انواع بیماری دستگاه تناسلی مردان را بشناسید!

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع بیماری دستگاه تناسلی مردان

شناخت انواع بیماری دستگاه تناسلی مردان به شما کمک می‌کند تا هر عارضه احتمالی را خیلی زود تشخیص دهید و به موقع برای درمان آن اقدام کنید. آلت تناسلی در مردان همانند هر عضو دیگری در بدن در هیچ دو مردی یکسان و یک شکل نیست. درست است که در ظاهر با هم شباهت دارند و در نهایت عملکرد همه آنها یکسان است، اما در اندازه، قطر، ویژگی‌های ظاهری و خم و صاف بودن با هم متفاوت هستند. بیماری‌های آلت تناسلی در مردان همانند زنان موضوع مهم و قابل توجهی است. موضوعی که در صورت بی‌توجهی به آن مشکلات جدی در آینده و برای فرزنددار شدن برای مرد ایجاد خواهد کرد و قطعا کیفیت روابط جنسی او را تحت الشعاع قرار خواهد داد. 

انواع بیماری دستگاه تناسلی مردان کدامند؟

برخی بیماریها مانند بیضه نزول نکرده در بچگی رخ می‌دهد اما برخی دیگر ممکن است سالها بعد و در بزرگسالی رخ دهد:

عفونت‌های آلت تناسلی

آلت تناسلی مردان می‌تواند متاثر از عفونت‌های مختلفی قرار بگیرد. این عفونت‌ها از طریق مختلف ممکن است به آلت برسد و مشکلاتی نظیر قرمزی، ورم، خارش ایجاد کند. از جمله این عفونت‌ها عبارتند از:

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از طریق رابطه جنسی با فردی که دچار عفونت است، ایجاد می‌شود. این اتفاق به وفور در روابط جنسی کنترل نشده با شرکای جنسی مختلف رخ می‌دهد. این عفونت یک هفته بعد از نزدیکی با علائمی نظیر خارش و درد در نواحی آلت تناسلی، بیضه‌ها، مقعد و ران‌ها ظاهر می‌شود. به مرور زمان این بیماری حاد شده و باعث ایجاد تاول‌هایی کوچک همراه با درد در نواحی تناسلی بدن می‌شود. در مواردی هم تب همراه با علائم دیگری در فرد مشاهده می‌شود. این تبخال از جمله بیماری‌های آمیزشی در بارداری نیز محسوب می‌شود.

سوزاک

بیماری سوزاک ناشی از ورود نوعی از باکتری به نام گونوک به مجرای تناسلی مرد است. این بیماری بعد از گذشت 2 تا 10 روز بعد از رابطه جنسی در فرد با علائمی نظیر درد و سوزش در هنگام دفع ادرار ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است ترشحی زرد یا سبز رنگ از فرد خارج شود که نشان‌دهنده عفونت در این قسمت است. در صورت ابتلا به سوزاک در بارداری مشکلات زیادی برای زن پیش می‌آید که باید جداً از آنها جلوگیری شود.

التهاب مجرای ادرار

این بیماری و عفونت علائمی شبیه به سوزاک دارد. در التهاب مجرای ادرار ترشحاتی از آلت تناسلی بیرون می‌ریزد و در هنگام ادرار فرد دچار درد و سوزش می‌شود.

* حتما بخوانید: قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری با تاثیر عالی 

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که از طریق رابطه جنسی به فرد منتقل می‌شود. این بیماری دارای علائمی مانند ایجاد توده‌های گوشتی به رنگ صورتی در نواحی آلت تناسلی و مقعد است.

عفونت تریکومویای

نوعی از عفونت در مردان که علائم خاصی ندارد و در قسمت‌های مجاری ادرار و غده پروستات ایجاد می‌شود.

سفلیس

سفلیس با ایجاد زخم بدون درد در ناحیه تناسلی شروع می‌شود؛ سفلیس نوعی باکتری است که باعث ایجاد عفونت در ناحیه تناسلی می‌شود. چنانچه سفلیس به موقع تشخیص داده نشود، در سایر اعضای بدن از جمله پاها منتشر می‌شود. وجود عفونت و بیماری‌های پوستی شدید در بدن می‌تواند منجر به ایجاد این نوع التهاب در ناحیه ختنه گاه شود. این بیماری قابل انتقال به زنان نیز هست و در مورد عدم ابتلا به سفلیس در بارداری باید بسیار هوشمندانه عمل کرد. 

انواع بیماری دستگاه تناسلی مردان

بالانیت

بالانیت یک بیماری پوستی است که بر روی آلت تناسلی مردان ایجاد می‌شود. التهاب بالانیت یا التهاب کلاهک آلت تناسلی ناهنجاری است که در آن پوست آلت تناسلی در ناحیه ختنه گاه دچار تورم شده و فرد در این ناحیه احساس درد می‌کند. وجود عفونت و بیماری‌های پوستی شدید در بدن می‌تواند منجر به ایجاد این نوع التهاب در ناحیه ختنه گاه شود. عدم انجام ختنه می‌تواند احتمال ابتلا به این مشکل را افزایش دهد.

ورم پوستی آلت تناسلی مردان

شایع‌ترین علت ورم آلت تناسلی در مردان عبارتند از مایع اضافی، آسیب، عفونت یا بیماری‌های پوستی، عفونت قارچی، بیماری‌های مقاربتی (STDs) و گال. هنگامی که ترشحات در زیر پوست ختنه گاه به دام می‌افتند، ممکن است عفونی شوند و منجر به پسویت شود.

علل غیر عفونی شامل اختلالات پوستی از جمله واکنش‌های آلرژیک (به عنوان مثال، کاندوم لاتکس یا مایعات یا ژل های ضد بارداری)، لیکن پلان، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک و بالانیت است.

بالانوپوستیت 

التهاب هر دو قسمت آلت تناسلی و پوست ختنه گاه بالانوپوستیت نامیده می‌شود. مردان مبتلا به بالانوپوستیت شانس بیشتری برای ابتلا به فیموز یا پارافیموز (مشکلات مربوط به پوست ختنه گاه) و سرطان آلت تناسلی دارند.

  • عفونت‌های منتقل شونده از راه تماس جنسی

منظور عفونت‌هایی است که افراد معمولا از طریق تماس جنسی به آنها مبتلا می‌شوند؛ 

 کلامیدیا

کلامیدیا یکی از بیماری‌های مقاربتی هم در مردان و هم در زنان است. این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که حین سکس دهانی، واژنی یا مقعدی از طریق فرد مبتلا به کلامیدیا منتقل می‌‌شود. کلامیدیا یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های مقاربتی است.

بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ علامتی ندارند. اما از جمله علائم شایع کلامیدیا در مردان درد هنگام ادرار، ترشحات آلت تناسلی و التهاب بیضه‌ها است. 

سوزاک

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، سوزاک یک عفونت است. یک عفونت باکتریایی که مقعد، گلو یا مجرای ادرار را درگیر می‌‌کند. این بیماری از طریق سکس مقعدی، دهانی یا واژنی منتقل می‌شود. این بیماری معمولا بدون علامت است؛ اما شایع‌ترین علامت آن عبارتند از:

  • درد هنگام ادرار
  • ترشحات سبز، سفید یا زرد از آلت تناسلی
  • درد یا التهاب بیضه­‌ها
  • درد مفاصل
  • جوش

بیماری‌های زگیل تناسلی و سفلیس نیز که قبلا به آنها اشاره کردیم، در دسته بیماری‌های منتقله از راه جنسی نیز قرار می‌گیرند. 

اختلال نعوظ

منظور از اختلال نعوظ این است که فرد در نعوظ یا حفظ نعوظ برای داشتن رابطه جنسی مشکل داشته باشد. داشتن نعوظ برای مردان به منظور برقراری رابطه جنسی سالم و با کیفیت، ضروری است. برخی از مردان به دلایل مختلف با این اختلال روبه‌رو هستند. یعنی نمی‌توانند آلت جنسی خود را سفت نگه دارند. اختلال نعوظ یا ناکارآمدی جنسی عارضه‌ای غیر معمول نیست و در بسیاری از موارد ناشی از استرس زیاد است. 

به جز استرس، فاکتورهای زیر نیز در وقوع این عارضه موثر هستند:

  • بیماری قلبی عروقی
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • چربی خون بالا
  • آسیب به دلیل سرطان یا جراحی
  • جراحت‌های فیزیکی
  • چاقی
  • سن بالا
  • اضطراب
  • مشکلات رابطه
  • مصرف مواد مخدر (در مورد عوارض قرص متادون برای مردان به مقالات دیگر سایت مراجعه کنید)
  • مصرف الکل
  • کشیدن سیگار

پریاپیسم

پریاپیسم شکل دیگری از اختلال نعوظ است؛ در این بیماری نعوظ اتفاق می‌افت، اما به صورت دائم و طولانی مدت. در واقع نعوظ ساعت‌ها بعد از رابطه جنسی ادامه پیدا می‌کند و گاهی حتی بدون تحریک جنسی ایجاد می‌شود. پریاپیسم معمولا دردناک است.

این بیماری معمولا در افراد خاصی مثلا افرادی که کم خونی داسی شکل دارند، رخ می‌دهد. نغوظ دائم در مردان در دهه 30 شایع است.

پریاپیسم (priapism) زمانی ایجاد می‌شود که جریان نامتعادل و غیرطبیعی خون باعث ایجاد نعوظ آلت تناسلی مردان به مدت بیشتر از 4 ساعت شود. 

این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که خون درون آلت تناسلی مرد، به دام افتاده و می‌تواند نعوظ طولانی مدت و دردناکی ایجاد کند که منجر به آسیب دائمی بافت شود.

Chordee

Chordee  یا کوردی و یا انحنای آلت تناسلی عارضه‌ای است که در آن آلت تناسلی مرد به شدت بالا یا پایین شود. به عبارت دیگر در این بیماری نوارهای بافتی، آلت تناسلی را می‌کشند و به آن ظاهری خمیده می‌دهند. این اتفاق معمولا در انتهای آلت تناسلی مرد در شکم یا نوک آن اتفاق می‌افتد و یک بیماری مادرزادی است.

بیماری پیرونی

لنواع بیماری دستگاه تناسلی مردان

پیرونی، نوعی بیماری اکتسابی آلت تناسلی مردانه است که منجر به انحراف،کوتاه شدن آلت تناسلی و احساس درد بخصوص هنگام نعوظ می‌شود. این بیماری به علت تشکیل بافت فیبروز (لیفی) در داخل جسم غاری (تونیکا آلبوژینه آ) ایجاد می‌شود. در این بیماری بافت همبندی در داخل بافت نرم پنیس ایجاد می‌شود و موجب اختلال در نعوظ، منحنی شکل شدن آلت، درد و کوتاهی اندازه آلت تناسلی می‌شود. این مشکل می‌تواند مانع رابطه جنسی و سبب اختلال نعوظ در مردان شود.

التهاب مجرای ادراری

التهاب و تورم و عفونت مجرای ادرار یا اورتریت عارضه‌ای است که در نتیجه آن فرد در هنگام تخلیه ادرار دچار درد می‌شود. معمولا اورتریت ناشی از باکتری‌ها یا ویروس است. به علاوه یک ماده تحریک کننده شیمیایی ممکن است موجب تحریک آن شود. این بیماری به وسیله رابطه جنسی محافظت نشده نیز قابل انتقال است. 

این مشکل با عفونت ادراری که اغلب موجب اختلال و ایجاد مشکل بر کل دستگاه ادراری می شود، متفاوت است.

میکروپنیس

میکروپنیس یا کوچکی آلت تناسلی بیماری است که در آن آلت تناسلی به صورت غیر طبیعی کوچک باشد. علت این کوچکی معمولا هورمونی یا ژنتیکی است. اندازه آلت تناسلی مبتلایان به میکروپنیس حداقل 2.5 انحراف استاندارد از اندازه معمول کوچکتر است.

در توضیحات بالا تا جایی که توانستیم سعی کردیم انواع بیماری‌های دستگاه تناسلی مردان با عکس را برای شما شرح دهیم. طبیعتا انتشار عکس قارچ دستگاه تناسلی مردان یا بیماری‌های پوستی دستگاه تناسلی مردان برای کسی خوشایند نیست. بنابراین بیشتر سعی کنید با توجه به توضیحاتی که شرح آن گذشت، بیماری را کشف کنید و حتما برای انجام بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر به یک پزشک اورولوژیست مراجعه داشته باشید. 

درمان انواع بیماری دستگاه تناسلی مردان

اساسا اجرای هر شکلی از درمان برای بیماری‌هایی که شرح آن گذشت، بدون مشورت با پزشک امکانپذیر نیست. درمان بیماری‌های پوستی دستگاه تناسلی مردان، درمان خانگی قارچ دستگاه تناسلی مردان، درمان سوختگی دستگاه تناسلی مردان، ترمیم پوست ناحیه تناسلی مردان، داروی زخم دستگاه تناسلی مردان یا حتی کشف علت عفونت دستگاه تناسلی مردان چیزی نیست که بدون بررسی و بدون مشاهده شواهد بالینی و بدون انجام آزمایشات لازم امکانپذیر باشد. بنابراین برای درمان هر یک از بیماری‌های یاد شده حتما به پزشک مراجعه کنید و حتما تحت نظر یک پزشک حاذق درمان‌های لازم را دریافت کنید. 

کلام آخر

آنچه بدیهی‌ست این است که شناخت انواع بیماری دستگاه تناسلی مردان کمک می‌کند تا این بیماری‌ها زودتر درمان شوند و سریع‌تر به درمان پاسخ دهند. به یاد داشته باشید که شناخت به موقع هر بیماری در درمان موفقیت‌آمیز آن واقعا تاثیرگذار است. بنابراین اگر به هر دلیل در قسمت آلت تناسلی خود احساس ناراحتی دارید یا چیزی در این قسمت وجود دارد که احساس می‌کنید غیر عادی است و قبلا نبوده است، حتما بدون اینکه شرم داشته باشید و خجالت بکشید به پزشک مراجعه کنید و برای درمان بیماری خود هر کار لازم را انجام دهید.