جدول زمانی نشستن نوزاد

دی ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول زمانی نشستن نوزاد

جدول زمانی نشستن نوزاد گرچه از یک نوزاد تا نوزاد دیگر می تواند تفاوت‌هایی داشته باشد؛ اما در حالت کلی و به صورت یک قاعده ثابت شده بیشتر نوزادان در یک سن مشخصی توانایی نشستن، مستقل نشستن و کنترل عضلات گردن، کمر و باسن خود را پیدا می کنند. در این بین چنانچه نوزاد شما از این جدول کمی عقب باشد و دیرتر شروع به کسب مهارت نشستن کند، معمولا جایی برای نگرانی نیست. این جدول بخشی از جدول زمانی کارهای نوزاد است کهبه صورت جداگانه بررسی شده است. 

جدول زمانی نشستن نوزاد بر اساس سن

جدول زمانی نشستن نوزاد بر اساس سن

هر نوزاد موجود منحصر به فردی است که به صورت مجزا تجربه آموزی می کند و مهارت های مختلف را یاد می گیرد. البته در این بین نوع رفتار والدین یا مراقب نوزاد در دیرتر یا زودتر یاد گرفتن یک مهارت تاثیر زیادی دارد. با این وجود هرگز فراموش نکنید که از نوزاد خود به تناسب سن و محدودیت های جسمانی‌اش انتظار داشته باشید. برای مثال هرگز نخواهید که نوزادتان زودتر از موعد مقرر مهارت نشستن را یاد بگیرد. زیرا به ستون فقرات او آسیب وارد می‌شود و مجبور خواهید بود برای جبران آسیب‌های وارده اقدامات ورزشی و کمکی انجام دهید که در موثر واقع شدن یا نشدن آنها شایدها و اگرهای زیادی وجود دارد. همچنین به خواب خوب و کافی کودک نیز توجه کنید و برای اینکه بدانید کودک شما خواب خوب و مناسبی دارد یا خیر، از جدول زمانی خواب کودک کمک بگیرید. 

 سن نوزاد   نوع مهارت نوزاد
 حوالی 4ماهگی  نوزاد سر خود را راست نگه می دارد و می تواند وضعیت سر خود را کنترل کند و کم کم به کمک والد یا مراقب خود نشستن (لمیدن) را تجربه کند.
 5 تا 6 ماهگی  نوزاد قدرت بیشتری برای بالا کشیدن خود از سطح زمین پیدا می کند. می تواند به جلو خم شود و حالت سه پایه به خود بگیرد. معمولا نوزاد در سن 5 ماهگی   می‌توانند  در حالت خوابیده روی شکم گردنش را بالا بگیرد. در این سن نوزاد کم کم برای مستقل نشستن آماده می‌شود.
 7 ماهگی  قوی شدن عضلات گردن و کمر و آغاز مستقل نشستن نوزاد.
 9 ماهگی  نوزاد می‌تواند بدون کمک از حالت درازکش به حالت نشسته تغییر وضعیت دهد.
 یک سالگی  نوزاد به راحتی و بدون نقص می نشیند و برای راه رفتن آماده می‌شود.

زمان نرمال نشستن نوزاد

به طور کلی هر نوزاد از حوالی چهار ماهگی تا نه ماهگی مهارت نشستن را به دست می آورد. چنانچه نوزادی در این بازه زمانی نتواند این مهارت را کسب کند، حتما باید بررسی های پزشکی لازم در مورد صحت و سلامت جسمانی او انجام شود. ممکن است مشکلی در سیستم اعصاب مرکزی و مغز و نخاع نوزاد منجر به ضعف در سیستم عضلانی شده باشد و نتیجه آن عدم موفقیت نوزاد برای کسب مهارت نشستن باشد. حتی اختلال در اندام نوزاد و ضعف در سیستم عضلانی او نیز می‌تواند سبب بروز تاخیر در زمان نشستن شود. البته وجود برخی از مشکلات مادرزادی نیز می‌تواند علت این مشکل باشد. اختلال در نشستن، قطعا جدول زمانی راه رفتن کودکرا تحت الشعاع قرار می دهد. 

زمان نرمال نشستن نوزاد

تمرین نشستن با نوزاد

برای اینکه نوزاد شما به موقع مهارت نشستن را کسب کند و به صورت مستقلانه بنشیند، باید این مهارت را به او بیاموزید و با او تمرین کنید. برای این کار می توانید ادای نشستن را در بیاورید. از بدن خود به عنوان تکیه گاه برای نشستن کودک استفاده کنید. بر روی یک سطح نرم و صاف مانند تشک یا قالیچه بنشینید و اسباب بازی مورد علاقه کودک را در برابرش قرار دهید. او را در برابر اسباب بازی اش بنشانید. در حالی که به بدن شما تکیه داده است، اجازه دهید بازی کند. این کار ماهیچه‌های کودک را تقویت کرده و حس نشستن را در کودک ایجاد می‌کند و کم کم مهارت نشستن را به او می آموزد. 

تمرین نشستن با نوزاد

هرگز کودک خود را تا قبل از اینکه به مقدار مطلوبی از رشد نرسیده است، مجبور به نشستن نکنید. با توجه به اینکه معمولا کودکان در سن 4 ماهگی می‌توانند از روی شکمشان غلت بزنند؛ درست بعد از این زمان، کسب مهارت برای نشستن کودک آغاز می شود. همچنین بدن کودک برای نشستن از 6 ماه به بعد آمادگی دارد. در نظر داشته باشید که مجبور کردن کودک به نشستن پیش از این زمان نتیجه منفی به دنبال دارد و به رشد او صدمه می زند.

کلام آخر

جدول زمانی نشستن نوزاد بر اساس سن

جدول زمانی نشستن نوزاد  همانند جدول زمانی بندی دندان کودک یک جدول کلی است که مطابق رشد فیزیکی نوزاد در حالت روتین و بر اساس رشد اکثریت نوزادان تدوین و تهیه شده است. در این بین اگر نوزادی اندکی از این جدول عقب است، معمولا جایی برای نگرانی نیست؛ اما توصیه می‌شود حتما پزشک نوزاد خود را ملاقات کنید و موضوع را با او در میان بگذارید و از نبودن هیچ مشکل خاصی اطمینان حاصل نمایید. به یاد داشته باشید که چنانچه فرزند شما نارس نیست و بیماری جدی هم ندارد، اما هنوز نمی‌تواند بنشیند، لازم است ابتدا به دنبال هشدارهای رشد فیزیکی در او باشید و حتما پزشک نوزاد خود را ملاقات کنید.