پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب مجاز است؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، قسمتی از مرگ‌های ناگهانی و غیر منتظره دوره نوزادی است که در اثر حالت و وضعیت نوزاد در هنگام خواب اتفاق می‌افتد. بنابراین، آگاهی از وضعیت‌های ایمن خواب کودک و خطرات پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب، به والدین کمک می‌کند از رخ دادن اتفاقاتی نظیر مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری کنند. والدین می‌توانند با انجام برخی از راهکارها به ایمنی خواب فرزندشان کمک کرده و به این ترتیب از سلامت او در هنگام خواب اطمینان حاصل کنند که در ادامه به دلایل خطرات پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب و نکاتی در مورد وضعیت مناسب خوابیدن نوزادان با جزئیات بیشتری پرداخته شده است و توضیح می‌دهیم آیا باید سر نوزاد را بست یا خیر.

چرا پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب خطرناک است؟

مطالعات نشان می‌دهند که با بستن سر نوزاد در خواب، دی‌اکسید کربن در اطراف صورت نوزاد تجمع کرده، ضربان قلب و تنفس نوزاد بالا رفته و درجه حرارت پوست محیطی او افزایش می‌یابد که این مسئله باعث می‌شود اکسیژن کاهش یافته، نوزاد سخت‌تر نفس بکشد و در نهایت منجر به مرگ ناگهانی او گردد.

 

چرا

عوارض پوشاندن سر هنگام خواب در نوزادان به خصوص زمانی که به صورت دمر خوابیده است بسیار زیاد است زیرا نوزاد توانایی کنار زدن پتو از سر خود را نداشته و در نتیجه سخت شدن تنفس، ممکن است جان خود را از دست بدهد. به همین دلیل والدین لازم است هم به وضعیت نوزاد و هم به عدم پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب توجه داشته باشند.

 

بهترین حالت برای خواباندن نوزاد چیست؟

اگر والدین از حالت‌های امن و خطرناک خواباندن نوزاد تازه متولد شده آگاه باشند می‌توانند از سلامت کودکان خود مراقبت کرده و از مرگ ناگهانی نوزاد نیز پیشگیری کنند.

به پشت خوابیدن نوزاد

در ارتباط با خواب نوزاد، نوزادانی که زودرس و نارس نبوده و 9 ماه بارداری را به طور کامل پشت سر گذاشته‌اند باید برای چرت‌های کوتاه، دوره‌های کوتاه استراحت و خوابیدن در شب، به پشت و صاف بخوابند. به نظر می‌رسد، خوابیدن به پشت، شیوه صحیح خوابیدن نیست و خطر مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد زیرا پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب اتفاق نیفتاده و مسیر جریان هوا برای کودک باز می‌ماند.

دمر خوابیدن نوزاد

این حالت خواب، باعث می‌شود به فک کودک فشار وارد شود، مسیر جریان هوا کاهش یابد و تنفس نوزاد محدود شود. همچنین، اگر تشک نوزاد نرم باشد ممکن است صورت نوزاد در آن فرو رفته و باعث خفگی‌اش شود. همچنین ممکن است میکروب‌های روی تشک را از طریق نفس کشیدن وارد بدن خود کند.

خوابیدن نوزاد به بغل

به پهلو خواباندن نوزاد نیز می‌تواند برای او ناایمن باشد زیرا این حالت خوابیدن، می‌تواند در نهایت منجر به چرخیدن نوزاد و دمر خوابیدن او شده و خطر مرگ ناگهانی را افزایش دهد.

بهترین حالت برای خواباندن نوزاد

نکاتی در مورد وضعیت مناسب خوابیدن نوزاد

برای نوزادانی که سالم بوده و هنوز به یک‌سالگی نرسیده‌اند خوابیدن به پشت، ایده‌آل‌ترین وضعیت خواب نوزاد است. علاوه بر این چند نکته ایمنی در مورد خواب نوزاد وجود دارد که لازم است والدین به آن‌ها توجه داشته باشند.

  • از تشک نرم استفاده نکنید: متخصصان توصیه می‌کنند که والدین برای خواباندن نوزاد خود، حتماً از تشک سفت به جای تشک نرم یا مبل استفاده کنند. همچنین استفاده از بالش، پارچه محافظ دور گهواره و ملافه کرکی در اطراف نوزاد در گهواره توصیه نمی‌شود. به عبارت ساده‌تر، استفاده از هر چیزی که بتواند سر یا صورت نوزاد را در حین خواب بپوشاند ممنوع است.
  • وضعیت گهواره را ساده نگه دارید: از لحاف یا ملحفه در زیر نوزاد استفاده نکنید. اجازه دهید پاهای نوزاد کف گهواره را لمس کند تا نتواند در هنگام خواب ملحفه را به دور خود بپیچاند. همچنین، لازم است دیواره‌های گهواره به قدری بالا باشد که نوزاد نتواند از آن بالا برود یا از آن بیرون بخزد.
  • از کیسه خواب استفاده کنید: برای اینکه با خطرات پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب روبرو نشوید، از کیسه خواب برای پوشاندن نوزاد خود استفاده کنید تا بدین صورت، سر و صورت فرزندتان باز بوده و از مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری شود.
  • از بیش از حد گرم نگه داشتن نوزاد خودداری کنید: نوزادان باید در هنگام خواب، لباس سبک بپوشند. بنابراین، لباس کمی برای او بپوشانید و با دست زدن به فرزندتان چک کنید که بدنش داغ نباشد.
  • از پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب، جلوگیری کنید: برای پیشگیری از پوشانده شدن سر فرزندتان، ابتدا او را طوری در گهواره قرار دهید که پاهایش در انتهای تخت باشد. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان به پشت قرار گرفته است. پتو را از پاهای نوزاد تا وسط سینه‌اش بالا بکشید و سپس آن را در زیر تشک تا بزنید. این کار باعث می‌شود که پتو روی صورت کودک قرار نگیرد.

پوشاندن سر نوزاد در طب سنتی

  • نوزاد را در اتاق خود بخوابانید: در ارتباط با روش خواباندن نوزاد یک ماهه،  برای اینکه بتوانید به فرزند خود شیر داده و با او در تماس باشید لازم است گهواره نوزاد را در اتاق خود قرار دهید.
  • نوزاد را در تخت خود نخوابانید: متخصصین توصیه می‌کنند که نوزاد نباید تختخواب مشترکی با والدین، خواهر و برادر یا افراد دیگر داشته باشد. توجه به این مسئله به خصوص زمانی اهمیت دارد که از مشروبات الکلی، سیگار یا داروهایی استفاده کرده باشید که باعث خواب عمیق شما می‌شوند زیرا می‌توانند باعث مرگ ناگهانی نوزاد شوند.
  • فقط به منظور شیر دادن یا آرام کردن نوزاد، او را به رختخواب خود بیاورید: خواباندن نوزاد روی پا، لازم است زمانی انجام شود که نوزاد در هنگام شب بیدار شده گریه می‌کند یا گرسنه است، در این صورت، به او شیر دهید یا با تکان دادن آرامش کنید و سپس او را در تخت خودش قرار دهید.

در نهایت، به یاد داشته باشید وضعیت خوابیدن کودک و عدم پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب، برای جلوگیری از خطر مرگ ناگهانی نوزاد به ویژه در سنین کمتر از یک سال، بسیار مهم است. چه فرزندتان، زودرس باشد و چه 9 ماه بارداری را به طور کامل پشت سر گذاشته باشد، خوابیدن به پشت، بی‌خطرترین وضعیت خواب نوزاد است، مگر اینکه پزشک نوزاد، به دلیل شرایط پزشکی خاصی، توصیه‌های دیگری به شما داشته باشد.

پوشاندن سر نوزاد در طب سنتی

طب سنتی دیدگاه متفاوتی در مورد پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب دارد. از نظر این طب بدن انسان‌ها قادر است صرف نظر از دمای محیط اطرافش با اعمالی مانند تعریق درجه حرارت داخلی‌اش را ثابت نگه دارد. اما در نوزادان اینطور نیست. آنها در چند ماه اول قابلیت تعرق کردن را ندارند. بنابراین با کلاه گذاشتن سر نوزاد در خانه می‌توانید مانع از خروج رطوبت مغزی و جلوگیری از خشکی آن شوید. تا چند ماهگی باید سر نوزاد کلاه گذاشت؟ حداقل تا 6 ماهگی از نظر طب سنتی به کلاه نیاز است. از نظر طب سنتی پوست جمجمه نوزاد بسیار نازک است و اگر پوشانده نشود، خیلی زود رطوبتش را از دست می‌دهد. همچنین می‌تواند مانع از سرماخوردگی آنها شود. پوشاندن یک کلاه نخی نازک که کمی از محدوده پیشانی را بگیرد هم در تابستان و هم در زمستان به صورت روتین برای نوزاد توصیه می‌شود.