بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت داریم

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت داریم

بسیاری از زنان باردار می‌پرسند که بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت داریم و جواب این سوال می‌تواند به میزان زیادی از استرس آنها بکاهد. اگر کیسه‌‌ی آب شما به طور طبیعی پاره شود، ممکن است یک ریزش کُند یا ناگهانی مایعات را احساس کنید که نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید. ممکن است کیسه‌ی آب شما قبل از رفتن به بیمارستان پاره شود اما به احتمال زیاد در هنگام زایمان پاره می‌شود. در فرهنگ عامه، پاره شدن کیسه‌ی آب اولین نشانه‌ی زایمان است و بسیار ناگهانی و معمولاً به صورت قابل‌دید اتفاق می‌افتد. برای مطرح کردن دغدغه هایتان، مشورت کردن با دیگر مادران و دریافت پیام های مشاور از متخصصان گهواره می‌توانید با کلیک روی اپلیکیشن گهواره آن را نصب کرده و به راحتی به جامعه بزرگ مادران گهواره‌ای بپیوندید.

مایع آمنیوتیک چیست؟

کودک شما درون کیسه‌ای از مایعات به نام کیسه‌ی آمنیوتیک رشد می‌کند. هنگامی که او آماده‌ی به دنیا آمدن است، کیسه پاره می‌شود و مایعات از طریق واژن خارج می‌شوند. ممکن است کیسه‌ی آب شما قبل از رفتن به بیمارستان پاره شود اما به احتمال زیاد هنگام زایمان پاره می‌شود با این حال شما باید بدانید که چه کارهایی باعث سوراخ شدن کیسه آب می‌شود و از آنها اجتناب کنید. بعضی اوقات، ممکن است پزشکتان، کیسه‌ی آب شما را پاره کرده و زایمان را القا کند. این کار به پارگی مصنوعی غشایی (ARM) معروف است. نیاز نیست نگران پاره شدن کیسه‌ی آب باشید. اما اگر کیسه‌ی آب شما پاره شد و شما کمتر از 37 هفته باردار هستید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این امر به این دلیل است که ممکن است شما در معرض خطر زایمان زودرس باشید.

بعد از پاره شدن کیسه‌ی آب چه کنیم؟

در صورت امکان یک پد بهداشتی (و نه یک تامپون) در شلوار خود قرار دهید. مایع آمنیوتیک مشخص است و بی‌رنگ یا شیری رنگ است. پس از پاره شدن کیسه‌ی آب، کودک شما در معرض خطر عفونت قرار دارد و ممکن است ماما یا بیمارستان مرکز تولد از شما بخواهد که برای بررسی به بیمارستان مراجعه کنید.

اگر:

  • آب خارج شده بودار یا رنگی ست
  • اگر خونریزی دارید

این می‌تواند به این معنی باشد که شما و کودکتان نیاز به رسیدگی فوری دارید. 

بعضی اوقات ممکن است قبل از شروع زایمان، کیسه‌ی آب شما پاره شود. بیشتر زنان طی 24 ساعت زایمان انجام می‌دهند. اگر این اتفاق نیفتد، ماما شما را وادار به القای زایمان می‌کند و به شما توصیه می‌شود در بیمارستان زایمان کنید. این بدین خاطر است که اگر کیسه‌ی آب شما قبل از شروع زایمان پاره شود، خطر عفونت کودک افزایش می‌یابد.

در حالی که منتظر القاء هستید (یا اگر تصمیم به القاء نداشته باشید)، ماما از شما درخواست می‌کند که هر 4 ساعت بیدار شوید و دمای بدن خود را اندازه بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند متوجه شوید که دما در حال افزایش است یا خیر.

اگر:

  • درجه حرارت بدن شما بالا باشد (حدود 37.5 درجه سانتیگراد) 
  • یا متوجه‌ی هرگونه تغییر در رنگ یا بوی ترشحات واژن شدید (با انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر آشنا شوید)
  • یا احساس می‌کنید حرکات کودک شما تغییر کرده یا کمتر شده است

بعد از پاره شدن کیسه‌ی آب چه کنیم؟

اینها همه می‌توانند نشانه‌ای از خطر عفونت باشند. شما باید تا زمان زایمان و در حین زایمان احساس کنید که کودکتان حرکت می‌کند. حمام کردن خطر عفونت را افزایش نمی‌دهد، اما رابطه‌ی جنسی چنین نیست و خطرناک است، بنابراین پس از پاره شدن کیسه‌ی آب از این کار خودداری کنید.

در نتیجه:

حالا که متوجه شدیم بعد از پارگی کیسه آب چقدر وقت داریم باید بدانید که بعد از پاره شدن کیسه‌ی آب سه اتفاق رخ می‌دهد

  • یا شما بلافاصله وارد فاز زایمان می‌شوید که این اتفاق معمولاً برای زنانی که در اواخر دوران بارداری قرار دارند رخ می‌دهد.
  • یا پزشک زایمان را برایتان القا می‌کند که این هم یا برای زنانی رخ می‌دهد که در اواخر دوران بارداری قرار دارند یا جنین یا مادر در شرایط خطرناکی قرار داشته باشند.
  • یا پزشک از شما می‌خواهد به خانه برگردید و تحت بررسی قرار بگیرد که از وقوع عفونت خودداری شود. این دستور برای زنانی که هنوز در اواسط بارداری قرار دارند و هنوز وقت زایمانشان نشده است رخ می‌دهد.

در هر حالت، در بیست و چهار ساعت اول تکلیف شما مشخص می‌شود که تا میزان زیادی به مرحله‌ی بارداری شما بستگی دارد. 

خروج آب زرد در بارداری

هنگامی که باردار هستید، لکوئوره - ترشح واژنی بی‌ضرر ناشی از افزایش سطح استروژن- تولید می‌کنید. لکوئوره رقیق، شفاف یا شیری سفید است و بوی خفیف و طبیعی دارد که با پیشرفت بارداری شما این مقدار افزایش می‌یابد. ترشحات زرد ترشحات واژینال است که یا زرد تیره و غلیظ یا زرد کمرنگ و آبکی است.

ترشحات زرد در دوران بارداری چیست؟

ترشحات زرد تیره‌تر می‌تواند نشانه‌ی عفونت مانند واژینوز باکتریایی، تریکومونیازیس یا عفونت مخمر باشد، به خصوص اگر ترشحات غلیظ باشد، بوی بد بدهد یا با خارش یا سوزش همراه باشد. ترشح زرد کمرنگ و آبکی به طور بالقوه می‌تواند همان مایع آمنیوتیک باشد. همچنین عفونت می تواند یک علت ریزش ناگهانی آب از واژن نیز باشد.(عکس ترشحات در بارداری را در این مقاله ببینید)

ترشحات زرد چگونه به نظر می‌رسد؟

ترشحات زرد که به طور بالقوه نشان‌دهنده‌ی عفونت هستند، سایه‌ای تیره یا عمیق‌تر از زرد با بافت غلیظ یا تند و بوی بد دارد. همچنین ممکن است با خارش یا سوزش همراه باشد. ترشحی که به رنگ سبز یا خاکستری است نیز می‌تواند نشانه عفونت باشد. اگر شک کنید که ترشحات زرد مایع آمنیوتیک است یا خیر، معمولاً تفاوت آن قابل‌تشخیص است. بر خلاف ترشحات زرد واقعی، مایع آمنیوتیک مانند ادرار بسیار رقیق و روشن یا زرد کمرنگ است. و معمولاً کمی بو دارد.

اینکه بدانیم بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت داریم و اینکه بتوانیم بین مایع آمنیوتیک و سایر مایعات خروجی از واژن تمایز قائل شویم کمک زیادی به آرامش ما در ما‌ه‌های آخر و سلامت جنین می‌کند.