خواب نوزاد چگونه باید باشد؟

شهریور ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواب نوزاد چگونه باید باشد؟

"خواب نوزاد چگونه باید باشد؟" این سوالی است که معمولا ذهن هر خانمی که به تازگی بچه‌دار شده یا حتی در آستانه زایمان قرار دارد را به خود مشغول می‌کند. از آنجایی که الگوی خواب نوزاد مخصوصا در بدو تولد کاملا بی نظم است، نمی‌توان قاعده و قانون یکسانی برای خواب همه نوزادان مطرح کرد. به طور کلی میانگین زمان خواب نوزاد در ابتدای تولد چیزی حدود 16 الی 18 ساعت است و به مراتب با افزایش سن او، از این میزان کاسته می شود. نوزادی که به تازگی متولد شده قادر به تشخیص روز و شب نیست به همین دلیل ممکن است ساعات زیادی از روز را بخوابد و شب را در بیداری سپری کند، شما باید کم کم با رعایت نکاتی سیستم خواب او را تنظیم کنید. در این مطلب به توضیحاتی که هر مادر باید در مورد خواب نوزاد تازه متولد شده بداند، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خواب نوزاد چگونه باید باشد؟

بنیاد ملی خواب می گوید نوزادان باید طی یک دوره 24 ساعته 14 تا 17 ساعت بخوابند. در مواردی حتی دیده شده که برخی از نوزادان ممکن است تا 18-19 ساعت در روز نیز بخوابند. نوزادان معمولا هر دو ساعت یک بار برای شیر خوردن از خواب بیدار می شوند. به طور میانگین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، تقریباً هر 2-3 ساعت، ونوزادانی که شیر خشک می خورند تقریباً بعد از گذشت 3-4 ساعت ازخواب‌شان برای شیر خوردن بیدار می‌شوند.

نوزادانی که مدت طولانی‌تری می‌خوابند باید برای تغذیه بیدار شوند. وزن گرفتن نوزاد طی 2 الی 3 هفته اول تولد اهمیت بسیار زیادی دارد به همین خاطر لازم است که اگر نوزاد بعد از گذشت 3 الی 4 ساعت از خواب بیدار نشد، حتما او را برای شیر خوردن بیدار کنید. بعد از گذشت این دو سه هفته اول، می توانید به نوزادتان اجازه بدهید که مدت زمان بیشتری را بخوابد.

ماه های اول زندگی نوزاد ممکن است سخت‌ترین روزهای بچه‌داری والدین تلقی شود، چرا که پدر و مادر مجبورند چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوند و به نوزادشان رسیدگی کنند.

توصیه‌هایی در مورد خواب نوزاد

توصیه‌هایی در مورد خواب نوزاد

سوال بسیاری از والدین است که خواب نوزاد چگونه باید باشد؟ که علاوه بر اینکه به پاسخ آن در این مقاله مطرح شده است لازم است والدین برای خواب مناسب کودک، نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد و نکات دیگری را رعایت کنند که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

خوابیدن و شیر خوردن او را تنظیم کنید

جالب است بدانید که نوزاد خیلی زود به شیوه خواب، شیر خوردن و هر روتین روزانه دیگر خو می‌گیرد، با این تفاسیر بهتر است شیر دادن به او را به گونه ای تنظیم کنید که هر دو ساعت یک بار به او شیر بدهید. همین روال منظم کم کم روی نظم خواب نوزاد نیز تاثیر خواهد گذاشت.

شیردهی در شب را به مرور کاهش دهید

با رشد نوزاد و بالارفتن سن او، کم کم باید از تعداد دفعاتی که در شب شیر می‌خورد کم کنید و تغذیه او را به ساعات روز منتقل کنید. به محض بیدار شدن در شب و بهانه گرفتن نیازی به شیر دادن نیست، این بی‌قراری می‌تواند هر دلیلی داشته باشد، شاید اتاق بیش از حد گرم شده، شاید پوشکش را کثیف کرده و ....

بعد از بیدار شدن در شب با او بازی نکنید

شما باید کم کم به او یاد بدهید که شب، زمان خوابیدن است، اگر به محض بیدار شدن او، چراغ‌ها را روشن کنید و شروع به بازی کردن با او کنید، همین کار طی چند روز برای او تبدیل به عادت شده و دیگر نباید انتظار داشته باشید که شب‌ها بیدار نشود. اگر بیدار شدن او به خاطر گرسنگی است، بدون اینکه چراغ را روشن کنید به او شیر بدهید، نوازشش کنید و سعی کنید خیلی زود دوباره بخوابد.

محیط خواب نوزاد

نکات آماده سازی محیط خواب استاندارد برای نوزاد 

یکی از موارد بسیار مهم در کیفیت خواب نوزاد، دمای اتاق است. درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد 20 تا 22 درجه است. برخی از والدین فکر می‌کنند محیط خواب نوزاد باید خیلی گرم باشد در غیر اینصورت ممکن است سرما بخورد. این تفکر درستی نیست و نوزاد نیز همانند ما بزرگسالان در شرایطی که محیط بیش از حد گرم باشد خواب خوبی را تجربه نخواهد کرد و شاهد این خواهید بود که در طی ساعات خوابش چندین بار بیدار شده و بی قراری کند.

ایمن بودن محیط خواب نوزاد یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت است. سعی کنید هیچ وسیله‌ای مانند عروسک‌های مختلف، جغجغه یا هر اسباب بازی دیگر را درون تخت نوزاد یا در دسترس او قرار ندهید و از پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب اجتناب کنید.

نوزاد را به زور بیدار نگه ندارید

درست است که گفتیم باید راه‌های تنظیم خواب نوزاد را بدانید و خواب نوزادتان را تنظیم کنید، اما این به معنی به زور بیدار کردن نوزاد در روز، نیست. سعی نکنید به این امید که نوزاد شب بهتر بخوابد، او را به زور بیدار نگه دارید. نوزادان بیش از حد خسته معمولاً در خواب شبانه بیشتر از کودکانی که در طول روز خواب کافی داشته اند، مشکل دارند.

و اما سخن پایانی ...

در این مطلب تا حدودی به سوال "خواب نوزاد چگونه باید باشد؟" پاسخ دادیم. همانطور که پیش از این گفتیم، از آنجا که سیستم مغز نوزاد در خواب کامل می‌شود و بسیاری از مهارت‌هایی که نوزاد یاد می‌گیرد مدیون خوابیدن درست و مناسب او است، خواب نوزاد اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید تمام استانداردهای لازم در مورد خواب نوزاد تازه متولد شده را رعایت کنید.