ایستاده ادرار کردن کودک | عوارض و درمان سر پا ادرار کردن

مرداد ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ایستاده ادرار کردن کودک

نشسته یا ایستاده ادرار کردن کودک یک چالش در عادت‌های توالت رفتن پسرهاست. در کشورهای غربی سر پا ادرار کردن مرسوم است. اما این عادت در کشورهای شرقی و به خصوص در میان مسلمان‌ها ناپسند در نظر گرفته می‌شود.. با این حال در بسیاری از کشورهای غربی هم نشسته ادرار کردن مودبانه‌تر است!

فواید علمی کدام یک بیشتر است؛ نشسته یا ایستاده ادرار کردن کودک؟

  • در مطالعات انجام شده مشخص شده که سرعت جریان ادرار در حالت نشسته ادرار کردن نسبت به ایستاده ادرار کردن کودک بیشتر است. زمان دفع و میزان ادرار باقی‌مانده هم در حالت نشسته کمتر است. به خصوص در بزرگسالانی که به مشکلات انسدادی ادرار مثل بزرگ شدن پروستات مبتلا هستند. 
  • در ایستاده ادرار کردن کودک مثانه به طور کامل تخلیه نمی‌شود. این درحالی است که به‌صورت نشسته، انقباض ماهیچه‌های شکم به تخلیه کامل ادرار کمک می‌کند.
  • در بیشتر اوقات، هنگام ایستاده ادرار کردن پسرها، ادرار زیادی به اطراف می‌پاشد. زیرا پسر بچه‌ها قادر به کنترل جهت جریان ادرار نیستند و این اتفاق یک تهدید بهداشتی در مهدکودک‌ها و مدارس است!

 پس بهتر است به دلیل عوارض ایستاده ادرار کردن کودک، فارغ از دین و مذهب به پسربچه‌ها نشسته ادرار کردن را بیاموزیم.

چرا پسر من ایستاده ادرار می‌کند؟

در هر سنی دلیل ایستاده ادرار کردن کودک متفاوت است. در سنین کم و به هنگام آموزش توالت رفتن کودکان، یک دلیل می‌تواند ترس او از حفره سنگ توالت باشد. کودک به دلیل ترس از نشستن روی توالت اجتناب کند. یا این‌که قدش برای نشستن روی توالت فرنگی بیش از حد کوتاه است. دلیل دیگر تقلید کودک از اعضای خانواده یا در سنین بالاتر دوستان است.

فواید ایستاده ادرار کردن کودک

چطور به پسرم بیاموزم که نشسته ادرار کند؟

  • در سن شروع آموزش توالت رفتن یا از پوشک گرفتن کودک، بهتر است پیش از هر چیز تجهیزات مناسب را تهیه کنید. یک لگن کوچک می‌تواند به کودک شما کمک کند که از بزرگی و حفره سنگ دستشویی نترسد. این ترس می‌تواند باعث شود او سرپایی ادرار کردن در یک گوشه را به نشسته ادرار کردن ترجیح بدهد. بین لگن‌ها هم لگنی را انتخاب کنید که محافظ ادرار ندارند یا این محافظ قابل برداشتن است. زیرا اگر به وسیله لگن به کودک شما آسیب برسد، دیگر او هرگز از آن استفاده نمی‌کند.
  • اگر می‌خواهید نشسته ادرار کردن روی توالت فرنگی را به کودک بیاموزید، باید چهارپایه ای برای او تهیه کنید تا به وسیله آن بتواند به راحتی ارتفاع توالت فرنگی را بالا برود. به نوعی برایش پله درست کنید! مراقب باشید این پله سر و قابل لیز خوردن نباشد. پس از ایمنی آن اطمینان پیدا کنید.

عوارض ایستاده ادرار کردن

  • کودکان از والدین الگو می‌گیرند و از آن‌ها تقلید می‌کنند. پس بهتر است پدر کودک، هیچ‌گاه جلوی او ایستاده ادرار نکند. چگونگی استفاده از توالت و هر مرحله را برای کودک چندین بار تکرار کنید. به او اجازه بدهید همه مطالبی را که گفتید ببیند. همزمان با انجام این کارها مراحل را برای او توضیح بدهید و از تکرار و تمرین دست نکشید.
  • به تلاش کودک پاداش دهید و برای موفقیت در شکل صحیح ادرار کردن او را بسیار تشویق کنید. به زودی متوجه خواهید شد تشویق‌ها و حمایت‌های شما موجب می‌شود کودک رفتار درست اجابت مزاج را یاد بگیرد.
  • اگر نشستن روی توالت باعث ناراحتی فرزند شما می‌شود، خیلی او را مجبور به این کار نکنید. مخصوصا اگر از این کار می‌ترسد. بهتر است چند هفته آموزش را کنار بگذارید و سپس دوباره شروع کنید. کودک را سرزنش نکنید فقط هر بار شکل درست ادرار کردن را به او یادآور شوید.
  • شاید فرزند شما به سنی رسیده که از دوستانش الگو گرفته یا این عادت بیش از حد در او نهادینه شده باشد. شما می‌توانید برای دور کردن او از این عادت، به ازای هر بار ایستاده ادرار کردن کودک، او را از یکی از فعالیت‌هایی که برایش خوشایند است محروم کنید. مثلا در آن روز به او اجازه استفاده از بازی‌های الکترونیک را ندهید. طبیعتا این آخرین راه برای کنترل کودک خواهد بود و بهتر است برای شروع از این راه‌کار استفاده نکنید.
  • در نهایت اگر در حل مسئله ایستاده ادرار کردن کودک موفق نبودید یا به هر مشکلی برخوردید می‌توانید با یک مشاور تربیت کودک مشورت کنید.