آیا لیزر موهای زائد صورت اضافی است؟

خرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیزر موهای زائد صورت

هر فردی بسته به سطح هورمون‌ها، جنس پوست و وضعیت سلامتی‌اش میزان مشخصی از موهای زائد در بدن خود دارد. تقریباً همه‌ی بخش‌های بدن به جز نواحی بسیار کوچک پوشیده از موست. جنس موی بدن در هر منطقه متفاوت است. بسیاری از افراد به روش‌های مختلف سعی در حذف این موهای زائد دارند. یکی از مناطقی که خانم‌ها (و حتی آقایان) روی آن حساسیت بیشتری دارند، موهای صورت است. در حالی که روش‌های متفاوتی برای حذف موهای زائد وجود دارد، لیزر موهای زائد صورت یکی از جدیدترین و کم‌خطر ترین روش‌ها برای انجام این کار است. اما آیا لیزر می‌تواند موهای صورت را از بین ببرد یا آیا لیزر موهای زائد برای صورت اضافی ست؟ در ادامه در مورد مکانیسم و نکات مهمی که باید در مورد لیزر موهای زائد صورت بدانید بیشتر توضیح خواهیم داد.

مکانیسم اثر لیزر موهای زائد صورت 

یکی از جدیدترین روش‌های از بین بردن موهای زائد، لیزر است. دستگاه لیزر با ارسال نور کار می‌کند. نور لیزر توسط رنگدانه‌‌های موجود در مو جذب می‌شود. نور پس از جذب به گرما تبدیل می‌شود و در نیتجه فولیکول آسیب دیده و موی از بین می‌رود. گرمای ناشی از لیزر برای مو به حدی ست که مو تبخیر می‌شود و بنابراین بعد از به پایان رساندن دوره‌ی درمانی، موی زائد دیگر قادر به رشد نخواهد بود. به همین خاطر باید توجه داشته باشید چون نور جذب رنگدانه‌ها می‌شود، بنابراین موهای زبر و درشت‌ و تیره‌تر آسیب بیشتری در اثر لیزر می‌بینند. همچنین به همین خاطر است که افراد با پوست تیره نتایج بهتری از لیزر می‌گیرند.  

آیا لیزر موهای زائد صورت ممکن است؟

همانطور که در بالا در مورد اساس کار لیزر توضیح دادیم حتماً متوجه شدید که لیزر تاثیر کمی بر موهای زائد پرز مانند و البته کمرنگ دارد. بنابراین اگر موهای زائد صورت شما به پرزهای ظریف و نازک محدود می‌شود ممکن است نتوانید جواب مناسب را از آنها بگیرید. افرادی که پوست تیره‌ای دارند می‌توانند بیشترین تاثیر را از لیزر بگیرند. همچنین بعضی زنان در بخش چانه موهای درشت و تیره‌ای دارند مانند ریش که لیزر می‌تواند برای رفع آنها نیز موثر باشند. به جز این موهای زائد اطراف ابرو به ویژه افرادی که ابروهای تیره‌ای دارند، موهای پشت لب و موهای ساج نیز تحت تاثیر لیزر قرار گرفته و از بین می‌روند.

آیا لیزر موهای زائد صورت ممکن است

در مورد مردان شرایط کمی متفاوت است. موهای زائد آقایان در صورت به مراتب تیره‌تر و درشت‌تر است. موهای تیره بالای خط ریش، موهای زیر ریش و روی گلو و حتی موهای پشت گردن همگی به کمک لیزر از بین می‌روند و آنها نسبت به زنان نتایج بسیار بهتری از لیزر موهای زائد صورت می‌گیرند.

عوارض لیزر موهای زائد صورت

با وجود آنکه لیزر یک روش درمانی با حداقل عوارض است اما این بدین معنا نیست که هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. عوارض لیزر موهای زائد برای صورت اگرچه بسیار جزئی هستند اما از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. یکی از اولین سوالاتی که در مورد لیزر این ناحیه وجود دارد این است آیا لیزر موهای صورت باعث لک می‌شود؟ به ندرت، لیزر موهای زائد می‌تواند باعث ایجاد تاول، پوسته پوسته شدن، زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. با این حال بسته به جنس پوست افراد این عوارض محتمل اما نادر است. سایر عوارض جانبی نادر لیزر موهای زائد صورت عبارتند از سفید شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست‌های تیره‌تر.

عموماً عوارض جانبی خود به خود برطرف می‌شوند و نیاز به درمان خاصی ندارد این عوارض می‌توانند از قرمزی و تورم تا تحریک و حساسیت پوست متغیر باشند. همچنین در بعضی افراد بروز عفونت تغییرات دائمی در رنگ پوست، سوختگی و زخم نیز ممکن است رخ دهد. به عنوان یک نکته لازم به ذکر است لیزر موهای زائد در دوران بارداری و لیزر موهای زائد در دوران شیردهی در هر ناحیه از بدن حتی صورت نباید انجام شود.

آیا لیزر موهای زائد صورت درد دارد

آیا لیزر موهای زائد صورت درد دارد؟

در حالی که درمان‌های لیزری پوست بسیار سریع عمل می‌کنند، اما ممکن است در طول درمان کمی تحریک‌کننده باشند. به هر نسبت که پوست ناحیه‌ی تحت درمان نازک‌تر باشد (مانند پوست صورت) شما ممکن است حس سوزش بیشتری را تجربه کنید. افرادی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند درد حین لیزر را به درد سوزنی بسیار کوتاه تشبیه می‌کنند که کاملاً قابل تحمل است. با این حال در بعضی پوست‌های حساس ممکن است این سوزش بیشتر احساس شود. در بعضی افراد بعد از درمان لیزری، حسی شبیه به آفتاب سوختگی خفیف نیز تجربه می‌شود.

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد صورت

بعد از لیزر موهای زائد صورت پوست ممکن است کمی حساس شود. از این رو بهتر است مراقبت‌هایی را برای آن انجام دهید. از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا وزش باد خودداری کنید. فعالیت‌های سنگین که منجر به تعریق صورت می‌شوند مانند ورزش را به 48 ساعت بعد موکول کنید. از شستن منطقه با مواد شوینده یا استفاده از لیف و کیسه خودداری کنید. از استفاده از وسایل آرایشی به مدت 48 ساعت خودداری کنید. در حین جلسات درمانی از انجام اپیلاسیون یا بند انداختن صورت خودداری کنید تنها از ژیلت استفاده کنید.  قبل از جلسه‌ی درمانی از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد التهابی یا داروهای گیاهی که ممکن است منجر به افزایش خونریزی شوند، خودداری کنید. در صورتی که بریدگی یا زخم‌های باز روی منطقه‌ی درمانی دارید باید لیزر را به بعد از بهبود آنها به تعویق بیاندازید.

مراقبت بعد از لیزر موهای زائد صورت

نباید بلافاصله انتظار جواب داشته باشید. دو تا سه هفته بعد از درمان تازه شاهد بروز نتایج خواهید بود و تفاوت در رشد مو محسوس می‌شود. بسته به جنس مو و پوست افراد تعداد جلسه‌هایی که برای درمان نیاز خواهید داشت می‌تواند متفاوت باشد. با این حال برای بیشتر افراد از 6 تا 8 جلسه درمان ماهانه و بعد از آن ترمیم‌های سه ماه یک بار یا حتی بیشتر در نظر گرفته می‌شود. 

قیمت لیزر موهای صورت

هزینه لیزر موهای زائد صورت تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. در جلسه‌ی اول نوع دستگاهی که استفاده می‌کنید برای این کار بسیار مهم است. مارک‌های معتبری مانند دستگاه ليزر الكساندرايت می‌توانند نتایج بهتری نسبت به انواع برندهای گمنام دهند. پس حتماً قبل از دریافت نوبت در مورد برند دستگاه سوال پرسیده و در موردش تحقیق کنید. شرایط کلینیکی که در آن خدمات درمانی دریافت می‌کنید نیز بر قیمت لیزر موهای زائد موثر است. بعلاوه از آنجایی که لیزر یک درمان زیبایی انتخابی محسوب می‌شود به ندرت بیمه هزینه‌هایش را پرداخت می‌کند.