خواص روغن اسطوخودوس برای مو و روش استفاده از آن

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص روغن اسطوخودوس برای مو

شاید اطلاع و آگاهی از خواص روغن اسطوخودوس برای مو به شما کمک کند تا موهای زیباتر و پرپشت‌تری داشته باشید. داشتن موهایی بلند و زیبا و البته سالم آرزوی هر کسی است. فرقی نمی‌کند خانم باشید یا آقا. به هر حال آقایان هم به داشتن موهایی زیبا فکر می‌کنند و برای این منظور تلاش می‌کنند. اگرچه اهمیت زنان به موها در سطوح بالاتری است، اما از آنجا که مو تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره دارد، همه افراد به داشتن موهای زیبا و پر اهمیت می‌دهند. روغن اسطوخودوس یکی از مواد طبیعی و تقریبا پر کاربردی است که برای تقویت موها مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد. در این مطلب در مورد خواص اساسی این روغن برای پوست و مو توضیح خواهیم داد.

اسطوخودوس چیست؟

اسطوخودوس یا لاوندر (lavender) از خانواده نعناعیان است. اسطوخودوس گیاهی چند ساله به شکل بوته کوچک به طول نیم متر است. گل‌های اسطوخودوس گل‌های کوچک خوشه‌ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد. بخش مورد استفاده این گیاه سرشاخه‌های برگدار و گل‌دار آن است که علاوه بر مصارف درمانی، برای صنعت عطر و اسانس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه اسطوخودوس خواص بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به اثر مقوی در رفع آسم، درمان زخم‌های کهنه، درمان تهوع، سلامت پوست و مو، تقویت معده، پاکسازی کبد و... اشاره کرد.

روغن اسطوخودوس چه خواصی دارد؟

خواص روغن اسطوخودوس برای لک صورت، تاثیر روغن اسطوخودوس برای ابرو و به طور کلی خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و مو به تجربه ثابت شده است.

*همچنین در مورد خواص روغن بادام تلخ برای ابرو در این مقاله بیشتر بخوانید.

تاثیر اسطوخودوس برای مو

تاثیر اسطوخودوس برای مو

پیش از هر چیزی باید بدانید که تاثیر گیاهان و مواد دارویی برای درمان و بهبودی هر عارضه‌ای در دراز مدت و با مداومت ظاهر خواهد شد. بنابراین تصور نکنید که با یک بار استفاده کردن از اسطوخودوس به هر شکل و شمایلی، موهایی رویایی خواهید داشت. از ابتدا باید بدانید که قرار نیست اسطوخودوس برای موهای شما معجزه کند، اما قطعا می تواند بسیاری از مشکلات مو را برطرف کند.

به طور کلی روغن اسطوخودوس یکی از موثرترین مواد برای تحریک رشد مو است. روغن اسطوخودوس موها را ضخیم‌تر می‌کند؛ در نتیجه موها پر پشت‌تر دیده می‌شوند. از طرفی این روغن از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد موها را نیز تسریع می کند. جالب است بدانید که درمان های خانگی با روغن اسطوخودوس حتی برای ریزش موی سکه ای و آلوپسی نیز تا حدود زیادی موثر بوده است. از این رو از آن در درمان گیاهی ریزش مو سکه‌ای یا انواع ماسک مو خانگی برای ریزش مو استفاده می‌کنند.

روش استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو به این ترتیب است که باید روغن را در پوست سر خود ماساژ دهید. حتی می‌توانید اسانس اسطوخودوس را با روغن حامل مانند جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق کنید. به یاد داشته باشید که حتما باید روغن‌های اساسی و روغن حامل را به قسمت‌های مساوی مخلوط کنید.

شما می‌توانید روغن اسطوخودوس را به محصولات مو خود اضافه کنید؛ مثلا می‌توانید کمی روغن اسطوخودوس به شامپو ، نرم کننده و ... اضافه کنید. تهیه محصولات با اسانس اسطوخودوس هم می‌تواند تاثیرگذار باشد، البته نه دقیقا به اندازه استفاده  مستقیم از روغن اسطوخودوس اصل و خالص.

لازم است همین جا که اختصاصا در مورد خواص روغن اسطوخودوس برای مو صحبت می‌کنیم به این نکته نیز اشاره کنیم که اسطوخودوس دارای خواص ضد میکروبی هم هست؛ لذا به جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. در واقع روغن اسطوخودوس می‌تواند از خارش پوست سر یا شوره سر و حتی عفونت‌ها جلوگیری کند.

همچنین گفته می‌شود روغن اسطوخودوس برای شپش سر نیز مفید است و می‌تواند به جلوگیری از شپش افتادن و از بین بردن و رفع شپش‌ها هم کمک کند. در واقع استفاده از روغن اسطوخودوس احتمال ابتلا به شپش را کاهش می‌دهد. این در حالی است که ترکیب روغن اسطوخودوس با روغن درخت چای می‌تواند برای از بین بردن شپش‌ها تاثیرگذارتر باشد. البته استفاده از این روغن‌ها هرگز به معنای جایگزینی برای برنامه درمانی رفع شپش نیست. در واقع برای درمان شپش‌های سر نباید منحصرا به روغن‌ها اعتماد کنید. ( درمورد رعایت بهداشت فردی در شپش و درمان فوری شپش با اسپند در این مقاله بیشتر بخوانید)

به طور کلی نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو روغن مالی موها است. این روغن مالی هم می‌تواند پیش از خواب شب انجام شود و هم اینکه در طی روز و فقط برای چند ساعت مورد استفاده قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که خوردن روغن اسطوخودوس تاثیری در رشد و بهبودی موها نخواهد داشت و فقط استعمال خارجی این روغن است که می‌تواند در درازمدت روی کیفیت موها تاثیر داشته باشد.

خواص کلی اسطوخودوس

به جز تاثیر خواص روغن اسطوخودوس برای ریزش مو و تقویت موها، این روغن دارای خواص بی‌نظیر دیگری هم هست. البته خواص کلی اسطوخودوس منحصر به روغن اسطوخودوس نیست و ممکن است گاهی نیاز باشد از دمنوش و عصاره گیاهی اسطوخودوس استفاده کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید.

  • درمان سردرد

نوشیدن عصاره حاصل از برگ‌های گیاه اسطوخودوس در بهبود و تسکین سردرد موثر است. دمنوش اسطوخودوس طعمی تلخ و گس دارد؛ اما خاصیت و تاثیرگذاری آن بسیار زیاد است. اسطوخودوس برای درمان سردردهای میگرنی کاربرد خوبی دارد.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

اسطوخودوس حاوی مقادیر بالایی لینالول است و از این طریق به کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و آترواسکلروزیس کمک می‌کند. با توجه به اینکه اسطوخودوس گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد، استفاده موضعی و خوراکی از این گیاه دارویی باعث تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب می‌شود.

  • درمان زخم دهانی

دو قطره روغن اسطوخودوس سه بار در روز می‌تواند به بهبود زخم‌های دهانی کمک کند.

  • کاهش استرس

رایحه اسطوخودوس سبب کاهش استرس و اضطراب و همچنین ایجاد حس آرامش در فرد می‌شود. روغن اسطوخودوس سیستم عصبی بدن را آرام می‌کند و با رایحه تازه‌اش، استرس و خستگی را کاهش می‌دهد. اسطوخودوس همچنین می‌تواند در تسکین دردهای کرامپ ناشی از قاعدگی تاثیر داشته باشد.

  • درمان بی‌خوابی

نوشیدن چای اسطوخودوس قبل از خواب برای درمان اختلالات خواب و تجربه خوابی آرام و بی دغدغه تاثیر دارد.

  • لاغری و کاهش وزن سریع

مصرف چای اسطوخودوس یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده و افزایش عملکرد آن است.

  • پاکسازی کبد

از دیگر خواص اسطوخودوس پاکسازی کبد چرب است. اسطوخودوس برای بیماری‌های کبدی و طحال و مجاری ادرار مفید است. باتوجه به اینکه گیاه اسطوخودوس می‌تواند در پاکسازی کبد مفید باشد، می‌تواند از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها و اختلالات کبدی پیشگیری کند.

  • درمان سرفه

نوشیدن چای یا جوشانده برگ‌های خشک شده اسطوخودوس در کاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسی تاثیر دارد و موجب درمان سرفه می‌شود.

  • درمان سرماخوردگی

بخور گیاه اسطوخودوس در دوران سرماخوردگی، سبب باز شدن مجاری تنفسی می‌شود. تنها کافی است پنج قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اسطوخودوس با خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی خود التهابات بینی را بهبود می‌بخشد.

  • پیشگیری از آفتاب‌سوختگی

گیاه اسطوخودوس در پیشگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته  شدن توسط نور آفتاب تاثیر دارد. همچنین روغن اسطوخودوس یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان عفونت‌های پوستی است. (در مورد انتخاب بهترین روغن برای پوست خشک یا آسیب دیده در این مقاله بیشتر بخوانید)

  • کاهش تشنج و اسپاسم عضله

اسطوخودوس کانال‌های کلسیم را مسدود می‌کند و از این طریق مانع از اسپاسم می‌شود. روغن اسطوخودوس به کاهش تشنج و اسپاسم کمک می‌کند. ماساژ ناحیه شکم با روغن اسطوخودوس و جذب آن موجب می شود که اسپاسم‌های دستگاه گوارش به ویژه در ناحیه روده‌ها درمان شود.

  • درمان مشکلات معده

چای اسطوخودوس از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت و افزایش عملکرد معده است.

  • موثر در بهبود عفونت قارچی

روغن اسطوخودوس می‌تواند در مبارزه با عفونت‌های مقاوم در برابر قارچ موثر باشد. در واقع روغن این گیاه برای طیف وسیعی از سویه‌های ایجاد کننده بیماری‌های پوستی، کشنده است. روغن اسطوخودوس بسیار قوی است و فعالیت ضد قارچی آن طیف گسترده‌ای دارد.

  • التیام زخم

اسطوخودوس اثر تسریع کننده‌ای بر بهبود زخم دارد.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضد باکتری است که می‌تواند به دفع سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. چای اسطوخودوس حاوی ویتامین C، کلسیم و منیزیم است. این مواد مغذی از سلامت سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کنند و به بدن برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی کمک می‌کنند.

  • سم‌زدایی از بدن

چای اسطوخودوس حاوی مواد  آنتی اکسیدانی برای از بین بردن سموم بدن است.  این آنتی اکسیدان‌ها برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد که ناشی از آلودگی، نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی و سیگار کشیدن است، مفید هستند.

  • بهبود عملکرد گوارش

چای اسطوخودوس می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی از اسهال تا حالت تهوع و گرفتگی معده کمک کند. خواص ضد التهابی اسطوخودوس به آرامش عضلات معده و از بین بردن درد معده کمک می‌کند. همین اثرات ضد اسپاسم چای اسطوخودوس می‌تواند به رفع سوء هاضمه، گاز و نفخ معده کمک کند.

همچنین عطر و بوی اسطوخودوس در ساده‌سازی فرآیندهای هضم نیز موثر است. عطر اسطوخودوس تولید صفرا را تحریک می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را با کارآیی بیشتری تجزیه کند. رایحه آرام‌بخش اسطوخودوس همچنین می‌تواند با تحریک واکنش‌های شیمیایی در مغز، حالت تهوع را درمان کند.

  •  کمک به بهبود تنفس

چای اسطوخودوس می تواند با باز شدن مجاری تنفسی به افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می برند کمک کند. خواص ضد التهابی اسطوخودوس باعث تسکین عضلات ملتهب گلو و قفسه سینه می‌شود و تنفس را آسان می‌کند. خواص ضد باکتریایی چای اسطوخودوس همچنین به از بین بردن باکتری‌هایی که می‌توانند باعث سرماخوردگی و احتقان قفسه سینه شوند، کمک کند.

کلام آخر

به طور کلی خواص روغن اسطوخودوس برای مو و پوست در دراز مدت و با مداومت در استفاده ظاهر می‌شود. همچنین ظاهر شدن خواص کلی اسطوخودوس برای سلامت بدن چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد. اساسا استفاده از محصولات طب سنتی برای رسیدن به هدف مطلوب به صرف زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین انتظار نداشته باشید که با یک بار استفاده کردن از اسطوخودوس نتایج آنچنانی و معجزه‌وار ببینید. سعی کنید برای رسیدن به هدف مداومت داشته باشید و منتظر بمانید که به مرور زمان تاثیر اسطوخودوس را مشاهده کنید.