چسبندگی رحم در سزارین دوم

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چسبندگی در سزارین دوم

بسیاری از خانم‌های باردار از چسبندگی در سزارین دوم می‌ترسند؛ از همین رو درباره این موضوع از کسانی که چسبندگی جفت جنین در سزارین دوم داشته‌اند، سوالاتی می‌پرسند؛ با توجه به اینکه سزارین یک عمل جراحی سنگین است و جراحی یکی از عوامل ایجاد چسبندگی است، ممکن است برخی از خانم‌ها به این عارضه مبتلا شوند. 

واقعیت این است که عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد این چسبندگی‌ها شوند. بسته به اینکه یک خانم چه قدر ریزفاکتورهای ابتلا به چسبندگی را داشته باشد، ابتلا یا عدم ابتلا به این عارضه متفاوت خواهد بود. 

نقش سزارین در ایجاد چسبندگی‌ها

نقش سزارین در ایجاد چسبندگی‌ها

در هر بار تجربه سزارین، احتمال ابتلا به چسبندگی‌ها بیشتر می‌شود؛ ابتلا یا عدم ابتلا به چسبندگی در سزارین دوم، بستگی به مسائل مختلف دارد؛ اما به طور کلی در عمل سزارین تبحر و مهارت پزشک برای یک سزارین موفق و بدون عارضه بسیار بسیار مهم و تعیین‌کننده است. بنابراین اگر قرار است اولین، دومین یا چندمین سزارین خود را تجربه کنید، حتما و قطعا از یک پزشک باتجربه و ماهر کمک بگیرید تا عوارض این عمل سنگین به حداقل برسد. 

از نگاه پزشکی، زایمان سزارین احتمال چسبندگی جفت اکرتا ( و نه جفت قدامی) را در آینده افزایش می‌دهد و هر چقدر سزارین بیشتر انجام شود، این احتمال نیز بیشتر می‌شود. سزارین چندقلو در بیش از ۶۰ درصد از موارد جفت اکرتا وجود دارد.

بهترین زمان برای تشخیص چسبندگی جفت در کدام هفته بارداری است؟

با توجه به عوارض چسبندگی جفت در بارداری، حتما باید این عارضه به موقع تشخیص داده شود. جفت آکرتا یا چسبندگی جفت به بافت رحم می‌تواند درجات مختلف داشته باشد. از جمله چسبندگی سخت جفت به سطح بافت رحم تا نفوذ و پیشرفت جفت به داخل عضله رحم و حتی عبور از جفت و حتی عبور جفت از سطح رحم و درگیر شدن اعضای مجاور رحم. این اتفاق شایع نیست، ولی از آنجایی‌ که می‌تواند تا آخر بارداری بدون علامت باشد و برای مادر در زمان زایمان یا بعد از آن خطراتی ایجاد کند، نیاز است که در هفته خاصی از بارداری سونوگرافی داپلر انجام شود. این سونوگرافی یک بار در طول بارداری برای بررسی جفت آکرتا یا چسبندگی جفت است.

اگر می‌پرسید که زمان انجام سونوگرافی چسبندگی جفت کی است؟ باید بگوییم بهترین زمان انجام سونوگرافی داپلر برای تشخیص چسبندگی جفت، هفته 18 تا 20 بارداری و همزمان با سونوگرافی آنومالی اسکن جنین است. این زمان درست مطابق با غربالگری دوم بارداری است.

سونوگرافی چسبندگی رحم در بارداری چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی چسبندگی رحم در بارداری چگونه انجام می‌شود؟

این سونوگرافی یک سونوی ابدومینال یا سونوی شکمی است؛ اساسا در طول بارداری تمام سونوگرافی‌ها به صورت ابدومینال و شکمی انجام می‌شود. (به جز یک سونو در هفته‌های اولیه بارداری- زیر 5 هفته). همزمان که در هفته 18 تا 20 بارداری برای انجام غربالگری دوم بارداری اقدام می‌کنید، موضوع چسبندگی جفت به بافت رحم نیز در کنار سایر موضوعات، مورد بررسی قرار می‌گیرد. این عارضه در زمان انجام سونوگرافی ان تی قابل تشخیص نیست. 

در واقع لازم نیست سونوگرافی چسبندگی رحم در بارداری به صورت جداگانه انجام شود؛ در واقع همانطور که تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی همزمان با سایر سونوها انجام می شود، بررسی چسبندگی جفت نیز به طور همزمان با سایر سونوگرافی ها انجام خواهد شد. بدیهی است که در صورت وجود هر گونه مشکل، تنها در صورت نیاز، سونوگرافی‌های تشخیصی (مثلا سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی) انجام خواهند شد. 

علت ایجاد چسبندگی چیست؟

عفونت یکی از عواملی است که باعث ایجاد چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی می‌شود. عفونت‌ به واسطه میکروب‌های مختلف می‌تواند باعث التهاب لوله‌ها شود. عفونت اگر درمان و کنترل نشود، می‌تواند منجر به چسبندگی و به دنبال آن نازایی شود. 

به جز عفونت، جراحی هم می‌تواند منجر به چسبندگی شود. به غیر از عمل سزارین، جراحی آپاندیسیت هم ممکن است چسبندگی ایجاد کند. عمل جراحی آپاندیسیت به خصوص در کسانی که آپاندیسیت پاره می‌شود و تورم و عفونت شدید در لگن ایجاد می‌شود، ممکن است باعث ایجاد چسبندگی‌ شود. این چسبندگی ممکن است دو طرفه باشد یا یک‌طرفه و نهایتا به چسبندگی لوله‌ها و نازایی ختم شود.

علت ایجاد چسبندگی چیست؟ 

همچنین جراحی کیست تخمدان، فیبروم رحمی و جراحی‌هایی است که داخل لگن انجام می‌شوند، هم چسبندگی ایجاد می‌کنند. در این موارد باید با انتخاب صحیح بیمار و اجرای تکنیک‌های مناسب جراحی و تجویز آنتی‌بیوتیک به میزان کافی از بروز عفونت و چسبندگی جلوگیری کرد.

آیا درمان چسبندگی جفت در طب سنتی وجود دارد؟

در طب سنتی و طب اسلامی، روش‌هایی برای درمان چسبندگی جفت وجود دارد. معمولا این روش‌ها بی‌عارضه هستند و استفاده از آنها می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. اگر دچار چسبندگی در سزارین دوم شده‌اید، حتما زیر نظر پزشک زنان خود از این روش‌ها استفاده کنید. 

داروی حلبه یا چسبندگی رحمی یک داروی کاملا گیاهی و بدون ضرر است که برای درمان چسبندگی رحم کاربرد دارد. می‌توانید با مصرف این دارو به روش طبیعی و بدون نیاز به داروهای شیمیایی، چسبنده شدن رحمی را رفع کنید. همچنین استفاده از روش‌های زیر نیز می‌تواند در درمان این عارضه کمک‌کننده باشند. البته توجه داشته باشید که در طب سنتی، طول مدت درمان طولانی است و شرط تاثیر روش‌های درمانی، مداومت و تکرار است.

  • روغن‌مالی و ماساژ با روغن کرچک
  • کمک گرفتن از طب سوزنی
  • استفاده از زنجبیل
  • دمنوش گیاه بابونه شیرازی روزی تا دو لیوان با عسل به مدت طولانی
  • استفاده از سیر
  • استفاده از پیاز
  • استفاده از جعفری
  • استفاده از زعفران
  • استفاده از کنجد
  • استفاده از روغن کنجد
  • استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه
  • استفاده از جوانه گندم تازه

آیا استراحت در چسبندگی جفت تاثیر دارد؟

برای رفع این عارضه لایف استایل خود را تغییر دهید و تکنیک‌های زیر را اجرا  کنید. در کنار این تکنینک‌ها به اندازه کافی هم استراحت داشته باشید. 

  • در هر بار اجابت مزاج برای شست و شوی خود از آب سرد استفاده نکنید. 
  • در هنگام پریود، خیلی خود را شست و شو نکنید و زیاد حمام نروید.
  • شلوارهای تنگ به خصوص شلوارهای جین نپوشید.
  • کافئین زیاد نخورید.
  • زمانی که دستشویی می‌روید همه جا را خوب بشویید، حتی کشاله ران.
  • اگه باردار نیستید، هفته‌ای یک بار به مدت 20 دقیقه در مخلوط سرکه سفید و آب بنشینید. 
  • کاهو و آب انار شیرین و آب انگور و هر چیزی که باعث از بین بردن عفونت و باکتری‌ها می‌شود، در رژیم غذایی خود وارد کنید. 

کلام آخر

احتمال چسبندگی در سزارین دوم از سزارین اول بیشتر و از سزارین سوم کمتر است. در واقع با هر با تجربه عمل سزارین، این احتمال بالا می‌رود. چسبندگی حتی می‌تواند منجر به سقط جنین هم شود. توصیه می‌کنیم به منظور پیشگیری از این عارضه حتما از یک پزشک متخصص و با تجربه کمک بگیرید. اینکه در هنگام سزارین در اتاق عمل چه اتفاقاتی می‌افتد و پزشک چگونه شکم شما را باز می‌کند، چگونه و با چه کیفیتی جنین و نوزاد را بیرون می‌آورد، داخل حفره شکم و لگن را شست و شو می‌دهد و بخیه می‌کند، بسیار بسیار بسیار مهم است. پس بی‌گدار به آب نزنید و سلامتی خود را حراج نکنید.