تکان خوردن جنین پسر با جنین دختر چه فرقی دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تکان خوردن جنین پسر

بسیار پیش آمده است که از بزرگترها در مورد تفاوت‌های تکان خوردن جنین پسر با جنین دختر یا تعیین جنسیت صددرصد پسر و دختر مطالب جالب یا حتی شگفت‌انگیزی شنیده باشیم؛ اما اینکه این مطالب تا چه اندازه صحت دارند و می‌توان روی آنها حساب باز کرد و به دختر یا پسر بودن جنین یقین پیدا کرد، جای سوال است. همه جنین‌ها در درون شکم مادرشان سیر مشابه‌ای از رشد و تکامل را طی می‌کنند، آنچه تفاوت ایجاد می‌کند ویژگی‌های اختصاصی مادر و جنین است. به عبارت دیگر همه جنین‌ها صرف نظر از جنسیت و ژنتیکی که دارند، حداکثر 40 هفته در درون رحم قرار می‌گیرند، از بند ناف تغذیه می‌کنند، با جفت همسایه هستند و ... . تفاوت عملکردی آنها از جایی آغاز می‌شود که مربوط به ژنتیک و ارث و شکل قرار گیری آنها در رحم است. 

تکان خوردن جنین پسر از چند هفتگی شروع می شود؟

آغاز تکان خوردن جنین در زودترین حالت از هفته 18 بارداری و در دیرترین حالت از هفته 21 بارداری است. بنابراین یک مادر باردار باید بین هفته‌های 18 تا 21 بارداری منتظر احساس خاصی در شکم و بطن خود باشد که از آن با عنوان تکان خوردن جنین یاد می‌شود؛ اما اینکه تکان خوردن جنین پسر در چند هفتگی یا چند ماهگی است، باید بگوییم که این موضوع ربطی به جنسیت ندارد و معمولا به شکل قرارگیری جنین در رحم بستگی دارد. در هر صورت همه مادرها در ماه ششم بارداری می‌توانند لگد زدن جنین را احساس کنند. 

بنابراین اگر در سه ماهگی بارداری خود هستید، یعنی بین هفته‌های 13 تا 16 بارداری، نباید انتظار داشته باشید که تکان‌های معجزه درون شکم خود را احساس کنید؛ زیرا هنوز خیلی زود است.

تکان خوردن جنین پسر از چند هفتگی شروع می شود؟

گاهی ممکن است جنین حرکات ملموس خود را آغاز کرده باشد، اما مادر هنوز متوجه این موضوع نباشد. توجه داشته باشید که تکان خوردن جنین از ابتدا شدید و محکم نیست. در آغاز نحوه تکان خوردن جنین دقیقا مشابه زمانی است که بخشی از ماهیچه شکم یا پا یا دست و یا هر جای دیگری از بدن می‌گیرد و خود به خود و خارج از کنترل تکان می‌خورد.

رفته رفته که سن حاملگی بیشتر می‌شود، تکان‌های جنین نیز بیشتر می‌شود. در واقع در هر سنی از بارداری جنین به طور شگفت‌انگیزی به توانایی‌های خود پی می‌برد و از آنها استفاده می‌کند. 

*آیا میدانید جنین پسر در کدام سمت رحم قرار دارد؟

چرا بعضی روزها حرکت جنین کم می‌شود؟

کاهش حرکات جنین در ماه آخر بارداری طبیعی است؛ زیرا جنین به حداکثر وزن خود رسیده است و جای بسیار زیادی را در درون کیسه آب و در شکم مادر اشغال کرده است. همچنین میزان مایع آمنیوتیک در ماه آخر بارداری کاهش پیدا می‌کند و از همین جهت شکل حرکات جنین اندکی دچار تغییر می‌شود. 

خوابیدن یکی از علت‌هایی است که باعث می‌شود جنین حرکت نداشته باشد. جنین هم ساعاتی را در درون رحم مادر خود می‌‌خوابد. این ساعات گاهی با خوابیدن مادر یکی است و گاهی هم مشابه نیست. 

هر جنین به صورت ممتد حداکثر 75 دقیقه می‌خوابد. خوردن غذاهای انرژی زا، به پهلو خوابیدن و نوازش شکم باعث حرکت کردن جنین می‌شود. توجه داشته باشید که انجام همه این کارها چه برای تکان خوردن جنین پسر و چه برای تکان خوردن جنین دختر کاربرد دارد.

چرا بعضی روزها حرکات جنین کم می شود؟

جنین پسر زودتر تکان میخورد یا دختر؟

برخی به اشتباه فکر میکنند که یکی از علائم بارداری پسر در ماه اول  یا به طور کلی تعیین جنسیت جنین زودتر تکان خوردن آن نسبت به جنین دختر است اما آغاز شدن حرکات جنین به جنسیت ربطی ندارد. معمولا در بارداری‌های دوم و چندم، جنین زودتر شروع به حرکت می‌کند. شاید علت این موضوع این باشد که مادر بهتر و زودتر می‌تواند حرکات جنین خود را تشخیص دهد. 

به طور کلی باید بگوییم اینکه گفته می‌شود تکان خوردن جنین پسر زودتر از دختر است یا در سمت چپ شکم است و ... ، به هیچ وجه سندیت علمی و پزشکی ندارد و افراد تنها بر اساس تجربیات شخصی خود در این باره نظر می‌دهند. بنابراین توصیه می‌کنیم به دنبال اینگونه مطالب نباشید و جنسیت را تنها از روی سونوگرافی تشخیص دهید و برای سلامتی جنین خود دعا کنید. 

اولین حرکات جنین دختر

در بارداری اول معمولا حرکات جنین بعد از هفته 18 بارداری آغاز می‌شود. صرف نظر از اینکه جنسیت جنین دختر باشد یا پسر، این موضوع برای هر دو جنس مونث و مذکر سندیت دارد. در بارداری‌های بعدی همواره این احتمال وجود دارد که مادر تکان‌های جنین خود را زودتر از هفته‌ 18 بارداری احساس کند. 

آنچه مسلم است این است که با افزایش سن بارداری، مثلا در ماه هفتم بارداری یا در ماه هشتم بارداری مادر بیشتر و راحت‌تر می‌تواند حرکات جنین را احساس کند.

بنابراین این طور باید بگوییم که اینکه جنین پسر از هفته چندم تکان میخورد یا مادر از کدام هفته حرکات جنین دختر را احساس می‌کند، بی تردید به جنسیت جنین ربطی ندارد. بلکه در وهله اول به نحوه قرار گیری جنین در رحم و در مرحله بعد به تعداد بارداری مادر وابسته است.  

در همین راستا اگر فیلم حرکت جنین پسر را با فیلم حرکت جنین دختر در شکم مادر خصوصا در هشت ماهگی و بیشتر مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که این حرکات تفاوت چندانی با هم ندارند و آنچه در این مورد گفته می‌شود، سندیت ندارد. 

تکان خوردن جنین پسر چگونه است؟

تکان خوردن جنین پسر چگونه است؟

اینطور گفته می‌شود که تکان خوردن جنین پسر یا به عبارت دیگر لگد زدن جنین پسر در نواحی پهلوی سمت چپ و راست است و از علائم بارداری پسر محسوب می شود و علائم بارداری دختر برعکس آن است. به طوری که اگر مادر به پهلوی چپ بخوابد، احساس می‌کند دست جنین زیر پهلوی او گیر کرده است. از همین رو  لگد زدن جنین پسر بیشتر در نواحی طرفین شکم احساس می‌شود.

در نهایت در مورد اینکه تکان خوردن جنین پسر زود است یا دختر یا تکان خوردن جنین پسر محکم‌تر است یا در سمت خاصی از شکم است، به هیچ وجه نمی‌توان با اطمینان و یقین اظهار نظر کرد. پس اگر ذهن خود را مشغول این موضوع کرده‌اید که تکان خوردن جنین پسر در کدام قسمت شکم است، بهتر است از این فکر بیرون بیایید و متمرکز سلامت خود و جنین خود باشید.