تناسلی زن است که در خارج از بدن قرار دارد. فرج شامل لب‌های داخلی و خارجی، کلیتوریس، مدخل واژن و میزراه (مجرای دفع ادرار) است.

لُب‌های بزرگ (لیبا ماژور)

لب بزرگ یا خارجی در واقع دو تاخوردگی پوستی بزرگ است که اطراف ورودی آلت تناسلی زنانه قرار دارند. بخش جلویی لب‌های بزرگ دقیقا در زیر مونس پوبیس بهم می‌رسند.

لُب‌های داخلی (لیبا مینور)

لب‌های داخلی یا لب‌های کوچک، هم مانند لب‌های بزرگ یک تاخوردگی پوستی هستند و از کلیتوریس شروع می‌شوند و به سمت پایین ادامه دارند. لب‌های کوچک نسبت به لب‌های بزرگ موقعیت داخلی‌تری دارد.

کلیتوریس

کلیتوریس اصلی‌ترین عضو بخش خارجی دستگاه تناسلی است. نوک کلیتوریس در بالای آلت زنانه قرار دارد، جایی که لُب‌های داخلی به هم می رسند. اندازه کلیتوریس در افراد مختلف، متغیر است.

مجرای ادرار

مجرای ادراری، امتداد لوله از مثانه به خارج از بدن است. مجاری ادراری در وستیبول یا دهلیز فرج باز می‌شود و در زیر کلیتوریس و در بالای مدخل واژن قرار دارد.

  • بخش‌های داخلی دستگاه تناسلی زنان

واژن

واژن یک لوله الاستیک و ماهیچه ای است که از طریق وستیبول، رحم را به بیرون وصل می کند. ابتدای واژن در واقع بخشی از آلت تناسلی زنانه است. ورودی واژن عموما توسط غشایی به نام هایمن یا همان پرده بکارت پوشانده شده است.

دهانه رحم یا سرویکس یا گردن رحم

دهانه رحم، رحم و واژن را از هم جدا می کند. دهانه رحم با یک سوراخ کوچک مسیر اتصال واژن به رحم است.

رحم

رحم در میان حفره لگن قرار دارد. این کیسه ماهیچه‌ای خانه جنین در طول دوره بارداری است.

تخمدان‌ها

تخمدان‌ها اندام‌های تخم مرغی شکلی در سمت راست و چپ بدن زنان هستند که به لوله فالوپ متصل هستند. محل قرارگیری تخمدان‌ها در درون حفره لگن و در کنار رحم است.

لوله فالوپ

لوله‌های فالوپ دو لوله نازک به طول تقریبی 10 تا 14 سانتی‌متر هستند. تخمدان‌ها از طریق لوله فالوپ به رحم متصل می‌شوند.

فیمبریا

فیمبریا مانند یک انگشت کوچک در انتهای هر یک از لوله‌های فالوپ است. زمانی که تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود، فیمبریا تخمک را به درون لوله فالوپ می‌کشد.

غدد بارتولین

غدد بارتولین در نزدیکی ورودی واژن قرار دارند. وظیفه غدد بارتولین ترشح مایعاتی است که در زمان برانگیختگی جنسی ترشح می‌شوند و واژن را روان می‌کنند. (در مورد کیست بارتولن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید)

هایمن یا پرده بکارت

هایمن یا پرده بکارت سالم یک بافت نازک گوشتی است که در ورودی واژن قرار دارد. در مورد کسب اطلاعات در مورد انواع پرده بکارت به مقالات مشابه مانند پرده بکارت تیغه ای مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به تفصیل در مورد انواع واژن و دستگاه تناسلی زنانه شرح دهیم. مطالعه و مرور چند باره این مطلب می‌تواند کمک کند تا شناخت بیشتری در مورد وضعیت خصوصی بدن خود به دست آورید.