تست زردی نوزاد در منزل با بیلی چک بدون خونگیری

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تست زردی نوزاد در منزل

زردی نوزاد یا یرقان، تغییر رنگ پوست و زردی چشم نوزاد تازه متولد به رنگ زرد است. زردی نوزاد به این دلیل رخ می‌دهد که خون نوزاد حاوی مقدار زیادی بیلی روبین، نوعی رنگدانه‌ی زرد می‌شود. زردی یک بیماری شایع، به ویژه در نوزادانی ست که قبل از هفته 38 بارداری (نوزادان نارس) به دنیا آمده‌اند و می‌توان آن را از مهمترین عوارض نارس بودن نوزاد دانست. زردی نوزاد معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که کبد نوزاد به اندازه کافی بالغ نیست تا از شر بیلی روبین موجود در جریان خون خلاص شود. در برخی از نوزادان، یک بیماری زمینه‌ای نیز ممکن است باعث زردی شود. اکثر نوزادانی که بین هفته 35 بارداری و ترم متولد می‌شوند، نیازی به درمان زردی ندارند. با این حال سایر کودکان ممکن است به روش‌های درمانی مختلف نیازمند شوند. 

بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند نسبت به درمان زردی نوزادان و انجام تست زردی نوزاد در منزل اقدام کنند. برای این کار یک دستگاه فتوتراپی تهیه می‌شوند که شامل لامپی با نور سفید است که کودکان را در آن قرار می‌دهند تا زردی به مرور برطرف شود. اما از کجا می‌توان از میزان دقیق زردی نوزاد مطلع شد؟ آیا تست مخصوصی برای آن وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم ببینیم به طور کلی آیا کنترل این بیماری از خانه ممکن است یا خیر. 

آزمایش بیلی روبین برای چیست؟

آزمایش بیلی روبین به منظور تشخیص زردی انجام شده و به عنوان آزمایش بیلی روبین تام، بیلی روبین کونژوگه یا بیلی روبین غیرکونژوگه نیز شناخته می‌شود. بیلی روبین یک محصول زائد طبیعی است که از تجزیه‌ی هموگلوبین در گلبول‌های قرمز شما تشکیل می‌شود. سپس کبد قبل از حذف بیلی روبین از بدن، آن را پردازش می‌کند. سطوح بالای بیلی روبین در خون می‌تواند نشان دهنده‌ی زردی پوست (یرقان) یا نشان دهنده‌ی وجود آسیب کبدی باشد. سطح بیلی روبین پایین‌تر از حد طبیعی معمولاً نگران کننده نیست با این حال باید در مورد سطوح بالا نگران باشید.

زمان انجام تست زردی نوزاد در منزل 

برای نوزادان، داشتن سطوح بالای بیلی روبین معمول‌تر از بزرگسالان است زیرا کبد آنها به سرعت کبد بزرگسالان قادر به حذف سریع بیلی روبین از جریان خون نیست. بعلاوه، نوزادان تازه متولد شده دارای مقادیر زیادی گلبول قرمز هستند که خیلی سریع شکسته شده و جایگزین می‌شوند و به دلیل تجزیه این گلبول‌های قرمز منجر به تولید بیشتر بیلی روبین می‌شود. زردی نوزاد چقدر طول می‌کشد؟ زمانی که نوزادان به حدود دو هفتگی می‌رسند، این شکل از زردی بدون نیاز به درمان خود به خود بهبود پیدا می‌کند زیرا کبد به درجه‌ای می‌رسد که به طور معمول قادر است بیلی روبین حاصل از جریان خون را به طور موثرتری پردازش کند.

زمان انجام تست زردی نوزاد در منزل

با افزایش سطح بیلی روبین نوزاد، زردی از سر حرکت می‌کند تا بازوها، تنه و در نهایت پاها را درگیر کند. اگر سطح بیلی روبین بسیار بالا باشد، زیر زانوها و بالای کف دستان نوزاد نیز زرد شده است. یکی از راه‌های آسان برای بررسی زردی این است که انگشت خود را روی پوست کودک فشار دهید و خون را موقتاً از آن خارج کنید. هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، پوست معمولی سفید می‌شود، اما پوست زرد رنگ زرد باقی می‌ماند.

کودکان بزرگتر و بزرگسالان زمانی که میزان بیلی روبین در خون آنها بیش از 2 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) باشد دچار زردی می‌شوند. در نوزادان تازه متولد شده زمانی که بیش از 5 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، زردی در نظر گرفته می‌شود. تشخیص و درمان زردی نوزاد بسیار مهم است زیرا سطوح بالای بیلی روبین می‌تواند باعث آسیب دائمی به مغز نوزاد شود. زردی به خودی خود هیچ علامت بالینی ایجاد نمی‌کند، اما علت زمینه‌ای ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • ظاهر بد
  • تب
  • تغذیه ضعیف

چه زمانی باید آزمایش خون بیلی روبین بگیرم؟

اما سطوح غیرطبیعی بیلی روبین در خون نشانه‌های ظاهری دارد که بهتان کمک می‌کند بفهمید کودکتان به آزمایش دستگاه زردی یا تست زردی نوزاد در منزل نیاز دارد. اگر متوجه شدید که رنگ پوست یا سفیدی چشم‌ کودکتان زرد می‌شود، باید آزمایش تشخیص زردی چه به صورت خانگی و چه به صورت بیمارستانی انجام دهید. دستگاه بیلی چک به شما اجازه می‌دهد زردی کودکتان را در خانه چک کنید و نیاز به نگهداری کودک در بیمارستان را از بین می‌برد. هم امکان اجاره دستگاه وجود دارد و هم می‌توانید آن را خریداری کنید. تست زردی نوزاد در منزل با دستگاه بیلی چک براساس انعکاس نور انجام می‌شود. بیلی چک نسبت به دیگر دستگاه تست زردی نوزاد در منزل از چند طول موج استفاده می‌کند که می‌تواند به جز میزان بیلی روبین، ضخامت پوست، هموگلوبین و ملانین موجود در لایه‌های درم و اپیدرم پوست را نیز اندازه‌گیری کند. 

چه زمانی باید آزمایش خون بیلی روبین را انجام داد

بیلی چک در منزل

خوبی دستگاه بیلی چک این است که در آن از سوزن استفاده نمی‌شود و روش اندازه‌گیری به صورت نوری و کاملاً غیرتهاجمی است. چون استفاده از این دستگاه تست زردی نوزاد در منزل خطر عفونت و آلودگی ندارد، می‌توان از آن برای هر نوزادی استفاده کرد. دستگاه بیلی چک را روی پیشانی زیر محل رویش مو یا جناغ سینه‌ی نوزاد قرار می‌دهند. از این دستگاه می‌توانید برای نوزادان زیر استفاده کنید:

  • نوزادانی که در هفته‌ی 27 تا 42 بارداری به دنیا آمده‌اند
  • نوزادانی که وزنی بین 950 تا 4995 گرم دارند.

از این دستگاه می‌توان بلافاصله بعد از تولد تا بیست روزگی استفاده کرد. استفاده از بیلی چک در منزل بسیار راحت است و هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و نیازی به تخصص نیست. روش استفاده از آن به شما آموزش داده می‌شود و به شما گفته می‌شود زردی نوزاد تا چند درجه خطر دارد. همچنین امکان تست زردی نوزاد با موبایل نیز وجود دارد و اپلیکیشن‌های زیادی برای آن هست که اگرچه دقت چندان بالایی ندارند اما می‌توان به صورت حدودی به نتایجشان اتکا کرد. قیمت دستگاه تست زردی نوزاد بدون خونگیری بسته به برند آن می‌تواند متفاوت باشد. گزینه‌ی قیمت مناسب‌تر این است که این دستگاه را اجاره کنید. شما می‌توانید این دستگاه را از مراکز تست زردی نوزاد با دستگاه یا داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.

تست زردی با موبایل

چه زمانی باید برای آزمایش زردی به پزشک مراجعه کرد ؟

در اکثر بیمارستان‌ها نوزادان از نظر زردی قبل از ترخیص بررسی می‌شوند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که نوزادان در طول معاینات معمول پزشکی و حداقل هر 8 تا 12 ساعت در بیمارستان از نظر زردی معاینه شوند. نوزاد باید بین روز سوم تا هفتم پس از تولد، زمانی که سطح بیلی روبین به اوج خود می‌رسد، از نظر زردی معاینه شود. اگر نوزاد زودتر از 72 ساعت پس از تولد ترخیص شد، یک جلسه‌ی معاینه‌ی بعدی گذاشته خواهد شد. اما اگر شاهد علائم یا نشانه‌های زیر باشید ممکن است نشان‌دهنده زردی شدید باشد و دیگر کنترل و تست زردی نوزاد با دستگاه در منزل فکر خوبی نیست و باید به پزشک مراجعه کنید:

  • پوست کودک مدام زردتر می‌شود
  • پوست روی شکم، بازوها یا پاهای او بسیار زرد به نظر می‌رسد
  • سفیدی چشم کودک کاملاً زرد به نظر می‌رسد
  • کودک بی‌حال یا بیمار به نظر می‌رسد یا به سختی بیدار می‌شود
  • کودک وزن اضافه نمی‌کند یا تغذیه‌ی مناسبی ندارد
  • کودک با صدای بلند گریه می‌کند