معرفی بهترین بازی تقویت مهارت حرکتی

مرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بازی تقویت مهارت حرکتی

برنامه ریزی روزانه برای کودکان برای تقویت هوش و مهارتهای آن ضروری است. انجام بازی تقویت مهارت حرکتی به کودکان کمک می‌کند تا با دست‌ورزی بیشتر بتوانند مهارت‌های حرکتی ظریف و مهارت‌های حرکتی درشت را یاد بگیرند و پیشرفت حرکتی داشته باشند. اگرچه کودک با افزایش سن و به مرور زمان همه مهارت‌های حرکتی را یاد می‌گیرد، اما انجام اینگونه بازی‌ها ضمن تقویت مهارت‌های حرکتی، سرگرم‌کننده هم هستند و برای کودکان جذابیت زیادی دارند.

مزایای انجام بازی‌های تقویت مهارت حرکتی

حفظ تعادل، تقويت هوش، تقویت نیروی حسی و ذهنی کودک، تقويت عضلات بزرگ و کوچک کودک، علاقه‌مند کردن کودک به ورزش و انجام تمرینات تعادلی و حركات تعادلی و تقویت قدرت حسی- حرکتی کودکان تنها نمونه‌های ساده‌ای از مزیت‌های انجام بازی‌های تقویت مهارت حرکتی هستند. تنها کافی است یاد بگیریم چطور با کودکان بازی کنیم.

انواع بازی برای تقویت دست ورزی کودکان

انجام هر بازی برای تقویت دست ورزی کودکان می‌تواند هدف متفاوت و جداگانه‌ای داشته باشد. مثلا طیف بازی‌های تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف با مهارت‌های حرکتی درشت متفاوت هستند و هر کدام گستردگی مخصوص به خود را دارند. در ادامه به هر یک از این مهارت‌ها به صورت جداگانه می‌پردازیم.

بازی برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف

  • نقاشی و رنگ آمیزی

دفترهای نقاشی کودک شیرخوار و مداد رنگی‌ها یا ماژیک‌های رنگارنگ نیز برای کودکان جذابیت دارند. حتی خط خطی کردن ساده هم برای کودک جذاب است و باعث تخلیه هیجانات او می‌شود.

نقاشی بازی

  • پاستابازی

می‌توانید انواع مختلفی از پاستاها با اشکال جذاب را در ظروفی جداگانه بریزید و از کودک بخواهید که هر یک از شکل‌های پاستاها را در ظرف جداگانه دیگری قرار دهد. برداشتن اشیای کوچک با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره و نه فقط گرفتن آنها با کف دست، کلید رشد عضلات دست و انگشتان است.

  • دوختن آبکش

یک آبکش به همراه بند کفش، نخ کاموا یا هر نوع نخ‌ رنگی کمی ضخیم‌تر از نخ‌های معمولی که دارید، تنها چیزهایی هستند که برای این این بازی تقویت مهارت حرکتی ظریف نیاز دارید. فقط کافی است به کودک نشان دهید که چگونه نخ‌ها را از سوراخ‌های آبکش عبور می‌دهید. عمل ساده‌ عبور دادن نخ‌ها از سوراخ‌ها باعث بهبود هماهنگی چشم و دست، هماهنگی دوطرفه و گرفتن گاز انبری می‌شود. بچه‌ها می‌توانند رنگ‌ها را در لایه‌های مختلف بدوزند و یک طرح پیچیده‌ مشبک ایجاد کنند.

  • بازی با گیره‌های لباس

یک طناب لباس کوتاه به دو سر چیزهایی امن در خانه ببندید؛ مثلا به دو سر دسته مبلی که روبه روی هم قرار دارند. فاصله نخ از زمین نباد زیاد باشد.  به کودک چند گیره‌ لباس بدهید و از او بخواهید لباس‌هایش را روی طناب قرار دهد و به آنها گیره بزند. از جوراب، لباس‌های عروسک و حتی کاغذ‌های نقاشی‌شده کودک استفاده کنید که سبک باشند. انگشتان کوچک هنگام باز کردن گیره‌ لباس، با کمی مقاومت مواجه می‌شوند و این مقاومت باعث تقویت عضلات دست می‌شود.

  • بازی با رنگ‌های انگشتی

این بازی یکی از جذاب‌ترین بازی‌های تقویت مهارت‌ حرکتی ظریف در کودکان است. زیرا رنگ‌ها همیشه برای کودکان جالب هستند. این بازی حتی برای کودکان یک ساله نیز قابل انجام است؛ به شرطی که مراقب کودک باشید تا چیزی را در دهانش قرار ندهد. می‌توانید این بازی را در کاشی‌های حمام یا روی یک تخته وایت‌برد انجام دهید. خودتان پیش‌قدم شوید و انواع اشکال را با رنگ‌های مختلف بکشید تا کودک یاد بگیرد. نگران کثیف‌کاری حاصل از این بازی نباشید؛ خیلی راحت با مقداری آب می‌توانید همه چیز را تمیز کنید.

  • پازل بازی و آجر بازی

پازل بازی

تهیه باکسی از خانه‌سازی‌ها یا آجرهای رنگارنگ کودکان و یا پازل‌های جذاب و رنگی که می‌توانند از جنس کاغذ، پلاستیک و حتی چوب باشند، برای انجام این بازی لازم است. وقتی اینها را تهیه کردید، باید کودک شوید و هم‌پای کودک خود بازی کنید تا او از شما یاد بگیرد و پازل‌ها را در کنار هم بچیند یا با آجر‌های خانه سازی، سازه‌ای جذاب بسازد. همراه با این بازی می‌توانید، رنگ‌ها، اشکال، حیوانات، اعداد، حروف فارسی و انگلیسی و ... را به کودک یاد بدهید.

  • حباب بازی

ساختن حباب برای هر کودکی جذابیت دارد. هم می‌توانید از کودک بخواهید برای ساختن حباب به شما کمک کند و مهارت فوت کردن را یاد بگیرد و هم اینکه از او بخواهید حباب‌ها را با دستانش بگیرد. این بازی تمرکز کردن را نیز به کودک یاد می‌دهید.

  • خمیر بازی

خمیربازی هم به اندازه پازل بازی یا بازی با رنگ‌های انگشتی برای کودکان جذابیت دارد. برای استفاده از خمیرهای بازی حتما به سن کودک توجه داشته باشید. به کمک خمیربازی دست‌ورزی کودکان نیز تقویت می‌شود. آنها می‌توانند اشکال مختلفی را با خمیر بسازند و به این ترتیب قوه تخیلشان تقویت شود.

بازی برای تقویت مهارت های حرکتی درشت

  • لی لی کردن

بازی لی لی

لی لی كردن و پريدن یک بازی تقویت مهارت حرکتی درشت است که تعادل و هماهنگی را به کودک یاد می‌دهد. لی لی حتی می‌تواند به تمرین مهارت‌های شمارش و يادگيری اعداد به كودك کمک کند! اگر پیاده‌روی مناسب یا زمین بازی در نزدیکی خانه ندارید، می‌توانید با استفاده از نوار چسب كاغذ‌ی، يك طرح لی لی را در راهروی خانه يا اتاق براي كودكتان درست كنيد. حتی پارچه‌های لی لی آماده را نیز می‌توانید از اسباب‌ بازی فروشی‌ها تهیه کنید.

  • قایم موشک

قایم موشک یک بازی حرکتی درشت است که مهارت دویدن و راه رفتن را به خوبی به کودک یاد می‌دهد. این بازی را در جای امن انجام دهید و مراقب هیجانات کودک باشید.

  • سه چرخه، اسكوتر و ماشين‌های كوچك پدالی

این بازی‌ها به عنوان بازی برای تقویت عضلات پا  یا بازی تعادلی حرکتی-جسمی هم شناخته می‌شوند. بسته به سن کودک از هر یک از این ابزار می‌توانید برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت کودک استفاده کنید. سُر خوردن روی زمین، رکاب زدن، کنترل کردن ماشین و تلاش برای حرکت در یک مسیر مستقیم از جمله فواید انجام اینگونه بازی‌هاست.

  • حرکت در مسیرهای با مانع

بسته به سن کودک می‌توانید از او بخواهید که با یک دوچرخه، سه چرخه، اسکوتر یا هر ابزار سواری دیگری و حتی به صورت پیاده از موانعی که در یک مسیر برای او قرار داده‌اید عبور کند، بدون اینکه به آنها برخورد داشته باشد. بسته به جا و مکانی که این بازی را انجام می‌دهید، می‌توانید از ابزار مختلفی استفاده کنید. موانع را با توجه به سن کودک می‌توانید سخت یا آسان بچینید.

کلام آخر

از هر یک از این بازی‌های تقویت مهارت‌های حرکتی می‌توانید به عنوان بازی برای تقویت ماهیچه‌های ریز و درشت استفاده کنید. انجام مهارت های حرکتی در پیش دبستانی یا بازی های حرکتی کودکان پیش دبستانی باعث می‌شوند تا کودکان ضمن اینکه چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند، پیشرفت حرکتی فراتر از سن خود داشته باشند و همواره یک قدم جلوتر قرار بگیرند. سعی کنید در انتخاب بازی تقویت مهارت حرکتی خلاقیت داشته باشید و هر بار از بازی‌های جذاب متنوع استفاده کنید تا کودک مشتاق به بازی کردن باشد. واقعیت این است که انجام اینگونه بازی‌ها برای دور کردن اثرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی بسیار خوب است و می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی داشته باشد.