کیست نابوتین چه تاثیری بر بارداری دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کیست نابوتین و بارداری

یکی از انواع کیست‌هایی که ممکن است خانم‌ها در سنین مختلف با آن روبه‌رو شوند، کیست نابوتین نام دارد. این کیست‌های ریز که سرطانی نیستند و معمولا با یک معاینه لگنی روتین تشخیص داده می‌شوند، بر روی غده‌های موجود در سطح دهانه رحم تشکیل می‌شوند. دهانه رحم یا گردنه رحم واژن را به رحم متصل می‌کند. در ادامه این مطلب شما را بیشتر با این کیست‌های بسیار رایج آشنا خواهیم کرد.

کیست نابوتین یا دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم یا گردنه رحم، واژن را به رحم متصل می‌کند. کیست‌های ریزی که در سطح دهانه رحم و روی غده‌های موجود در دهانه رحم تشکیل می‌شوند را کیست نابوتین می‌گویند. این کیست‌ها حاوی مایع لزج و زرد رنگ روشن یا مایل به قهوه‌ای هستند، که توسط غدد رحم ترشح می‌شوند. این کیست‌ها که بسیار رایج هستند، سرطانی نبوده و معمولا به درمان خاصی نیاز ندارند. این کیست‌ها احتمال دارد بعد از زایمان، قبل از یائسگی و یا در دوران بارداری در بدن تشکیل شوند. افراد ممکن است بیش از یک عدد از این نوع کیست را در بدن خود داشته باشند، اما جای نگرانی نیست، زیرا این کیست‌ها سلامتی را تهدید نمی‌کنند.

انواع کیست نابوتین و دلیل ایجاد آن

هنگامی که غده‌های ترشح کننده مخاط توسط سلول‌های پوستی پوشانده و مسدود شوند، مخاط انباشته شده و به شکل برجستگی‌های کوچک و سفید رنگی بر روی دهانه رحم تشکیل می‌شوند. در نتیجه کیست دهانه رحم یا نابوتین بوجود می‌آید. این نوع کیست‌ها معمولا پس از زایمان یا آسیب و جراحت در قسمت دهانه رحم تشکیل می‌شوند. احتمال بوجود آمدن این کیست‌ها در محدوده سنی بلوغ تا قبل از یائسگی و در دوران بارداری و یا در سنین باروری بسیار زیاد است.

این نوع کیست‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • کیست انکلوزیونی: این کیست‌ها از رایج‌ترین انواع کیست‌های دهانه رحم هستند که در دیواره تحتانی و پشتی دهانه رحم تشکیل می‌شود و بسیار کوچک و نامحسوس هستند. این نوع کیست‌ها به دنبال آسیب در حین تولد نوزاد و یا جراحی بوجود می‌آیند.
  • کیست مولرین: این نوع کیست بخاطر باقی ماندن اجزای جنینی در بدن پس از تولد بوجود می‌آیند. این نوع کیست حاوی اختلاط با مخاط دهانه رحم می‌باشد و در هر نقطه‌ای از واژن بوجود می‌آیند.
  • کیست مجاری گارتنر: این کیست در دوران جنینی و در روند تکامل جنینی بوجود می‌آید. امکان دارد در زمان تکامل مراحل رشد جنین مجرایی از رشد باز بماند و به تکامل نرسد که نتیجه آن پس از تولد نوزاد و پدیدار شدن کیست در دهانه رحم نوزاد دختر است که به مرور زمان و در زمان بلوغ می‌تواند تبدیل به کیست واژینال و انواع بیماری‌ها شود.

تشخیص کیست نابوتین

بیشتر این کیست‌ها در حین معاینه‌های روتین و یا معاینه‌های دوران بارداری تشخیص داده می‌شوند. پس از تشخیص این نوع کیست، نیاز به اقدامات خاصی نیست مگر اینکه مشکل مشکوک دیگری تشخیص داده شود. پزشک ممکن است برای بررسی دقیق‌تر کیست از کولپوسکوپی استفاده کند. کولپوسکوپ بر بخشهای مختلف دهانه رحم زوم می کند و این بخش ها را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین ممکن است پزشک برای معاینه بهتر از سونوگرافی، MRI و یا سی تی اسکن استفاده کند. در برخی موارد در صورتی که پزشک شک داشته باشد که شما مبتلا به نئوپلازی بدخیم دهانه رحم باشید، از کیست نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه می‌فرستد.

کیست نابوتین و پریود نشدن

کیست‌های نابوتین معمولا بدون علائم هستند و در سایزهای مختلف از چند میلی‌متر تا 4 سانتی‌متر وجود در بدن افراد تشکیل می‌شوند. گاهی اوقات این کیست‌ها علائمی مانند درد و ناراحتی را بوجود می‌آورند. در برخی از افراد تاخیر در قاعدگی وجود دارد اما ممکن است در بین دوره‌های قاعدگی ترشحات غیر نرمال همراه با خونریزی، احساس سنگینی در واژن و درد در ناحیه لگن داشته باشید.

آیا کیست نابوتین باعث نازایی می‌شود؟

بیشتر کیست‌های نابوتین در حین معاینات روتین در دوران بارداری تشخیص داده می‌شوند زیرا بروز این نوع کیست‌ها در دوران بارداری بسیار رایج است. باید بدانید که کیست‌های نابوتین یک یافته طبیعی بوده و در سطح دهانه رحم تشکیل می‌شوند. خوشبختانه این کیست‌ها سلامتی شما را به خطر نمی‌اندازند و معمولا عارضه‌ای ایجاد نمی‌کنند و نیاز به درمان ندارند. همچنین این کیست‌ها تاثیر منفی بر باروری افراد ندارند. 

کیست نابوتین و پریود نشدن

علائم و عوارض کیست نابوتین

این کیست‌ها در اندازه‌های مختلف از چند میلی‌متر تا 4 سانتی‌متر وجود دارند و دارای بافت نرمی هستند. این کیست‌ها معمولا باعث درد، ناراحتی و علائم دیگری نمی‌شوند. کیست‌های نابوتین معمولا عوارض جدی ندارند و غالبا سلامتی شما را به خطر نمی‌اندازند. در برخی موارد در صورتی که کیست نابوتین بسیار بزرگ شده باشد و یا تعداد آنها زیاد باشد، داشتن رابطه جنسی و یا انجام آزمایش پاپ اسمیر ممکن است بسیار دردناک باشد. در این صورت بهتر است از پزشک خود بخواهید که بسته به کیست شما روش درمانی مناسبی را توصیه کند.

درمان کیست نابوتین یا دهانه رحم

همانطور که گفتیم این کیست‌ها خوش خیم بوده و اغلب نیاز به درمان ندارند. اما ممکن است در مواردی نادر بزرگ شده و اندازه دهانه رحم شوند. در صورتی که سایز این کیست‌ها از 4 سانتی‌متر بیشتر شود، نیاز به درمان و معالجه دارد. درمان این نوع کیست به سایز و اندازه آن بستگی دارد. از روش‌های رایج برداشتن این کیست‌ها عبارتند از:

  • الکتروکوتر: از این روش با استفاده از حرارت دستگاه دارای جریان الکتریکی، برای سوزاندن کیست استفاده می‌شود. در برخی موارد مایعی از کیست خارج می‌شود که با مقداری خونریزی همراه است. همچنین ممکن است پزشک با یک برش توسط یک تیغ تیز کیست را خارج کند.
  • کرایوتراپی: در این روش کیست را بوسیله نیتروژن مایع منجمد می‌کنند. این روش نسبت به جراحی یا الکتروکوتر، کمتر تهاجمی است.

درمان سنتی و خانگی کیست نابوتین

معمولا کیست نابوتین خوش خیم هستند و معمولا به درمان خاصی نیاز ندارند. این کیست‌ها تا زمانی که بزرگ نشده و باعث تغییر شکل و اندازه دهانه رحم نشوند، نیاز به هیچگونه درمانی ندارند. در صورتی که در بین دوره بارداری ترشح نامعمول و خونریزی داشتید یا در حین معاینه لگنی روتین و رابطه جنسی درد شدیدی احساس کردید در ممکن است دارای این نوع کیست باشید که بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

داروی کیست نابوتین

کیست‌های نابوتین به هیچ درمانی نیاز ندارند و معمولا خود به خود بر طرف می‌شوند. بیشتر آنها در حین معاینه لگنی تشخیص داده می‌شوند و نیاز به مصرف هیچ دارویی ندارند. اما ممکن است در صورتی که با روش‌های درمانی فوق اقدام به برداشتن این نوع کیست کرده باشید، پزشک برای شما چند دارو تجویز کند.