لیست آزمایش های اجباری قبل از ازدواج

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آزمایش قبل از ازدواج

در مورد نکات قبل آزمایش ازدواج چه می‌دانید؟ اگر همین روزها قرار است ازدواج کنید و پای سفره عقد بنشینید، بد نیست اندکی در مورد آزمایشات قبل از ازدواج نیز اطلاعاتی به دست آورید. بد نیست بدانید که انجام آزمایش خون ازدواج پیش از عقد محضری الزامی است و حتما باید با برگه آزمایش برای گرفتن وقت عقد و ازدواج به محضرخانه مراجعه کنید.

لزوم انجام آزمایش قبل از ازدواج

با توجه به اینکه ازدواج پیوندی است که در نهایت به رابطه جنسی ختم می‌شود و رابطه جنسی زمینه‌ساز فرزندآوری است، لذا برای داشتن یک سبک زندگی سالم جنسی و فرزندانی سالم حتما لازم است قبل از ازدواج یکسری آزمایشات خاص انجام شود. این آزمایشات نمایی کلی از وضعیت سلامتی زوجین ارائه می‌دهد و احتمال بروز مشکل برای فرزندآوری در آینده را نیز بررسی می‌کند. به یاد داشته باشید که برای ازدواج، اگرچه عشق و علاقه لازم است و موضوع مهمی است، اما قطعا کافی نیست و کفایت نمی‌کند. زیرا به هر حال تب و تاب عشق و علاقه بعد از مدتی خاموش می‌شود و زندگی واقعی رخ نشان می‌دهد؛ بنابراین حتما لازم است پایه‌های ازدواج از ابتدا به درستی بنا شود تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

لزوم انجام آزمایش قبل از ازدواج

ازدواج تنها یک رابطه عاشقانه، عاطفی و احساسی نیست؛ بدیهی است که در ابتدا احساسات طرفین در اوج است و رنگ و لعاب فراوانی دارد، اما در ادامه زندگی آنچه رخ نشان می‌دهد، واقعیات زندگی است. اگر به خوبی در مورد همه واقعیات زندگی پیش از ازدواج بررسی و تحقیق نکرده باشید، حتما با مشکل مواجه خواهید شد. یکی از این واقعیات سلامت جسمی طرفین است.

چه آزمایشاتی قبل از ازدواج انجام می‌شود؟

بررسی طرفین از لحاظ بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی (که منجر به کم خونی در کودکان می‌شود)، هموفیلی که از بیمارهای جنین در بارداری ست و بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز، سیفلیس و سایر بیماری‌های عفونتی واگیردار در روند آزمایشات قبل از ازدواج است. به یاد داشته باشید که این امکان وجود دارد که خوردن قرص قبل از آزمایش ازدواج نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما غالباً پریود در آزمایش قبل از ازدواج تاثیرگذار نیست و منعی ایجاد نمی‌کند.

تمام آنچه که برای انجام تمام آزمایشات قبل از ازدواج نیاز است، نمونه خون و نمونه ادرار است تا بررسی‌های آزمایشگاهی زیر انجام ‌شود؛:

شمارش کامل خون (CBC)، آنالیز کامل ادرار و اسمیرهای خون محیطی برای بررسی سلول‌های نرمال و غیرنرمال. آزمایش گروه خونی (ABO-RH) برای بررسی RH زنان و مشاوره دادن به آنها در مورد خطرات احتمالی حاملگی.

آزمایش HIV و سایر بیماری‌های مقاربتی (STDs) مانند هپاتیت B و C، ( در مورد مدت زمان جواب آزمایش هپاتیت یا بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت بیشتر بخوانید) سفلیس، سوزاک و زگیل تناسلی.

بررسی‌های ژنتیکی نیز در صورت لزوم باید پیش از ازدواج انجام شود. بسته به سابقه خانوادگی و اجداد زوجین و اینکه آیا باهم فامیل هستند یا خیر مشاوره ژنتیک در صورت نیاز آزمایش‌های مختلفی برای بررسی اختلالات ژنتیکی درخواست می‌دهد. در صورتی که زوجین با هم رابطه فامیلی داشته باشند یا سابقه بیماری خاصی در خانواده هایشان وجود داشته باشد، انجام بررسی ژنتیکی الزامی است. با توجه به اینکه برخی از بیماری‌های ژنتیکی در ایران شیوع زیادی دارد، لذا انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج ضرورت بالایی دارد.

به یاد داشته باشید که هرچه رابطه فامیلی و خونی نزدیک‌تر باشد، احتمال اینکه فرزند به بیماری که در خانواده وجود دارد، مبتلا شود، بیشتر می‌شود.

اگر آزمایش خون زوجین بهم نخورد چه می‌شود؟

اگر آزمایش خون زوجین بهم نخورد چه می‌شود؟

 

پیش از هر چیزی باید بدانید که این اصطلاح که آزمایش خون دو نفر به هم می‌خورد یا نمی‌‌خورد، از پایه اشتباه و غلط است. در واقع گروه خونی متفاوت تاثیری در خوب بودن یا بد بودن نتیجه آزمایشات پیش از ازدواج ندارد. به عبارت دیگر هیچ ارتباطی بین گروه خونی افراد و نتیجه آزمایش خون پیش از ازدواج، وجود ندارد. آزمایش خون قبل از ازدواج برای بررسی ریسک ابتلا به بیماری‌های هپاتیت و تالاسمی در افراد است و ارتباطی به گروه خونی دو طرف ندارد. متفاوت بودن گروه‌های خونی هیچ مانعی برای وصلت ایجاد نمی کند و افراد با هر گروه خونی می‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند. آنچه می‌تواند ازدواج کردن را تحت تاثیر قرار دهد این است که هر دو طرف مبتلا به نوعی کم خونی به نام "مینور" باشند، امکان ازدواج برای آنها منتفی می‌شود، زیرا سلامت فرزند حاصل از این ازدواج به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بهتر است برای توضیح بیشتر اینطور بگوییم که زمانی آینده یک ازدواج می‌تواند تحت تاثیر سلامت زوجین قرار بگیرد که یا هر دو نفر به تالاسمی مینور مبتلا باشند و یا اینکه اساسا یک مشکل ژنتیکی در یکی از زوجین وجود داشته باشید.

اگر دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور (حالت خفیف کم خونی) باهم ازدواج کنند، تا 25 درصد احتمال دارد که فرزند آنها به تالاسمی ماژور (حالت شدیدتر کم خونی) مبتلا شود. متاسفانه تالاسمی ماژور بیماری خطرناکی است و مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا به همراه دارد. لذا ناقل بودن زوجین برای تالاسمی (یا مبتلا بودن به تالاسمی مینور) موضوع مهمی است.

در مورد بیماری‌های ژنتیکی مشکل ساز در ازدواج نیز باید بگوییم که همراه با سلول‌ها، محتوای ژنتیکی یا DNA زوجین نیز به فرزندان آنها منتقل می‌شود، بنابراین اگر هر یک از زوجین حامل ژن معیوب یا ناقل مشکل ژنتیکی باشد، آن را به نسل بعد هم منتقل می‌کند.

یادآوری می‌کنیم که انجام آزمایشات ژنتیکی برای همه افراد ضرورت ندارد. به عبارت دیگر پس از انجام مشاوره، افراد دارای شرایط خاص و کافی ملزم به انجام آزمایشات ژنتیکی مرتبط هستند. مثلا:

  • افرادی با نسبت فامیلی (نسبت فامیلی شامل هر گونه ازدواج فامیلی می‌شود. حتی نسبت بسیار دور)
  • در صورتی که یکی از بستگان نزدیک دچار نوعی بیماری ارثی یا نادر باشد.
  • در صورتی که یکی از طرفین مشکوک به اختلالات ژنتیکی مانند هرگونه ناتوانی جسمی با علت مبهم، اختلال یادگیری یا بهره هوشی پایین یا مشکوک به کیست یا توده سرطانی، هر چند خفیف یا تایید نشده باشد.
  • در صورتی که یکی از زوجین در مراکز پرخطر مشغول به کار بوده یا باشند. برای مثال افرادی که در مراکز هسته‌ای یا در کارخانجات مواد سمی و شیمیایی کار می‌کنند و در معرض جهش‌های ژنی و مواد سرطان‌زا قرار دارند.
  • در صورتی که یکی از طرفین دارای بیماری مادرزادی است.

بنابراین اصطلاح عامیانه نخوردن خون عروس و داماد به یکدیگر به این موضوع اشاره دارد که پای عواملی همچون ریسک ابتلا به تالاسمی یا بیماری‌های ژنتیکی در میان است.

همچنین اگر می‌پرسید قبل از آزمایش ازدواج چه چیزهایی نباید خورد؟ باید بگوییم که به جز مصرف داروهای خاص، غذا خوردن تاثیری در نتیجه نهایی آزمایش ازدواج ندارد. البته در مورد اینکه خوردن قرص آهن قبل از آزمایش ازدواج چه تاثیری دارد؟ حتما از متصدی آزمایشگاه سوال کنید؛

برای آزمایش ازدواج باید ناشتا بود؟

خیر ناشتا بودن قبل از آزمایش ازدواج ضرورت ندارد. می‌توانید بعد از خوردن صبحانه کامل به آزمایشگاه مراجعه کنید و نمونه خود را ارائه دهید.

کلام آخر

آزمایش قبل از ازدواج برای خانم‌‌ها و آقایان یکسان است. رعایت نکات قبل از آزمایش ازدواج به شما کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر و البته با سلامت کامل از این مرحله عبور کنید و اصطلاحا به وصال برسید؛ اما به یاد داشته باشید که به سادگی از مرحله آزمایشات پیش از ازدواج عبور نکنید و همه چیز را جدی بگیرید.

می‌توانید از کلاس‌های آزمایشگاه در مورد مسائل جنسی و زناشویی استفاده کنید. در مورد آزمایش اعتیاد تنها به نتیجه آزمایش اکتفا نکنید و حتما ملاحظات بالینی فرد را نیز در نظر بگیرید. فراموش نکنید که توجه به نکات مهم قبل از آزمایش ازدواج از اهم واجبات است و نباید در مورد آن سهل انگاری کرد.

آزمایش قبل ازدواج زنان چیست؟

آزمایش قبل از ازدواج برای خانم‌ها چیزی جدا از آقایان نیست.  تمام آزمایشاتی که برای عقد و نکاح لازم است توسط محضرخانه اعلام می‌شود و آزمایشگاه، آزمایش‌های لازم را از زوجین می‌گیرد. زوجه نیازی به انجام آزمایش خاص دیگری ندارد؛ اما برخی از خانواده‌ها بر اساس تصورات و تفکراتی که دارند، آزمایش تشخیص باکرگی را برای زوجه درخواست می‌کنند. به این معنی که پزشک متخصص زنان و زایمان باید بررسی کند که زوجه باکره است و تجربه ارتباط جنسی قبلی نداشته است. حتی تشخیص نوع پرده بکارت و احتمال خونریزی در اولین رابطه جنسی نیز در این بررسی درخواست می‌شود. اینکه زوجه این آزمایش را انجام دهد یا ندهد، بسته به تصمیم شخصی خود و خانواده‌ او دارد. بدیهی است که انجام دادن این بررسی برای محضرخانه مهم نیست و جزء آزمایشات قبل از ازدواج محاسبه نمی‌شود. 

قوانین آزمایش ازواج

برای انجام آزمایش ازدواج قوانین خاص و پیچیده‌ای وجود ندارد. لیست آزمایش های قبل ازدواج کاملا مشخص است. آزمایش قبل ازدواج بدون نامه محضر امکانپذیر نیست. برای انجام آزمایش ازواج نیاز به ناشتایی نیست. در مورد اینکه قبل از آزمایش ازدواج چه چیزهایی نباید خورد، از متصدی آزمایشگاه پرس و جو کنید، ولی به جز مصرف داروهای خاصی، خوردن یا نخوردن چیزی قبل از آزمایش ازدواج توصیه نمی‌شود. 

مراحلی که پیش از عقد باید انجام دهید از قرار زیر هستند:

  • مرحله اول: مراجعه به محضر جهت دریافت یک معرفی نامه به آزمایشگاه (نامه محضر برای آزمایش ازدواج).
  • مرحله دوم: مراجعه به آزمایشگاه برای انجام آزمایش.
  • مرحله سوم: انجام آزمایش‌های لازم و گذارندن کلاس.
  • مرحله چهارم: دریافت جواب آزمایش.
  • مرحله پنجم: مراجعه مجدد به محضر برای ثبت رسمی ازدواج