مصرف باقلا در بارداری مضر است؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
باقلا در بارداری

یکی از مواد غذایی چالش برانگیز در دوران بارداری، باقلا است. باقلا به عنوان یک ماده‌ی نفخ آور و حساسیت زا می‌تواند در این دوران مشکلاتی را به همراه داشته باشد. پس آیا خوردن باقلا در بارداری ضرر دارد و باید خوردن آن را به طور کامل کنار گذاشت؟ در این مقاله قصد داریم در مورد فواید و مضرات این دانه‌ی پرخاصیت بیشتر توضیح دهیم.

مزایای مصرف باقلا در بارداری

خوردن باقلا در بارداری لزوماً خطرناک نیست و می‌تواند مزایای زیادی برای مادر و جنینش داشته باشد. در درجه‌ی اول شما با مصرف باقلا در بارداری، خود را از انواعی از مواد معدنی و ویتامین‌ها بهره‌مند می‌کنید که می‌تواند برای خودتان و رشد جنین بسیار مفید باشد. مواد معدنی چون فولات، منگنز، مس و فسفر تنها بخشی از این مواد مفید هستند. باقلی سرشار از ماده‌ای به نام L-dopa است که بدن شما آن را به دوپامین تبدیل می‌کند که باعث ایجاد احساس شادی و فرح بخش در شما می‌شود از این رو بسیاری از زنانی که از افسردگی در دوران بارداری رنج می‌برند، می‌توانند از مصرف آن سود ببرند. 

مصرف باقلا پخته در بارداری حجم زیادی از فولات را در اختیار شما قرار می‌دهد که باعث رشد مغز و نخاع در نوزادان می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک کند. باقلا سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند ایمنی بدن را افزایش دهد. خوردن باقلا پلو در بارداری می‌تواند منجر به تقویت استخوان‌ها نیز شود. خوردن باقلا سبز در بارداری می‌تواند به افزایش سطح آهن خون کمک کرده و علائم کم خونی ناشی از دریافت ناکافی آهن را بهبود بخشد. یکی دیگر از خواص باقلا در بارداری گشاد کردن عروق است که ناشی از وجود منیزیم و پتاسیم است و به کنترل فشار خون بالا در بارداری کمک می‌کند. بنابراین برنامه‌ی خوردن باقلا پخته در بارداری را حتماً در حد اعتدال داشته باشید.

خوردن غذاهایی غنی از پروتئین و فیبر مانند باقلا، می‌تواند به کنترل وزن در بارداری کمک کند و باعث شود کالری کمتری مصرف کنید در نتیجه می‌تواند بسیار مفید باشد. باقلا سرشار از فیبر محلول است که می‌تواند باعث دفع کلسترول شود و سطح کلسترول خون را تنظیم کند. باقلا را باید قبل از خوردن از غلاف‌ها و پوست آن جدا کنید و به خوبی بشویید شما میتوانید این دانه‌ مفید را در انواعی از غذاها مانند باقلالی پلو، باقلای بخارپز و انواعی از سالاد استفاده کنید.

مزایای مصرف باقلا در بارداری

مضرات باقلا در بارداری

خوردن باقلا برای زن باردار همیشه هم مفید نیست و باید مراقب عوراض مصرف باقلا در بارداری باشید. افراط در خوردن باقلا در بارداری می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی در بارداری که می‌تواند در اثر گشاد شدن بیش از حد عروق و روان شدن خون رخ می‌دهد از این رو باید به صورت ویژه از خوردن باقلا در سه ماهه اول بارداری خودداری کنید.
  • اختلال در سیستم‌های گوارشی مانند اسهال، یبوست، و درد معده
  • آلرژی و علائم حساسیت باقلا در بارداری 
  • نفخ و ایجاد دل درد

در بعضی از مناطق، باقلا را به صورت خام مصرف می‌کنند و این سوال پیش می‌آید که آیا خوردن آن می‌تواند خطرناک باشد و باید از انواع پخته‌ی آن استفاده کرد؟ خیر. در زنانی که فاویسم ندارند، خوردن باقلا به صورت خام و پخته هیچ مشکلی ندارد. اما اگر آن را به صورت خام مصرف می‌کنید، حتماً به طور کامل بشویید تا آلوده نباشد.

مشکل فاویسم در بارداری

فاویسم نوعی بیماری ارثی است که در اثر نقص در یک آنزیم رخ می‌دهد و در زمان مصرف باقلا در بارداری و به طور کلی هر زمان دیگر در یک فرد مبتلا به فاویسم منجر به رسوب هموگلوبین و آسیب به گلبول‌های قرمز خون می‌شود و بنابراین باعث کم خونی، شوک و مرگ می‌شود. از این رو مادران مبتلا به فاویسم باید بسیار مراقب باشند زیرا دست زدن به باقلا در بارداری و حتی بوی باقلا در بارداری می‌تواند برای آنها خطرناک باشد. از آنجایی که فاویسم یک بیماری ژنتیکی است، می‌تواند به جنین شما نیز به ارث برسد پس بعد از به دنیا آمدنش باید بسیار مراقب این موضوع باشید. 

مشکل فاویسم در بارداری

باقلا در بارداری طب سنتی

اگر هوس باقلا در بارداری دارید، طب سنتی برایتان یک راهکار دارد. طبع باقلای تازه سرد و تر و باقلای خشک سرد وخشک است و از این رو به خوردن باقلا پخته با گلپر در بارداری توصیه می‌شود. خوردن شوید باقلا در بارداری نیز می‌تواند مفید باشد زیرا هم شوید و هم گلپر هر دو طبع گرمی دارند که می‌توانند سردی باقلا را خنثی کنند. خوردن باقلا در طب اسلامی به همراه مصلح‌های مناسب و انواع ادویه‌های گرم و در حد تعادل توصیه شده است.

باقلا و سقط جنین

یکی از مشکلات باقلا در دوران بارداری ارتباطی است که بسیاری از افراد بین خوردن آن با سقط جنین ارتباطی در نظر می‌گیرند. بله چنین احتمالی وجود دارد. نوعی باقلای اصلاح شده‌ی ژنتیکی وجود دارد که می‌تواند خطر سقط جنین را در زنان باردار افزایش دهد. بنابراین حتماً از انواع طبیعی آن استفاده کنید.

سخن پایانی

خوردن باقلا در بارداری اگر در حد اعتدال انجام شود، خطر خاصی برای مادر و جنین ندارد. اما در صورت افراط می‌تواند مشکلات زیادی از جمله سقط جنین را به همراه داشته باشد. مادران مبتلا به فاویسم باید به طور کلی از خوردن آن در بارداری خودداری کنند.